Gå till innehåll

Bästa svenska film


tomasz1985

Recommended Posts

"mitt liv som hund" är outstanding tycker jag... men så gillar jag ju lasse som regissör med :D sen kan man inte svara på en sån här tråd utan att nämna bergman, han är trots allt vår störste filmare. i högen blir det "sjunde inseglet"...

sen gillar jag "utvandrarna" med von sydow.... på senare tid är det nog "kops" som imponerat mest ;D "så som i himlen" och "ondskan" är inget för mig....

Länk till kommentar
Share on other sites

"Ondskan" är bra, men inte jättebra... av de få svenska filmer jag har sett så tycker jag faktiskt "Så som i himmelen" var väldigt bra, bättre än jag trodde. Sen finns det ju "Att angöra en brygga" med en ung Gösta Ekman i en av rollerna... en skön film där allt går åt helvete, jag gillar manuset till den och själva ideén med att något så enkelt kan bli så svårt. en ganska galen komedi, mer sådana filmer tycker jag det ska göras i Sverige!...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Den Enfaldige Mördaren är hittils den bästa svenska film jag sett. Jag har dock inte sett överdrivet mycket. Fucking Åmål är bra.[/citat]

 

Klart en av de bästa. En klart underskattad film. Läs analysen i "Blågult flimmer" Den är också kanonbra! Och skriven av Örjan Roth-Lindberg, som grundade Stockholms Filmskola och byggde upp filmvetenskapen som universitetsämne i Sverige!

Länk till kommentar
Share on other sites

Yrrol från 1994.Men det kräver att du köper hem den för att fatta mer och mer ju fler gånger du sett den.Dalle är en synnerligen begåvad regissör/manusförfattare med en otrolig känsla för samtida samhällsskildringar av det dystopiska slaget.Det finns så mycket underliggande budskap i den och Skenbart att man ryser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Konstigt att ingen nämnt Roy Anderssons En Kärlekshistoria (1970), den hamnar högt på min lista...

 

Men min röst måste falla på Bergmans Tystnaden (1963). Jag var förstörd i flera dagar - på ett bra sätt menar jag då :)

 

 

Jag har cirka 200 dvd-filmer och av dem är dessa svenska:

 

En Kärlekshistoria

Sånger Från Andra Våningen

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Dom kallar oss mods (Stefan jarl)

 

Ett anständigt liv (stefan Jarl)

 

Det sjunde inseglet (Bergman)

 

Själen är större än världen (Stefan Jarl)

 

Farväl falkenberg(!) (Jesper Granslath)

 

På sista versen (Daniel Alfredsson)

 

Plötsligt i vinslöv (Malin Sköljd)

 

Den enfaldige mördaren (Hasse o Tage)

Länk till kommentar
Share on other sites

Runges "Harry & Sonja". Widerbergs "Mannen på Taket" och "Joe Hill" (första kvarten är det vackraste filmfoto en svensk filmare någonsin producerat). Bergmans "Smultronstället" och "Jungfrukällan". Hasse Ekmans "Jazzgossen" och "Flicka med Hyacinter". Alf Sjöbergs "Barrabas" (den enda svenska episka storfilm i biblisk miljö jag kan komma på).

 

Det är mina favoriter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Runges "Harry & Sonja". Widerbergs "Mannen på Taket" och "Joe Hill" (första kvarten är det vackraste filmfoto en svensk filmare någonsin producerat). Bergmans "Smultronstället" och "Jungfrukällan". Hasse Ekmans "Jazzgossen" och "Flicka med Hyacinter". Alf Sjöbergs "Barrabas" (den enda svenska episka storfilm i biblisk miljö jag kan komma på).

 

Det är mina favoriter.

 

Det var ingen pjåkig lista, är nästan beredd att skriva under på den.

 

Vurmar ju iofs för svensk 70-/80-tals komedi också.

 

Sen gillar jag även Lars-Lennart Forsbergs TV-filmatiseringiav av Slas noveller, Vem älskar Yngve Frej och På palmblad och rosor.

 

Äsch, det blev för svårt det här.

Länk till kommentar
Share on other sites

En av mina absoluta favoritscener är när Sten Ljunggren spelar en arbetslös och deprimerad legosoldat i Harry & Sonja och han har satt nålar på en karta som markerar alla platser på jorden där det finns krigshärdar och med desperation i rösten säger -"Det är ju krig överallt. Varför är det ingen som ringer mig?!" Genialt roligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

En av mina absoluta favoritscener är när Sten Ljunggren spelar en arbetslös och deprimerad legosoldat i Harry & Sonja och han har satt nålar på en karta som markerar alla platser på jorden där det finns krigshärdar och med desperation i rösten säger -"Det är ju krig överallt. Varför är det ingen som ringer mig?!" Genialt roligt.

 

Det var den enda film i din lista som jag faktiskt inte sett. Har dock hört mycket gott om den, men den verkar ha utgått hos alla handlare sist jag kollade. Får kolla videobutiken, alt. försöka scora ett ex på tradera. Låter onekligen bra.

 

För övrigt är det alldeles för mycket gammal svensk film som inte finns på DVD.

 

På tal om Barabbas så är för övrigt Barbro Hiort af Ornäs släkt med min fru. Men hon är väl iofs mest känd som Stig-Helmers morsa. Dessutom är hon ju med i Arne Mattssons Smutsiga Fingrar, det är exta plus i kanten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...