e93mw Postad 11 augusti 2007 Postad 11 augusti 2007 Det kanske redan har diskuterats men ändå: Är det någon som kan rekommendera en bra väska till HV20? 0 Citera
StenR Postad 11 augusti 2007 Postad 11 augusti 2007 I höst kommer ju HG10 (pris 1400 Euro lästa jag) som också har 25p och Cine mode men spelar in i MPEG4 (AVCHD) på hårddisk. JAg antar att det bara går att redigera AVCHD i Premiere Pro om man använder Aspect/Prospect HD eller så? 0 Citera
Skrytsson Postad 12 augusti 2007 Postad 12 augusti 2007 Har funderat på några grejer. För det första så undrar jag om det finns något lämpligt "mörkerfilter". Funktionen ska helt enkelt vara att få bilden mörkare. Tänker främst på när man vill spela in 'vanlig' film utomhus i skinande solsken. Slutartiden 1/50 vilket betyder att bländaröppningen måste blir ganska (för att inte säga väldigt) liten för att inte bilden ska bli överexponerad. (Liten bländaröppning ger ju så otroligt långt skärpedjup om man inte har kameran i fullt tele..) För det andra kom jag att tänka på det där med vidvinkellins, som jag har för mig att ronnylov var inne på för några sidor sedan, finns det någon hyfsat billig 43mm som någon kan rekommendera? 0 Citera
Norbert Postad 12 augusti 2007 Postad 12 augusti 2007 "Mörkerfilter" som du säger finns i olika styrkor och de heter ND-filter eller gråfilter. 0 Citera
beta75 Postad 12 augusti 2007 Postad 12 augusti 2007 ...kolla ebay. Finns massor för runt 30 dollar. Köper du en som är större än 43mm så finns det stepringar att komplettera med. För att få kort skärpedjup kan man prova med en macrolins. Typ +0.5 eller +1 På så sätt blir bakgrunden oskarp i alla lägen. /KN 0 Citera
Tomtebo Postad 13 augusti 2007 Postad 13 augusti 2007 Nu har jag en fråga angående "pulldown'en" på hv20 för att få ut sina 24 (25) fps från kameran. Har inte hängt med rikigt hur de fungerar. Kan någon förklara detta. 0 Citera
Norbert Postad 13 augusti 2007 Postad 13 augusti 2007 Vi PAL-användare behöver inte bry oss om någon pulldown eftersom 50i är jämt delbart med 25p. :) Med andra ord, vare sig du spelar in ditt 25p-material på en 50i tidslina eller en 25p tidslina så har du 25 hela bildrutor per sekund. Jag brukar ändå välja "No fields" eller "Progressive" när jag redigerar 25p bara för sakens skull. 0 Citera
Tomtebo Postad 14 augusti 2007 Postad 14 augusti 2007 Ah, jo jag tänkte väl de. Jag blev helt förvirrad av allt snack om det att jag hade helt glömt av att vi är PAL användare och inte NTCS. Gutt, aja dags att redigera vidare! 0 Citera
jmalmsten Postad 16 augusti 2007 Postad 16 augusti 2007 Har funderat på några grejer. För det första så undrar jag om det finns något lämpligt "mörkerfilter". Funktionen ska helt enkelt vara att få bilden mörkare. Tänker främst på när man vill spela in 'vanlig' film utomhus i skinande solsken. Slutartiden 1/50 vilket betyder att bländaröppningen måste blir ganska (för att inte säga väldigt) liten för att inte bilden ska bli överexponerad. (Stor bländaröppning ger ju så otroligt långt skärpedjup om man inte har kameran i fullt tele..) För det andra kom jag att tänka på det där med vidvinkellins, som jag har för mig att ronnylov var inne på för några sidor sedan, finns det någon hyfsat billig 43mm som någon kan rekommendera? Nu inser jag att det är lite risk för missförstånd men för att klargöra... stor bländaröppning = KORT skärpedjup... stort bländarTAL = liten bländaröppning = LÅNGT skärpedjup ;) Men iallafall... Nu sitter man här... lönen kommer den 24e... Cyberphoto får in HV20 nästa vecka (vilket osökt leder till en misstanke om ett försök att synka de två händelserna;))... flyttade just över 5000 för att skapa en säker grund för inköpet... Så man lär ju snart bli "insläppt i HV20-klubben"... Något nytt förresten på vobbelfronten? Någon ny kamera med pogressiv 1080-inspelning i 10k-klassen och neråt? 0 Citera
Norbert Postad 16 augusti 2007 Postad 16 augusti 2007 Något nytt förresten på vobbelfronten? Någon ny kamera med pogressiv 1080-inspelning i 10k-klassen och neråt?You wish! ;) Mja, Canon har klämt ur sig en HR10 och en HG10 som delar mycket med HV20 men spelar in i AVCHD. Dock utan mikrofoningång vilket gjorde att jag tappade intresset snabbt. 0 Citera
StenR Postad 16 augusti 2007 Postad 16 augusti 2007 Något nytt förresten på vobbelfronten? Någon ny kamera med pogressiv 1080-inspelning i 10k-klassen och neråt? En himla bra sida om HDV är denna: http://www.humanvalues.net/hdv/ 0 Citera
StenR Postad 16 augusti 2007 Postad 16 augusti 2007 You wish! ;) Mja, Canon har klämt ur sig en HR10 och en HG10 som delar mycket med HV20 men spelar in i AVCHD. Dock utan mikrofoningång vilket gjorde att jag tappade intresset snabbt. HG10 har mikingång, "Lurking beneath the massive lens is a mic input, housed by a thin plastic cover" står det här: http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-HG10-Camcorder-Review-33146.htm eller skiljer det sig på NTSC och PAL-varianten? 0 Citera
Norbert Postad 16 augusti 2007 Postad 16 augusti 2007 Åhå, där ser man. Det missade jag totalt. :) Det kanske var HR10 som var utan då... Ja, men då är den väl i princip som HV20 fast med AVCHD och hårddiskinspelning. 0 Citera
Tomtebo Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 Förstår mig inte på varför man ska köpa HDD videokameror ? Känns väldigt dumt format. 0 Citera
Norbert Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 Vissa gillar HDD tack vare enkelheten att flytta materialet från kamera till dator och vice versa. Jag gillar band för det känns som säkrare arkivering på nåt sätt. 0 Citera
Värmdöbon Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 Kostnadsmässigt måste det bli bra mycket dyrare. 10-15 timmar film kräver väl en 1 terrabyte hårdisk á runda slängar 2500-3000 papp. Lägg där till att du måste skaffa en hårdisk till för back-up så är du uppe i 5-6000 tusen. Bandkostnaden blir ju bra mysket billigare. 0 Citera
Max_H Postad 17 augusti 2007 Postad 17 augusti 2007 Tja... om det skulle komma en HV20 som spelar in HDV på hårddisk så... DV/HDV tar 13Gb per timme - 15 timmar är alltså 195Gb. Bara som ett exempel kostar en Samsung 500Gb runt 940:- spänn vilket ger 1.88kr/Gb (jaja... disken blir inte 500Gb formatterad). Men ett Jvc HDV-band (som är billigare än Sonys) kostar 99:- och ger 13 Gb. Över 7.50:- / Gb. Disk är billigt - men jag föredrar också band... (utom i studion då kör till disk, men det är av kvalitetsskäl). Edit: SJUKT vad billiga diskarna är... 1996 köpte jag en 2Gb (!) Micropolis SCSI AV disk och den kostade över 10.000:- ex moms. Och runt -99 gick en 3 x 15 Gb SCSI raid över 30 papp. Suck... /Max 0 Citera
Norbert Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Cyberphoto får in HV20 nästa veckaSå den ska komma in den här veckan? På sidan står det att leveransdatumet är okänt. 0 Citera
peterfilm.se Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Hur mycket bättre är HV20 än HV10? Funderar på att köra Canon a1 + HV10 parallellt i produktioner. 0 Citera
jmalmsten Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Så den ska komma in den här veckan? På sidan står det att leveransdatumet är okänt. Ja, det där är en udda grej... i torsdags lade jag ordern och då stod det klart och tydligt att den "beräknas in vecka 34". Men jag kollade senare samma kväll och då stod det på både beställningserkännandet och på hemsidan att den är "leveransdatum okänt". Däremot när jag kollar min beställning via inloggningen så står det fortfarande "beräknas in vecka 34"... Så det är väl bara att hoppas på det bästa då... kanske var det så att jag beställde det sista exemplaret av de som ska komma denna veckan och att nästa laddning (som ej går att beställa än) kommer senare. Har hänt liknande flera gånger på Internetbokhandeln att jag beställt sista exemplaret och hemsidan sedan börjar lista boken som slutsåld. Men min bok fick jag iallafall... Och vecka 34 har ju bara börjat än. Intet är som väntans tider förresten... föga förvånande kanske är att jag också förhandsbeställt David Lynch's Inland Empire 2disc på discshop. Ända fram till idag, den 20e, stod det att releasedatum är 20e... glad i hågen går jag till brevlådan men inget där... ser sedan på websidan att releasedatumet är framflyttat till 24e... speciellt då jag i samma order har Spaced 3disc collectors edition (en box som stup i ett hela tiden tagit slut när jag fått för mig att köpa den) och jag vill inte dela upp paketet:(... Men vilken helg det kommer bli:p Lite off topic, men ändå...:) 0 Citera
Norbert Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Hur mycket bättre är HV20 än HV10? Funderar på att köra Canon a1 + HV10 parallellt i produktioner.Fördelarna med HV20 är mikrofoningång, 25p, Cinemode, något förbättrade egenskaper i dåligt ljus och eventuellt formfaktorn om man ser den liggande formen som en fördel. Om du ska filma 25F med A1 så är det ju lämpligt att ha 25p på sin andra kamera, och Cinemodeläget på HV20 är ju baserat på en cine-inställning från A1, vilket betyder att det antagligen blir lättare att matcha "looken". Så det är väl bara att hoppas på det bästa då... kanske var det så att jag beställde det sista exemplaret av de som ska komma denna veckan och att nästa laddning (som ej går att beställa än) kommer senare.Mjo, så kan det mycket väl vara. Jag är så velig så jag missar den varje gång de har den inne. :P 0 Citera
peterfilm.se Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Fördelarna med HV20 är mikrofoningång, 25p, Cinemode, något förbättrade egenskaper i dåligt ljus och eventuellt formfaktorn om man ser den liggande formen som en fördel. Om du ska filma 25F med A1 så är det ju lämpligt att ha 25p på sin andra kamera, och Cinemodeläget på HV20 är ju baserat på en cine-inställning från A1, vilket betyder att det antagligen blir lättare att matcha "looken". Jo fast de flesta har ju påpekat att det ofta blir bättre att filma i 50i, det blir lite väl strobbo med 25p. Jag filmar vindsurfing och det är mycket panoreringar, snabba rörelser och in/utzoomning. Känns hackigt med 25p, dock är också problemet att det blir suddigt när jag deinterlacar 50i material, då det troligen hinner ske ganska mycket förändring mellan ränderna (alltså på 1/50 sekund). 0 Citera
Norbert Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Nej precis, filmar du 50i med A1an så finns det ju ingen anledning att filma 25p med den andra kameran heller kanske. Cinemode-läget är ju fortfarande något som talar för HV20 då det ska vara direkt hämtat från cine-inställning #8 på A1. Mikrofoningången är ju också en fördel om du behöver klippa ihop ljudet från de båda kamerorna. På HV10 har du inget annat val än att få med ljudet från motoriken. 0 Citera
Norbert Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 Jag är så förutsägbar... nu har jag beställt en HV20 igen. 0 Citera
jmalmsten Postad 21 augusti 2007 Postad 21 augusti 2007 ehhh... peterfilm.se... om du nu tycker det är hackigt med 25p... varför då deinterlacea från 50i (när du ändå tycker det blir suddigt)? Eller är det 50p du är ute efter kanske? Fasst om man då har HD-bild och slutar på dvd så borde ju inte bilden bli så farlig;) Men iallafall ändå sisådär kanske... Sportare har ju alltid föredragit interlace av någon anledning... så kör på med ditt om du är nöjd... Har du ingen nytta av det progressiva så skit i't... "don't mend it if it ain't broken!" förresten... Nu idag fick jag besked från cyberphoto... kamerapaketet har gått iväg från butiken i Umeå. All according to plan... Exceleeeent :e... Asch Norbert... jag hade ju nästan hoppats på att du skulle hålla din position och vara beredd med ett "vad var det jag sa!" när jag öppnar lådan och kommer hem från testfilmningen med vobblig bild;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.