Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

man kan också ta en 1.33:1 anamorfisk adapter och sätta den på fel ledd, så att bilden sträcks ut istället för att tryckas ihop, och därmed (om man väljer att inte använda den sedvanliga anamorfiskheten i HDV) använda alla 1440x1080 till en 4:3 bild;)... blir det bra? vetetusan, har sett lite testvideos på det, men det är ju en intressant grej att prova;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur är det med exponeringslås på HV20? Jag hade före nuvarande Sony PC330 en Panasonic NV-DX100 som man med endast en analog knapptryckning låste befintlig exponering. Sen dess har jag aldrig hittat en videokamera (under 20000kr) med den funktionen. Med Sonyn måste man in i menysysemet varenda gång man ska filma om man inte vill ha en fladdrande bländare(autobländare) vilket ofta resulterar i att motivet hunnit försvinna innan kameran blivit skjutklar. Min fråga är alltså hur låser man befintlig exponering? Att gå in i menysystem och ställa in på manuellt läge och gissa sig till rätt exponering är inget man ägnar sej åt när man filmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det funkar bra på HV20.

 

Man gör det med en joystick på baksidan vid tummen. Man trycker en gång och sedan upp så låser man. När man låst så kan man trycka höger och vänster för att exponera upp eller ner. Funkar mycket bra.

Trycker man neråt så kommer man till manuell mic-nivå som funkar likadant.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag fick just en SONY HVR-A1E i handen. Den har exponeringslås som knapp riktigt bra.

Den kameran är bra mycket dyrare än HV20 och har fler funktioner. Men när man kommet till bidkvalitet så ligger HV20n längst fram i semiproträsket.

 

Av sonyn blev jag djupt imponerad av användarvänligheten och knapparna för viktiga funktioner, XLR exponerings låsning och wittbalance.

Dock så tycker jag bildfilen blir bättre med den billigare(HV20). Medans HVR-A1E vinner på hadhavande, funktioner, bra mic, XLR

 

Annars är kamrorna mycket lika. Ska köra ett spontant reportage imorgon med sonyn. Måste prova den nya trådlösa micen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sonykameran är för stor att ha hängande runt halsen. Förr hade jag kameror i den storleksklassen men numera har kamerorna blivit mindre med bättre bildkvalitet. Men just denna enkla funktion med en analog tryckknapp hade jag på min tidigare Panasonic NV-DX100. Vad gäller Canon HV20 var jag inne och kollade på manual men där framgår inte om manuella exponeringsläget är exponeringslås. Är det så, Beta 75, att när joysticken förs uppåt låses exponeringen i det läge som autoexponeringen innan valt, så att det inte väljer den exponering jag hade sist i manuella läget? När jag så filmar i detta manuella läge och så panorerar in i skuggigt läge och vill justera exponeringen, drar jag joysticken till autoläget och vips ställer autoexponeringen in ny exponering och jag låser på nytt exponeringen. Sen spelar det ingen roll om det passerar en solupplyst vit skåpbil genom bilden - exponeringen är intakt. Alltså kan man låsa exponeringen under filmning?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag lånade en hv20 häromdan och filmade med stativ, underlaget vibrerade lite, inte mycket dock men tillräckligt för att bilden skulle börja skeva och distorta (som en del mobitelefonkameror kan göra, speciellt i nattläge), det såg helt bizart ut, kanterna var raka men innuti bilden skevade och böjde sig motivet åt alla håll!

Bilden var kort sagt obrukbar!!

Bra att begrunda innan man slår till kanske ...

Länk till kommentar
Share on other sites

jag lånade en hv20 häromdan och filmade med stativ, underlaget vibrerade lite, inte mycket dock men tillräckligt för att bilden skulle börja skeva och distorta (som en del mobitelefonkameror kan göra, speciellt i nattläge), det såg helt bizart ut, kanterna var raka men innuti bilden skevade och böjde sig motivet åt alla håll!

Bilden var kort sagt obrukbar!!

Bra att begrunda innan man slår till kanske ...

Ja, som tidigare skrivits i tråden så orsakar de små vibrationerna väldiga vobblingar i bilden. Kände också kraftigt av det i onsdags när jag spelade in en kortfilm i skolan och hade kameran placerad på en vagn med hjul. Hade tänkt köra scenen i slow motion men om den är nästintill oanvändbar i vanlig hastighet så är den katastrofalt obrukbar i slow mo... Man ser verkligen hur allting hoppar runt, nästan i klass med skräckexemplena tidigare i tråden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, som tidigare skrivits i tråden så orsakar de små vibrationerna väldiga vobblingar i bilden. Kände också kraftigt av det i onsdags när jag spelade in en kortfilm i skolan och hade kameran placerad på en vagn med hjul. Hade tänkt köra scenen i slow motion men om den är nästintill oanvändbar i vanlig hastighet så är den katastrofalt obrukbar i slow mo... Man ser verkligen hur allting hoppar runt, nästan i klass med skräckexemplena tidigare i tråden.

 

 

vi lade kläder under stativet och lyckades dämpa vibrationerna så att "wobblandet" upphörde... tur i oturen men inget man vill behöva tänka på när man filmar med åkvagn, handhållet eller från bil,tåg,hellikopter,å whatnot..

Länk till kommentar
Share on other sites

Har just fått min nya HV-20 och testat med den samtidigt beställda vidvinkelkonverten Canon WD-H43 0,7x som jag kan rekommendera. Tidigare konvertrar på tidigare kameror har inte fungerat med fokus vid zoomens teleläge, dvs när man zoomar in hoppar fokus ur när man zoomat in en tredjedel av zoomsträckan och går inte att ställa in ens i manuelt läge. Med HV-20 hänger fokus med hela zoomsträckan. Nackdelen är att linsen är väldigt tung och det är obekvämt att hålla kameran med en hand för den vill tippa framåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har just fått min nya HV-20 och testat med den samtidigt beställda vidvinkelkonverten Canon WD-H43 0,7x som jag kan rekommendera. Tidigare konvertrar på tidigare kameror har inte fungerat med fokus vid zoomens teleläge, dvs när man zoomar in hoppar fokus ur när man zoomat in en tredjedel av zoomsträckan och går inte att ställa in ens i manuelt läge. Med HV-20 hänger fokus med hela zoomsträckan. Nackdelen är att linsen är väldigt tung och det är obekvämt att hålla kameran med en hand för den vill tippa framåt.

Jaså minsann? Vad är det för skillnad på en vidvinkelkonverter och ett vidvinkel objektiv? Sen måste jag bara fråga var du köpte den och hur mycket du fick ge för den...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså minsann? Vad är det för skillnad på en vidvinkelkonverter och ett vidvinkel objektiv?
Vidvinkelobjektiv sätter du på kameror där du kan byta ut objektivet. Vidvinkelkonverter sätter du framför den befintliga linsen om du inte kan eller inte vill byta objektiv.
Länk till kommentar
Share on other sites

Hej alla glada! Här kommer lite frågor från en nyfiken amatör.

Jag filmade lite höstmotiv häromdagen (med familjens nyinköpta hv:20), svampar,löv natur m.m Wow vilka macrobilder.....Men, när jag skulle vara lite konstnärlig och filmade himlen och släppte massor av löv framför kameran blev det väldigt suddigt.

 

fråga1

Jag filmar med tv-mode 120. Ska jag ha högre siffror för att optiken ska hinna med?

2. Ska jag köra med instant autofocus eller vad är den bra för?

3.vitbalansen ställer jag alltid in genom att filma ett vitt a4 papper, är det bra?

4.ska filma grabbens innebandymatch i helgen där belysningen är ganska kass, ska jag köra tv-mode med högra siffror då eller blir inte bilden mörkare då?

5.Är inte kameran lite väl känslig för ljus minsta ljus mot anskten gör att dom ser ut som bleka spöken (ute i solen).

 

Hoppas någon orkar hjälpa en pappa som känner sig usel på att filma. Jag är ytterst tacksam för hjälp.

/Tacksam Gubbe som brottas med tekninken

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallå, ska försöka svara så gott jag kan.

1. Ju snabbare slutartid (högre siffror) desto mindre rörelseoskärpa får du.

2. Instant autofocus är en snabb autofokus och det låter som att den kan ställa till det då den snabbt försöker fokusera på löven du kastar framför kameran. Bättre är det kanske då att se till så att bländaren är lite mer stängd så att skärpedjupet blir djupare (mer i fokus, mindre flackande fram och tillbaks).

3. Kanon! Kanske mindre bra om du ska zooma mycket och inte har möjlighet att springa fram till motivet med pappret.

4. Det beror på hur du exponerar. Autoläget tenderar att överexponera lite väl ofta och resulterar i bleka ansikten som du säger. Om du använder joysticken på baksidan så kan du stega dig till något som heter "EXP". Där kan du låsa exponeringen och stega antingen uppåt eller neråt på skalan beroende på om du vill ha ljusare eller mörkare bild. Du kan även gå in i menyn och slå på zebramönster för att hela tiden i displayen kunna se vilka områden som är överexponerade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj Tackar för de snabba svaren Norbert.

 

Men du det där med vitbalansen, jag slänger bara upp ett papper framför kameran oavsett avståndet till objektet jag filmar. Om jag ska zooma en fågel i ett träd hur ska jag fixa vit balansen då? Ska den göras på samma avstånd som objektet?

 

Om bländaren ska vara mera stängd ska jag ha lägre en 120 i tv-mode då? (tänker på lövscenen).

Och grabbens match i dålig belysning (+att innebandy är ett snabbt spel) kanske ska köra runt tv-mode 500?

/Lite klarnar det men det är inte lätt att lära gamla hundar sitta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså minsann? Vad är det för skillnad på en vidvinkelkonverter och ett vidvinkel objektiv? Sen måste jag bara fråga var du köpte den och hur mycket du fick ge för den...

Norbert svarade på första frågan och kameran och konverten köpte jag hos min lokala fotohandlare i Västerhaninge för 8995 kr respektive 1995 kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj Tackar för de snabba svaren Norbert.

 

Men du det där med vitbalansen, jag slänger bara upp ett papper framför kameran oavsett avståndet till objektet jag filmar. Om jag ska zooma en fågel i ett träd hur ska jag fixa vit balansen då? Ska den göras på samma avstånd som objektet?

Helst skulle du då sätta pappret där fågeln befinner sig för att få rätt vitbalans för hur ljuset betér sig just där, men det kan ju vara lite knepigt så i sånna fall får du nog förlita dig på den automatiska vitbalansen och kanske låsa den när den har ställt in sig rätt så att den inte råkar flacka. Brukar inte vara några problem ändå.

 

Om bländaren ska vara mera stängd ska jag ha lägre en 120 i tv-mode då? (tänker på lövscenen).

Och grabbens match i dålig belysning (+att innebandy är ett snabbt spel) kanske ska köra runt tv-mode 500?

/Lite klarnar det men det är inte lätt att lära gamla hundar sitta.

Bländaren sköter du antingen i Av mode eller med joysticken om du är i Tv mode. Du kan dock inte hålla koll på vilken slutartid du har i Av mode och du kan inte hålla koll på bländaren i Tv mode, men det finns som tur är ett bra knep. Om du har ett minneskort i kameran (som är till för stillbilder) så kan du när som helst hålla nere PHOTO-knappen till hälften för att få reda på både vilken slutartid och bländare du har. Då kan du till och med köra ett helautomatiskt program som Cine mode och hela tiden hålla koll på bländaren och slutaren på så vis. Cine mode kan vara bra i dåligt ljus eftersom då du får med mer information i skuggor. Då är det inte lika lätt att underexponera. Cine mode kan också vara bra utomhus när du annars får utbrända ansikten som du sa, eftersom du även får mer information i högdagrar när du använder det.

 

Inomhus i dåligt ljus gäller det att öppna bländaren så mycket som möjligt så att linsen släpper in så mycket ljus som möjligt. I full vidvinkel (ingen zoom) är bländaren vidöppen vid F1.8 och när du har zoomat in så tror jag att den är vidöppen vid F2.2. I dåligt ljus kan också slutartiden ha betydelse. Jag brukar vilja ligga på 1/50 slutartid eftersom man får lagom med ljus utan att det har några stora effekter på rörelsen. En längre slutartid som 1/25 ger mer rörelseoskärpa och det kan se sussigt ut. Kortare slutartid som 1/120 och uppåt ger dig mindre rörelseoskärpa och mindre ljusinsläpp, och innebär också att rörelser upplevs som ryckigare (på grund av den minskade rörelseoskärpan). Det är en fin balansgång men som sagt, 1/50 brukar fungera bra i de flesta fall. Cine mode försöker dessutom så gott det går att hålla sig till 1/50 slutartid, vilket betyder att den hellre lägger till gain (brus) för att göra bilden ljusare när du behöver ljusare bild men inte kan öppna bländaren mer.

 

När jag kör Cine mode brukar jag själv sätta någon jämn ljuskälla framför linsen, typ displayen på en mobiltelefon, och använda joysticken för att låsa exponeringen på den. Sedan stegar jag upp eller ner på skalan och använder PHOTO-knappen tills jag ser att jag har kommit till 1/50 och F1.8 i full vidvinkel (F2.2 för zoom). Stegar du då ett steg uppåt på skalan så kommer bländaren fortfarande att vara F1.8 men då lägger den istället till gain. Stegar du så långt uppåt att den inte längre kan lägga till gain så ändrar den slutartiden för att kunna ta in mer ljus istället.

 

Nu har jag babblat en hel del, hoppas du kan plocka ut nåt användbart. :D Det är lite krångligt när man vill ha full manuell kontroll på en sån här kamera men man ska i alla fall vara glad för att det på sätt och vis går att trixa till det. Vill du läsa en mer strukturerad artikel om allt detta på engelska så finns det en här: http://dvxuser.com/jason/hv20/

Länk till kommentar
Share on other sites

nja... trixa och trixa... vill du ha en viss slutartid så ställer du in den... sedan låser du bländaren med exponeringslåset... Om du vill ha större koll på bländaren använder du bländarprioriteringen och låser slutaren med exponeringslåset.

 

Vitbalansen fungerar som vilken annan kamera som helst... och själv har jag mest slutat använda custom-vitbalansering... för att vara säker på att balansen håller i sig så ställer jag den på en förinställning som passar. Det är ju bara att se efter, är det vitt där det ska vara vitt? då är den bra;)

 

Dom gånger jag dock skulle kunna tänka mig en custom-balansering är mest för effektens skull... men då kommer man ju in i funderingarna om det inte är bättre att justera sånt i post. Dock är det inte alltid man har tid med sånt så då kan ju en custom vara att föredra.

 

Men en annan fråga...

 

Har någon fler än jag fått riktigt udda fel när ni formaterat minneskortet med kameran? Min förvandlades till en slags "digitalkamera" när jag ska läsa minneskortet via USB till kameran. Jag kan se ikoner men inte filnamn och jag kan inte lägga till filer i kortet... jag har ingen annan SDkort-enhet så jag kan inte formatera på något annat sätt just nu...

 

Någon som känner till problemet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...