Ivan Postad 28 februari 2006 Postad 28 februari 2006 Goran Bregovic har nog den bästa film musiken. Han brukar ofta vara med i Emir Kusturicas filmer (ex svart katt vitt katt) 0 Citera
MaiM Postad 28 februari 2006 Postad 28 februari 2006 Jag håller med om en rad soundtracks som tidigare räknats upp (Braveheart, The last of the Mohicans mfl.) men vill gärna lägga till några fler: Vad vore väl Gudfadern utan Nino Rotas underbara musik? Ett helt suveränt soundtrack som har varit en stilbildare för hur maffian porträtteras på film därefter - musikmässigt då. Ett annat soundtrack som jag gillar är det till filmen Black Rain med Michel Douglas. Tror det är Hans Zimmer (?) men är osäker. Rätta mig om jag har fel. Filmmusiken ligger som gömda spår i slutet av det soundtrack som jag har. I övrigt återfinns bla låtar med Iggy Pop, UB40 mfl.... Ett tredje soundtrack som är värt att nämnas (lyssnas på) är i min mening Conan the Barbarian av Basil Poledouris. Låten Anvil of Crom från det soundtracket användes bl.a i marknadsföringen av Gladiator (i teasern?), men har även hört den vid marknadsföringen av andra filmer (tror jag iaf). Utöver dessa måste jag säga att jag gillar Jurrasic Park soundtracket av John Williams... Edit: Jag glömde ett annat suveränt soundtrack: Escape from NY. Visst är det Carpenter själv som gjort det? 0 Citera
jakethesnake Postad 4 april 2006 Postad 4 april 2006 Ni alla verkar lite glömska. Ni har ju glömt KRULL!!! James Horners genombrott från 80-talet. Det är ett helt underbart soundtrack. Om ni missat det så kolla in det. Jag funtar på att köpa rättigheterna till min nästa film. 0 Citera
Math Postad 4 april 2006 Postad 4 april 2006 Några av mina favoriter till denna sköna tråd: Joseph LoDuca (Evil dead), Béla Bartók (The Shining), Angelo Badalamenti (Twin Peaks), Ennio Morricone, Lalo Schifrin (Amityville II - The possession), Fargo, Maffiabröder, Léon. Pulp Fiction, Reservoir dogs, Midnight cowboy, Solyaris. Väl mött. /Matte 0 Citera
TomStac Postad 4 april 2006 Postad 4 april 2006 Bästa soundtracket är utan tvekan Blade Runner av Vangelis. Musiken i Apocalypse Now, i synnerhet originalmusiken av Carmine Coppola (Francis pappa), är en klar tvåa. Sedan är jag mycket svag för John Carpenters soundtrack till Assault on Precinct 13, Halloween, The Fog, Halloween II och Escape from New York. Ett annat mästerligt soundtrack är det som är komponerat av Brian May till Mad Max 2: The Roadwarrior. John Williams musik till Star Wars Ep. IV, V och VI fungerar också mycket bra till de filmerna. Sist måste jag ge en eloge till Quentin Tarantinos känsla för musik och de val han har gjort till samtliga av hans filmer, men i synnerhet Pulp Fiction och Kill Bill. Grabben har en känsla för musik och att välja rätt musik till sina scener. 0 Citera
Clown Postad 4 april 2006 Postad 4 april 2006 Förvånar mig att ingen har nämnt Easy Rider. Soundtracket gör ensamt att filmen är värd att se om flera gånger. 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 5 april 2006 Postad 5 april 2006 Någon nämnde Angelo Badalamenti. Om ni gillar honom, så glöm inte att spana in spelet Farenheit till vilket han gjorde musiken. Är inte förtjust i filmmusik (licensierad musik inte inräknad, för det varierar). Blir irriterad över filmer som Gladiator, Troja, Alexander den store osv. Musiken i de här filmerna kunde härstamma från samma soundtrack. Harry Gregson Williams får min röst. Han skapar alltid musik som låter olika det han gjort tidigare. Hans bästa? Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty och MGS3: Snake Eater. Musiken enbart kan få mig att gråta. Förmodligen är det mycket spelens förtjänst, men musiken för ändå minnen till ytan. Evil Twin har den mest stämningsfulla musiken tycker jag, kommer dock inte ihåg vad kompositören heter. Obscure har grymt bra musik, häftigt med barnorkester i en actionskräckis... Michael Ancels Beyond Good & Evil har härliga musikstycken. Kanske den bästa introlåten i ett spel sedan Sons of Liberty. Quentin Tarantino har bra näsa för musik. Bästa licensierade musik anser jag finnas i Grand Theft Auto: Vice Citys sju CD-skivor stora soundtrack. Rockstars val av musik i San Andreas var hur som helst inte av min smak. Lyssnade mest på countrymusiken och Entertaining America med Lazlow. Vet inte om musiken i Manhunt klassas som musik, men ljudbilden i spelet är genialisk. Oops, drifting off topic... 0 Citera
StenR Postad 5 april 2006 Postad 5 april 2006 Min spontana favorit är Michael Kamen's (RIP!) soundtrack till The Dead Zone (biofilmen), ledmotivet finns på några samlingsskivor men det finns ingen soundtrack-CD att få tag i :-( Gripande film av Stephen King / David Cronenberg som förhöjs perfekt av musiken. 0 Citera
jmalmsten Postad 5 april 2006 Postad 5 april 2006 Nu när tråden är återupplivad tänkte jag också släppa lös japannörden i mig och nämna Shinichirô Watanabe som är japansk animerings svar på Tarantino och lyfter alla sina skapelser med sin musik... 0 Citera
Spartacus Postad 5 april 2006 Postad 5 april 2006 Hans Zimmer har ju gjort några riktigt fina saker genom åren, jag håller hans arbete i Thin Red Line och Batman Begins högst. I dessa två filmer visar han verkligen hur skicklig han är på att anpassa musiken in i det minsta till resten av filmen. 0 Citera
Anhool Postad 5 april 2006 Postad 5 april 2006 Terry S. Taylor. Han skrev musiken till det bästa spelet någonsin, The Neverhood. 0 Citera
PepeLogu Postad 8 april 2006 Postad 8 april 2006 Håller med om de flesta ovan nämnda men ni har ju glömt den störste av dem alla: Jerry Goldsmith! Listan över hans verk är gigantisk men några toppar är för mig Star-Trek, Rambo, Basic Instinct, Gremlins, Alien, The Omen, Poltergeist och Total Recall. http://www.imdb.com/name/nm0000025/ Michael Kamen har mycket fin musik på sitt samvete också... Robin Hood (pot)kanske framförallt. http://www.imdb.com/name/nm0004383/ 0 Citera
Mikael_hs Postad 13 april 2006 Postad 13 april 2006 Ögnade igenom tråden; det verkar inte som om någon nämnt zbigniew preisner! Vad vore Kieslowski utan honom? Han är nog den tonsättare som imponerat mest på mig (inom film). Sen är ju Jon Brion (Magnolia, Eternal Sunshine, I heart Huckabees) riktigt skön också 0 Citera
Anna_Dea Postad 11 juni 2006 Postad 11 juni 2006 Hans Zimmer, James Horner, John Williams. Sen finns ju de "andra" såklart. Bästa kompositören enligt mig är Nobuo Uematsu. Framröstad av Rolling Stones (tidsskriften) som en av världens mest inflytelseruka kompositörer (top 100) och med bland annat Mozart, beethoven m.m Han är mest känd för sina kompositioner till Final Fantasy serien. Karln är ju som en gud att göra musik. 0 Citera
T-kock Postad 14 juni 2006 Postad 14 juni 2006 [citat=Anna_Dea] Bästa kompositören enligt mig är Nobuo Uematsu.[/citat] Kan faktiskt inte annat än att hålla med. 0 Citera
FlumbProd Postad 14 juni 2006 Postad 14 juni 2006 Jag tror nog att de flesta som var på underscore symposium i söndags också håller med, Uematsu är en kameleont, helt autodidakt. När han fick frågan om ett stycke han skrivit till FF6 var en menuett sade han att han har ingen aning, han gör bara det som krävs, men vet inte vad det heter... Utöver hans geni måste jag märka ut Miklos Rosza, som bl.a. skrev musiken till Ben Hur. Han var en av de få gamla rävarna som visade vart skåpet skall stå. En av hans arvtagare, Basil Poledouris, skall heller inte glömmas bort, (bla. den trivialiserade conansoundtracken). Jag tycker dock att det vore omöjligt att bestämma vem den bästa kompositören är... kanske en blandning av uematsu, shore, goldsmith, rosza, goldenthal, barry, mancini och schifrin? En duktig kompositör kan göra vad som helst och komma undan med det. 0 Citera
Airwolf Postad 18 juni 2006 Postad 18 juni 2006 Hej alla, mitt första inlägg här. :) Oj, att välja ett favoritsoundtrack är otroligt svårt men här följer några av mina favoritsoundtrack: Sylvester Levay/Mark J. Cairns - Airwolf Themes Björn Isfält/Lasse Dahlberg - Bröderna Lejonhjärta Thomas Newman - American Beauty Danny Elfman - Edward Scissorhands Harry Gregson Williams - Metal Gear Solid spelserien Jesper Kyd - Hitman spelserien ...men jag har många många fler. :D 0 Citera
Eibon Postad 22 juni 2006 Postad 22 juni 2006 Morricone är absolut bäst, så är det. Bernard Hermann och Goblin ligger bra till. 0 Citera
Eibon Postad 22 juni 2006 Postad 22 juni 2006 oj, så vare favvo då. The good, the bad and the ugly, utan tvekan. 0 Citera
Gremanz Postad 23 juni 2006 Postad 23 juni 2006 King Arthur och The Rock är två bra exempel på Hans Zimmers omätbara talang (och hurvida hans musik missbrukas p.g.a. att de säljer rättigheter har bannemej inget att göra med musikens kvalité). Bill Brown är en talangfull uppstickare som fått allt större uppmärksamhet av Hollywood på senare år. Han har också skrivit en hel del spelmusik. http://www.billbrownmusic.com Chris Bouchard är en annan mycket intressant kompositör som hittills bara sysslat med mindre indieproduktioner, men som tveklöst lär få sitt genombrott inom de närmaste åren. http://www.chrisbouchard.co.uk 0 Citera
qwertyunion Postad 26 juni 2006 Författare Postad 26 juni 2006 För någon anledning tycker inte min näsa om Angelo Badalamentis musik. Filmen som jag utgår ifrån är den amerikanska skräckfilmen Dark Water. Visserligen har jag inte sett filmen än, så jag kan inte säga att musiken inte passar in i filmen, men om man lyssnar på skivan, så är musiken helt ointressant. En annan sak som är jobbig, är att jag misstänker att PotC-musiken, skriven av Klaus Badelt, är digital. Alltså det är ingen riktig orkester som utför den. Lyssna på skivan och håll med om att det låter väldigt sterilt och känslokallt? Att musiken passa väldigt bra till filmen är en annan sak. Såg för övrigt Poseidon igår och det är ju Badelt som skrivit musiken även här. Och jag tyckte att musiken passade väldigt bra faktiskt. Filmen var väldigt underhållande och actionpumpad, dock kanske inte så bra "filmmässigt" 0 Citera
Fredrik Blom Postad 26 juni 2006 Postad 26 juni 2006 [citat=qwertyunion]En annan sak som är jobbig, är att jag misstänker att PotC-musiken, skriven av Klaus Badelt, är digital. Alltså det är ingen riktig orkester som utför den. Lyssna på skivan och håll med om att det låter väldigt sterilt och känslokallt? Att musiken passa väldigt bra till filmen är en annan sak.[/citat] Vad jag vet så är både orkester och kör inspelade live, däremot så är ju Hans Zimmer och grabbarna inte blyga för att smyga in samplingar mest hela tiden för att få det typiska "MediaVenture"-ljudet... Och eftersom musiken ska ha gjorts på 14 dagar så kan man ju tänka sig att det blev mer samplingar än vanligt... /Rico 0 Citera
qwertyunion Postad 26 juni 2006 Författare Postad 26 juni 2006 vilka är Hans Zimmer och "Grabbarna"? Men Rico: om du har lyssnat på Pirates...-musiken, håller du inte med om att det låter lite tråkigt?:P Och jag trodde att Hans Zimmer använde sig mycket av liveinspelningar, musiken till Gladiator låter i mina öron helt live...Nån gång kan man till och med ana en hostning...iofs kanske soundtrackskivan är inspelad separat från musiken i filmen? Förresten: Nu är det ju Hans Zimmer som skriver musiken till PotC, istället för vår lille Klaus. Vad tycker ni om det? Själv är jag rätt glad, i mina ögon är Zimmer den större av dem båda. 0 Citera
Fredrik Blom Postad 27 juni 2006 Postad 27 juni 2006 "Hans Zimmer och grabbarna" är (f.d.?) MediaVentures, d.v.s. ett stall av kompositörer som jobbar med Hans Zimmer (som startade företaget). En hel rad av de mest använda kompositörerna idag kommer från det "stallet"... Jo jag har lyssnat på PotC ett antal gånger, men jag tycker inte den låter påtagligt mindre "levande" än andra MediaVentures produktioner. Hur mycket samplingar resp. levande musik som används skiljer sig säkert från produktion till produktion vilket naturligtvis ger skillnader. Personligen gillar jag Klaus Badelts musik, även om jag tycker att PotC känns lite som en karikatyr på många andra MediaVentures-produktioner (The Rock speciellt). Hans Zimmer är kanske numret större i många avseenden, men jag gillar Klaus Badelts musik, inte bara till PotC utan även till andra produktioner (speciellt Equilibrium), och tror att Klaus hade kunnat gjort mycket bra musik till PotC 2... /Rico 0 Citera
jakethesnake Postad 27 juni 2006 Postad 27 juni 2006 tänkte bara säga att ni ska lyssna till musiken till braveheart och sen till Bicentennial Man som scorades av James Horner. Det är nästan sorgligt att höra alltså. Men det är klart att han kanske inte känner för att göra ett mästerverk till alla filmer - det är nog ekonomin som styr också. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.