Gå till innehåll

Bästa svenska film


tomasz1985

Recommended Posts

[citat=Daniel Hållquist]Nagon namnde Dom Kallar Oss Mods. Jag lagger min rost pa uppfoljaren Ett Anstandigt Liv.[/citat]

 

Det måste vara den bästa svenska triologin i alla fall. :)

 

Persona är den bästa svenska film som någonsin gjorts.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har letat efter den på DVD men ej hittat den.

Nån som har den?

Hur som helst så tycker jag den innehåller allt det banala som svenska filmer brukar göra, men med en blandning av action, skräck och komedi som gör den till en höjdar-rulle....

Länk till kommentar
Share on other sites

Jalla Jalla för att den är så satans skön, och Naken för att också den är... skön. På sitt eget lilla sätt.

 

Sedan är ju Ondskan en mycket bra filmatisering faktiskt, t om Orvar gav ju den en fyra. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Jag var på vippen att starta en ny tråd om vilka svenska filmer som är bra. Det är ju mycket gnäll om sopig svensk film, men eftersom jag har börjat titta mer på svensk film så upptäcker jag att det finns en hel del pärlor som inte är allför gamla. Så jag tänkte skrämma liv i den här tråden igen även om många av de redan föreslagna filmerna inte riktigt faller mig på läppen.

 

Mina förslag är:

 

Så som i himmelen.

Änglagård

En sång för Martin.

Under solen.

 

Nu kan man kanske tycka saker om Helena Bergkvist, men hon är riktigt lysande i både "Under solen" och "Änglagård" även om jag gillar de två gubbarna änglagård bäst. Sven Volter i "En sång för Martin" är nog en av de bästa prestationerna i svensk film sen Carl Gustan Lindstedt i "Mannen på taket". Viveka Seldahl fick ju aldrig erfara framgångarna med "En sång för Martin".

Länk till kommentar
Share on other sites

Smaken är som baken när det gäller film precis som allt annat. Men "Så som i himlen"... Jag förstår inte hur Kay Polack har lyckats få så många att älska en sådan film. Den är ju som de värsta snyfthollywoodproduktioner man kan hitta. Smörigare svensk film får man leta efter. Men som sagt; smaken är som baken :)

Länk till kommentar
Share on other sites

när vi snackar om regissörer som förnyar och förbättrar svensk film så skulle jag vilja slå ett slag för ulf malmros, som inte får så mycket credd han förtjänar. Den bästa sommaren är utan tvekan en av de bästa svenska filmerna jag sett. Smala Sussie, absolut nyskapande och mkt rolig. Såg nyligen trailern för ulfs nya film tjenare kungen och den lovade gott.

Ulf är grym!

 

Sen tycker jag faktiskt att det gnälls och gnatas lite väl mkt på svensk film. Så jävla illa är det inte. Visst, svensk films senaste flaggskepp så som i himmelen håller jag med om är överskattad, men det finns förnyelse och jag ser faktiskt en ganska ljus framtid.

Såg nyss Masdjävlar och jag var riktigt imponerad. Visst, det var "svenskt" för hela slanten, men det var bra gjort. Jag blev berörd.

 

Fjorton suger känndes uppfriskande ärlig, babylonsjukan var uppkäftig och slarvigt snygg, gitarrmongot var totalt originell och på gränsen till konstfilm (jag gillade den inte, blir vansinnig på statiska kameravinklar).

 

Och så har vi ju våra älsklingar Fares & Modysson. Får dock verkligen hoppas att den senare kan skrapa ihop något bättre än "ett hål i min stjärta" till nästa gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag får erskänna att Clownen träffade huvudet på spiken är han säger att smaken är som baken. Masjävlar föll mig inte alls på läppen. Inte Fares filmer heller, och nu får ni hålla i hatten; Jag tyckte inte om "grabben från graven brevid" heller. Ok, det var en stunds underhållning, men nån pärla var det INTE. (kanke för att jag får alleriska utslag av hysteriska och obegåvade, finkultura statsborstjejer utan tolerans) Kanske är det samma som när jag inte alls skrattade åt "torsk på tallin" utan tyckte så synd om de ensamma männen att jag nästan grät åt tragiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är nog knäpp (eller ja, det vet jag att jag är), men jag har inte lyckats se mer än 15 minuter av någon Moodysson-film (har iofs bara testat Åmål och Tillsammans), och trailern för Ondskan gav mig samma känsla (så DVDn som jag fick som premie står fortfarande i plast hemma i hyllan om jaginte slängt den)...

 

De svenska filmer som funkar bäst för mig är komedier; Sällskapsresan t.ex., men kanske framförallt Strul - lagom action, lagom kul, lite lagom svensk och ganska mycket tafflig på sina håll, men några scener som är obetalbara :)

 

Annars tycker jag att svenska filmer är kliniskt rena från action som jag vill ha den, undantaget några bra scener i t.ex. Kopps. Jägarna och Livvakterna tyckte jag inte alls var speciellt bra...

 

Svenska polisfilmer och thrillers ska vi bara inte prata om - jag älskade dem när jag var yngre, men någonstans känns de som om de fastnade i en mall och inte kommit vidare...

 

Och med allt ovan sagt så tycker jag ändå inte att svensk film på det hela taget är sämre än t.ex. amerikansk film (undantaget avsaknaden av fler klart lysande toppar) - ganska många filmer är helt okay som underhållning för stunden, precis som de flesta utländska filmer.

 

Och Gorse, sitter du med tårarna i halsen när du ser "Torsk på Tallin" så är det minst lika rätt som att garva åt den tycker jag...

 

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tomasz1985]Någon annan än jag som blivit sugen att se Zozo efter att ha sett trailern? Trailern om inget annat är kraftfull.[/citat]

 

Troligen en av Sveriges mer vitala filmer på flera år. Jag ska i alla fall se den. Och även om trailern är bra så ser man att specialeffekterna inte blir nåt att vara uppspelt över. Det ser så fejkat ut, samt att det verkar vara inspelat i samma "format" som Fares andra filmer, vilket kan vara orsaken till det... Nån som vet vad jag babblar om?

Länk till kommentar
Share on other sites

svensk humor funkar great alltså svensson humor typ sunes sommar, sällskapsresorna (framförallt snowroller) osv.

 

jag såg filmen vägen ut när jag var liten och fastnade totalt, den är bra.

 

och sen får vi ju inte glömma astrid lindgrens pärlor:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=elsa_r3]svensk humor funkar great alltså svensson humor typ sunes sommar, sällskapsresorna (framförallt snowroller) osv.

 

jag såg filmen vägen ut när jag var liten och fastnade totalt, den är bra.

[/citat]

 

Jo förresten, där kom den... Sunes sommar är en film som funkar utmärkt som (svensk) komedi. Lagom seriös, lagom rolig. Och skådespelarna är alla i toppform.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=elsa_r3]svensk humor funkar great alltså svensson humor typ sunes sommar, sällskapsresorna (framförallt snowroller) osv.

 

jag såg filmen vägen ut när jag var liten och fastnade totalt, den är bra.

[/citat]

 

Jo förresten, där kom den... Sunes sommar är en film som funkar utmärkt som (svensk) komedi. Lagom seriös, lagom rolig. Och skådespelarna är alla i toppform.[/citat]

 

Nja utan Peter Haber skulle den filmen inte vara mycket att hurra för

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle tro att just Sunes sommar gjorde att det tog åratal innan jag accepterade Beck-filmerna. Så fort jag såg en Beck-film så var det Sunes farsa som var pajas i rutan. Inte föränn nu som jag börjat gilla Beck så när alla andra sett Beck till de kräkts så har jag mitt nöje kvar... Appråpå Sune, så tycker jag Sunes jul är sju resor bättre än Sunes sommar.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]... Fattade ingenting när jag såg den för första gången när jag var typ tio.[/citat] Sunes jul är defenetivt en vuxenserie. Att de körde den som julkalender för barn är för mig fortfarande obegripligt. Bara en sån replik (av sunes farsa) när de skulle äta julbord: "Ta lax, det är dy...eh gott." Sunes lillebrorsa tyckte ju bara om potatis.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trancedanne]Svensk humor har jag aldrig gillat.. [/citat]

Samma här, fast det beror nog på att jag inte riktigt är svensk till att börja med.

 

[citat=trancedanne] "Tomten är far till alla barnen" är dock jävligt nice.[/citat]

Det är nog den bästa hittils... Bra spel och regi.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Clown]Lasse Åberg är ju en stor svensk komiker :) Jag är väl egentligen inget stort fan av hans filmer men de är alltid trevliga att kolla på.[/citat]

 

Ja okej att första sällskapsresan är rätt skön o andra ok. Men sen att dom fortsätter göra filmer där alla har exakt samma story och samma koncept. Känns riktigt misslyckat.

Exakt det samma som Ben Stillers filmer för övrigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...