Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Förlåt min okunskap. Men vad är igentligen vobbla för något?

När bilden beter sig som en geléklump med för mycket energi. Hmm, försökte hitta exempel tidigare i tråden men alla uppladdade filer verkar ha försvunnit...

 

EDIT: (Lite onödig info för de statistikintresserade: Den här tråden har varit aktiv i över ett år nu, med 1051 inlägg i skrivande stund måste det vara en av de absolut mest omfattande trådarna..?)

 

EDIT2: Någon som har bra koll på externa monitorer? Vad är det för prisklass?

(Det är till compositutgången man kopplar den, va?)

Länk till kommentar
Share on other sites

När bilden beter sig som en geléklump med för mycket energi. Hmm, försökte hitta exempel tidigare i tråden men alla uppladdade filer verkar ha försvunnit...

 

Låter oroväckande. I villka lägen gör den det? Är det något som kan komma att rättas till med firmware?

Länk till kommentar
Share on other sites

När bilden beter sig som en geléklump med för mycket energi. Hmm, försökte hitta exempel tidigare i tråden men alla uppladdade filer verkar ha försvunnit...

 

EDIT: (Lite onödig info för de statistikintresserade: Den här tråden har varit aktiv i över ett år nu, med 1051 inlägg i skrivande stund måste det vara en av de absolut mest omfattande trådarna..?)

 

EDIT2: Någon som har bra koll på externa monitorer? Vad är det för prisklass?

(Det är till compositutgången man kopplar den, va?)

 

Beror på monitor, men en ok kostar väl en 10000kr =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter oroväckande. I villka lägen gör den det? Är det något som kan komma att rättas till med firmware?

Firmware?

 

Vet inte riktigt hur bra du hängt med i tråden, men man skulle nog kunna sammanfatta det till alla ostabiliserade rörelser, dvs handhållen kamera. Om du har kameran på ett stativ och bär runt med det kan det undvikas, liksom ett axelstöd ska kunna göra (har dock inte testat själv). Allra bäst verkar en steadycam vara då det inte ska vara några problem alls.

 

Rent generellt så är HV20 väldigt känslig för rörelse, har diskuterats orsaker som rullande slutare flera resor, och även om inte bilden "vobblar" så är skakningar väldigt svåra att undvika...

 

Nämnvärt är också att kameran är speciellt känslig för de små vibrationer som uppkommer på cykel eller mototcykel t ex.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter oroväckande. I villka lägen gör den det? Är det något som kan komma att rättas till med firmware?
Nja, det beror på den billigare slutartekniken som kallas för rullande slutare. Kort och gott innebär det att bilden exponeras uppifrån och ner. Mycket rörelse under tiden den exponerar bilden innebär en förskjutning mellan övre delen av bilden och undre. Detta upplevs som att bilden darrar som en geléklump, eller "vobblar". Om du panorerar snabbt på ett stativ upplevs det istället som att bilden "lutar". Det finns en del läsning om det om du gör en sökning.
Länk till kommentar
Share on other sites

Wtf, så mycket? Det får man ju en hyfsad laptop med alla kablar som behövs för?!
Fast du kan ju bygga en egen med.

 

Du får en 12" 1280x768 i delar för runt 2200kr inkl frakt. Då med hdmi och hela köret med.

Men du får bygga skalet själv då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, det beror på den billigare slutartekniken som kallas för rullande slutare. Kort och gott innebär det att bilden exponeras uppifrån och ner. Mycket rörelse under tiden den exponerar bilden innebär en förskjutning mellan övre delen av bilden och undre. Detta upplevs som att bilden darrar som en geléklump, eller "vobblar". Om du panorerar snabbt på ett stativ upplevs det istället som att bilden "lutar". Det finns en del läsning om det om du gör en sökning.

 

Va fan. Jag som var sugen på en HV20. Nä nu blir det nog fan en 16mm kamera iaf :/

 

Bajs också.

 

edit: om någon kan länka till ett klipp skulle jag upskatta det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Va fan. Jag som var sugen på en HV20. Nä nu blir det nog fan en 16mm kamera iaf :/

 

Bajs också.

 

edit: om någon kan länka till ett klipp skulle jag upskatta det.

Bara en tanke, är det inte rullande slutare på filmkameror också? Alltså en skiva med hål i som roterar framför filmen.

 

Här är en artikel om rullande slutare och dess effekter: http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

En bit ner i artikeln kommer rubriken "Wobble", och där finns bland andra ett exempelklipp som jag filmade en gång i tiden. Mycket nyttig info om fenomenet och hur man kan kontrollera det finns att läsa där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bara en tanke, är det inte rullande slutare på filmkameror också? Alltså en skiva med hål i som roterar framför filmen.

 

Här är en artikel om rullande slutare och dess effekter: http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/

En bit ner i artikeln kommer rubriken "Wobble", och där finns bland andra ett exempelklipp som jag filmade en gång i tiden. Mycket nyttig info om fenomenet och hur man kan kontrollera det finns att läsa där.

 

Tack för infon!

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nån av er något tips om var man kan finna bra tillbehör till hv20:n?

Liksom bra solljus bortagare (och då menar ja fyrkantiga sådana) och övrigt

 

Syftar du på Mattbox med french flag?

http://www.expandore.biz/images/details/HDV_MaxBox.jpg

 

Eller menar du en jätte stor fyrkantig bit som har en sådan stor diameter att den täcker så stor yta att den helt enkelt blockerar solen så den inte når ner med sina solstrålar till jorden?

För en sådan kan kosta lite. Speciellt att få upp den rätt högt i himmlen.

 

Annars skulle jag rekommendera skyffilter, Uv filter.

 

Teamfaggot: Min vobblar inte, jag brukar inte fiska med de draget. Brukar köra med jigg faktiskt. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, HV20 har ju som bekant en dv-in. Har material i ett 1080p projekt som jag försöker få över, men "recordingen" fungerar inet alls, transcodingen komemr igång med efter halva startas inet inspelningten på bandet... testar att kopiera över det till ett 720p projekt. "Input signal not supported". Okej, med tanke på att kameran själv inet kan spela in i 720-upplösningen kanske det ine tär så konstigt at tden inet kan ta emot sånt material, däremot 1080 tycker jag borde funka... någon som har testat och har samma psorblem, elelr någon som faktiskt har fått det att fungera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag funderar på att skaffa lite spännande tillbehör till en canon HV-30.

Det verkar vara rackarns svårt att hitta ställen som säljer linser tex (just att man ser vilka tillbehör som passar). Eller rättare sagt, jag är helt nollad linsväg ;)

 

De enda jag hittade var:

Raynox Vidvinkellins HD-6600 Pro 0,66x för 43mm

Raynox Vidvinkellins HD-5050 Pro 0,5x 27-43mm

Raynox Vidvinkellins HD-3032 Pro 0,3x 27-43mm

Raynox Telelins HD-2200 Pro 2,2x 25-43mm

Canon Vidvinkellins WD-H43, 43 mm / 0,7x

Canon Telelins TL-H43, 43 mm

 

(Vänligen flytta till videoteknik)

 

Vilket av ovanstående eller annan vidvinkel skulle ni rekommendera? (har ca 2500:- att lägga).

 

Sen de filter som säljs, hoya filter polarisation nd4, cirkulärt, b+w filter uv, polarisation, skylight och allt vad de heter. Är det något att rekommendera?

Jag är ute efter en så "filmistisk"-känsla som möjligt.

 

Kan man använda vidvinkel och filter samtidigt?

 

Goda råd för bättre och mer spännande bild på lins/filterfronten uppskattas!!!

Jag själv har investerat i/fått en Canon Vidvinkellins WD-H43, 43 mm / 0,7x och supernöjd med den. Den kostade visserligen lite mer än de flesta andra, vet inte om det är någon större kvalitétsskillnad heller...

 

Hmm, jag har ett polarisationsfilter, en Hoya, kommer inte riktigt ihåg modellbeteckningen. Funkar bra den med, du kan inte använda pol. filter och vidvinkel samtidigt tyvärr.. jag skruvade på båda två en gång, slutade med att jag höll på att dra söndfer pol. filtret när jag skulle få av vidvinkeln...

Länk till kommentar
Share on other sites

Syftar du på Mattbox med french flag?

http://www.expandore.biz/images/details/HDV_MaxBox.jpg

 

Eller menar du en jätte stor fyrkantig bit som har en sådan stor diameter att den täcker så stor yta att den helt enkelt blockerar solen så den inte når ner med sina solstrålar till jorden?

För en sådan kan kosta lite. Speciellt att få upp den rätt högt i himmlen.

 

Annars skulle jag rekommendera skyffilter, Uv filter.

 

Teamfaggot: Min vobblar inte, jag brukar inte fiska med de draget. Brukar köra med jigg faktiskt. ;)

 

 

Njao, ja menade ungefär som denna:

Länk till kommentar
Share on other sites

Teamfaggot: Min vobblar inte, jag brukar inte fiska med de draget. Brukar köra med jigg faktiskt. ;)

bra tillbehör är gäddsax. mest beroende på att jag vill plåga fisken. brukar lägga ut björnsaxar i skogen för att ta död på svamplockare

 

OLSON

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Kan någon sammanfatta vilka som är bra och prisvärda convertrar till kameran. gäller 2* tele och 0,7 vidvinkel. Finns det stor anledning att använda större storlek på convertern och använda stepring? vet någom om kvaliteten på 2 st 2* converter med namn tokina VC20S resp raynox 2021 ?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...