Gå till innehåll

Canon HV-20


Gustaf Lindborg

Recommended Posts

När det gäller nya Canon HV30 så är väl inte 30P aktuellt på europeiska modeller ändå (som ju har 25P), så enda skillnaden då är väl bildskärmens bättre betraktningsvinkel? I och för sig så skadar inte bättre betrakningsvinkel, tycker det blir stor försämring om man vinklar skärmen lite fel på min HV20.

 

thesnowboarders: Du är väl medveten om att du får fel bildhastighet om du köper kameran från USA (NTSC istället för PAL som vi har i Sverige)?

Det är jag mycket medveten om men som tur är kan mina redigeringsprogram konvertera det till PAL så det ska inte bli några problem. Köpte ett kit värde ca 17.000kr men fick allt helt nytt från ett företag för 7000kr inkl frakt :D Så jag är väldigt nöjd =)

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Kände bara att jag var tvungen slänga in det här, för alla som äger eller funderar på en HV20. Spana in vad man kan göra med en HV20 + 35mm-adapter om man vågar lita på att en konsumentkamera (HV20) klarar biffen och istället lägger ner resterande budget och arbete på allt annat som behövs för att göra en film: http://www.arsenal-entertainment.com/FOBteaser.html

 

Det var bara så inspirerande så jag kände att jag ville dela med mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är jag mycket medveten om men som tur är kan mina redigeringsprogram konvertera det till PAL så det ska inte bli några problem. Köpte ett kit värde ca 17.000kr men fick allt helt nytt från ett företag för 7000kr inkl frakt :D Så jag är väldigt nöjd =)

/Oscar

 

Varifrån har du köpte denna kamera? behöver man betala skatt för det eller inte?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har tankat ner en Trial version av Adobe Premiere Pro CS3, men programmet säger att den inte hittar min HV20. Har inte Adobe Premiere Pro CS3 stöd för HV20 ?

Ja, men bara i fullversionen, tyvärr.

 

Pga licenskostnader finns inte stöd för MPEG2, varken för import, dvs fånga HDV, eller för export, exportera för att bränna MPEG2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilka andra program finns det som har stöd för HV20 ? Vill gärna testa innan jag köper.

 

Varför blir det så pixligt när man skapar fil och kör med HDV(25P). kör jag med HDV blir det inga pixlar.

Spelar jag upp bandet direkt i tv:n blir det inte pixligt.

 

Man blir lite åksjuk när man kollar in det man har filmat , vad beror det på ?

 

Jag använder Pinnacle Studio 11 för att läsa in filmen från kameran.

Dom inställningar jag kör med i Pinnacle är följande.

 

Inspelningsformat går inte att ändra , det är MPEG-1/2. HDV2 Format.

Projektinställningar (projektformat) HD 1920x1080/50i

Aktiv 1920 x 1080. 25 bilder/sekund 16:9, sammanflätade.

 

Vad skall man ha för inställningar när jag skapar en fil ?

Nu har jag följande inställningar

 

Filtyp : AVI

Förinställning : AVI Helskärm

 

Inställningarna blir följande :

Video = DV, 720x576, 25 bilder/sek

Ljud = PCM , 16 bit Stereo, 48hKz

 

Då det oftast är dåligt ljus där jag filmar (ishallar) kan man göra någon inställning

så att filmen blir bättre ?

 

Idag kör jag med följande inställningar.

Auto

S.Fine/1920x1080

DV Rec Mode : SP

Comp Out : 1080i/576i

sLW : 1920x1080

I.AF

Rec/in Setup : HD Standard = HDV (PF25)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilka andra program finns det som har stöd för HV20 ? Vill gärna testa innan jag köper.

Jag missade detta i förra posten:

Du kan ju ställa in i kameran så att den nedkonverterar från HDV > DV och då kan du ju ta in det i Premiere Pro för att testa programmet. Fullversionen har fullt stöd för HDV, inklusive HV20, så du kan ju testa programmet med DV och se vad du tycker.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Kände bara att jag var tvungen slänga in det här, för alla som äger eller funderar på en HV20. Spana in vad man kan göra med en HV20 + 35mm-adapter om man vågar lita på att en konsumentkamera (HV20) klarar biffen och istället lägger ner resterande budget och arbete på allt annat som behövs för att göra en film: http://www.arsenal-entertainment.com/FOBteaser.html

 

Det var bara så inspirerande så jag kände att jag ville dela med mig.

 

 

Ser ju riktigt bra ut! Var får man tag på en sådan adapter? Lurat på det här med att köpa några sköna linser att klistra på också. Finns det någon leverantör eller dyl. som är das maister på lull-lull?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom jag inte har ett firewire uttag till min dator så måste jag antingen köpa en firewire hubb eller firewire kort. Eftersom det är enklare och billigare med hubb så tror jag att jag köper det, men blir det inte problem då eftersom hubben är kopplad med USB till datorn??

Tacksam för svar!

/Oscar

 

Nä, vad för problem skulle det innebära? Det skulle möjligtvis vara om datorn inte har stöd för USB 2, då antar jag att överföringen blir omåttligt seg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, vad för problem skulle det innebära? Det skulle möjligtvis vara om datorn inte har stöd för USB 2, då antar jag att överföringen blir omåttligt seg.

Min dator klarar USB 2.0 men eftersom enda sättet att föra över video till datorn är via firewire, men funkar det om man kopplar in den i en firewire hubb? Eftersom en firewire hubb kopplas till datorn via USB är jag osäker om det fungerar?

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag kopplar min mygga till min HV20 hör jag ingenting, varken ljudnivån på displayen eller något ljud i hörlurarna kommer. Är det någon inställning man ska sätta på/av?

 

Min Canon HV20 är köpt från USA men myggan är köpt i Sverige http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=170213# .

 

Som sagt det jag undrar; kan någn förklara steg för steg hur man får mikrofonen att fungera?

/Oscar

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag saknar på HV20 är att det inte finns nån varning om att att ljuset är för svagt så den istället förstärker bilden med brus som följd. Jag filmar alltid med låst exponering och vid mörka motiv minskar jag exponering och tvärtom med ljusa motiv med utgångspunkt från vad autoexponeringen anser. På den lilla bildskärmen syns ju inte eventuellt brus medans det på stor platt-TV blir helt oacceptabelt. Hade det funnits någon varnare kunde man åtminstone välja mörkare bild än mer brus.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag kopplar min mygga till min HV20 hör jag ingenting, varken ljudnivån på displayen eller något ljud i hörlurarna kommer. Är det någon inställning man ska sätta på/av?

 

Min Canon HV20 är köpt från USA men myggan är köpt i Sverige http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=170213# .

 

Som sagt det jag undrar; kan någn förklara steg för steg hur man får mikrofonen att fungera?

/Oscar

 

Dum fråga kanske, men har du satt i ett batteri i myggan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det jag saknar på HV20 är att det inte finns nån varning om att att ljuset är för svagt så den istället förstärker bilden med brus som följd. Jag filmar alltid med låst exponering och vid mörka motiv minskar jag exponering och tvärtom med ljusa motiv med utgångspunkt från vad autoexponeringen anser. På den lilla bildskärmen syns ju inte eventuellt brus medans det på stor platt-TV blir helt oacceptabelt. Hade det funnits någon varnare kunde man åtminstone välja mörkare bild än mer brus.
Det är därför vi använder tricket med PHOTO-knappen för att se till så att vi inte ökar exponeringen ett steg till när vi står på vidöppen bländare. När bländaren är vidöppen så lägger den till brus för att få ljusare bild, eller förlänger slutartiden, beroende på vilket läge du är i.
Länk till kommentar
Share on other sites

Det är därför vi använder tricket med PHOTO-knappen för att se till så att vi inte ökar exponeringen ett steg till när vi står på vidöppen bländare. När bländaren är vidöppen så lägger den till brus för att få ljusare bild, eller förlänger slutartiden, beroende på vilket läge du är i.

 

Jag läste förut om detta i tråden och skaffade ett minneskort. Men jag fick nog inte kläm på hur det hela skulle fungera. Ställer jag kameran i P-läge och låser exponeringen så visas en linje med mittpunkt +-0. Trycker jag på photo blinkar ett rött "off" vilket är förståeligt då kameran är i videoläge. Hur är det tänkt att phototricket ska utföras?

Länk till kommentar
Share on other sites

Trycker jag på photo blinkar ett rött "off" vilket är förståeligt då kameran är i videoläge.
Då är det något som inte stämmer. Det händer för mig ibland att jag får den där röda off-symbolen när jag ska göra photo-tricket. Jag vet inte riktigt varför, men ibland löser det sig av sig själv efter en stund. Ibland hjälper det om jag bara tar ur minneskortet och stoppar i det igen. En gång har det hjälpt att formatera minneskortet i datorn. Nu för tiden har jag alltid med mig två minneskort i väskan om det ena skulle strejka.
Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...