Gå till innehåll

Favorit Regissör!


Headman

Recommended Posts

  • 9 månader senare...

Jag måste säga att min favorit regissör är Martin Scorsese, mest för hans jobb i Taxi Driver men även i hans andra filmer.

 

Annars toppar Quentin Tarantino listan med sin gåva att ta inspiration från ett tiotal mindre kända filmer, lägga in dem i olika situationer och sedan göra filmen personlig.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Sergio Leone - behöver ingen förklaring.

2. Jean-Pierre Melville - kungen av cool gangsterfilm

3. Alfred Hitchcock - behöver ingen förklaring

4. Dario Argento - för hans giallos fram till 82

5. Peter Jackson - behöver ingen förklaring

6. Sergio Martino - för hans tidiga giallos + Island of fishmen

7. Steven Spielberg - Jaws och Raiders of the lost ark

8. Narciso Ibáñez Serrador - för Who could kill a child? och Finishing school

9. Ruggero Deodato - för polisrullar, Cannibal holocaust och framförallt för Atlantis interceptors

10. Godfrey Ho - för fantastisk ninjafilm

Länk till kommentar
Share on other sites

Tarantion - har ett sinne för göra sjukt bra film med häftig dialog. Man blir alltid så jävla involverad i hans filmer. Han har ett unikt sett som man verkligen har ett sug efter varje gång.

 

Kevin smith - mannen bakom Clerks och silent bob, gör enligt mig sjukt bra filmer. kultförklarade jay och silentbob, men gör bra story av vad han har.

 

Kubrick - Han har gjort magiska filmer. filmer som man kan se om och om igen. gjort de flesta genre och lyckas. hans unika sinne för bild är ju så bra!

 

Alfred Hitchcock - behöver ju inte nämna något.. Horro!

 

Tim burton - Det här han som gör alla vackra sagor ännu vackrare!

 

 

m.m som självklara, jacksson, spielberg osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Istället för att radda upp en enda lång, onödig lista med filmregissörer så passar jag på att rekommendera Takeshi Kitano. Karga och lysande stämningar blandas med iskallt foto och perfekta skådespelarprestationer från andra och han själv. Modernt våld i österländsk skildring har aldrig visats bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Ojojoj!

JOHN WOO är mästare på actionrullar blandat med drama.

DAVID CRONENBERG gjorde kultklassikern Videodrome.

PAUL VERHOVEN gjorde ju Total Recall!

JOHN MCTIERNAN skapade Die Hard!

ANDERS JACOBSSON har visat att svenska splatterfilmer ju inte kan misslyckas, om man bara fortsätter göra sin egna stil.

ED WOOD måste bara nämnas! Salut för killen som aldrig gav upp trots sin hårda kritik!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Jerry Bruckheimer med sin Pirates of Carribean och Bad Company (vad betyder CIA , CHips i arslet, herregud va bra, fast jag gillar det en kompis sa till mig om FBI Female body inspectors. kanske passar in på Fox Mulder i Arkiv x).

Zimmer kan jag heller inte glömma!

OJ OJ OJ den här listan blev rätt stor än då och fortfarande finns säkert en hel del glömda men jag nämnde även några som redan var nämda av Malmsten men det är rätt kul att skriva ner allt.

//Johannes

 

bara så du vet är bruckheimer producent och zimmer kompositör. gore verbinski har regisserat de första tre piratesfilmerna. (för tråden handlade om regissörer va?)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...