Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Jag tror jag läst i något forum om hur man kan bygga om fjärrkontrollen

så man kan använda den som" bakre zoomreglage" t ex vid filmning på stativ.

fjärrkontrollen funkar väl bara framifrån med dess begränsningar.

använder lös monitor

är det någon som har erfarenhet med egengjord "remote" ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror jag läst i något forum om hur man kan bygga om fjärrkontrollen

så man kan använda den som" bakre zoomreglage" t ex vid filmning på stativ.

fjärrkontrollen funkar väl bara framifrån med dess begränsningar.

använder lös monitor

är det någon som har erfarenhet med egengjord "remote" ?

Mm, man använder en fiberoptisk kabel. Sätter ena änden mot fjärrens diod och andra änden mot kamerans mottagare. Det fungerade bra för mig när jag testade utan att ens fästa kablarna, även utomhus i solljus.
Länk till kommentar
Share on other sites

Köpa kamera snart? HV20 eller Panasonic gs500? ska INTE användas till att producera HD-filmer utan enbart vanliga som man t.ex får från gs500, vilken ger bäst bild?
"Bäst bild" är väldigt subjektivt. Jag föreslår att du kikar på alla filmer och klipp du kommer över från båda kamerorna och bildar dig en uppfattning om vilken som passar dig. Båda presterar väldigt fina bilder i sina klasser. För mina ändamål och preferenser finns det ingen bättre än HV20.

 

Om du inte bryr dig om HV20s möjlighet till HDV så återstår bara resten av kameran, som exempelvis manuella kontroller, bildhastigheter och slutarteknik. GS500 har vad jag har förstått lite mer logiska manuella kontroller än HV20, men HV20 har variabel bildhastighet och kan filma progressivt (25p) om det betyder något för dig. GS500 är istället överlägsen HV20 vad gäller slutartekniken. GS500 har global slutare och HV20 har rullande slutare, vilket innebär att GS500 förmodligen är ett bättre val om du ska filma mycket handhållet och skakigt. I teorin ska du även få bättre färger med GS500 då den har tre CCD-sensorer i förhållande till HV20 som har en CMOS-sensor.

 

Det finns hur mycket som helst att läsa om dessa kameror. Släng in en sökning på både HV20 och GS500 (eller GS400 som i stort sett är samma kamera) vettja.

Länk till kommentar
Share on other sites

God damnit!

 

Var inne på forumet hv20.com och kollade runt lite eftersom jag själv är sjukt sugen på den kameran. Surfade runt lite och hittade en tråd http://www.hv20.com/showthread.php?t=7528 där en snubbe berättade att han hade köpt en HV-20 på rea på varuhuset Sears (det är väl typ som NK?) för 298$ (dollar), fan det är ju helt vansinnigt billigt, under 2000 SEK!! Vad kostar den här? 8000:- ungefär.... Jag är knäckt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp 40.000 kr på tradera. Kan säljas NU för 350 kr inklusive avtagbar gänga 43mm, fransk bruksanvisning, lupp mm
Jag kanske är intresserad, men jag har några frågor. Medföljer vev? Tar den diabilder? Vad gör kameran som en ED-209 inte klarar?
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fattar egentligen inte hur priset på HV20 har kunnat sjunka, har för mig att jag såg en annons på 8 000 bara strax efter sommarens slut. Är den inte tillräckligt populär? Är det för att fortfarande kunna sälja den när en nys storebror kommer? Eller inser de på något sätt att de har satt ett överpris (vilket de nog egentligen inet har...) på den omtalade dyrgripen? Jag förstår inte...

 

Om HV20 sjunker under under 8 000 så kommer marknaden i intervallet 10 000-20 000 kr gå förlorad...

Länk till kommentar
Share on other sites

3 frågor:

1. Har HV20 DV-in? Kan man redigera i dator och sedan lägga tillbaka på band?

2. Finns det vattenhus?

3. Finns det någon som kör kampanj på hv20 nu? Tänkte troligen beställa i helgen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fattar egentligen inte hur priset på HV20 har kunnat sjunka, har för mig att jag såg en annons på 8 000 bara strax efter sommarens slut. Är den inte tillräckligt populär? Är det för att fortfarande kunna sälja den när en nys storebror kommer? Eller inser de på något sätt att de har satt ett överpris (vilket de nog egentligen inet har...) på den omtalade dyrgripen? Jag förstår inte...

 

Om HV20 sjunker under under 8 000 så kommer marknaden i intervallet 10 000-20 000 kr gå förlorad...

 

HV30 kommer säkert att ersätta HV20 helt, de säljer väl ut lagren. Men visst vore det kul om de gjorde en Pro-version också...

Länk till kommentar
Share on other sites

surfmc:

 

1) Yes.

2) Att köpa till menar du? Hmm, det ska tydligen gå att bygga själv (http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=19147&highlight=vattenhus)

Se annars vad man kom fram till i den här tråden: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=15111

Vad har du tänkt göra, ska du vara nere långt eller tänker du hålla dig vid ytan?

3) Kolla http://www.prisjakt.nu

Länk till kommentar
Share on other sites

Har äntligen köpt en dator som klarar av att redigera, och jag har äntligen klurat ut hur man överför HDV-material från HV20 till datorn! Här är ett litet provklipp (1440x1080, 25p) som jag gjorde i eftermiddags. Får införskaffa mig Johnny's steadycam-rigg, min egen rigg som jag byggde blev inte alls bra, haha!

 

Men ni som är sugna på att köpa Canon HV20 och vill se fler klipp, hojta till så ska jag se vad jag kan göra!

 

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har äntligen köpt en dator som klarar av att redigera, och jag har äntligen klurat ut hur man överför HDV-material från HV20 till datorn! Här är ett litet provklipp (1440x1080, 25p) som jag gjorde i eftermiddags. Får införskaffa mig Johnny's steadycam-rigg, min egen rigg som jag byggde blev inte alls bra, haha!

 

Men ni som är sugna på att köpa Canon HV20 och vill se fler klipp, hojta till så ska jag se vad jag kan göra!

 

:)

 

Nej det blev mer "shake-cam" :P

 

Ser fram emot klipp från den nya riggen. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har äntligen köpt en dator som klarar av att redigera, och jag har äntligen klurat ut hur man överför HDV-material från HV20 till datorn! Här är ett litet provklipp (1440x1080, 25p) som jag gjorde i eftermiddags. Får införskaffa mig Johnny's steadycam-rigg, min egen rigg som jag byggde blev inte alls bra, haha!

 

Men ni som är sugna på att köpa Canon HV20 och vill se fler klipp, hojta till så ska jag se vad jag kan göra!

 

:)

Dator är den andra investeringen jag behöver göra, vad köpte du och hur mycket fick du lägga ut? Vad är det för spec man behöver leta efter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...