Yadis Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Varför inte dra igång nåt stort här på voodoo? Kunnandet verkar ju finnas, nån har säkert en bra kamera, osv. Pengar kan vi alla bidra med, osv. Nån skriver ett manus, nån gör specialeffekter, osv, osv. En "riktig" film, som går upp på bio och har en kommersiell potential? Vi kan ju börja med en kortfilm för att se att allt funkar med samarbete och sånt. Idioti eller bra ide? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Det är ju väldigt många människor som är medlemmar på Voodoofilm och då måste man/ni sålla bort de dåliga/sämre; du är bra, du är dålig, du är bra osv... Men idén i sig låter ju ganska kul. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Jag har tänkt tanken flera ggr om. Ett annat förslag som är lite enklare att genomföra är att starta en tråd med någon sorts stafett-manus. Om det blir bra, då kanske vi kan filma det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted August 15, 2005 Author Share Posted August 15, 2005 Nån får helt enkelt bli producent, eller vad det nu kallas. Dvs den personen avgör vem som ska få filma, vilket manus som är bäst, osv. Vad gäller t.ex manus så tror jag inte på stafettmanus(blir för ojämn kvalitet), utan istället på nån "tävling" där vinnarens manus blir filmat och personen får även vara med i projektet. Sen finns det ju en massa arbetsuppgifter som måste besättas. Så även om man ville filma så kanske man istället är assistent åt den som är bäst på att filma och därmed lär sig mer. Bara brainstormar lite, men visst vore det skoj. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Låter kul men då tycker jag att man först borde komma överens om en genre. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam88 Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Hmm. Man kan ju ha en audition... (Hur det nu stavas.) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FredrikD Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 En idé är ju om man har en berättelse i botten som många kan eller i varje fall känner igen och sedan bygger filmen uppepå den historien. Det kan t.ex. vara en berättelse om King Arthur, nå Shakespear eller varför inte Sagan om ringen. Sedan gör man en modern version av det i en samhällsskildring. Man ha milstolpar i manuset där man röstar om vems text man ska fortsätta på. Eller det kanske räcker med att diskutera fram vilken fortsättning som ska komma. Alla får givetvis va med och putsa på det hela sen... blir nog lite kaos men ändå :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted August 15, 2005 Author Share Posted August 15, 2005 Tror inte det kommer fungera om man kör nån slags demokrati där alla ska få ha 1 röst = Die Totale Kaose. 1 producent(bestämmer övergripande om ALLT), 1 regissör(dennes vision alla ska underkasta sig), osv. Som på riktigt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas T Posted August 15, 2005 Share Posted August 15, 2005 Kul med alla ungdomliga sinnen som vill skapa.Även om lusten att slå ihop alla förmågor till något jättestort så förtsätter det någon slags organisationsförmåga.Vilka arbetsuppgifter ska den och den ha.Vem bestämmer?Rivalitet osv.Så till vida gänget inte har stjärnambitioner och skulle kunna vara jättekompisar med varandra kan det funka.Men alla kan ju inte göra allt och då faller sig naturligtvis hur viktiga var och ens insatser har varit för att få det åtråvärda priset..för vem avgör om det är stort.Då kommer vi in på auktoritetsfrågan om alla börjar bråka med varandra.Skilnaden mellan att kunna och vilja osv.På denna jord pågår sådana dispyter fortfarande.Är en regissörr mer värd än en manusförfattare än en redigerare än en ........Visst finns det latenta förmågor i överskott som vid optimala förhållanden skulle kunna skapa något stort,visst.För vem?Var ska det publiceras? Det finns ju många mycket tänkvärda kortfilmer på SVT(5-10min) utan större personalinsats och alla häftiga och dyra effekter som kännetecknar biofilmer,som i min mening kan skapa större eftertanke.2-3 pers kanske är det optimala i en nybörjarproduktion innan man passerat diverse nålsögon och kan härbärga en eskader på 10-tals pers med alla sina snuttifierade arbetsuppgifter. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pandan Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Kan bli väldigt svårt men visst låter det intressant. Ett sätt vore ifall Voodoofilm la upp en sådan tävling där vissa väldigt korta regler läggs upp. Först får man delta med ett originalmanus som alla får rösta på, bäst vinner. Sen lägger folk som vill regisera upp filmer och den bästa som vinner där får regisera och så vidare. Dock så är pengar och utrustning ett stort hinder... Ifall det skulle bli något skulle jag dock gärna försöka mig på manusbiten. Säg bara vad ni vill ha så skriver jag... Ha re bra! /Pandy 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bleckert Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 att bara säga att nu gör vi det så kan ju någon starta en gren där folk får söka och så plockar han/hon dem som är intressanta! med tanke på den geografiska spridningen och kunskapsvariationen är det svårt att faktiskt dra ihop något. bättre att någon snokar runt på forumet och frågar nån på tex "läs mitt manus" delen, någon på ljud delen osv med rätt geografisk placering osv. annar blir det en fin idé men ett omöjligt projekt då jag inte tror att en ekonomisk plattform skulle kunna skapas och därmed ingen film. vem ska betala vad och vem ska åka snålskjuts. detta forum kan nog säkert användas för att ragga folk men innan det arbetet börjar så måste sponsorer hittas och en ledning skapas. kul idé men lite väl blåögd! /bleckert 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gate13 Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Eller så laddar man upp sina filmer så ser vi hur bra du är. Sedan kan man ha ett team som jagar sponsorer osv. Tänk er ett team på 10 personer som jagar sponsorer och pengar. Ett team som fixar så vi får tillstånd att spela in på vissa inspelningsplatser. Ett annat team fixa fram rekvisita. Sedan kanske ett team på 5 personer som driver en hemsida och gör reklam. Där har vi tex uppgifter för 10-20 personer redan som inte är kanske dem bästa bakom kameran osv. Sedan har dem så klart rätt att tycka och deras röster ska ta lika mycket seriöst som någon annans. Om vi radar upp med 50 man ekxl. skådespelare, och alla pungar ut 2000 kr så är vi uppe på 100 000 kr utan sponsorer. Med sponsorer kanske vi kommer upp i det dubbla? Många kanske tänker småpengar, men tänk, att många har dollys, många har steadycam, andra har sina redigeringsprogram osv som vi inte behöver lägga ut en massa pengar på, utan råfilm,framkallning osv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Hm, man skulle faktiskt kunna distribuera lite av filmandet också. Om det är en scen som inte behöver skådespelarna, så kan ett filmteam i överkalix greja tagningen av midnatssolen medan filmteamet i skåne kan filma vågorna i havet. De team med mindre erfarenhet filmar "mindre" scener. Varje team har sin egen "chef" och kan spendera hur mycket resurser de har lust för att sin pusselbit skall bli skitbra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yadis Posted August 16, 2005 Author Share Posted August 16, 2005 Nu när jag tänkt lite på det så tror jag inte på det lika mycket längre:) Vettigast är nog att nån bestämmer sig för att göra en film och sen raggar manus, ljud, redigering, skådespelare, kameraman osv här. Den personen bestämmer ju därmed med automatik över filmen. Att alla ska ha en röst och att man filmer klipp på olika platser(med olika kameror) osv tror jag inte på. Så istället för "vi gör en kanonfilm" så blir det "jag ska göra en kanonfilm, nån som vill hjälpa till?" :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Nu vet jag inte riktigt hur mycket alla vill satsa men man skulle ju kunna testa först med en film med väldigt låg budget. 1. Man bestämmer först en genre eller tema. 2. De som vill skickar in ett manus. 3. Man väljer en regissör, fotograf, ljussättare m.m på gamla meriter. 4. Man spelar in filmen. Vem vet, det kanske skulle fungera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Och vem är den här "man" då? Admin på forumet? Mest erfarenhet? Jag tror nog detta blir väldigt svårt... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clown Posted August 16, 2005 Share Posted August 16, 2005 Du har säkert rätt men man skulle väl kunna rösta i forumet... finns det ingen röstfunktion så att alla bara kan rösta en gång? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wane be bra Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 Ja men,hur vet man vem som är bäst då??!!?!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bleckert Posted August 17, 2005 Share Posted August 17, 2005 [citat=Yadis]Så istället för "vi gör en kanonfilm" så blir det "jag ska göra en kanonfilm, nån som vill hjälpa till?" :)[/citat] Skulle vilja påstå att denna idén är betydligt bättre än din första! om någon vill göra en stor produktion så tror jag att den får ta tag i det själv. Voodoods forum är ju däremot ett utmärkt ställe att jaga talanger på! men sen kommer problemet med att få tag i bra skådisar, här på forumet finns ju nästan bara folk som är bakom kameran! dessutom behöver man en startbudjet för att kunna ragga folk och sponsorer! /bleckert 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Usarpe89 Posted August 19, 2005 Share Posted August 19, 2005 Jag tror det finns endel människor här på forumet som är rätt hyffsade skådespelare den som drar igång det kan ju ha nån sorts "audition" för folk från voodoo o se vad som finns...annars kan man ju kolla runt på skolor o grejer, finns säkert unga skådespelare som behöver lite på meritlistan:) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketri Posted August 20, 2005 Share Posted August 20, 2005 [citat=Yadis]Så istället för "vi gör en kanonfilm" så blir det "jag ska göra en kanonfilm, nån som vill hjälpa till?" :)[/citat] Jag är intresserad av att hjälpa till med musik/ljud/pålägg... Ja, det som har med ljud att göra. Tänker du göra en skräckfilm är jag lätt med!!! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mannemoviemaker Posted November 4, 2005 Share Posted November 4, 2005 [citat=ketri][citat=Yadis]Så istället för "vi gör en kanonfilm" så blir det "jag ska göra en kanonfilm, nån som vill hjälpa till?" :)[/citat] Jag är intresserad av att hjälpa till med musik/ljud/pålägg... Ja, det som har med ljud att göra. Tänker du göra en skräckfilm är jag lätt med!!![/citat] aja vet int ja.... ÄR först för liten.... Sen är ja inte bra på nånting.... :S de e nog rätt kört för min del..... :( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwertyunion Posted November 6, 2005 Share Posted November 6, 2005 Jag tycker det låter som en grym idé, men vilken genre är egentligen bäst? Skräckgenren är allmänt lättare att göra än att till exempel försöka med en sorlig och tung drama...men det förståss det krävs en massa specialeffekter till skräck osv... komedi är svårt för det är inte alltid lätt att få publiken att skratta om ni förstår. Action - jo men visst, men det krävs ett rätt bra manus + specialeffekter, för att skapa spänning. Jag tänker egentligen bara högt för mig själv...vad tänker ni? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eiik Posted November 6, 2005 Share Posted November 6, 2005 Okej, detta låter intressant på pappret, men det blir nog svårt att fixa. Så mig kan ni ta bort från start. Hoppas att ni(?) fixar det och att man får se filmen någon dag inan man dör XP.... hehe... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted November 7, 2005 Share Posted November 7, 2005 qwerty: Halva glädjen i att göra skräckfilm är ju att göra effekterna :0 Sen behöver man ju nödvändigtvis inte göra massa effekter. Psykologisk skräck is the shit. Se bara på The Shining som ett exempel. En av de bästa (om inte den allra bästa) skräckfilmerna någonsin och där är det inte så jävla mycket effekter (yxan i Hallorann, fast en sån effekt lär inte vara något problem om man är lite kreativ. Och så förstås blodet ur hissen-scenen, som ärligt talat egentligen inte tillför speciellt mycket till handlingen. Dock en av de mest minnesvärda bilderna från denna underbara film). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts