Gå till innehåll

Skräckfilm som utspelar sig på dagen?


Grahnbarr

Recommended Posts

Håller på och planerar för en skräckfilm som ska utspela sig på dagen.

Sitter och försöker komma på någon skräckfilm som utspelar sig på dagen. Kan säga att jag inte kommit på en enda än så länge.

 

Varför är det så?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Grahnbarr]Håller på och planerar för en skräckfilm som ska utspela sig på dagen.

Sitter och försöker komma på någon skräckfilm som utspelar sig på dagen. Kan säga att jag inte kommit på en enda än så länge.

 

Varför är det så?[/citat]

 

Jag vet inte vad ni andra tycker, men personligen finner jag att skräckfilmer som utspelar sig på dagen är mer obehagliga än de som utspelar sig på natten. En som enbart utspelar sig dagtid är ju CANNIBAL HOLOCAUST.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Jag vet inte vad ni andra tycker, men personligen finner jag att skräckfilmer som utspelar sig på dagen är mer obehagliga än de som utspelar sig på natten. En som enbart utspelar sig dagtid är ju CANNIBAL HOLOCAUST.[/citat]

 

Jag kan hålla med om detta, dom filmer jag sett som vissa scener utspelar sig på dagen har ofta varit lite läskigare än dom som är på natten. Det är väll för att man tror att man mitt på ljusa dagen iallfall ska vara trygg, men om man inte kan vara trygg då när kan man vara det då =)

 

Men vad jag hört om CANNIBAL HOLOCAUST så är väll den mer äckel-shokerande än skrämande, eller har jag fel??

 

Ska genast kolla upp dom filmerna ni nämner

Länk till kommentar
Share on other sites

Färdiga idéer är bra men hjälper knappast. Ska du skriva filmmanus så gnugga geniknölarna. Jag försökte föreställa nån bra skräckidé som skulle passa i solljus och ..ja, det var inte lätt..

 

Skräck i dagsljus tenderar till att bli lite drama hållet. Typ fångläger, djungel, öde ö, kriget, fattigdom, sjukdom, osv kan vara skrämmande men på film blir dramat överväldigande. Om man inte dränker filmen i blod eller överdimensionerade ljudeffekter.

Synopsis1: Typ av virus smyger sig på människor genom föda och folk blir galna. Inte skrikande galna men hänsyslösa. I kassakön sticker mamman plötsligt ner sin unge och busschauffören hoppar ut ur bussen i full färd. På natten gråter mamman över sitt döda barn och chauffören, ja han är ju död. Man kommer fram till att det är solen som aktiverar viruset i hjärnan. I slutet finner man att dessa människor brinner upp i solarier eftersom viruset inte klarar av så mycket strålning. osv, eftertexter..

 

Synopsis2: Farfar berättar ungen om onda män som efter döden jagar en i mörker. Ungen ser mardrömmar och råkar pilla på en låda uppe på vinden. Farfar håller på dö och varnar om andarnas box. 20 år senare och unga mannen ser lådan på en auktion. Mardrömmar igen. Han pillar upp låset och värsta vindeffekten. Nästa dag ser han döda onda män lite varstans på stan. Alla de börjar jaga honom. in i bilen, ut ur stan. Värsta rally, polisspärr, mannen stannar, policen fram, bakom kommer bil, bromsar, ut kommer en man och biter halva huvudet av policen, vidare med rally.. osv, ibland skaka av ibland gömma sig bakom en vägg. Iaf, mannen kommer ihåg berättelsen från sin ungdom, ringer prällen i hembyn, han berättar om likadan låda bakom altaren inmurad i kyrkoväggen. Mannen kör dit, onda män efter , även på sidovägar, ståendes mitt på vägen osv.. I kyrkan tar de fram lådan, inne är typ trollformeln som gör att det onda samlas i lådan. Pang, allt väl igen. Bakom kyrkopelare kollar en skrämd altarpojke allt tumult. Filmen slutar med att en gammal gubbe (altarpojken) berättar om onda män och filmen zoomar ut från en låda på vinden

 

nja, kan va nåt. Själv skriver jag nästan aldrig manus men som idé kan de två duga.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra ideér men vi har redan bestämt manuset, det är en uppföljare till en skräckfilm vi gjorde i höst/vinter. Den handlade om tre kompisar som åkte ut i skogen för att dricka öl och campa. Men i skogen lurar ondskan personifierad.

 

Den filmen skulle utspela sig på natten och eftersom vi var ute i skogen utan lampor så var vi tvugna att spela in allt på mulna dagar. Det var ofta regn och skitkallt och resultatet blev sådär så därför ville vi inte hålla på och krångla med att få det å likna natt. Men vi kommer vara mycket i skogen så lite mörkt kommer det ju bli så vi kan nog färgkorrigera det lite läskigt. I den nya filmen så ska dom som dog i den första filmen komma tillbaka som zombies så en del blod lär det nog bli =)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Grahnbarr]Men vad jag hört om CANNIBAL HOLOCAUST så är väll den mer äckel-shokerande än skrämande, eller har jag fel??[/citat]

 

De våldtar, torterar och mördar djur på riktigt. Sedan så blev regissören faktiskt hämtad av polisen, för att man trodde att det var riktiga mord på människor. Det säger en hel del. Självklart så var det inte så. Men jag skulle inte ha några problem med att mörda människorna bakom filmen för all jävla djurmisshandel. That's just me though.

Länk till kommentar
Share on other sites

Day Of The Dead, 28 Days Later, Scanners, Puppet Master, Aberration, The Cell (Science Horror iof, men endå), Flesh For Frankenstein & Blood For Dracula (vill jag minnas) för att nämna några.

Sen finns det ju gränsfall åsså, beroende på hur man räknar.

Skumfilm:

Eraserhead, Donnie Darko.

 

Mer renodlad Exploitation:

Ichi The Killer, Saló or The 120 Days Of Sodom, Men Behind The Sun, Autopsy A Lovestory, vilken Cannibal-rulle som helst (Ferox, Holocaust, Cannibal God, Eaten Alive för att nämna några)

 

Filmer där konceptet dygn per defenition inte existerar:

Event Horizon, Alien 1, Cube

 

Har svårt att kategoribestämma den bättre, så jag måste absolut nämna Butterfly Effect åsså!

 

Sen medans man endå är i farten så måste jag nämna en film som går precis tvärt emot den här tråden, där hela konceptet dag faktiskt inte existerar alls, Dark City!

 

Ingen av filmerna jag räknat upp utom Exploitation-rullarna utspelar sig helt uteslutande på dagen, men dom har det gemensamt att dagen inte är underställt natten på något sätt.

Finns grymt mycket mer, men är trött just nu så nöjer mig med att räkna upp några av dom som redan står i min hylla :-)

Dessutom beror svaret på en del hur man räknar just Skräck.

Det var länge sen, om någonsin egentligen, som genren var speciellt renodlad.

Finns mycket Crossovers & allmänt svårdefinierade filmer som hamnar i det fack som betraktaren kan referera bäst till, med filmer som Butterfly, Cell, Donnie Darko, Cube & Dark City som bra exempel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gäller Cannibal Holocaust...jodå, en hel del djur strök med där.

Men att någon skulle våldta djur där är rent skitsnack.

Men måste säga att det folk har reagerat på hårdast, exempelvis slakten av sköldpaddan, är inte speciellt vare sig ohumant eller uppseendeväckande som jag ser det.

Misstolka mig inte, jag AVSKYR djurplågeri, men om man ser den scenen noggrant så ser man att det absolut första dom gör är att halshugga sköldpaddan med ett nästan genomgående hugg & sen ett avskiljande.

Den paddan gick inte igenom något annat än en helt vanlig djurslakt för mat-bruk. EXAKT samma sak som exempelvis svenska slaktdjur med skilnad att det här är framför kameran.

Visst, den sprattlar som själve fan, men det är rena dödsryckningar & absolut inget annat, huvudet har inte suttit på kroppen på ett bra tag där.

Diskusionen där är som jag ser det inte om dom skulle gjort gryta av den från första början utan om det var lämpligt att filma det samtidigt.

Den diskusionen lägger jag mig inte i.

 

En film å andra sidan som jag tycker var vidrig & jävlig då var Men Behind The Sun, där dom först kastar in en livs levande katt i ett rum till bredden fylld med råttor....& senare i filmen dränker dom som fanns kvar av samma råttor i bensin & tänder eld på dom.

Att se den döende katten halväten i närbild var lugnt sagt otrevligt.

DET var vidrigt :-(

Även i uppföljaren kan man se det som gå över gränsen när dom ställde upp en kamera i en äkta obduktionssal & filmade obduktionen av en död unge till öppningsscenen.

...det var lite mer än vad en polare till mig som jobbar med just sånt ville se....

 

Har insett att den vidrigaste filmen finns inte, det finns alltid någon som är värre.

Länk till kommentar
Share on other sites

CANNIBAL HOLOCAUST är den mest otrevliga film jag har sett. Den får något slags extra realism eftersom den är filmad som en dokumentär (lite som blair witch). Filmen är Ruggero Deodatos inlägg i debatten "Det är bara på film och inte på riktigt". Enligt Deodato själv så var slaktscenerna inklippta av filmbolaget efter han slutfört filmen. Slaktscener i sig är väl inget för en icke-vegetrian att tjafsa om men när de framställs väldigt exploativt blir det otrevligt.

 

Den första Juon-filmen är väl filmad nästan uteslutande på dagen. Jag tror tricket ligger i tempot. Det krävs mer uppbyggnad av stämmning om skräckfilm ska göras i dagsljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag hör sånt här slutar jag aldrig förundras över vad som överhuvudtaget är meningen. Vem i helvete vill se en pojkes lik bli uppskuret? Eller se en katt bli sakta ihjäl tuggad av råttor? Det är ju väldigt enkelt att se helt perfekt ut med special effekter så varför inte använda det istället? Jag har fullförståelse för att det är roligt att bli riktigt rädd för en skräckfilm eller liknande men att vilja se sakerna hände på riktigt är absolut sjukt. De ända som jag kan se skulle finna nåt sorts nöje i det är folk som är sadister, necrofiler eller liknande. Nån som kan komma på nån anledning till varför nån skulle vilja se något sånt här?

 

Ursäkta om jag är helt av orginal ämnet nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om ni har vägarna förbi Holywood så slink in på MUSEUM of DEATH, 6340 Hollywood Blvd. #2.

Där visar de film non-stop från t ex filmer som soldater i krig själva filmat. T ex vid avrättningar och tortyr av allehanda slag. DET är det i särklass vidrigaste screnerna som jag sett på film! Det gör de där scenerna som visats i tv, om förödmjukelser som soldater - engelska och amerikanska - spelat in i Irak som rena lekskolefilmerna...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jo det kan ju vara en anledning men för att göra nån upprörd kan man väl lika gärna hitta nån som berättar detaljerat vad dom varit med om eller göra väldigt tydliga filmatiseringar av vitnens beskrivningar istället mörda djur och visa riktiga obduktioner.

 

För att visa folk hur hemskt det är att mörda en katt på ett sjukt sätt ska man väl inte göra samma sak en gång till?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Jo jo det kan ju vara en anledning men för att göra nån upprörd kan man väl lika gärna hitta nån som berättar detaljerat vad dom varit med om eller göra väldigt tydliga filmatiseringar av vitnens beskrivningar istället mörda djur och visa riktiga obduktioner.

 

För att visa folk hur hemskt det är att mörda en katt på ett sjukt sätt ska man väl inte göra samma sak en gång till?[/citat]

 

Ja, det kan man ju tycka. Men hänsynslös exploatering är inget nytt påfund och det är onekligen effektfullt. Det är väl en av de första genrerna som uppkom inom film (och inom fotografi).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jojo men det är fortfarande sjukt även om det är väldigt effektfullt.

Dom gjorde ju en "Don't drink and drive" skräckpropaganda rulle där de påstod att bilderna var riktiga och avslöjade senare att det var falska men helt kopierade från riktigt material. Det ger ju samma effekt men ingen behövde ju dö för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Grahnbarr]

Men vad jag hört om CANNIBAL HOLOCAUST så är väll den mer äckel-shokerande än skrämande, eller har jag fel??

[/citat]

 

Cannibal Holocaust lämnar samma olustiga känsla som man får av att bevittna en äkta avrättning á la Irak.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Men måste säga att det folk har reagerat på hårdast, exempelvis slakten av sköldpaddan, är inte speciellt vare sig ohumant eller uppseendeväckande som jag ser det. [/citat]

 

Jag har specialutgåvan av Cannibal Holocaust där regissören menar att våldet i filmen är överskattat, eftersom han växte upp på den italienska landsbygden där man slaktade djur dagligen på samma sätt som man gör i filmen. Det som däremot tycks göra filmen mer förkastlig är för att man gör kultur av våld när man väl filmar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]När jag hör sånt här slutar jag aldrig förundras över vad som överhuvudtaget är meningen. Vem i helvete vill se en pojkes lik bli uppskuret? Eller se en katt bli sakta ihjäl tuggad av råttor? [/citat]

 

Jag tror nog att de flesta vill se det även om de inte vill det. När det gäller film så frågar man sig om det är nödvändigt att visa sådana groteskerier? För mig är svaret enkelt. Allt som integrerar med konst, oavsett om det är fiktivt eller autentiskt, är kultur. Och kultur är den moderna människans uttrycksform. Det fyller ingen särskild funktion, det är ett sidosteg från vår primitva natur, och ett behov av uttrycka sig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...