Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Själv använder jag Zoom H4, egetnliegn en portabel ljudinspelare lämpad för att spela in bakgrundsljud och liknande, men den funkar utmärkt till dialoger också. Den kostar i och för sig lite mer (ca 3 000) men har också fördelen att den inte behöver vara kopplad till kameran. Detta är en särskilt stor fördel när det rör sig om HV20 eftersom den har lite problem med "brus" (svagt surrande bakgrundsljud) när man har en extern mic ikopplad. Ljudtest finns på http://www.pettersvard.com/test.html
Zoom H4 låter inte jättetokig. Jag har själv funderat på den eftersom jag är orolig för HV20s brusnivå. Har du någon mikrofon inkopplad till den eller kör du med den inbyggda? Ljudtestet på hemsidan du länkade till var bra, ganska nära ADK-micken. Inte lika klart, men vad jag kunde höra var brusnivån inte högre på H4.
Postad
Stam: DM-50 är är både sämre och dyrare än Röde VideoMic. Det är vad jag läst, har tyvärr inte testat någon av dem själv, men hört tester gjorda av andra. DM-50 tror jag är betydligt billigare än Röden i USA, men av någon oförstålig anledningen kostar den mycket mer här i Sverige. Tror Röden går att få för precis tusenlappen medan Canonmicen kostar 1,8'... minst.

För att få lite mer kött på benen:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=127890

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=127986

Själv använder jag Zoom H4, egetnliegn en portabel ljudinspelare lämpad för att spela in bakgrundsljud och liknande, men den funkar utmärkt till dialoger också. Den kostar i och för sig lite mer (ca 3 000) men har också fördelen att den inte behöver vara kopplad till kameran. Detta är en särskilt stor fördel när det rör sig om HV20 eftersom den har lite problem med "brus" (svagt surrande bakgrundsljud) när man har en extern mic ikopplad. Ljudtest finns på http://www.pettersvard.com/test.html

Jag spelar nästan uteslutande in filmer från ishallar och innebandy arenor, så om det blir lite brus , gör nog inte så mycket.... Med en riktad mic hörs det mer från rinken eller måste man stå väldigt nära ?

Postad
Skulle vilja veta om man kan koppla in en extern mikrofon till Zoom H4? Blev väldigt intresserad av den efter att ha hört ljudfilerna.

Du kan koppla in två ballanserade mickar (dvs med xlr kontakt)

Postad

Fick mitt Canon WD-H43 vidvinkelkonverter 0,7x i går och undrar om man behöver göra någon inställning i kamrean eller är det bara att köra ?

Har för mig att jag läst att man ska köra med Ae med vidvinkelobjektiv om man har en Hv20 kamera (inte med IAE) för det kan störa...Någon som har någon erfarenhet av detta ?

Postad
Fick mitt Canon WD-H43 vidvinkelkonverter 0,7x i går och undrar om man behöver göra någon inställning i kamrean eller är det bara att köra ?

Har för mig att jag läst att man ska köra med Ae med vidvinkelobjektiv om man har en Hv20 kamera (inte med IAE) för det kan störa...Någon som har någon erfarenhet av detta ?

Ja, jag har också en vidvinkelkonverter på g. Undrar samma sak...

Postad
DM-50 är väl en stereomick också? Är det inte så? Stereomickar är generellt dyrare så fundera på vad du behöver.

Sant.

Zoom H4 låter inte jättetokig. Jag har själv funderat på den eftersom jag är orolig för HV20s brusnivå. Har du någon mikrofon inkopplad till den eller kör du med den inbyggda? Ljudtestet på hemsidan du länkade till var bra, ganska nära ADK-micken. Inte lika klart, men vad jag kunde höra var brusnivån inte högre på H4.

Jag brukar köra på den inbyggda micen, duger gott och väl för mig. "Haken" är ju att man får ett helvetesjobb sedan med eftersynk, sen har jag inte spelat in längre sekvenser (över några minuter) så jag vet inte hur det är med hastigheten...

Känner man sig lat kan man alltid koppla in en kabel mellan line out på Zoomen och micingången på HV20, men då får man ju, som sagt, med "bruset"... Är dock inte så farligt alltid, hela den här filmen är inspelad på det sättet.

Jag spelar nästan uteslutande in filmer från ishallar och innebandy arenor, så om det blir lite brus , gör nog inte så mycket.... Med en riktad mic hörs det mer från rinken eller måste man stå väldigt nära ?

Zoomen har ju dessutom tre olika lägen för den inbyggda micen. L, M och H. Står för Low-, Mid-, respektive Highgain. L lämpar sig bäst för monologer då man är väldigt nära ljudkällan medan H funkar utmärkt när man ska ha ljudet från t ex en hockeyrink.

Nu hänger jag inte med (är inte alls insatt i detta).

XLR-micar brukar användas i mer profisionella sammanhang. Har betydligt större diameter än "vanliga" 3,5 mm-ingångar (som den som HV20 har). Rent generellt genererar såna micar mycket bättre ljud...

Postad

XLR-micar brukar användas i mer profisionella sammanhang. Har betydligt större diameter än "vanliga" 3,5 mm-ingångar (som den som HV20 har). Rent generellt genererar såna micar mycket bättre ljud...

Hur brukar ni här spela in dialog? Spelar ni in det direkt på bandet eller till en extern enhet, som MiniDisc, etc. och synkar ihop det i redigeringen? Jag kommer nog vara väldigt kräsen när det gäller ljudet, vill ha så bra ljud som möjligt. Så ska jag investera i en Zoom enhet och spela in ljudet på det viset, eller direkt på bandet?

Och kan man koppla in en XLR-mikrofon i HV20, eller finns det nån adapter?

Postad
Hur brukar ni här spela in dialog? Spelar ni in det direkt på bandet eller till en extern enhet, som MiniDisc, etc. och synkar ihop det i redigeringen? Jag kommer nog vara väldigt kräsen när det gäller ljudet, vill ha så bra ljud som möjligt. Så ska jag investera i en Zoom enhet och spela in ljudet på det viset, eller direkt på bandet?

Och kan man koppla in en XLR-mikrofon i HV20, eller finns det nån adapter?

Jag spelade in direkt på kameran innan jag skaffade HV20. Nu letar jag något externt. Synken bör inte bli alltför svår med en klappa, eller bara genom att klappa ihop händerna framför kameran. Är man riktigt kräsen på ljudet i dialoger bör man väl ha någon form av fältmixer med dämpning också. Men jag vet inte, kanske Zoomen har inbyggd dämpning?
Postad

Både ja och nej. Ljudet är bra för att vara en inbyggd mic i en så liten kamera fast den suger i jämnförelse med tex en røde videomic.

Här har du en film som är gjord med inbyggd mic, döm själv. Den är vindkänslig i alla fall:

http://www.beta75.se/folkrace_short.mp4

Gjorde filmen för att testa kameran när jag köpte den och vad kan vara bättre än en folkracetävling?

/KN

Postad

har min HV20, filmat lite strunt med den, som släken över på jul osv. Allt i autoläge

hade tänkt att filma lite seriöst, typ småfilmer osv, i p läge.

Nu skulle det vara välbehövlit med en liten quikguid, jag har ju läst det mesta i manualen och sådär men mkt info att ta till sig.

Det jag vill ha är;

vilka parametrar ska jag tänka på, hur ändrar jag dem praktiskt, och vad kör ni/vad är allmänna uppfattningen om vad man ska ställa in sakerna på vid olika förhållanden.

antar att man bör börja med att vitballansera och ställa in den på 25p, men sen då?

Har inget minneskort ennu eller extra mic (den va slut, kommer om ngn vecka) men skriv gärna med vad man gör med dem också.

Tror ni fattar vad jag är ute efter, en liten snabbguid/cheklista kan man säga.

Postad

Jag tycker att HV20, och många andra videokameror, lätt överexponerar bilden men resultatet att det inte finns någon information kvar i de ljusa delarna av bilden. Det ser väldigt video ut.

Lösningen är att underexponera lite.

/KN

Postad

då jag inte fick ngn hjälp med min lilla quickguid, så har jag gjort den själv, eller håller på.

Men det jag inte fattar riktigt e det här med slutartiderna och bländarvärderna. Ska man köra på cinemode, för att få skönast kännsla (så lik bio som möjligt), eller ska man välja ngn av parametrarna där man får ställa in antingen slutartid eller bländarvärden.

Kan någon förklara vad som igentligen menas med slutartider och bländarvärden, och vad de gör med bilden?

Kan man inte få ställa in bägge dessa på ngt sätt, finns det ngt trix?

Postad

Sök på shutterspeed och aperture i valfritt lexikon...

Shutterspeed = Slutarhastighet = den tid som förflyter medan slutaren är öppen och ljuset släpps in till filmen/sensorn

Aperture = Bländare = Storleken på öppningen i bländaren som också ligger där och reglerar ljusmängden.

Liten bländare ger stort skärpedjup (sträckan från närmaste skärpa till längst bort i skärpa) men då måste man låta slutaren vara öppen längre. Nackdel = släpig bild om man inte är försiktig, eftersom motivet hinner röra sig medan bilden tas...

Kort slutartid ger mindre rörelseoskärpa eftersom motivet inte hinner röra sig. Men då måste man kompensera den ljusförlusten med en större bländaröppning vilket medför kortare skärpedjup.

Cinemode är ett läge som ska likna gammakurvan hos film (vilken sorts film sägs aldrig dock;)) vilket ger oftast en något urvattnad och blek bild... men ska tydligen ge större dynamiskt omfång än TVmode (slutarförval) och AV-mode (bländarförval)... Ypperligt för post-color-tweaking men om du bara ska fånga nått lite snabbt och snabbt få ut det till tillexempel sändning inom en kvart kan en mer kontrastrik inställning vara att föredra.

Och hur man ställer in både slutare och bländare? ja... det har sagts åtskilliga gånger och i länken jag kommer ge så finns det en video och utförliga textbeskrivningar om hur man gör...

Men i stort...

ställ kameran i ett förvalsläge (AV eller TV), välj ett värde du vill ha, lås exponeringen med joysticken och kompensera andra värdet med den...

Exempelvis

1. ställ slutarförvalet på 1/50 (normal slutare för både filmkameror och 25p-kameror som ger normal bild)

2. tryck in joystick

3. gå ner till "exp. lock"

4. tryck in joystick

5. stega höger och vänster för att i TV-läget justera bländarinställningen. För att se vilka värden du ställer behöver du ett minneskort i kameran. Tryck då lite lätt på Photo-knappen och en liten text dyker upp som upplyser om detta.

6. Om möjligt och om situationen inte kräver det... UNDVIK GAIN!!! När det är så att när du ändrar exp. lock men photo-knappen ger inga skillnader så är du säkerligen inne i ett gainat läge. Fortsätt att vandra ner i exponeringen tills bländartalet går från f1.8 till något högre...

7. Kom ihåg... stort bländartal = liten bländaröppning... jag vet... det är bakvänt men det finns en förklaring för den som orkar söka efter den;)

8. Nämnde jag att du ska undvika gain? :p

Övriga frågor om hv20 kameran dirigerar jag till det hv20-dedikerade forumet http://www.hv20.com ...

EDIT: asch tusan... Beta75 hann före:p

Postad

Himla tack bägge två, nu begriper jag lite mer, får ta och skaffa mig ett minneskort, hört att man behöver det för att få fram zebramönster.

Är bländare och exponeringen samma sak, styr det samma sak i kameran, dvs styr hur mkt bländare öppnar sig?

Men om jag vill göra en "seriös" film, och ska sitta och pilla md i post. är rekomendationen då att köra i cinemode, och sedan färgkorrigera i post. och bara ändra exp?

Jmalmsten, du glömde länken till videon.

Postad

Här är en väldigt nyttig artikel om exponering i Cinemode på HV20: http://dvxuser.com/jason/hv20/

Minneskort behövs inte för zebramönster, men det kan vara bra att ha för att kunna kolla vilken bländare och slutare man står på för tillfället genom att hålla nere PHOTO-knappen till hälften. Den informationen syns annars inte i displayen.

Exponering betyder mängden ljus som träffar bildsensorn. Det styr du med bländare, slutare, nd-filter, solglasögon eller vad du nu kan hitta på. :)

Jag själv kör Cinemode så ofta jag kan för jag gillar omfånget det ger mig, och jag gillar att det verkar sakna digital kantskärpa. De gånger jag inte kan använda Cinemode är när jag vill ha en kortare slutartid, t ex i samband med slow motion. Då måste jag välja Tv mode och ställa in önskad slutartid.

Postad

ok, så oftast så verkar det lättast och ger det bästa resultatet att köra i cinemode, och sen ändra exponeringen bara. Utom då i speciella tilfällen, som ultrarapid (bör på köra på 50i istället för 25p, för att inte få massa hack?), vad för andra tillfällen vill man ställa om slutare och bländare för sig, och inte nöja sig med exp,funktionen?

Postad

50i för slow motion är en bra idé, samt minst dubbelt så kort slutartid som normalt, dvs 1/120.

Exp-funktionen är den enda funktion på HV20 som låter dig ha kontroll över både bländare och slutare samtidigt. Jag använder den uteslutande om jag filmar något "seriöst" då jag i princip aldrig vill låta kameran bestämma något åt mig. Det beror på vad man filmar. För dokumentärt bruk, födelsedagar, förlossningar, grillfester etc. kan nog till och med jag lämna en del beslut till kameran. Det är inte alltid man hinner stå och pilla med inställningar. :)

Postad

Ok, tack norbet. Nu börjat jag veta hur jag ska handskas med kameran.

Går det inte att stänga av gainen på ngt vis, eller måste man trixa så där?

Filmat många förlossningar på sista tiden?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...