Jump to content

Jonas

Members
  • Content Count

    40
  • Joined

Community Reputation

10 Good

Personlig information

  1. Du behöver ha med dig vad skådespelarna vill med varandra i scenen och på vilket sätt de skall få ut det av varandra (vilja och verb), annars är det hög risk att de sitter och småpratar om ditten och datten och inget händer. Det svåraste med improvisation är att det tenderar att bli mer upprepningar än vad som faktiskt är realistiskt. Jag tenderar att begränsa improvisationen så att de måste göra på ungefär samma sätt i varje tagning när det väl finns en tagning man är lite nöjd med (lite som att skådespelarna först skriver sina repliker på plats och sedan skall hålla sig till dem på ett ungef
  2. Om du har relevanta erfarenheter är du inte ointressant på något sätt, tvärt om. Ett sätt att få kontakt om du själv har få kontakter är att försöka få en mer etablerad regissör eller skådespelare att läsa. Om de sedan vill vara med att göra filmen så kan de hjälpa till att ta producentkontakten. Eftersom att alla kan mejla (och massmejla) är det min erfarenhet att det ofta är bättre att slå en signal innan man skickar sitt manus och att man har ett bra argument för varför man vill arbeta med just den producenten (lättast: du har sett en film som de har gjort och tyckte att den var grym
  3. Efter 35 kommer det vara väldigt svårt att komma in på en högre regiutbildning i norden så du får nog ändå ta att sätta igång nu. De som debuterade med långfilm vid 35 bestämde sig naturligtvis inte natten innan för att köra igång utan hade oftast harvat i många år. Snittåldern för att bli intagen på DI är 26, numera har de flesta läst någon form av förberedande utbildning (folkhögskola/YH). Lycka till!
  4. Ett tips är att inte bli arg på vuxna skådespelare heller. Det brukar inte vara speciellt konstruktivt ;)
  5. Hej! Försök istället att beskriva de egenskaper som du tycker att Wallander har och sedan kan regissör och skådespelare tolka dem. Spontant låter det dock som en dålig idé att kopiera befintliga karaktärer.
  6. Jag hade kört canon 550d och köpt tre billiga fasta optiker på blocket över gh1 om det är till fiktionsprojekt. Om det är till dokumentär kan nog gh1an vara överlägsen med den flexibla optiken och skärmen, men om man skall göra en dokumentär så bör man nog undvika dslr. Autofokus är nog mer en nackdel än en fördel. Man bör tänka på att man behöver åtminstone en sån här: http://dvcity.com/dve/product_info.php?products_id=276 (typ, verkar finnas en miljon bolag som säljer lösningar som den här) om man skall kunna dra skärpa på ett vettigt sätt. Samt en ljudinspelnings enhet av nått slag då.
  7. Tjo! Funderar du på att söka en filmskola? Jag har samlat mina erfarenheter om skolor och annat på min nya blogg: http://nyvag.blogspot.com/ allt gott Jonas
  8. För att söka till kandidatutbildningen i filmisk gestaltning med inriktning mot regi och produktion ska du ha grundläggande behörighet för högskolestudier. Om det finns skäl kan universitetet besluta om dispens från någon av behörighetskraven. De viktigaste grunderna för urvalet är skicklighet i att uttrycka sig konstnärligt, en stark drivkraft att vilja berätta, en personlig motivation samt en dokumenterad erfarenhet av filmproduktion. Behörighetsprövning och urval grundas på insända arbetsprover, den skriftliga ansökan, intervjuer och praktiska ansökningsprover som bedöms av en antagnin
  9. Det lättaste är som någon sa att vara ett gäng och göra det ihop. Har du inga intreserade polare så hitta dem på nätet. Alternativet är att sätta en målsättning för vad du skall filma - typ skriv ned det eller ännu bättre säg till någon att du tänker göra det - om man har utalat vad det är man skall göra blir man tvungen att ta itu med det sedan. Det är väldigt lätt att gå runt och vara filmare i sitt eget huvud - men för att få något gjort måste man ändå involvera andra människor. Man måste inte nödvändigtvis jobba med folk som har samma vision och gillar samma grejer - ibland är det viktigar
  10. läste någonstans att åtminstone både avid och final cut skulle vara klara att rulla redan. men har ju inte provat.
  11. Filmhögskolan fyller tio år och firar med gratis filmvisningar och seminarium med bla Roy Andersson, på hagabion de 2 och 3e november. Mer info på http://www.film.gu.se ses där!
  12. Kanske läge att nämna att de kört det baklänges efteråt, eller?
  13. då blev det ju med ens mer surt :)
  14. Är du inte arton så skulle du fått betydligt mindre i lön än vad som har nämnts.
  15. http://www.fin.fhsk.se/page/Courses/TAB/LongContent/LONGCATEGORY_ID/10/film%252Ftv%252Fvideo.htm och http://film.nu/?page=utbildning är lite mer att välja på.
×
×
  • Create New...