Jump to content

jimboyummin

Members
  • Posts

    121
  • Joined

Personlig information

  • City
    Stockholm
  • Job/title
    Redigerare, klippass, fotograf, compositor
  • Name
    Carl

Filmskapande

  • Gear
    PC, Premiere Pro CS5, After Effects CS5, Canon EOS 600D
  • Interests
    klippa, filma, dricka öl

jimboyummin's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Pluggade själv Högskolan Dalarnas Medieproduktionsprogram med inriktning rörlig bild och den är väl helt ok. Men hade jag valt utbildning idag hade jag utan tvekan valt Medieinstitutets TV-utbildning eller Gamleby, Högskolan Dalarna har tyvärr ingenting att komma med jämfört med 7-8 månaders praktik. Praktiken är värd sin guld i vikt och ju mer desto bättre, iaf om du vill öka chanserna att faktiskt få ett jobb.
  2. Du har svaret i din profilbild. Youtube. Kolla där för mordinspiration från både gamla och nya filmer.
  3. Idag är det även vanligt att man spelar in scenerna med två (och ibland tre) kameror för att spara tid. Då kan du givetvis klippa mellan dessa kameror, t.o.m. klippa mitt i ett ord, och t.ex gå från kamera 1 till kamera 2, utan att ljudet någonsin påverkas.
  4. Editshare har köpt och rustat upp Lightworks och nu släpper man det som Open Source, gratis. Verkar grymt som fan på papperet. Realtidseffekter, redigering av DPX och R3D-filer, ljudredigering med buskoppling etc etc. http://www.editshare.com/index.php?option=com_content&task=view&id=155&Itemid=203
  5. Stiller Studios på Lidingö använder sig av samma teknik som i klippen från Ugly Betty (rätta mig om jag har fel). De har bland annat gjort reklamfilmen för Ving "Hotell som älskar barn" där ALLA skådisar och statister är filmade i deras studio och Backplatesen är filmade på Mallorca.
  6. Jag håller med dig på vissa punkter, hatar t.ex när en bil exploderar för att den åker över ett stup. Men film är ju film, skulle ju bli lite torftigt om allt måste överensstämma med verkligheten. Jag vill iaf bli underhållen när jag går på bio och då får det gärna vara eldiga explosioner, folk som flyger iväg av tryckvågor osv. Vill jag ha "100%" överensstämmande med verkligheten så kollar jag på en dokumentär.
  7. Orkade inte lusläsa 4 sidor inlägg men jag tror inte att nån har nämnt filmen The Others (2001) av Alejandro Amenábar, den fick ju en del uppmärksamhet när den kom, just pga av att den vände på konventionerna. Alla scener som är riktigt otäcka utspelar sig på dagen, på natten däremot är familjen i filmen trygg. Bra film för övrigt.
  8. 1. Tänkte säga att det är tvärtom men ångrade mig, tror du har rätt, de mörka scenerna är ogradade och de ljusa är efter grading. 2. Vet ej
  9. Jo jag har sett båda dessa tutorials men utan resultat. Måste vara nåt annat som jag missar. Tack ändå!
  10. Hej! Sitter och compar in lite ljuseffekter i en musikvideo och använder mig främst av Knoll Light Factory. Det jag har problem med är användandet av obscuration layer. Har duplicerat filmfilen, keyat ut bakgrunden lite hafsigt och precompat. Det precompade lagret används som obscuration layer och visibility, på timelinen, är avstängt. Ljuseffekten ligger på en svart solid. Så jag har alltså tre lager. Obsuration type är Alpha och UnMult är ikryssat. Men... obscuration fungerar lite väl bra. Det räcker med att nånting, (oavsett hur litet det är) av förgrunden kommer över ljuskällan för att denna ska döljas helt. Inget ljusspill eller liknande tränger ut. Och det är väl inte tanken riktigt. Jag vill ju kunna placera ljuskällan bakom nåt av förgrundsmotiven med resultatet att det ska bli ljusspill. Antagligen har jag missat nån funktion eller liknande så om nån vet skulle lite hjälp uppskattas. Har testat att dra upp scale och brightness till max men det spelar fan ingen roll. Täcks ljuskällan av nånting så "släcks" ljuset ut helt.
  11. Grattis! Imponerande att ro i hamn ett långfilmsprojekt!
  12. Hej. Har fått några .mov-filer som jag försöker kolla på i AE, utan resultat. Materialet är filmat på RED och har konverterats till .mov. Quicktime-pluggen för RED-material som finns verkar bara vara för mac. Jag har installerat RED ADOBE CS4 INSTALLER (BETA) som kan tankas från apples hemsida men det verkar inte hjälpa. Vad behöver jag för att kunna se materialet i After Effects?
×
×
  • Create New...