Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag vet inte riktigt var jag ska börja i för ände. Därför resonerar jag ungefär såhär, jag har kreativitet som skulle kunna räcka till några filmer. Det jag saknar är ordentlig teknisk kunskap. Är det någon som gått en kortare sommarkurs eller någon veckas workshop i filmteknik som ni kan tipsa om?

Jag väger elevbeskrivningar tyngre än de beskrivningar man får av skolorna själv eftersom de inte alltid vet hur elever uppfattat det de blivit serverade/sugit åt sig.

Kursen behöver inte vara i Sverige, är den utomlands så skulle jag helst se att den är i ett engelskspråkigt land eftersom det är de enda språken jag kan.

Det brinner i mig efter allt extramaterialtittande och bakom kulisserna-material som jag sett måste få grepp om det hela.

Hjälp gör mig otroligt glad..

• 2 veckor senare...
Postad

Det verkar inte som det är så många som gått intensivkurser här! :) Jag gick i alla fall en kurs i filmproduktion på Folkuniversitetet i Stockholm. Vi var tio stycken deltagare och det var alla möjliga åldrar, vilket gjorde det hela intressantare. Läraren var ganska ung men relativt erfaren med foto som specialitet. Vi började med att studera filmer lite grand och gick igenom grundläggande kunskaper för en filmproduktion, vilka som gör vad osv. Efter några teorilektioner bildade vi arbetsgrupper där vi fick öva oss på saker som 180 gradersregeln och liknande (måste skjuta in att vi faktiskt fick spela in en kortfilm redan första lektionstillfället, som ett slags komma- igång- projekt). Vi använde oss endast av digitala kameror och Mac-datorer för efterarbete. Man fick dela in sig roller; regissör, fotograf, skådis osv.

Sist fick vi planera ett eget projekt där vi skulle filma en egen story som skulle vara så kort som möjligt. Min rullade in på 3.49 för övrigt :). Det var skithäftigt fakiskt! Jag hade ju haft en del idéer ett tag så att få ut en av dem på film var kanon. Får se om jag kan dela med mig av den nån gång...

Hur som helst så var det en bra kurs som man blir inspirerad av och det bästa av allt (förutom en egen produktion) så skaffar du dig kontakter. Inte minst med läraren som är inne i branschen!

Kursavgiften ligger på 4500 kr och jag har för mig att det var 10 lektioner. Jag tyckte det var värt det. Du kommer ju inte lära dig allt precis, långt därifrån, men har du igen erfarenhet eller väldigt liten sådan, kommer den vara givande för dig.

• 3 veckor senare...
Postad

Det enda jag vet om är att det finns en dokumentärkurs och en redigeringskurs på sommrarna på Fridhems folkhögskola. Jobba gratis på lite filminspelningar så kanske du får ett hum och slipper betala åtminstone.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...