StenR Postad 10 februari 2008 Postad 10 februari 2008 Jag läste någonstans att HV30 kan skicka ut 720p utöver 1080i, medan HV20 är begränsad till 1080i enbart (för HD). Om man tänkt att redigera i 720p, hur stor nackdel är det då att använda HV20? 0 Citera
Jan Gissberg Postad 10 februari 2008 Postad 10 februari 2008 Då är det något som inte stämmer. Det händer för mig ibland att jag får den där röda off-symbolen när jag ska göra photo-tricket. Jag vet inte riktigt varför, men ibland löser det sig av sig själv efter en stund. Ibland hjälper det om jag bara tar ur minneskortet och stoppar i det igen. En gång har det hjälpt att formatera minneskortet i datorn. Nu för tiden har jag alltid med mig två minneskort i väskan om det ena skulle strejka. Det hjälpte inte att jag tog ur och satte i kortet, men en lösning är ju att alltid ha med sej en lös liten exponeringsmätare för att kontrollera hur ljust det är på plats. Förutsatt att man tidigare kollat hur mörkt det får vara innan brus uppstår kan man rikta exponeringsmätaren tills den antar lägsta värdet kameran återger brusfritt. Sen riktar man kameran åt samma håll och låser exponeringen. Riktar man sedan mot motivet så märker man om det blir för mörkt att filma eller om man trots allt kan acceptera lite brus och öka exponeringen. 0 Citera
Skrytsson Postad 10 februari 2008 Postad 10 februari 2008 Jan Gisseberg: Det har ingenting att göra med huruvida kameran är på rec eller i vänteläge då? photo-tricket går inte att utföra samtidigt som du spelar in... 0 Citera
Jan Gissberg Postad 11 februari 2008 Postad 11 februari 2008 Jan Gisseberg: Det har ingenting att göra med huruvida kameran är på rec eller i vänteläge då? photo-tricket går inte att utföra samtidigt som du spelar in... Kameran står i vänteläge för inspelning. Vad är det som ska hända då man trycker in photoknappen? Ska bländarvärdet visas? Kanske är det nån annan inställning man ska göra för att det ska fungera. Som det nu är har jag fabriksinställningar men slagit över från auto till P-läge, alltså inte ändrat till cinema eller fast tid, osv. 0 Citera
Norbert Postad 11 februari 2008 Postad 11 februari 2008 Det ska fungera. När du håller in PHOTO-knappen till hälften ska bländar- och slutarvärdet visas längst ner till höger så länge du håller knappen nere. Prova formatera minnskortet i både kameran och datorn. Om inget fungerar föreslår jag att du provar med ett annat minneskort för att eliminera den faktorn. 0 Citera
Jan Gissberg Postad 12 februari 2008 Postad 12 februari 2008 Det ska fungera. När du håller in PHOTO-knappen till hälften ska bländar- och slutarvärdet visas längst ner till höger så länge du håller knappen nere. Prova formatera minnskortet i både kameran och datorn. Om inget fungerar föreslår jag att du provar med ett annat minneskort för att eliminera den faktorn. Värdena kommer upp om kameran står i minneskortläge i stället för bandläge, är det så du menar kanske? Men det märkliga är att bländarvärdet visar aldrig större öppning än 2,8 oavsett mot hur mörkt motiv jag riktar kameran mot. Största öppningen ska ju vara 1,8. Längsta exp är 1/25s. 0 Citera
StenR Postad 12 februari 2008 Postad 12 februari 2008 Värdena kommer upp om kameran står i minneskortläge i stället för bandläge, är det så du menar kanske? Men det märkliga är att bländarvärdet visar aldrig större öppning än 2,8 oavsett mot hur mörkt motiv jag riktar kameran mot. Största öppningen ska ju vara 1,8. Längsta exp är 1/25s. Största bländaröppning beror väl på om du har zoomat in eller inte? 0 Citera
Jan Gissberg Postad 12 februari 2008 Postad 12 februari 2008 Största bländaröppning beror väl på om du har zoomat in eller inte? Javisst, och testen utförde jag i vidvinkelläge. Jag provade även med och utan vidvinkelkonverten. 0 Citera
StenR Postad 12 februari 2008 Postad 12 februari 2008 Det ska fungera. När du håller in PHOTO-knappen till hälften ska bländar- och slutarvärdet visas längst ner till höger så länge du håller knappen nere. Prova formatera minnskortet i både kameran och datorn. Om inget fungerar föreslår jag att du provar med ett annat minneskort för att eliminera den faktorn. Här är en väldigt utförlig beskrivning: http://www.dvxuser.com/jason/hv20/ 0 Citera
thesnowboarders Postad 15 februari 2008 Postad 15 februari 2008 Hej! Jag har nu installerat in ett Firewire kort i min dator som fungerar. Senare när jag kopplar in HV20an med Firewire till datorn och senare går in i WMM säger den att den inte hittar något Device och att den kanske inte är korrekt ansluten. Vad tusan är felet?! Är det någon inställning som måste vara på/av/ändrad i kameran eller npgot annat? SNÄLLA HJÄLP!!! /Oscar 0 Citera
Rabies Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 Hur pass ljuskänslig är HV20:an? Funkar den bra typ nere i tunnelbanan och inne i affärer och sånna grejer? 0 Citera
Skrytsson Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 Hur pass ljuskänslig är HV20:an? Funkar den bra typ nere i tunnelbanan och inne i affärer och sånna grejer? I kortfilmen jag vart med och jobbat på den senaste tiden körde vi en scen i pendeltåget. Det funkade bra, körde maximal bländaröppning (1.8 i full vidvinkel) och bilden blev aningen underexponerad, speciellt när vi var inne i tunnlar. Men det mesta gick att fixa till i efterhand. 0 Citera
Rabies Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 kan man gaina den lite då i sånna situationer? behöver inte va perfekta bilder men man ska typ se vad som händer 0 Citera
Skrytsson Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 kan man gaina den lite då i sånna situationer? behöver inte va perfekta bilder men man ska typ se vad som händer Absolut. Jag vägrade kameran gain. 0 Citera
StenR Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 Absolut. Jag vägrade kameran gain. Betyder det svaret ja eller nej? 0 Citera
Skrytsson Postad 17 februari 2008 Postad 17 februari 2008 Eh... För att summera: Fråga: Hur ljuskänslig är HV20? Svar: Lite underexponerat vid filmande i pendeltåg. Går att fixa i post. Fråga: Kan man gaina? Jag har bara som krav att det ska synas... Svar: Absolut. Jag vägrade kameran gain (och det gick ändå att fixa i post...) Kan det bli mer glasklart? ;) 0 Citera
Patryk Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Har precis köpt mig en ny HV20 och har en fundering. Hur funkar det med externa objektiv? Kan man skruva på det direkt på kameran eller måste man rigga det på nåt sätt? 0 Citera
Jan Gissberg Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Har precis köpt mig en ny HV20 och har en fundering. Hur funkar det med externa objektiv? Kan man skruva på det direkt på kameran eller måste man rigga det på nåt sätt? Det funkar alldeles utmärkt med konverterobjektiv, ett tillsatsobjektiv som förlänger eller förkortar brännvidden. Själv har jag canons wide-converter WD-H43 (0,7)påskruvat för jämnan. Så istället för brännvidden 6.1-61mm är det 4,27-42,7mm. 0 Citera
ODDNAME Postad 19 februari 2008 Postad 19 februari 2008 Har precis köpt mig en ny HV20 och har en fundering. Hur funkar det med externa objektiv? Kan man skruva på det direkt på kameran eller måste man rigga det på nåt sätt? Sen kan du ju bygga/köpa en "35mm" adapter och montera på riktig kameraoptik för att få lite mer filmkänsla med skärpedjup och dylikt 0 Citera
Skrytsson Postad 23 februari 2008 Postad 23 februari 2008 Vad kom vi fram till på stativfronten för HV20? Och hur var det nu med enbenta stativ, fungerar de bra, någon som har testat? 0 Citera
Norbert Postad 23 februari 2008 Postad 23 februari 2008 Ett lätt stativ i blåsigt väder kan få bilden att vobbla har jag sett. Så, har du lite substans i stativet ska det nog gå bra. Sedan är det viktigt med vätskedämpat huvud om du tänker göra panoreringar och dylikt. Är det inte vätskedämpat har det en tendens att rycka till ibland, och det tycker verkligen inte HV20 om. Jag köpte ett sånt här kit: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683213 och är jättenöjd. Benen är kanske något lätta, men de kändes i alla fall stabilare än mitt gamla stativ. Huvudet är kanonbra. Enbensstativ har jag inte funderat på ännu. Jag ska prova spänna ett snöre mellan kameran och foten som ett substitut för enbensstativ. Det kan fungera bra har jag sett. Ruskigt billigt och portabelt är det också. :) 0 Citera
Skrytsson Postad 23 februari 2008 Postad 23 februari 2008 Okej, tack för råden, Norbert. Ett snöre mellan kameran och foten på ett vanligt stativ då eller?:) Har råkat ut för det som inte får hända, själva plattan med gängan på stativet har försvunnit... var en sväng förbi Scandinavian Photos butik i Norr Mälarstrand (Sthlm), 130 kr för en ny platta... känns lite dyrt (men man har väl inget val antar jag..?) Desvärre hade de sålt det sista exemplaret idag, så det blir inget "större" stativ vid utlandsresan här i veckan... :( 0 Citera
Norbert Postad 23 februari 2008 Postad 23 februari 2008 Nja, jag tänker att man skruvar en skruv i kamerans stativskruvhål och knyter ett långt snöre i den som når från kameran ner till marken (helst lite elastiskt också). I den andra änden av snöret knyter man en stor bricka eller liknande. Man sätter sedan foten (sin egen fot, med tår och allt) på brickan och drar kameran uppåt så att snöret blir spännt. Voila, stadigare bilder på ett kick med hjälp av nåt som får plats i fickan. Det kanske inte är så lämpligt för långa tagningar eftersom man antagligen fort blir trött i armarna i den ställningen, men jag ska definitivt testa det. Jag har en sån där platta på båda mina kameror samt telestödet som jag använder med 35mm-adaptern. De är kanske dyra men lämpliga som tusan. 0 Citera
Octavianus Postad 24 februari 2008 Postad 24 februari 2008 Nja, jag tänker att man skruvar en skruv i kamerans stativskruvhål och knyter ett långt snöre i den som når från kameran ner till marken (helst lite elastiskt också). I den andra änden av snöret knyter man en stor bricka eller liknande. Man sätter sedan foten (sin egen fot, med tår och allt) på brickan och drar kameran uppåt så att snöret blir spännt. Voila, stadigare bilder på ett kick med hjälp av nåt som får plats i fickan. Det kanske inte är så lämpligt för långa tagningar eftersom man antagligen fort blir trött i armarna i den ställningen, men jag ska definitivt testa det. Jag har en sån där platta på båda mina kameror samt telestödet som jag använder med 35mm-adaptern. De är kanske dyra men lämpliga som tusan. Det där kan man läsa om på ngt gammalt TGIF avsnitt här på voodoo, men de poängterade att det inte skulle vara elastiskt har jag för mig. Kolla in det. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.