Jump to content

Recommended Posts

Posted

jo efter att bott hemifrån ett par år nu, och innan dess legat i lumpen så har man ju kommit underfund med diverse prylar... och samtidigt så verkar andelen kvinnor vara ganska lågt här (total gissning från min sida).

Så jag tänkte vi kunde lista ungkarlstips. Ni vet, tips om hur man håller disken till ett minimum, att det mesta går att tvätta i 40 grader, att bäst-före-datumet endast är när man ska börja lukta på mjölken innan man dricker den och liknande...

Så, hur sköter ni hushållet med minsta möjliga ansträngning mellan besöken från flickvännen? Ju mer snillrikt och lätt humorfyllt desto bättre.

Posted

Försök att ha så lite tyg som möjligt i lägenheten/rummet. Då dammar det mindre och du slipper dammsuga.

Laga stora portioner och frys in färdiga talrikar som bara är att sätta i mikron.

Placera papperskorgar lite varstans så att du slipper resa dig från där du är för att kasta någonting.

Om du har tid, skaffa en katt som äter upp mat som du tappar på golvet och som jagar ohyra.

Fryspizza är lika god som vanlig pizza, men kostar mindre.

Mjölk går att frysa in i 70% av fallen.

Bjud in dina tjekompisar mer och låt dom sköta matlagning och städning. OBS! kräver skicklighet.

Rullstolar är underskattade.

Allt jag kommer på för tillfället...

Posted

Be alla dina kompisar att köpa bara nudlar åt dig när du fyller år - räcker länge, håller sig länge och vad är det för fel på nudlar när det är så lätt att göra i ordning...

Posted

Ett av de bästa tipsen jag fått (angående "få saker gjorda") är att om en sak tar mindre än två minuter att göra, så gör det direkt.

Jävligt osmaklig sexism i denna tråd...

Att låta kvinnor laga mat åt en? Då är det nog många förhållanden som är ytterst sexistiska. :e

Posted

Jag brukar göra mackor och hälla upp lite oboy och juice i varsitt glas, sen ställa in det i min minikyl (som helt klart var värd 500:- (tills den gick sönder)) som är placerad strategiskt brevid sängen, någon ölburk och colaburk finns alltid till hands. Med tv'n avslagen från fjärrkontrollen så leder förberedelsen till en morgon i sängen (utan att behöva gå upp) långt in på dagen.

Köp en kateter om du alltid vaknar pissnödig, och blir du trött på tv-shop kan du förbereda en dvd-skiva i dvd-spelaren.

Vaknar du och behöver utföra det sk "nummer 2" så säger jag bara: Dåligt planerat!

Posted

Nja... skulle nog säga att de mesta som sagts stämmer nog in på überfeministiskt syn på män också... så båda kön kan ta det med en nypa humor tror jag ;)

Jag startade tråden mer för att få ett gott skratt än att förespråka Al-Bundy-ideal (vilket ger mig ett gott skratt det med:D)... kom ihåg att jag frågade efter mäns tips till unga män om hushållning, inget om hur dom ska hantera kvinnor. För jag frågade ju efter hur ungkarlarna sköter sig MELLAN besöken från kvinnor. Dom flesta brukar nog reda upp bostaden lite när fästmön är på ingående.

men visst, lite sexism är det ju, det kan jag inte undgå ifrån.

Vaknar du och behöver utföra det sk "nummer 2" så säger jag bara: Dåligt planerat!

sant... förbannat sant :D

Posted

Jag hör inte till dem som skrattar åt dessa omogna grabbskämt helt enkelt. Sen klarar jag inte av sådana här exkluderande grabbdiskussioner, men inser samtidigt att det är totalt meningslöst att föra fram sin åsikt vad gäller detta på Voodoo filmforum.

Posted
Jag hör inte till dem som skrattar åt dessa omogna grabbskämt helt enkelt. Sen klarar jag inte av sådana här exkluderande grabbdiskussioner, men inser samtidigt att det är totalt meningslöst att föra fram sin åsikt vad gäller detta på Voodoo filmforum.

Men så kan det ju inte vara så himla svårt att ignorera trådar som denna då, eller? Och vem bestämmer vad som är moget? :o

Feminism och jämställdhet är otroligt viktigt, tolka mig inte fel, men jag tycker man ska kunna skämta om allt. Och personligen tycker jag könsroller är skitkul att driva med. Män är talibaner, är inte det kul?

Jag slutar där, annars blir inlägget för långt.

Sen tycker jag att det är bra att Voodoo har ett litet diskussionsforum för livet utanför filmskapandet. Alla har ju en liten relation till varann här*, så varför inte skoja till det lite med de internetmänniskor man redan har en sorts kontakt med? Är man ny användare kanske det inte är så lämpligt dock.

* Jag undrar hur många av er jag har en korrekt bild av... :p

Posted

Lite tips från min ungkarlstillvaro på studentgettot Delphi i Lund:

- snabbmat: fyra fiskpinnar i brödrosten + pulvermos ala' varmt kranvatten

- städning: dra ut på det tills silverfiskarna är så stora att du kan hångla med dem

- diskning: i med allt i diskhon. På med varmvatten o en jävla massa Yes. Låt stå ca tre timmar. Bra disk diskar sig själv.

- smutstvätt: köp en smutstvättkorg med hål på sidorna så att kläderna längst ner inte får alltför allvarliga mögelskador.

Kan för övrigt tillägga att jag sedermera blev räddad från min miserabla Arne Anka-tillvaro av en italiensk utbytesstudentska som inte tyckte det var det minsta sexistigt att göda mig med italienska läckerheter och rädda mig från att drunkna i smutstvätt. :-)

Posted
Men så kan det ju inte vara så himla svårt att ignorera trådar som denna då, eller? Och vem bestämmer vad som är moget? :o

Feminism och jämställdhet är otroligt viktigt, tolka mig inte fel, men jag tycker man ska kunna skämta om allt. Och personligen tycker jag könsroller är skitkul att driva med. Män är talibaner, är inte det kul?

Självklart, men ibland går det inte att hålla sig, men tro mig, jag ignorerar VÄLDIGT mycket. ;)

Det går absolut att skämta om allt, det är inte det som är frågan, utan det handlar om att göra det på rätt sätt, och i denna tråden blev det på ett sätt som var fel för mig. Men jag orkar inte diskutera mer nu...

Posted
Jag tror sexismen får stå för dig själv. Jag sa att jag är gift sedan länge, dvs jag har inte ungkarsproblematiken utan i vårt hus delar vi hushållssysslorna mellan oss så bra vi kan och vi försöker hålla snyggt omkring oss. Vi äter lagad mat på regelbundna tider och delar på utgifter och inkomster. Vad trodde du?
Posted
Jag tror sexismen får stå för dig själv. Jag sa att jag är gift sedan länge, dvs jag har inte ungkarsproblematiken utan i vårt hus delar vi hushållssysslorna mellan oss så bra vi kan och vi försöker hålla snyggt omkring oss. Vi äter lagad mat på regelbundna tider och delar på utgifter och inkomster. Vad trodde du?

Kände du dig påhoppad? Isf förstår jag inte varför, det enda du sade var ju: "Jag har varit gift i många år så jag har nog inga tips att bidra med". Varför skulle jag utifrån det påstå att du var sexistisk?

Posted

Mina ungkarlstips:

Om det går att plocka bort direkt: gör det.

Om det går att diska direkt: gör det.

Spendera så mycket tid som möjligt framför datorn då hinner du inte stöka ner så mycket.

Ta med tvätten till mamma när hyreshusets tvättrum alltid är upptaget.

Ät mat soom inte genererar mycket disk.

JA mer saker finns det.. men men..

• 5 weeks later...
Posted
Jag har hittat en kille jag funderade på att hooka mig med....

Han gillar tydligen att städa och diska.....

Aint that nice...

Det är bara att gratulera! De växer inte på träd! :)