Gå till innehåll

Bästa svenska film


tomasz1985

Recommended Posts

[citat=final_cut]Söker ännu efter en svensk vikingafilm. Annars får jag väl bara göra en själv....även om jag inte är svensk, hahahaha![/citat]

 

det finns väl en svensk film som heter korpen flyger eller nåt liknande. Såg den för säkert 10 år sedan men jag har ändå för mig att den kvalificerar som vikingafilm, nån som vet bättre kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

korpen flyger: isländsk

 

Eric the viking: engelsk

 

13:e krigaren: amerikansk

 

listan kan göras lång. men den enda svenska som jag kan komma på är Hem till midgård... måtte det väl finnas annan svensk vikingafilm?

 

tomasz1985: är du inte och trampar i Le Visiteurs (eller hur det nu stavas?) med Jean Reno?

 

Såg i Discshops pappers-katalog att Vägvisaren står under namnet Vejvisaren... Tyvärr, den ryska filmen har inget med vikingar att göra... den handlar om en rysk gammal vägvisare/trapper som anställs av upptäcksresande/soldater (minnet är suddigt men jag är säker på att tåg var med i filmen, så det blir lite för modernt) för att ta dem över bergen, när arbetsgivaren erbjuder mat och husrum i civilisationen tackar mannen ja. men det dröjer inte länge innan den gamle längtar ut till naturen igen... Men visst vore det roligt med en vajeraction-vikingfilm á la Zang Yimou / Yuen Wo Ping?

 

Finns det för övrigt ingen svensk motsvarighet till James Cameron eller Roland Emmerich eller liknande som skulle kunna göra lite mer fantasifulla filmer?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stavrogin]

det finns väl en svensk film som heter korpen flyger eller nåt liknande. Såg den för säkert 10 år sedan men jag har ändå för mig att den kvalificerar som vikingafilm, nån som vet bättre kanske?[/citat]

 

Nja, folk vill gärna se vikingar som plundrar, mördar och våldtar. Det är det som internationellt betecknar vikingar.

Länk till kommentar
Share on other sites

I morse intervjuade de Gösta Ekman på nått godmorgonprogram på endera av SVTs kanaler (vet inte riktigt vilken eftersom teven stod på medan jag målar sovrummet) och dels annonserade han att han skall sluta skådespela, vilket är en tråkig nyhet, men det jag ville ha sagt att de visade en snutt av en tusan så bra svensk film som blivit kultfilm i en del länder och jag hade faktiskt glömt den mest otroliga film som de gjort nämligen Piccassos Äventyr och så avslutar jag detta inlägg med att faktiskt iakta att hela inlägget är en enda mening utan punkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste vara pesimistisk här och säga att Sverige spottar ur sig alldeles för mycket skitfilm. Film som bara tilltalar en viss typ av människor. Är det inte något kletigt relationsdrama så är det "Action-Thrillers" som är så otroligt förutsägbara. Nej jag är allmänt trött på det här. Vad jag vill se mer av är precis som någon här innan nämnde, mer storslagen Sci-Fi eller Vikingafilmer.

Va fan, det finns ju hur mycket sägner som helst som filmen kan bygga på.

 

När det gäller hur filmerna ska finansieras så krävs det inte så förbannat mycket pengar egentligen. Bara man börjar använda fantasin. Jag menar teknologin finns och de som kan hantera den, det har man ju sett här på forumet.

 

Nä jag är trött på att se svenska filmer som handlar om relationer och problem mm. När jag går för att se en film så ser jag det lite som en verklighetsflykt, jag har tillräckligt med problem själv för att ta del av andras.

 

(Så nu fick jag skrivit av mig lite här. Detta är min högst personliga åsikt och det är inte meningen att klanka ner på någon som har en förkärlek till Svensk film.)

 

Men annars kan jag ju nämna att Glasblåsarns Barn är en mycket bra film. Helt i min smak, något barnslig kanske men har rätt stämning.

Länk till kommentar
Share on other sites

glömde helt bort några Astrid Lindgren filmer:

 

Ronja Rövardotter - snuddar lite på vikingatemat även om det aldrig sägs rent ut i filmen...

 

Bröderna Lejonhjärta - det är väl så mycket storslagen fantasy som gjorts i sverige,,, har ju riddare, stora slag, en stor drake och en massa annat... varför vågar ingen göra liknande?

 

Mio min Mio - även här betydligt mycket mer fantasy än någonsin förut, eller senare...

 

dessa tre filmer har massvis med spektakulära effekter, fantasifulla och gripande historier, utspelar sig i miljöer som idag kallas fantasy och framför allt är de stora publiksuccéer...

 

andra favoriter:

 

Sällskapsresan filmerna

 

Jönsonligan filmerna - tråkigt att höra att Gösta Ekman ska lägga av, jag hade sett fram emot en comeback av "Sickan".

 

En film som jag måste utfärda stora varningar mot är Naken... jag kände fysisk smärta av att se den... torture I tell ya'!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja Mio min Mio är en underbar film, men är den verkligen svensk? Jag menar Christian Bale ( American Psycho, Equilibrium, Batman returns mm. ) Christopher Lee (Lord of the Rings, Star wars - The attack of the clones mm.) är ju med där.

 

Sällskapsresorna är också underbara filmer. Kontentan av detta är att "det gjordes bättre svenska filmer förr" , eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

har inte någon direkt svensk favorit men tycker att det är lättare att sätta sig in i svenska filmer än utländska (kanske en självklarhet men...). annars tycker jag att det är bra att man inte gett sig på att göra överdimetionerade actionfilmer utan mer smarta och dramatiska thrilers. med svenska filmbudjetar skulle animerade/tillagda actioneffekter se skit töntntigt ut. vet bara att jag tycker att det ser skit töntigt ut i Beck nar de "spränger" en våning på en hötorgsskrapa (kommer inte ihåg vad filmen heter), ser verkligen skit B ut!

 

Bleckert!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=_nemo_]Det har ju nämnts mycket om vikinga filmer här på tråden, tänk på vad ni säger, man vet aldrig vilka som kikar in här och snor ideér :)

 

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,649597,00.html[/citat]

 

Vikingafilm som sci-fi? Nja, jag känner mig inte hotad direkt. Förmodligen ytterligare en Sagan om ringen-imitation eller liknande, vilket inte är den idé jag utvecklat... Förresten så tror jag inte att han har kikat in hit och snott idén, men det får mig att tänka. Tänk om en filmare så (medel-)stor som han faktiskt kikar in och snor en idé som man kanske inte är säker på vad man vill göra av. Det är inte direkt praktiskt att "stämma den jäveln" och gå hela vägen om man inte riktigt är säker på om han verkligen snott ens idé eller om man bara är paranoid. Därför är jag rätt så tystlåten när det gäller egna idéer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mio min Mio är en svensk, norsk, sovjetisk samproduktion om inte imdb är helt ute och cycklar.

 

Tysk är det väl? (Inte rysk?)

Är inte helt säker men ändå rätt så säker.

 

Sen så tycker jag nog också att Jägarna är rätt bra ändå...men inte bäst.

"Besökarna" är väldigt bra om man bortser från det fåniga slutet.

Personligen så gillar jag väl Vargtimmen mest, iaf vad jag kommer på just nu... ;)

Jag tycker det är inflation i svensk kvalitétsfilm, bara en massa klyschigt skräp som produceras nuförtiden!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...