Headman Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Hejsan alla! min favorit regisör är Steven Spielberg och jag har sett varenda film han har producerat och regiserat! är det någon som har gjort samma sak med nån annan regisör? eller har ni gjort det med ett antal fler regisörer. Jag tror även jag har sett alla filmer av James Cameron men e int säker! //Johannes 0 Quote
jmalmsten Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 nja... ännu en lista tråd...:P men visst, here goes... Jag brukar inte så mycket tala om "favoritregissör" utan mer om "säkra kort" filmer då jag vet att om någon av dessa personer finns med så är den värd att se... ingen speciell ordning, bara så som jag kommer på dom: Spielberg har jag blivit väldigt förtjust i efter War of the Worlds... plötsligt insåg jag vad alla snackade om... James Cameron tror jag att jag har sett allt av, då jag tillochmed har inhandlat Piranha II och har sett hans skolprojekt, Xenogenesis, och även Strange Days där han skrev och klippte (och frugan regisserade). Det enda jag inte sett är hans dokumentärer och Dark Angel, och eftersom resvägen e ganska lång: jag har inte heller sett T2:3D, men vill gärna... Har väntat några år nu på både Avatar och Gunnm... bara han inte fått Lucas-syndromet och helt tappat stinget efter sin 10åriga frånvaro... Satoshi Kon: Japans svar på Lynch i vissa hänseenden, räkna med att inte veta vad ni får när ni ser dessa filmer. David Lynch: måste ju nämna killen...;) Katsuhiro Otomo: har egentligen inte gjort något som är i närheten av 1988'as Akira, men med Steamboy kom han närmare än vanligt, så jag följer honom med stort intresse. Mamorou Oshii: En annan japansk Lynch. Väldigt djupsinnig och ibland deprimerande karaktär över skapelserna, men väl värda att se. Chan Wook Park: Såg först JSA, sedan snubblade jag över OldBoy. Koreas stora underbarn. John Woo: En regissör som jag fastnade helt för efter att jag fick se The Killer och Hard Boiled. Actionkungen nummer 1! ;) Tarrantino: En udda kille som ständigt drar inspiration från filmvärldens bottenskikt utan att regelrätt stjäla. Väldigt egen på det vis jag gillar, och så delar jag ju hans lilla fascination av österländsk action;) Shinichiro Watanabe: En annan japan som sysslar med det animerade. Helt klart säkert kort. Hayao Miyazaki: skäms lite för att jag inte nämnt han än... men jag gräver fortfarande fram guldkorn från denna killen... Att han inte syns mer just nu än Disney i sverige är helt klart skam på torra land. Isao Takahata: Hayaos polare i Ghibli-studion. Gör mer jordnära och allvarliga filmer. Luc Besson: Producerar allt mellan skräp och guld, men när han själv sitter bakom rodret så brukar det bli helgjutet hela vägen. Har dock inte sett hans senaste två: angel-a och arthur et le minimoys men den senare har jag stora föhoppningar om att iallafall få se i sverige. Kurt Wimmer: kom igen... Equilibrium kan ju inte ha varit bara slump! och vart är hans directors cut av Ultraviolet? Vad kan han ha gjort för att förtjäna sådan hantering? Philip K. Dick: inte regissör per sé, men filmatiseringarna av hans böcker brukar ju alltid bli intressanta om inte mästerverk... Akira Kurosawa: Stilbildare och i viss mån grunden för den moderna western. Svårt att säga exakt varför, men jag är faktiskt inte en av dom som bara säger att jag gillar hans filmer bara för att det är så en filmkännare ska säga... hans verk ÄR mästerverk... även dom som inte håller sig vid samurai-eran. Zhang Yimou: Kinesisk opera korsad med Cameron-budgets... vad kan gå fel? nja... har man problem med någon av dom så är väl risken stor för bekymmer, men för mig är det klockrent. Tim Burton: gör mardrömmar till sagor för vuxna...:D Peter Jacksson: fantasy-genrerns nya fader... vad man än tycker om LotR och KK så måste det ju framhållas att allt annat bleknar vid jämförelser. Ridley Scott: Reklamfilmmakaren från UK... med filmer som Alien och Bladerunner och Gladiator på sin resumé kan jag ju inte glömma bort honom. Paul Verhoeven: Sex och extremvåld, där är han kung. Och jag vill så gärna se hans pre-Robocop filmer också... Ryuhei Kitamura: Japansk extrem-mtv-action-regissör skolad i australien. En av dom bästa actionregissörerna idag. Här är det häftigt som gäller... all the way. Koshi Rikudo: Excel Saga och Puni Puni Poemi... vad mer kan jag säga? :P Och den ende svenske regissören på listan: Ulf Malmros: kritikerna må tjata hur mycket de vill om att Smala Sussie inte alls handlade om hans egen barndom och att det var stulet... faktum är fortfarande att den och hans andra filmer jag sett håller så pass hög egen klass att jag skiter fullständigt i det. ___ hehe... många namn blev det... men flera är glömda känns det ändå som... men i mångt å mycket så känner jag att jag inte har EN favoritregissör, utan jag älskar mångfaldigheten. För även om Spielberg, exempelvis, gör mycket som är bra, så är det inte alltid jag känner för just den stilen. Men dessa regissörer med flera har visat vad bra och skitbra film kan vara, dom sätter ribban skyhögt. Ett annat kriterium jag har är att en regissör måste göra fler än en skitbra film innan jag sätter honom på "säkra kort" listan. För dessa filmmakare är de jag utan att tveka kan spontanköpa DVD's av. 0 Quote
Headman Posted January 18, 2007 Author Posted January 18, 2007 mm, M. Nigth Syalaman lr hur det stavas. gillar faktiskt hans filmer. John Hughes e ochså mer i min smak och jag längtar själv efter James Camerons Avatar som verkar bli intressant. Steven Spielbergs War of the worlds enligt mig är suveränt och man kan inte sluta titta på Alla oscars nomineringar med mera. Och själv har jag alltid varit galen i Martin Scorseses filmer som "Color of money". Sen finns det ju en massa svenska regisörer faktiskt Lasse Hallström, Ingmar Bergman, Mikael Håfström och personligen blir "Snart är det lördag igen" av Henrik Schyffert intressant men knappast ett mästervärk! sen fanns det ett par svenska bröder även som jag glömt namnet på som låg bakom filmen "Besökarna" som är den bästa svenska filmen jag nånsin sett enligt min mening men det håller ingen tydligen med. Quentin Tarantino - Pulp Fiction är allt man behöver säga Robert Zemecis som även var inblandad i en film av Steven Spielberg (lr så var det tvärt om, i vilket fall tror jag att Robert Zemecis regiserad och spielberg var producent) den heter " Tillbacka till Framtiden" som jag är hemskt galen i. Och naturligt viss kan man inte glömma George Lucas star wars filmer och sammarbetet med Kompisen Spielberg i Indiana Jones med Harrison Ford. Zhang Yimou gillar jag ganska varierande inget jag kmr att nämna i framtiden som mina favoriter men har ett visst antal sevärda filmer. Tim Burton - Man kan bara inte få nog av hans filmer! fast nightmare before Christmas var den ända filmen som han har gjort som jag inte tycker specielt mycket om, Filmälskare titta på Ed Wood! Ridley Scott och Peter Jacksson gillar jag även fast King Kong gick tyvärr inte upp på mina för hoppningar. Jerry Bruckheimer med sin Pirates of Carribean och Bad Company (vad betyder CIA , CHips i arslet, herregud va bra, fast jag gillar det en kompis sa till mig om FBI Female body inspectors. kanske passar in på Fox Mulder i Arkiv x). Zimmer kan jag heller inte glömma! OJ OJ OJ den här listan blev rätt stor än då och fortfarande finns säkert en hel del glömda men jag nämnde även några som redan var nämda av Malmsten men det är rätt kul att skriva ner allt. //Johannes 0 Quote
Danell Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Den store, den ende, den bäste: PETER JACKSON! Filmens mästare! Men så har vi även riktigt bra regissörer som: * M. Night - Älskar hans känsla och tajming. Han har en ehlt egen stil! * J.J. Abrams - Skaparen av LOST. Behövs det mer? Jo han gjorde MI3 till en stor överraskning! Riktigt bra! * Josef fares - Den svenska filmens mästare! Zozo? Kopps? Jalla Jalla? Kan inte hålla mig till hans nästa projekt kommer! 0 Quote
Team_fagott Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Stefan Jarl är min husgud. Hichkock. Burton. Och så Bergman såklart. 0 Quote
Mister Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Jean-Pierre Jeunet med sin skruvade franska komiska stil i sina grymma filmer(ignorerar alien 4) Wes Anderson med sin mörka komik och grymma scenografi Ingmar Bergman, ångestladdade draman med superb dialog och skådespel Stanley Kubrick och Michel Gondry med Eternal sunshine of the spotless mind 0 Quote
Miss_Emma Posted January 18, 2007 Posted January 18, 2007 Kevin Smith, en regissör som välkomnar alla i sin värld. Han lyckas behandla alla med kärlek och hänsynslöshet med sina profana och direkta dialoger. Quentin Tarantino, han hymlar inte, han fjäskar inte, han slänger in salt i nostalgin. Roberto Rodriguez, nyfiken...utvecklas och har bredd. Mary Lambert, ett ord..."Jurtjyrkogården". 0 Quote
Headman Posted January 18, 2007 Author Posted January 18, 2007 Mary Lambert, ett ord..."Jurtjyrkogården".¨ Jurtjyrkogården följer inte boken på det sättet att alla ställen är spegel vända i filmen i jämnförelse i boken. Så det är inget för tillgivna fans av själva boken. //Johannes 0 Quote
Miss_Emma Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 ¨ Jurtjyrkogården följer inte boken på det sättet att alla ställen är spegel vända i filmen i jämnförelse i boken. Så det är inget för tillgivna fans av själva boken. //Johannes Diskuteras regin eller boken? 0 Quote
nisse Posted January 19, 2007 Posted January 19, 2007 Bresson, Tarkovskij, Kubrick, Herzog, Greenaway, Ozu, Haneke... mmh, blir så sugen på att se någon film av dem nu... fast nu har jag ju öppnat kvällens första öl... så film får det bli imorgon... SKÅL... :birp 0 Quote
Anna_Dea Posted January 20, 2007 Posted January 20, 2007 Scorsese och Kubrick. Cameron för Titanic. 0 Quote
Speero Posted January 21, 2007 Posted January 21, 2007 TIM BURTON. Orkar inte berätta varför... skulle bli några sidor. ;) 0 Quote
LudvigHolmkvist Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Quentin Tarantino... för att konstiga sätt att berätta på, för hans underbara diaolger och hans sätt att försköna våld. Ridley Scott... för Gladiator och Black Hawk Down Tim Burton... för BIG FISH!!! så underbar!! skulle kunna räkna upp fler men orkar inte:D 0 Quote
TheBrotherOfLight Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Jim Jarmusch, Kurt Wimmer, Quentin Tarantino, M.Night Shyamalan, Si-myung Lee, Trey Parker. 0 Quote
odinlundin Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Steven Spielberg, Quentin Tarantino och Peter Jackson. 0 Quote
Andreas C Posted February 22, 2007 Posted February 22, 2007 Har många regissörer jag gillar men ska jag välja en så blir det Peter Jackson. Läser just nu hans officiella biografi och tittar på alla hans filmer, från Bad Taste till King Kong. Riktigt intressant att se hur han utvecklas. Braindead och Heavenly Creatures rekommenderas varmt om ni inte redan sett dem. Andra favoritregissörer är M.Night Shyamalan, Robert Rodriguez och Alejandro Amenábar. Pratar vi reklamfilm så är Ivan Zacharias riktigt bra! 0 Quote
maxime Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Sergio Leone Sam Peckinpah Stanley Kubrick George A Romero Francis Ford Coppola Tarantino 0 Quote
ragnjj Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Terry Gilliams, Stanley Kubrick, FF Coppola, Aw det finns så många, men dessa är väll kanske tre av tio jag ser upp till extra mycket. 0 Quote
Beno Zeno Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 Akira Korusawa: stilsäker mästare. Samt Quentin Tarantino för hans superba dialoger. 0 Quote
Khaain Posted March 19, 2007 Posted March 19, 2007 Måste nämna Todd Solondz. Gillar Jeunet & Caro också, framförallt samarbetet med Dharius Khondji. (Fast gillade En Långvarig Förlovning också) Kurosawa igen, fast för Ikiru, utan tvekan en av hans bästa. 0 Quote
Christian van Caine Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 Pier Paolo Pasolini: Den karl´n var inte frisk i huvet, men goddamn sånna filmer han klämt ur sig! Salò är inte mycket sämre än boken :-) Roman Polanski: Inte sett jättemycket, men bara Fearless Vampire Killers är en orsak, dom andra filmerna jag sett av han minns jag pinsamt nog inte namnet på... Luc Besson: Léon & Fith Element är bara några av en hel hög fantastiska filmer som berikat mitt liv nåt extremt! David Lynch: Ett ord: Eraserhead. Med det sagt: Dune, Lost Highway, Elephant Man & The Amputee! Tim Burton: Älskar hans surrealistiska & suggestiva filmer! Hela högen! David Cronenberg: Scanners, The Brood, A History of Violence, eXistenZ, The Fly, The Dead Zone, Videodrome är bara några av hans mästerverk. Han är även schysst i sina roller i bla Friday The 13´th 10, The Fly & Night Breed! 0 Quote
H.S Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 Peter Jackson äger han har gjort 8 av de bästa filmerna nånsin sagan om ringen trilogin,kingkong,pirates of the carr...nånting 123 av pirates of the .....ja nåt sånt kan inte stava.:) 0 Quote
Christian van Caine Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 Um, vad skulle Jackson ha med Pirates Of The Carribean att göra? Däremot Bad Taste, Braindead, Meet The Feebles, Forgotten Silver, Heavenly Creatures & Frighteners är mästerverk! (ej inräknat redan uppräknade) 0 Quote
Recommended Posts