Gå till innehåll

Vilken nu befintlig film representerar mest er egen ambition?


Simon W

Recommended Posts

Rent konstnärligt/hantverksmässigt alltså. Om du ser dig som regissör - vilken film motsvarar ditt mål. Om du är intresserad av klippning, manus eller foto...?

 

Jag, som ser mig som manusförfattare, håller Magnolia högst. Manuset är underbart, de teman som tas upp, formen. Precis SÅ önskar jag att jag kunde skriva en vacker dag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Return of The King, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, American Beauty, Pirates of the Caribbean, Spider-man 2, Oldboy, Babel, Abre Los Ojos, Sixth Sense.

 

Min ambition är att göra filmer som är lika bra, snygga och coola som de ovan. Innan jag gjort en film som är lika bra eller bättre så är jag inte nöjd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nästan vad som helst av David Fincher. Hans filmer imponerar alltid. En film som jag inspireras enormt mycket av är Panic Room, trots att den inte jättebra i sin helhet. Svårt att förklara det där.

 

Peter Jacksons gamla rullar är också härliga, även om inte jag planerar att filma splatter själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nästan vad som helst av David Fincher. Hans filmer imponerar alltid. En film som jag inspireras enormt mycket av är Panic Room, trots att den inte jättebra i sin helhet. Svårt att förklara det där.

 

Någon speciell aspekt av Finchers filmer?

 

 

 

(Tycker också han är KANON!)

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon speciell aspekt av Finchers filmer?

 

Svårt, det där är nåt man kan diskutera över en öl en fredagkväll. Kan ta evigheter. Men han har alltid något mörkt och overkligt över sina filmer utan att det blir för dystert. Älskar de långa åkningarna som rör sig på ett sätt en kamera inte skulle kunna göra i verkligheten - en kombination av "självklarhet" fast på ett lekfullt sätt. Alltid fartfyllt på något sätt. Finchers filmer är vackra, även om det är feta döda människor i bild.

 

Vill gärna höra vad du tycker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lilla farbrorn. Ja, det är svårt, jag vet. Men du har mycket rätt i det du säger. Hans filmer är alltid monokroma på nåt sätt, liksom urvattnade vad gäller färgerna och ljuset - men samtidigt är det virilt, med tyngd. Man sugs in, som om man tittar på historien genom ett nyckelhål... typ.

 

Jag är ju en som sätter historien främst, och måste då säga att Seven är den som mest påverkade mig - starka teman, snygg, med snyggt slut. Fight Club var helt hejdlöst kul och respektlös, en svart komedi egentligen (men kanske är den för lång). Panic Room tyckte jag dock var alldeles för tunn. Snygg, vacker, javisst, men det kändes som en yta för att dölja den, i mitt tycke, svaga storyn. Storyn påminde om Cujo...

 

Men Fincher är absolut en favorit rent visuellt och stämningsmässigt. Ingen filmar mörker lika snyggt som han. Och kameran är mer än något som bara registrerar det som händer, utan den visar snarare. Lekfullt, fantasifullt, visuellt slående.

 

Vet du, man blev lite sugen på en öl...

:-)

 

Vet du om han är på gång med nåt nytt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra filmer inspirerar mig, men jag vill absolut inte återskapa vad en annan regisör har gjort, jag vill istället lära mig hur filmer skapar stämningen och där med göra film på mitt sätt som utrycker min personlighet och konstnärlig stil.

 

Glömde nämna att jag är mest intreserat in foto.

 

mvh

/Jan

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra filmer inspirerar mig, men jag vill absolut inte återskapa vad en annan regisör har gjort, jag vill istället lära mig hur filmer skapar stämningen och där med göra film på mitt sätt som utrycker min personlighet och konstnärlig stil.

 

Glömde nämna att jag är mest intreserat in foto.

 

mvh

/Jan

 

 

Precis, så vilken film/filmer har ett foto som inspirerar dig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Citizan Kane (1941)

för att filmen har ändrat min attytid mot Svartvita filmer

 

Children of men (2006)

-De extra långa tagningar fick mig tappa andan,

gillar också att DoP använde mycket naturlig

ljus som skapade en kall och realistisk stämining.

 

Clockwork orange (1971)

- Intro scenen där kameran backar väldigt långsamt

genom ''mjölk baren'' var fantastisk trög vilket gav

publiken tid att undersöka alla detaljer.

 

/Jan

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har alltid varit fascinerad av film men jag har aldrig varit intresserad av att hålla på med film...inte förrän jag sett några filmer av David Lynch. Jag nämner honom i varannat inlägg ungefär men det är inte så konstigt, för han är den som triggat i gång mig och berättat (genom sina filmer såklart :))att "du kan göra det här. faktiskt. there are no limits". Det har fått mig att bli väldigt kreativ och när jag inte tänker på framtida filmprojekt så målar jag en hel del. Man kan säga att han har fått mig att hitta mig själv och det är stort! Jag är honom evigt tacksam.

 

Jag tänker främst syssla med manus och regi och där är Lynch väldigt inspirerande. Andra influenser är David Cronenberg, Michael Powell, Roman Polanski, Ingmar Bergman, David Fincher, Alfred Hitchcock och Stanley Kubrick. Jag gillar de som tänker lite annorlunda och som har nånting att berätta som tilltalar mig. I de flesta fall brukar jag falla för mörka eller drömska historier. Framför allt gillar jag skickliga bildberättare.

 

Sen kan man bli inspirerad av andra konstformer som musik och litteratur också.

 

Om jag skulle välja en samtida film får det nog bli Pans Labyrinth. Den har paraleller till en idé jag haft i åtanke. Annars får det nog bli Blue Velvet, den ultimata filmen för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag skulle välja en samtida film får det nog bli Pans Labyrinth. Den har paraleller till en idé jag haft i åtanke.

 

Ja visst är Pan's Labyrith helt underbar! Underbara bilder, skådisar, storyline. Sjukt kraftfullt och poetiskt berättat.

 

Lynch har jag inte så mycket koll på. Såg Blue Velvet för länge sen. Minns i stort sett bara lustgasen och örat, och Isabella Rossolini...

Gillar Twin Peaks skarpt (den var han "bara" med och skapade förstås), för dess dunkla, komiska, själfulla karaktärer. Mörk och ljus på samma gång.

 

Kul att du upptäckt filmskapandet! The more, the merrier.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillar Twin Peaks skarpt (den var han "bara" med och skapade förstås), för dess dunkla, komiska, själfulla karaktärer. Mörk och ljus på samma gång.

 

Att han "bara" var med och skapade serien är väl ändå en grov underdrift? Han har regisserat en hel del avsnitt och är ju även med som skådis. Hans FBI-boss är ju wunderbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att han "bara" var med och skapade serien är väl ändå en grov underdrift? Han har regisserat en hel del avsnitt och är ju även med som skådis. Hans FBI-boss är ju wunderbar.

 

Självklart. Håller med. Men han var inte ensam ansvarig för dess utformning, det var typ det jag menade, inte 100% Lynch (det var därför jag skrev "bara" inom citationstecken)

 

Visst, hans högröstade FBI-kille... Klassiker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...