Gå till innehåll

Bästa svenska film


tomasz1985

Recommended Posts

[citat=final_cut]Utöver filmer som ONDSKAN och DEN ENFALDIGE MÖRDAREN tycker jag att svensk film är bäst när den inte tar sig själv på alltför stort allvar. Syftar då på den "svenska synden" och dess kult- och kalkonfilmer från sen 60-tal och tidig 70-tal.[/citat]

 

Väl talat. Jo, svenska filmer har ofta en bismak av uppsträckt och högdragen östermalms-attityd. In i skogen och ha sex bara. . . Måste allt nu förtiden vara så j-vla seriöst?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=tomasz1985]

Ang. Kocken. Jag vill inte låta negativ men för mig är den ungefär lika bra som Vingar av glas. [/citat]

 

Har också hört från en säker källa att den inte är all that! Men ibland räcker det med en rolig skådis som Kjell för att få det att funka.[/citat]

 

Den här tråden har tydligen blivit en Kjell-helgedom. Är det bara jag som anser att han är slut, killen har ju noll rolltolkningsförmåga, eller jo, EN, som han applicerar på alla sina roller. Det var roligt i början, typ de beck-filmer där han är med, men efter det så har Kollberg(hette han så) sprungit runt i Den bästa sommaren, Ondskan, Smala Sussie, Hundtricket och livet i 8 bitar. Tycker det är dags för honom att ta en funderare i några år, gå på kurs eller nåt, haha, o sen göra comeback och bidra med något nytt.¨¨

 

Bidrar med en bra svensk film jag med: Mitt liv som hund

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stavrogin][

Den här tråden har tydligen blivit en Kjell-helgedom. Är det bara jag som anser att han är slut, killen har ju noll rolltolkningsförmåga, eller jo, EN, som han applicerar på alla sina roller. [/citat]

 

Kjell är en svensk variant av John Turturro. Förresten så finns det många bra skådespelare som applicerar bara en rolltolkningsförmåga på (nästan) alla av sina roller.

Länk till kommentar
Share on other sites

ondskan störde jag mig lite på, vet ej varför, men det gjorde jag... kanske för att jag ofta reagerar negativt på filmer då huvudpersonen är så d*a perfekt och så... och jag tycker att jag sett mycket av handlingen i andra amerikanska filmer.

 

en genre som jag vill se mer av i sverige är dels storslaget scifi där man inte drar sig för det otroliga och dels Vikinga-action, amerikanarna har ju länge levt på western, europeerna har ju riddarna och japanerna har samuraierna, varför vill ingen göra en stor vikingafilm? (har ej sett Tre Solar men jag tvivlar starkt på den.)

 

Bästa svenska filmer '90-'05 blir för mig:

 

Johan Falk trilogin (Noll tolerans, livvakterna, tredje vågen)

Jägarna

Smala Sussie

Skenbart

 

Hotet får vara med på en skör tråd...

 

ps/

 

Tänk er en vikingafilm regisserad av Zhang Yimou... det skulle vara grejer det...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten] amerikanarna har ju länge levt på western, europeerna har ju riddarna och japanerna har samuraierna, varför vill ingen göra en stor vikingafilm? [/citat]

 

Sannare ord har aldrig yttrats. Tack för idén. Nu tänker jag ta mig en titt på "lokala" vikinga-berättelser. Nåt kan det säkert bli en film av.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=Stavrogin][

Den här tråden har tydligen blivit en Kjell-helgedom. Är det bara jag som anser att han är slut, killen har ju noll rolltolkningsförmåga, eller jo, EN, som han applicerar på alla sina roller. [/citat]

 

Kjell är en svensk variant av John Turturro. Förresten så finns det många bra skådespelare som applicerar bara en rolltolkningsförmåga på (nästan) alla av sina roller.[/citat]

 

absolut, men det måste ju ändå ses som önskvärt med variation och förnyelse, åtminstone då och då. Förresten är det väl tveksamt om de två uttrycken "bra skådespelare" och "bara en rolltolkningsförmåga" korrelerar särskilt bra med varandra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Stavrogin]

absolut, men det måste ju ändå ses som önskvärt med variation och förnyelse, åtminstone då och då. Förresten är det väl tveksamt om de två uttrycken "bra skådespelare" och "bara en rolltolkningsförmåga" korrelerar särskilt bra med varandra.[/citat]

 

Nu kan det vara så att jag kommer att öppna gamla sår, men DeNiro och Ed Norton är två skådespelare med nästan "bara en rolltolkningsförmåga". Alt. kan det vara så att de får samma roller om och om igen....

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=final_cut][citat=tomasz1985]Tack! På dvd.se kostar den 305[/citat]

 

Vilken film du än letar efter, sök först på discshop.se[/citat]

 

Eller så kan ni söka på http://www.kelkoo.se och hitta den billigaste på en gång.[/citat]

 

Nja...kelkoo är inte nåt jag skulle rekommendera. Söker man dvd där så får man endast länkar till de dyraste och mest kommersiella sajter... Ofta hamnar man hos Svenska filminstiutet som har de dyraste priserna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=Stavrogin]

absolut, men det måste ju ändå ses som önskvärt med variation och förnyelse, åtminstone då och då. Förresten är det väl tveksamt om de två uttrycken "bra skådespelare" och "bara en rolltolkningsförmåga" korrelerar särskilt bra med varandra.[/citat]

 

Nu kan det vara så att jag kommer att öppna gamla sår, men DeNiro och Ed Norton är två skådespelare med nästan "bara en rolltolkningsförmåga". Alt. kan det vara så att de får samma roller om och om igen....[/citat]

 

håller med angående dem två, längesedan norton gjorde något nytt med sig själv, DeNiro tycker jag har varierat sig lite mer, men killen har ju ändå hållt på ett tag. Men jag tycker ändå att de båda spelar i en helt annan division vad gäller förnyelse än vad Kjell gör, han lirar i korpen och dom i Serie A.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=jmalmsten] amerikanarna har ju länge levt på western, europeerna har ju riddarna och japanerna har samuraierna, varför vill ingen göra en stor vikingafilm? [/citat]

 

Sannare ord har aldrig yttrats. Tack för idén. Nu tänker jag ta mig en titt på "lokala" vikinga-berättelser. Nåt kan det säkert bli en film av.[/citat]

 

 

oj... det betyder att jag måste snabba på mina vikingaidéer, det verkar som att det kommer konkurrens...

 

vägvisaren är en helt hyfsad eh... finsk film tror jag, bygger på gammal samisk legend. om ni ska köpa just den ska ni vara säkra på att ni inte köper Kurosawas Vägvisaren, inspelad i forna sovjet. fasst köp gärna den också, det är en bra rysk-japansk film.

 

men tråden handlade o svenska filmer... måste stoppa mig nu...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...