Jump to content

Recommended Posts

Posted

För att söka till kandidatutbildningen i filmisk gestaltning med inriktning mot regi och produktion ska du ha grundläggande behörighet för högskolestudier. Om det finns skäl kan universitetet besluta om dispens från någon av behörighetskraven.

De viktigaste grunderna för urvalet är skicklighet i att uttrycka sig konstnärligt, en stark drivkraft att vilja berätta, en personlig motivation samt en dokumenterad erfarenhet av filmproduktion.

Behörighetsprövning och urval grundas på insända arbetsprover, den skriftliga ansökan, intervjuer och praktiska ansökningsprover som bedöms av en antagningsjury. Antagningsjuryn arbetar i tre steg. Det första urvalet sker utifrån ansökningshandlingar och arbetsprover. Därefter kallas ett antal sökande till intervju. För dem som går vidare efter intervjun får göra en hemuppgift som också bedöms. De som därefter går vidare till slutprov kommer att under en hel dag arbeta med olika uppgifter som avslutas med en fördjupad intervju.

Antagningsjuryn består av en lärare, en extern ledamot samt två studenter. Till slutprovet vidgas antagningsjuryn och ytterligare lärare deltar i urvalet. Sex studenter antas vartannat år.

· Sista dag för ansökan 15 januari 2009

· Första intervjun sker i mars/april

· Slutproven sker i början av juni

· Besked ges i mitten av juni

· Kandidatutbildningen startar hösten 2009.

http://www.film.gu.se/nyheter/20080929kandidatansokan.htm

Posted

Någon som sökt?

Jag anmälde mig på studera.nu och hoppas det gick igenom, nu läser jag igenom vad man ska skicka in i övrigt och anmälningsblanketten ska alltså skickas både till antagningen i strömsund och (i 4 ex) till gbg? Men alla skrivna dokument ska bara till strömsund? Känns skumt, varför ska inte de till högskolan. Vad ska de i strömsund och göra, ska inte skolan läsa igenom dem?

• 2 weeks later...
Posted

Jo, jag fick iväg min ansökan. Har inga som helst förhoppningar om att komma in, utan hoppas på att få komma till intervju i alla fall. Tyckte också det där med att allt skulle till Strömsund var konstigt, men jag antar att Strömsund ser över att alla papper kommit in, tar kopior och registrerar (eftersom ansökan blir en offentligt handling) och sedan skickar vidare ner till Filmhögskolan.

Någon mer som sökt?