DanielSjöström
Medlemmar-
Inlägg
214 -
Blev medlem
Allt postat av DanielSjöström
-
Det verkar inte som det är så många som gått intensivkurser här! :) Jag gick i alla fall en kurs i filmproduktion på Folkuniversitetet i Stockholm. Vi var tio stycken deltagare och det var alla möjliga åldrar, vilket gjorde det hela intressantare. Läraren var ganska ung men relativt erfaren med foto som specialitet. Vi började med att studera filmer lite grand och gick igenom grundläggande kunskaper för en filmproduktion, vilka som gör vad osv. Efter några teorilektioner bildade vi arbetsgrupper där vi fick öva oss på saker som 180 gradersregeln och liknande (måste skjuta in att vi faktiskt fick spela in en kortfilm redan första lektionstillfället, som ett slags komma- igång- projekt). Vi använde oss endast av digitala kameror och Mac-datorer för efterarbete. Man fick dela in sig roller; regissör, fotograf, skådis osv. Sist fick vi planera ett eget projekt där vi skulle filma en egen story som skulle vara så kort som möjligt. Min rullade in på 3.49 för övrigt :). Det var skithäftigt fakiskt! Jag hade ju haft en del idéer ett tag så att få ut en av dem på film var kanon. Får se om jag kan dela med mig av den nån gång... Hur som helst så var det en bra kurs som man blir inspirerad av och det bästa av allt (förutom en egen produktion) så skaffar du dig kontakter. Inte minst med läraren som är inne i branschen! Kursavgiften ligger på 4500 kr och jag har för mig att det var 10 lektioner. Jag tyckte det var värt det. Du kommer ju inte lära dig allt precis, långt därifrån, men har du igen erfarenhet eller väldigt liten sådan, kommer den vara givande för dig.
-
Vilken nu befintlig film representerar mest er egen ambition?
DanielSjöström svarade på ämne startat av Simon W i Filmcafé
Jag har alltid varit fascinerad av film men jag har aldrig varit intresserad av att hålla på med film...inte förrän jag sett några filmer av David Lynch. Jag nämner honom i varannat inlägg ungefär men det är inte så konstigt, för han är den som triggat i gång mig och berättat (genom sina filmer såklart :))att "du kan göra det här. faktiskt. there are no limits". Det har fått mig att bli väldigt kreativ och när jag inte tänker på framtida filmprojekt så målar jag en hel del. Man kan säga att han har fått mig att hitta mig själv och det är stort! Jag är honom evigt tacksam. Jag tänker främst syssla med manus och regi och där är Lynch väldigt inspirerande. Andra influenser är David Cronenberg, Michael Powell, Roman Polanski, Ingmar Bergman, David Fincher, Alfred Hitchcock och Stanley Kubrick. Jag gillar de som tänker lite annorlunda och som har nånting att berätta som tilltalar mig. I de flesta fall brukar jag falla för mörka eller drömska historier. Framför allt gillar jag skickliga bildberättare. Sen kan man bli inspirerad av andra konstformer som musik och litteratur också. Om jag skulle välja en samtida film får det nog bli Pans Labyrinth. Den har paraleller till en idé jag haft i åtanke. Annars får det nog bli Blue Velvet, den ultimata filmen för mig. -
Den lesbiska scenen mellan Naomi Watts och Laura Harring i Mulholland Drive. Den är väldigt säregen och då menar jag inte just för att det är mellan två kvinnor utan för att den används på ett så speciellt sätt. Ni som har sätt filmen förstår vad jag menar, tror jag! Sen måste jag nämna den i Blue Velvet mellan Dennis Hopper och Isabella Rosselini. Helt sjukt och väldigt våldsamt (mer av en våldtäkt kan tyckas) men samtidigt väldigt kul. Den är kort sagt weird! Willem Dafoe´s övergrepp på Laura Dern i Wild at Heart. Åter igen är detta tveksamt om man kan definiera scenen som sexscen. Grejen är att man inte riktigt vet om hon gillar det eller inte. Det samma gäller för Blue Velvet. Som ni märker är jag helt insnöad på Lynch men vad kan jag säga; han är bäst. :D
-
Alltså, jag förstår att vi alla har olika smak men kan nån Storm-hatare tala om för mig varför den är så dålig? Jag tycker den är det modigaste och utmanande som jag sett sedan ja......Ingmar Begman kanske? man skulle kunna kalla den för 2006 års Sjunde inseglet. Döden utbytt mot Eva röse och Jonas Karlsson, typ. Nu kanske jag tog i så att jag sket på mig men jag menar i alla fall att det är en bra film! Den är tänkvärd och säger en del om våra allt ytligare livsstilar. Dessutom är den berättad på ett sätt som jag inte trodde var möjlig eller påtänkt i sverige, vilket såklart överaskar och glädjer. Nå vad säger ni?
-
Det skulle vara "Skånska mord" i så fall :)
-
Twin Peaks är det häftigaste jag sett på tv och en serie som inspirerat många senare tv-serier, som Lost och Carnevale t.ex. Riket är en bra serie som säkert också blivit till i Twin Peaks' fotspår. Precis som i fallet Twin Peaks har den inte ett riktigt slut , utan slutar ganska abrupt. Här kan man njuta av Ernst-Hugo Järegård i sin kanske bästa roll. En serie som jag inte sett någon nämna än är världens bästa snutserie Uppdrag mord! Varje rollfigur känns som levande, existerande människor. Jag saknar verkligen Pembleton, Munch och de andra.... Bästa serie som fortfarande är aktuell är Sopranos. Samma känsla som i uppdrag mord ungefär, fast här handlar det ju om bad guys. James Gandolfini är en storartad skådespelare och maffiaboss! Sen är The Sheild väldigt bra också. Kan nån mer än jag förstå hur Michael Chichlis(?), som spelar råtuffe Vic Mackey, tidigare gestaltade den mjuke polisen Scali?! (Även den sevärd) Sen får man ju inte glömma Seinfeld, som faktiskt är en av få kommedier som verkligen är kul och dessutom intilligent skriven (av Larry David som senare skulle Simma lugnt,Larry!, en liknande serie fast alla roliga skådisar utbytta mot sin egen tråkiga nuna).
-
Framför allt när det är en nyinspelning. Har ju inte sett den men efter att ha sett originalet Infernal affairs så ser jag ingen anledning till att gör en ny. Men jänkare är ju jänkare (t.o.m Scorsese).
-
Man kan alltid göra en lågbudget variant av sin idé för att sedan få de som sitter på pengarna att nappa. Spela in på DV tillexempel. Det går att göra det bra, bara man vill. Jag tycker att man alltför ofta har för stora krav på "kvalité", dvs hur det ser ut och låter. Kan man inte tänka i mindre skala för att kunna förverkliga sin vision? Originalitet får man ju inte av pengar, eller hur?
-
Jag gjorde precis som du och slog till på en XM2:a i början på året. Då låg priset på cirkus 23-24 tusen, så prislappen har dippat rejält. Men trots att den funnits länge på marknaden så står den sig väldigt bra. Jag har hört att HD kamerorna dalar de åxå så kanske kan du vänta lite till och köpa en billig HD? Jag blev lite ångerfull när jag hörde att det redan börjar dyka upp HD kameror som har motsvarande pris som min XM2:a :(
-
Valfri skådespelare i din film. Vem skulle du välja?
DanielSjöström svarade på ämne startat av lilla_farbrorn i Filmcafé
Jack Nicholson var en favvo för i tiden. Peter Lorre var ett bra föslag. Det vore lite häftigt att jobba med Errol Flynn. Greta Garbo vore en dröm! Av dagens fixstjärnor skulle jag gjärna jobba med Nicole Kidman, Naomi Watts, Sean Penn eller Johnny Depp. -
Sämsta / Roligaste filmtitel-översättningarna
DanielSjöström svarade på ämne startat av nisse i Filmcafé
Kom på lite fler titlar som brukar störa mig. VARFÖR måste man alltid hitta på "tuffa" titlar som "Hårda tag" och "Dödlig utgång" etc. Dario Argento's "The bird with the crystal plumage" blev "Svarta handsken". OK, det finns en koppling men ändå, inte orginellt direkt. Lite bättre exempel är "Seconds"=Död man lever, "Night moves"= Dödligt utspel, "Cape Fear"=Farlig främling och så Hitchcock's "Vertigo" som betyder svindel= En studie i brott. Varför inte bara döpa den till Svindel? -
Sämsta / Roligaste filmtitel-översättningarna
DanielSjöström svarade på ämne startat av nisse i Filmcafé
Att "The rope" blev "Ropet" var j-vligt kul måste jag säga! Vilken tabbe! Nu har man ju översatt " The cider house rules" till "Ciderhusreglerna" men det skulle varit komsiskt IFALL man hade gjort om den till "Ciderhuset regerar". Det är nästan så att jag önskar att man gjort det! -
Gåshuds-scen som du kan se om och om igen?
DanielSjöström svarade på ämne startat av e93mw i Filmcafé
Jag tycker inte man ska skämmas för att man gillar Moulin Rouge. Det är en trevlig och välgjord film. Även om den säkert faller kvinnor i smaken mer än män så har man som man full rätt att tycka om den för det. Sen att vi alla har några barnsliga/macho-vänner är en annan sak... -
Varför flytta hemifrån överhuvudtaget? Har aldrig fattat det där asså...
-
2007: Vilka filmer skall helst ses på bio då?
DanielSjöström svarade på ämne startat av Miss_Emma i Filmcafé
The Fountain som jag missade på STHLMs filmfestival, Pan's Labyrinth, Perfume: the story of a murderer och som Lilla farbrorn sa så ser man fram emot Zodiac. Sen har vi Argentos La Terza madre, Peter Jacksons Lovely Bones, Cronenbergs kommande Eastern Promises och Maps to the stars, den sistnämda vet jag iofs inte om den hinner bli klar till 2007. Men mest väntar jag på Inland Empire, om den kommer förstås för det vet man ju inte med säkerhet. -
Mm jag har sett stillbilder från filmen, såg riktigt häftigt ut!
-
Gåshuds-scen som du kan se om och om igen?
DanielSjöström svarade på ämne startat av e93mw i Filmcafé
Jag har märkt att jag ofta ryser till filmögonblick och musik när jag upplever om dem tillsammans med andra. Eftersom jag som bekant diggar David Lynch, så kan man räkna in det mesta han har gjort men för att precisera så väljer jag Mulholland Drive, då den var som en lång känslomässig berg-och dalbana när jag såg den för första gången. Varje gång jag ser om den ryser jag typ i varje scen, framför allt i inledningen och avslutningen. Mycket tack vare musiken av Angelo Badalamenti. Så har vi ju åxå scenen i Lost Highway när Patricia Arquette kliver ur caddyn eller var det nu är för bil och Lou Reed's This magic moment börjar. Ett magiskt filmögonblick. Sedan är både The Shining och Gökboet två Jack Nicholson favvosar som man sett om och om igen och som har frambringat gåshud. Nån nämde Ringu och det är bara att hålla med. Man favvo skräckis, åtminstone från senare tid. LOTR del 1. Älskar verkligen scenerna från Fylke, man vill flytta dit liksom! Såg en konsert nyligen med Ennio Morricone på svt. Gåshudsmaraton! Hans musik gör ju nästan allt i Sergio Leones filmer! Slutscenen till Fight Club när Pixies- låten drar igång. Lysande. -
Är det Guillermo del Toro's nya? Känner igen titeln men kan inte placera den riktigt...
-
Håller med även här. Alltså jag brukar i regel alldrig kopiera vare sig film eller musik därför att det känns så jäkla billigt! Om jag bränner en cd så får jag ju inte med något sånghäfte t.ex Dessutom vill jag ha ett rejält fodral med med bilder och info. Jag brukar till och med chans- köpa vissa skivor eller filmer för rätt så höga priser bara för att det känns rätt. Jag är inte rik om nån tror det utan det är en fråga om principer helt enkelt. Sedan tycker inte jag att priserna är så dyra. Det handlar om att leta på rätt ställen. Om man handlar i första bästa affär kommer man förmodligen att komma ut med en film runt 200- 250 kr eller en cd mellan 150- 200 kr. Det går att hitta billigare. Om jag själv hade gjort ett eget alster skulle jag vilja att man tog bra betalt då med. Ett biobesök= 90 kr ungefär. That's me.
-
Håller med fullständigt.
-
Tja, inte så tokigt tycker jag.
-
Kan inte Elijah Wood spela Bilbo? Skulle jag kunna köpa i alla fall. Jag menar, de är ju stort sett släkt Bilbo och Frodo.
-
Stockholms Filmfestival 2006
DanielSjöström svarade på ämne startat av DanielSjöström i Filmevenemang
OK festivalen är över för min del (det är iofs bara söndagen kvar) och jag har sett filmen om Zidane och Avida i veckan. Zidane-rullen var okej, varken mer eller mindre. Det som var annorlunda mot en vanlig tv-sändning från en fotbollsmatch var att man kom så nära spelarna, både i bild och ljud. Det kändes ibland som att befinna sig på planen. Det var ganska häftigt. Annars var det mycket bilder på Zidane, som utlovat. Grejen var bara att det blev lite väl mycket av den varan för min del. Lite segt med andra ord. Avida var helt osammanhängande. Det hade utlovats en surrealistisk film och det fick man. Jag kände mig ganska tom efteråt men jag fick mig ett och annat flabb emellanåt, då det bjöds på en del absurd situationskomik. Så idag (lördag) skulle jag iväg och kolla på The Fountain. Jag anländer 5-10 min försent och blir inte insläppt. Igen! Det är andra gången den här festivalen! :( Jag såg lite bilder från filmen på tv och de såg smått fantastiska ut såg jag var verkligen sugen på den. Kan mycket väl vara en film som är bättre än alla de filmer jag såg under festivalen. Är lite besviken faktiskt, Jindabyne undantaget. Nåja, jag tror The Fountain har biopremiär i februari, får väl gå då helt enkelt. -
Flugan tycker jag man kan lämna orörd. Den blir inte bättre. De andra bryr jag mig inte om men det är trist när det släpps skit som bara ger serierna dåligt ryckte.
-
Stockholms Filmfestival 2006
DanielSjöström svarade på ämne startat av DanielSjöström i Filmevenemang
STÖN! Såg Franska 7 years i tisdags. Hyffsad film men vilken otroligt seg bioupplevelse totalt sett. Zitas salong 1 har det mest obekväma fåtöljer jag suttit i! Alltså, stället har inget nackstöd! Var tvungen att åla mig ner långt ut på sittdynan för att kunna luta huvet åtminstone lite i alla fall. Det blev ju inte bättre att man fick en plats en bit ut på högerkanten på första raden...Nackspärren var där för att stanna ungefär.x(
