Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

Tyvärr finns det inget sätt att stänga av gainen men det fungerar bra att hålla den på 0dB genom trix, bara man blir van tankegången. Det är bara att vänta på att någon listig rackare hackar firmwaret. ;)

 

Man ska nog vara glad att man inte har behövt filma en endaste förlossning. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu fått över de första klippen från kameran och spelat upp dem i datorn. JESUS vad man hör banden! Det är ett konstant högt vinande som är väldigt irriterande. (Saknar min HG10 liiiite nu). Blir detta bättre med en extern mick? Tror inte att iMovie klarar av att klippa bort bandets frekvens från ljudet... :S

 

Kameran verkar vara sämre byggd än den gamla PC100E'n som vi också har.............

 

/Smått besviken just nu...

 

EDIT verkar som att det är någon inställningsgrej... Får läsa instruktionsboken och testa oss fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Samma här. Köpte också en HV20 idag, i butik. Kom hem och fick se en död pixel. :( Misstänker dock att paketet varit öppnat innan då batterilocket låg löst i lådan och satt inte på batteriet som den gjorde med vår HG10.

 

Exakt så var det för mig också, batterilocket låg löst i kartongen.

 

Har mailat CyberPhoto och frågat om man kan byta ut kameran. Är petig som fan när det gäller dyra saker...

 

Har inte kunnat prova kameran än på riktigt, väntar fortfarande på min dator som jag har beställt. Hoppas nu på att man får byta så man har en ny, fräsch kamera tills datorn kommer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken otur för dig Andreas! Och du Karin-igen, hoppas att det bara är någon inställning eller ngt som du kan ändra på.

 

Idag har jag har köpt min HV20 i butik, dyrare än på nätet och på avbetalning. Men nu har jag den äntligen i handen. Jag har provat den lite nu ikväll och den verkar fungera superbra. Är såååå nöjd! Har längtat efter en videokamera i många år, egentligen. Men de bra (vad jag har förstått) har varit så otroligt oöverkomligt dyra ända tills nu.

 

Jag måste bara tacka alla som har skrivit alla inlägg om HV20n. Det har verkligen underlättat mitt val av kamera. Detta är ju min första egna kamera och jag har verkligen studerat detta forum ingående för att få lite tips. Det har verkligen varit svårt att välja kamera eftersom jag är nybörjare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste bara tacka alla som har skrivit alla inlägg om HV20n. Det har verkligen underlättat mitt val av kamera. Detta är ju min första egna kamera och jag har verkligen studerat detta forum ingående för att få lite tips. Det har verkligen varit svårt att välja kamera eftersom jag är nybörjare.

 

Vore det inte för den här tråden, hade jag inte köpt HV20!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var på väg att köpa en HV20 men nu när HV30 annonserats så tvekar jag ju förståss lite. Enda skillnaderna verkar vara bättre LCD-skärm, 30p och att kameran är svart + att priset antagligen hamnar runt 9900kr mot 8400kr som HV20 kostar idag.

 

Vad tror ni, är det värt att vänta och lägga lite mer pengar på HV30 eller ska jag försöka få tag i en HV20 medan de fortfarande säljs och spara lite pengar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bara jag som är missnöjd med det otroligt dåliga ljudet? Att mikrofonen (eller så är kameran "bara" oerhört dåligt byggd!) tar upp bandmekanismens ljud. Att filmer där man inte pratar _hela_ tiden är oanvändbara om man kör på autoläget.

 

Jag förstår folk som inte rekomenderar den till vanliga hemmafilmare. Man måste ha ett visst redigerings/prylintresse för att denna kameran skall vara bra. Vi får gå och köpa en extern mik för just nu så får vi antingen sänka inljudet och leva med lågt ljud eller försöka redigera bort det då det är extra störande.

 

Givetvis så kanske inte den "ointresserade" familjefilmaren hör detta... men trist om de skulle upptäcka senare att i deras bebisfilmer - som brukar vara tysta - hörs ett konstant brum-ljud...

 

Jag kommer inte rekomendera HV20 till någon som jag vet aldrig kommer redigera filmerna avancerat eller köpa extern mik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bara jag som är missnöjd med det otroligt dåliga ljudet? Att mikrofonen (eller så är kameran "bara" oerhört dåligt byggd!) tar upp bandmekanismens ljud. Att filmer där man inte pratar _hela_ tiden är oanvändbara om man kör på autoläget.

 

Jag förstår folk som inte rekomenderar den till vanliga hemmafilmare. Man måste ha ett visst redigerings/prylintresse för att denna kameran skall vara bra. Vi får gå och köpa en extern mik för just nu så får vi antingen sänka inljudet och leva med lågt ljud eller försöka redigera bort det då det är extra störande.

 

Givetvis så kanske inte den "ointresserade" familjefilmaren hör detta... men trist om de skulle upptäcka senare att i deras bebisfilmer - som brukar vara tysta - hörs ett konstant brum-ljud...

 

Jag kommer inte rekomendera HV20 till någon som jag vet aldrig kommer redigera filmerna avancerat eller köpa extern mik.

 

Ja... HV20 är på den fronten ett stort mysterium... en semiproffesionell kamera som riktar sig mot filmskapare... samtidigt som den kommer i turist/familje-kamera-paket...

 

Ljud och vidvinkel är ett par saker som i princip alla hv20-ägare försöker förbättra med diverse tillägg (jag köpte en finfin Röde Videomic och ska i dagarna lägga beställning på en Raynox HD6600 PRO vidvinkel-konverter...)

 

Och oftast vill jag inte se filmer från dom som inte lagt ner tid på redigering ändå... ljudet är då alltid skräp...

 

Någon sa det att video har förstört hela grejen med att sitta hos grannen och se på hemmafilm. Förut, när det var film, och inte video, då var det dyrt och rullen i kameran var kort... så då brände folk bara av några sekunder i ett par stötar och sedan var det klart. Filmen i sig lämnades in för framkallning när hela rullen var använd och på 10 minuters film (eller hur det nu var) kunde grannen sitta och titta igenom det utan större problem... Nu däremot... hur många har inte suttit och genomlidit timme efter timme av skakigt, bullrigt och ogenomtänkta filmer där filmaren inte stänger av kameran efter tagning och man bara ser golvet som svishar och när man väl är framme så är det bara ännu en bild på en hund man ändå aldrig kommer känna personligen... Jag vet... jag har själv flera sånna band liggande;)

 

Som en anektot kan jag nämna att jag innan julen var med och redigerade ett par inslag till invigningen av skolans Studio Acusticum. Vi var två kamerateam och redigeringsteam. Mitt team utrustades med PD250 axelkamera, kameramic och handburen intervju-mic... Jag fick in materialet och redigerade det och hörde hur det gick allt mer illa för grannen så jag gick över för att se om jag kunde hjälpa.

 

Dom fick också en PD250... och en stereo-mic som bom-hölls av en separat människa. Så på den fronten var jag intresserad av hur det lät. Men icke... Ljudet var inspelat på auto-limiter eller vad fan det nu heter och när jag lyssnade på materialet så fick jag höra att det var för att dom skulle slippa peakar. Och jovisst gjorde dom det... men helvete... av ljudet fick jag flashbackar från lumpens ComTac dagar... Nivån på bakgrundsljudet steg och sjönk som en basket-boll på en NBA-match. Då och då kom ett ljud som limitern inte tyckte om och då dog ALLT ljud under bråkdelen av en sekund. Det går knappt att beskriva. Jag kan bara referera till ComTac'sen som militären använder som har medhörning i lurarna och skydd mot höga ljud. Fungerar skitbra i skogen mot AK5-smällar... inte riktigt lika bra i litet område med högt bakgrundssorl och ljudkvalitet är nödvändigt vid intervjuer. Men vad gör man... Sändning var inom en halvtimme och jag bara lade det på minnet som ännu en del att undvika och jag hoppas att jag lyckades förmedla missnöjet med ljudet till de andra.

 

Och om någon av dom råkar på att läsa detta så hoppas jag att jag inte gjort något alldeles förnedrande... Det är ju ändå en skola och folk ska ju lära sig av sina misstag här (musikhögskolan) innan dom ger sig ut i arbetslivet...;)

 

Så hur bra kamera man än har så kan man alltid fucka till ljudet om man är oförsiktig. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan väl sammanfatta det genom att säga det uppenbara.

Ju mer avancerad en kamera blir desto mer krävs det av användaren.

 

För 2000 pix får man en dv kamera. Med den kan man göra vilka semesterfilmer man vill. Men man ska inte tro att det blir bättre ljud bara för att man inte hör ett hummande från motorn.

Problemet med HV20 är inte att den tar upp ljudet utan att den är FÖR känslig på AUTO. Sätt på en Røde och dra upp nivån till "auto-nivåns" så ska du se att du hör allt från din egen andning till zoomreglagets klickande.

 

Det finns en enkel lösning och det är att ställa nivåerna manuellt.

 

Jag har gjort flera filmer med den inbyggda mikrofonen och det har aldrig varit något problem.

Jag har å andra sidan inte försökt dra upp ljudet från prasslande löv till -1 db...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... Är den semiproffesionell? (ouupps - vi köpte den för bra bildkvalité) Vad är det som gör den det? Vilka funktioner är det som gör den till det? Har vi missat något....? :)

 

Vidvinkel är vi också inne på. Har en stor Sony-pryl som vi skall köpa stepring till och testa, om den inte funkar så blir det Raynoxen får vår del också.

 

Som "tur" är så är både jag och maken både teknikintresserade och allergiska mot dåliga hemmafilmer. Jag blir åksjuk och maken får psykbryt (han är av-tekniker och fd.). Så att redigera och köpa lite extra prylar är bara kul för oss. :)

 

Dock så stör vi oss på att den på autoläge inte funkar bra i tystare miljöer...

 

En extern mik skall vi köpa. Frågan är bara vilken. Vi skrattar åt kamerorna med pälsbeklädda mik'ar som är större än kameran... :D Jajaja vi vet att det säkert är det bästa för pengar osv, men för oss som familjefilmare så ser det komiskt ut. (Som om vi satt något av våra nu döda marsvin på en pinne ovanför kameran... ;) ) Så nya Sennheiser-mik'en passar oss bra - och den är det många av "er" som skrattar åt då den ser ut att komma från ett kinderägg el likn.... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har den (raynox 6600 pro) och den är grymt bra till HV20.

Använder den även på en Canon G7 med bra resultat.

Köp!

 

/KN

ok, inga böjda linjer i kanterna eller vinjetringar eller så?

 

Tänkte på en annan sak, hur mkt "vidvinklar" den, 0,66 står det, men hur mkt är det. Jag vill ju inte ha ngn fisheye, det e ju kasst, vill ju ha lagom mkt vidvinkel, så vore helt klart bra med lite test bilder på lite olika avstånd från saker och ting.

Länk till kommentar
Share on other sites

jodå, det finns både böjda linjer och vinjettering fast inte mer än på andra konvertrar. Har en panasonic som är mycket sämre.

HV20 har faktiskt en del distortion (böjda linjer) i max vidvikelläget UTAN konverter.

 

Den är bättre är jag trodde att den skulle vara.

Jag har rätt höga krav.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni alla med fina Hv-20 kameror! Ingen som har ett klipp liggande från stockholms innerstad över några hus eller liknande, med blå himmel (Iaf blå-aktig). Lite klipp som jag kan få och leka lite med, börjat med 3d nu.. samt sålt min egna kamera!

 

Hör av er via pm ifall ni har något på lager :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt snart är jag med i HV20 klubben :D Jag har beställt en HV20 från USA med Stativ och olika väskor med vid vinkel och en tele lins för 5500kr alldeles nytt :D

 

Min HV20 kommer till sverige om en vecka! Och då ska ni få se på bilder, och en film som jag filmar med en digital kamera när jag öppnar mitt paket (vet töntigt) men anyway.

 

Ha d!

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller nya Canon HV30 så är väl inte 30P aktuellt på europeiska modeller ändå (som ju har 25P), så enda skillnaden då är väl bildskärmens bättre betraktningsvinkel? I och för sig så skadar inte bättre betrakningsvinkel, tycker det blir stor försämring om man vinklar skärmen lite fel på min HV20.

 

thesnowboarders: Du är väl medveten om att du får fel bildhastighet om du köper kameran från USA (NTSC istället för PAL som vi har i Sverige)?

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller nya Canon HV30 så är väl inte 30P aktuellt på europeiska modeller ändå (som ju har 25P), så enda skillnaden då är väl bildskärmens bättre betraktningsvinkel? I och för sig så skadar inte bättre betrakningsvinkel, tycker det blir stor försämring om man vinklar skärmen lite fel på min HV20.

 

Jag tror det står att zoomreglaget är förbättrat också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...