Gå till innehåll

bästa soundtrack


qwertyunion

Recommended Posts

Visst kan pengarna spela in, men döm inte för hårt - ibland får kompositören väldigt kort tid att göra sitt jobb, och ibland finns inte möjligheten att få det bra. Producenter och regissörer ska också säga sitt vilket ibland innebär att kompositörens möjligheter är begränsade.

 

Och ibland går det bara dåligt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Har tittat på en hel del disneyfilmer den senaste tiden (min dotter är 4 och precis upptäckt dessa filmer). Musiken till t.ex Robin Hood är grym, Lejonkungen som nämnts likaså Aladdin. Aristocats, Bernard och Bianca, kort sagt, disneyfilmerna brukar ha väldigt bra musik.

 

Joseph Loduca som gjort musiken till många Bruce Campbell filmer är rätt kass faktiskt, dock är musiken till Evil Dead filmerna bra.

 

Sen en liten undring bara, är inte Danny Elfman´s "March of the dead theme" (låten som spelas i början "Army of Darkness" aka "Evil Dead 3") vääääldigt lik titelmelodin till "Cape Fear"??? Jag tycker då det iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Zimmer är nog den som hela tiden lyckats överträffa sig själv, även om John Williams har gjort en del storverk kan hans musik bli lite väl mastodontisk för min smak. Morricone har gjort en del storverk också.

 

Men den som kan göra ett perfekt sondtrack från början till slut är nog Zimmer. Saknade honom i MI3.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker mkt "pampig musik samt sånt som framkallar gåshud" lätt blir ngt slags substitut för vad bilden borde kunna göra. Att förhöja det visuella mha musik är finemang, men att dölja ett tråkigt foto där regissören inte förmår framkalla känslor visuellt genom musik är usch usch usch. Typ Gladiator sög ju hårt med tanke på det (ändå en OK film, men knappt)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är ju trist om musiken får rädda en tråkig scen, men alla filmer görs ju inte för att de ska fungera utan musik. Musiken är ju en del av upplevelsen. Musiken är en dimension av filmen.

Det finns ju även filmer som görs för att de ska fungera bäst med minemal musik (tänk War of the Worlds).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gustaf Lindborg]Det är pinsamt och fullkomligt oförlåtligt att så många "filmexperter" som det finns här glömmer bort John Barry's Bondmusik. Det är ju han som - med största sannolikhet - skapat det odödliga "James Bond Theme" som följer hela filmserien.[/citat]

 

Fast Barry (liksom t ex Mancini)är ju inte så bra på actionscener, det känns inte som om han står och dirigerar till bilden precis, eller också har han bara en stil som är lite begränsad i uttrycket. Det han gör, det gör han dock bra :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

John Williams Star Wars. Utan tvekan det bästa jag hört. Helt fantastiskt. Särskilt låten Anakins Dark Deeds, låt nr 4 på Episod III Soundtracksskivan. Spelas i filmen när Order 66 uträttas. Det är den bästa låten i sin klass, enligt mig.

 

Men det finns ju många olika stilar. Ett band, som är nerlagt sedan flera år tillbaka, vid namn The Good Mornings, har gjort musik som skulle passa till nästan allt. Svårt att få tag på deras skivor nuförtiden, om dom nu ens har gett ut några skivor alls. Den jag har, har jag fått direkt av Mornings själva, då jag känner en av dom. Deras stil är.. ja, svårbeskrivlig... Lite sådär hårdrocksinspirerad, men då på ett väldigt mjukt sätt. Lite långsamma partier, samt fruktansvärt meningsfulla textrader. Passar extra bra vid en kollision mellan två bilar, filmat inifrån i slo-mo med människor som flyger frammåt genom vindrutan -Det är iaf vad som visas i mitt huvud när jag lyssnar på dom. Du kan ju typ.. kontakta mig vid mer intresse..?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=c3400]John Williams Star Wars. Utan tvekan det bästa jag hört. Helt fantastiskt. Särskilt låten Anakins Dark Deeds, låt nr 4 på Episod III Soundtracksskivan. Spelas i filmen när Order 66 uträttas. Det är den bästa låten i sin klass, enligt mig.[/citat]

Helt underbar låt! Hela Revenge of the Sith-soundtracket är, enligt mig, det bästa från de sex filmerna.

 

De följande soundtrack har nämnts tidigare, men jag nämner dem igen:

Lord of the Rings-soundtracken är de bästa soundtracken jag hittills har hört. Till skillnad från all annan musik, som jag vanligtvis tröttnar på efter ett tag, så går det bara inte att tröttna på dessa tre fantastiska skivor.

 

Braveheart. Jag älskar Skottland och allt som har med det att göra. T ex säckpipa som man använder sig flitigt av i soundtracket. Man vill bara dra över till Skottland när man hör musiken.

OFF TOPICS: Började förra året att lära mig spela säckpipa. Jag har iofs inte kommit så långt eftersom bladet (som formar ljudet) gick sönder och jag har varit alldeles för lat för att försöka få tag i ett nytt. Men i alla fall...

 

Pirates of the Caribbean 1 & 2 är två också riktigt bra soundtracks.

 

Orkar inte räkna upp fler just nu, så det får räcka för i natt..

 

G'night people!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=LastonFilm] Helt underbar låt! Hela Revenge of the Sith-soundtracket är, enligt mig, det bästa från de sex filmerna. [/citat]

 

Jo, det är så rätt. Även låt nr 8, kommer inte på namnet, är väldigt bra. Spelas i filmen när Anakin och Padme står vid varsitt fönster och ändå kan se varandra. Fast jag måste dock medge att den är ännu bättre i filmen. Lite konstigt klippt bara, för när Anakin andas ser det ut som om det är han som sjunger.. :S

Länk till kommentar
Share on other sites

En av dom bästa Enligt mig är i Filmen Gallipoli med Mel Gibson (kanske inte så känd film?) och då under ja slut striden kan man säga Så har dom en Låt som jag inte kommer ihåg namnet på men den passar in så äckligt bra, nån kanske vet va den heter?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=StenR][citat=Gustaf Lindborg]Det är pinsamt och fullkomligt oförlåtligt att så många "filmexperter" som det finns här glömmer bort John Barry's Bondmusik. Det är ju han som - med största sannolikhet - skapat det odödliga "James Bond Theme" som följer hela filmserien.[/citat]

 

Fast Barry (liksom t ex Mancini)är ju inte så bra på actionscener, det känns inte som om han står och dirigerar till bilden precis, eller också har han bara en stil som är lite begränsad i uttrycket. Det han gör, det gör han dock bra :-)[/citat]

 

Håller med dig delvis, John Barry har komponerat väldigt vackra saker, några av de vid action sekvenserna under bond filmerna.. Tycker det är bättre att man har klassisk orkester musik (bara det låter lite häktiskt för att få upp pulsen) än vad david arnold gör i nuvarande bond filmer att blanda in techno / breaks influneser tillsammans med Bond theme låten. Visst det är grymt gjort men passar inte in bra i filmerna. Låter så mtv aktigt på något sätt, tar det inte så seriöst.. Eric Serra som komponerade Goldeneye gjorde om theme låten i modernare tappning och gjorde det helt suveränt, lät inte så kommersiellt längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jurassic Park-musiken är inte heller dum. John Williams där med, i och för sig... Men även om han upprepar sig så tycker jag inte att det gör något. Så länge man gör något bra, så är det väl inte dåligt att göra det igen? Allra bästa stycket från JP, är nog i ettan, när dom flyger in med helikoptern över ön. Pa pam Pa-pam, Padadam pa da pam pam... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns så många bra verk så det är svårt att välja ibland. Men om vi skall titta på bra musik där musiken inte har "huvudrollen" utan bara fungerar som otroligt bra stämningsförhöjande musik för just filmen så tror jag...

 

Batman begins har bland de bästa soundtracken.

 

Sen musikstycken som kanske lite mer får huvudrollskaraktär.

 

För några få dollar mer

Den siste mohicanen.

Jakten på röd oktober.

 

Sen skall man inte glömma "Jakten på den försvunna skatten" många förknippar ju musiken med enbart Indiana Jones temat. Men tittar man på övriga stämningsmusiken så är den bland det bästa som gjorts i filmbranschen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

LOTR!

 

KING KONG!

 

Jag tror också det hänger mycket på regissören att hitta de personerna som kan skapa den musiken regissören vill ha. Peter jackson har vissat prov på det!

 

Annan bra musik är såklart Hans Zimmer. "hummel gets the rocket"-tracket är SÅÅÅÅ otroligt bra. Även Pirates... är bäst!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bästa genomgående soudtracket är enligt mig den i "Terminator 2". Maffigt, ödesmättat och medryckande. Ett vansinnigt passande musikstycke, även om det inte var ett soundtrack, var det som spelades i "Predator" när en av soldaterna tar ett sista farväl av soldat(?) Blaine. Sorgset och välljudande. Sedan får vi ju inte glömma "Blaze of glory" i Young guns 2", även om jag inte är 100% säker på om den sången bör räknas som ett soundtrack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Angelo Badalamenti är min no 1. Eftersom jag gillar Lynchs filmer är det ett självklart val då jag anser att Badalamentis musik står för hälften av filmernas helhetsintryck. Sen gillar jag Flats & Scruggs "Foggey Mountain Breakdown"- ledmotivet till Bonnie & Clyde, den är klockren. Ennio Morricone och speciellt hans "Harmonica" är en annan favorit. Howord Shore är oxå bra, han har ju förutom LOTR-trilogin även tonsatt många av Cronenbergs filmer. Sedan måste jag nämna soundtracket till Singles (som sändes på TV härom dan). Man är ju ett gammalt grunge-fan!;) Eller vad sägs om Alice In Chains, Pearl Jam, Mudhoney och Soundgarden...på med flanellskjortan och skippa frissan.;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...