Gå till innehåll

Skräckfilm som utspelar sig på dagen?


Grahnbarr

Recommended Posts

[citat=Usarpe89]Så "kattmord" = konst = kultur = sidosteg från vår primitiva kultur...så att avrättad en katt på ett sadistiskt sätt blir civilicerat när man filmar det?[/citat]

 

Vem har sagt att kultur behöver vara civilliserat? Det har funnits sedan människan börjar reflektera över sin situation här i livet, oavsett om det skett via stenmålningar eller mord på katter. Det är denna kultur som har målat fram våra gudar. Det är egentligen bara lagen som sätter gränser för hur långt man kan ta kultur, för man kan ta det hur långt som helst. Gladiatorerna är en del av människans kultur. Konst kan med andra ord uttryckas på många olika sätt. Det är som jag nämnt en återspegling av människans situation, och att döda en katt i en film är säkert onödigt, men räcker det inte att berättiga det med att "människan och hennes kultur är brutal"? Det räcker för mig. Filmmakarna har valt att arbeta i en grov genre, och vem kan säga att de har fel?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Vem som helst kan väl säga att det är fel, alla har ju rätt till ett eget tyckande. Hur som helst anser jag i i min egna mening att avrätta en katt på film bara är sadistiskt och sjukt.[/citat]

 

Påstår du att allt som kan tänkas vara "sjukt och sadistiskt" faller ur ramen för det som kan defineras som konst / kultur?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Nej nej alla tycker ju inte som jag...finns det nån som anser att det är konst att sätta på en avliden dvärg så är det ju konst för dom...Men i min egen mening är det inte konst.[/citat]

 

Sätta på en avliden dvärg? Vilka idéer du har. Jodå, rätt så konstnärligt men ack så äckligt! Varför är det inte konst då?

 

Den där (tyska?) utställningen med likdelar, är det konst enligt dig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta är ju ett oändligt ämne i sig liksom "vad är konst?". Jag vet inte, om jag kan se någon mening i ett konstverk så anser jag det som konst men om nån fotar likdelar och jag inte kan se någon som helst mening i det, varken ett försök till att beröra någon eller någon skönhet i det kan jag inte se det som konst. Jamenar bilder på döda barn från ett krig är ju menat för att beröra någon och en teckning av en blomma har ju inte mycket mening men kan vara fin ändå.

 

Är det inte sjukare att genomföra en ideé som att låta en katt bli sakta uppäten på film änn att tänka sig nån som sätter på en död dvärg?:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]

Är det inte sjukare att genomföra en ideé som att låta en katt bli sakta uppäten på film änn att tänka sig nån som sätter på en död dvärg?:)[/citat]

 

Alla människor har tänkt på riktigt sjuka saker, det är väl det fantasin är till för eller?

 

Jag säger så här. Om katten bli uppäten för att förverkliga regissörens sjuka fantasier. Ja, då är det sinnessjukt.

 

Men om katten blir uppäten för att den har sin plats i filmen. Ja, då är det egentligen inte värre än mycket annat här i världen.

 

Dessutom fyller ju scenen en funktion i att väcka avsky och få folk att reagera som du gör. Men, ju mer du pratar om det så blir i varje fall jag mer sugen på att se filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Syftet med filmen ni talar om är ju att få upp ögonen för vad Japanerna gjorde med Kineserna under Andra Världskriget. Regissören vill ge oss vetskapen och han vill visa hur sjukt det är. Men om han då tar med ett levande lik... Ett riktigt lik av en liten pojke och dödar en katt och eldar upp råttor, så ser vi inte hur sjukt Japanernas beteende var, men hur sjuk regissören är. Nu säger inte jag att det regissören har gjort är sjukare än vad Japanerna gjorde för en massa år sedan, men att han får en att se på honom hellre än hans budskap.

 

Samma sak anser jag om Cannibal Hollcaust. Jag gillar verkligen idéen med filmen och budskapet och hur regissören väljer att berätta det, men mitt ogillande för vissa saker han har med i filmen väger tyngre och jag blir blind för temat.

 

Och någon säger att det han tar med i filmen (djurslakten) är samma sak som i verkligheten, bara det att det nu är filmat. Det håller jag med om. Men jag blir som smått äcklad av just att det är på film. Så fort man fångar ett ögonblick på film - det kan vara vad som helst - så blir det underhållning. Tänk dig till exempel en person som spenderar dagarna till att titta på snuff på sin dator. Om han i verkligheten skulle se en treåring bli överkörd av ett tåg så skulle han inte gilla det, även om han skulle ha skrattat åt det om det var på hans datorskärm.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=FredrikD]

Jag säger så här. Om katten bli uppäten för att förverkliga regissörens sjuka fantasier. Ja, då är det sinnessjukt.

[/citat]

 

Men kan inte regissörens sinnessjukhet sättas i ett konstnärligt sammanhang? Som att låta en mördare göra en film om det mord som han begått. Visserligen är det inte samma som autentiska styckningar av människor eller djur, men gränserna för vad konst är sätts inte av lagen och rättsväsendet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]Syftet med filmen ni talar om är ju att få upp ögonen för vad Japanerna gjorde med Kineserna under Andra Världskriget. Regissören vill ge oss vetskapen och han vill visa hur sjukt det är. Men om han då tar med ett levande lik... Ett riktigt lik av en liten pojke och dödar en katt och eldar upp råttor, så ser vi inte hur sjukt Japanernas beteende var, men hur sjuk regissören är. [/citat]

 

Själv tycker jag att han är en driven (eller plågad) konstnärssjäl. Tills motsatsen bevisats. Konstnärer är som politiker, de låter ingenting stoppa dem från att förverkliga sin utopi.

 

 

[citat=TheBrotherOfLight]Samma sak anser jag om Cannibal Hollcaust. Jag gillar verkligen idéen med filmen och budskapet och hur regissören väljer att berätta det, men mitt ogillande för vissa saker han har med i filmen väger tyngre och jag blir blind för temat. [/citat]

 

Jag är en djurälskare, så jag har enbart sett den filmen två gånger. Den andra gången lite motvilligt med en kompis, men jag ville så gärna introducera honom för denna "satir" (dessutom så var jag förbannad på USA och filmens budskap låg i tiden, så att säga). Jag tycker att Cannibal Holocaust förefaller vara den enda vettiga kannibalfilmen och som har ett budskap, istället för att vara ett blodbad förklätt i ett budskap. Men det är väl ändå i de autentiska styckningarna av djur som styrkan ligger - hade man inte tagit med dessa skulle detta vara ytterligare en film i mängden. Så jag lär nog inte se den filmen igen, eftersom jag blir deprimerad, men i sin helhet - med allt material intagt - går den faktiskt hem hos mig, oavsett vad regissören tänkt sig.

 

[citat=TheBrotherOfLight]Så fort man fångar ett ögonblick på film - det kan vara vad som helst - så blir det underhållning. [/citat]

 

Det beror på. Om vi talar om exempelvis snuff så finns det två saningar. Å ena sidan är det ett brott, å andra sidan är det konst. Konst med förutsättningen att det sätts i rätt sammanhang. Att bara skjuta ner någon på en öppen gata utan anledning och filma det är inte konst, men det finns många andra sidor av denna förteelse som kanske skulle kunna göra det till "ett konststycke". Om vi t ex dissekerar gärningsmannen och hans offer, deras relation etc.

 

[citat=TheBrotherOfLight]Tänk dig till exempel en person som spenderar dagarna till att titta på snuff på sin dator. Om han i verkligheten skulle se en treåring bli överkörd av ett tåg så skulle han inte gilla det, även om han skulle ha skrattat åt det om det var på hans datorskärm.[/citat]

 

Vem fan sitter och skrattar åt något sånt - oavsett om man ser det på sin datorskärm eller i verkligheten?! Låter väldigt konstigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]Det finns ingenting som konst. Konst är bara en ursäkt för att göra sjuka eller helt jävla tråkiga saker acceptabla och kommersiella.[/citat]

 

Det är väl politik och religion också. Båda är en del av vår kultur, liksom penningvärdet t ex. Konst har inga direkta regler, man behöver inte ens hålla sig inom lagens råmärken. Destruktivitet är lika mycket konst som konstruktivitet.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BelGarion Raptor]va de ingen som tyckte mina synopsisar va bra?[/citat]

Jo, jag tyckte att de var bra! :)

 

Framförallt den första. Bra struktur med ett mysterium (vad är det som händer med folk?), en upptäckt (ett virus) och ett botemedel (solen). Eftersom det är på synopsnivå saknar det ju färg, men det ser bra ut, tycker jag. Kommer du arbeta vidare nåt på dina idéer?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=FredrikD]

Jag säger så här. Om katten bli uppäten för att förverkliga regissörens sjuka fantasier. Ja, då är det sinnessjukt.

[/citat]

 

Men kan inte regissörens sinnessjukhet sättas i ett konstnärligt sammanhang? Som att låta en mördare göra en film om det mord som han begått. Visserligen är det inte samma som autentiska styckningar av människor eller djur, men gränserna för vad konst är sätts inte av lagen och rättsväsendet.[/citat]

 

Jag måste ta tillbaka hela mitt uttalande. Definitionen av sinnessjuk är ju faktiskt endast att man avviker ifrån en normalfördelningskurva. Bögar, flator och kvinnor i största allmänhet har ju klassats som sinnessjuka, historiskt sett. Det finns många exempel framförallt inom musik där skaparna är "sinnessjuka".

 

Så, jag behöver inte gilla det, jag behöver inte se på det, jag behöver inte bli upprörd av att det existerar, jag behöver inte kategorisera det, jag behöver inte moralpredika över det och jag behöver inte kunna avgöra om det är konst eller inte. Så! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tro mig det finns många människor som tycker det är otroligt underhållande att sa barn bli överkörda på "faces of death" osv...Som de flesta andra här verkar tycka tycker jag att det är vidrigt och vidrigt av dom att finna det undehållande.

 

"Men om katten blir uppäten för att den har sin plats i filmen. Ja, då är det egentligen inte värre än mycket annat här i världen."

 

Vaddå annat i världen? Att barn blir våldtagna inför sina familjer i krig för att familjerna ska uppge hemligheter osv? Det är väl också sinnessjukt? Det som händer i filmen händer i verkligheten, visst, men det gör väl det inte mindre sjukt?

 

Om en katt dör på detta sätt i verkligheten är det väl lika sjukt att göra om det för att visa andra människor hur det gick till?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Tro mig det finns många människor som tycker det är otroligt underhållande att sa barn bli överkörda på "faces of death" osv...Som de flesta andra här verkar tycka tycker jag att det är vidrigt och vidrigt av dom att finna det undehållande. [/citat]

 

Ibland fungerar skratt som en skyddsmekanism. Man skrattar åt sånt när man är i grupp.

 

[citat=Usarpe89]Om en katt dör på detta sätt i verkligheten är det väl lika sjukt att göra om det för att visa andra människor hur det gick till?[/citat]

 

Sjukt, ja! Men då definitionen för vad konst är, är subjektiv finns det ingen riktigt gräns för hur långt man kan gå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det klart det kan vara en "skyddsmekansim" men sånt är ju oftast lätt att känna igen, tro mig en kille som jag hade kontaktmed tyckte det var jätte underhållande, han började skicka filmklipp till mig på msn. Jag bröt rätt fort all kontakt med vederbörande:)

 

Nej det finns väl ingen direkt gräns men i mina ögon är det inte konst.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Det klart det kan vara en "skyddsmekansim" men sånt är ju oftast lätt att känna igen, tro mig en kille som jag hade kontaktmed tyckte det var jätte underhållande, han började skicka filmklipp till mig på msn. Jag bröt rätt fort all kontakt med vederbörande:) [/citat]

 

Jodå, jag har själv stött ihop med obehaglige personer. Men roligt tycker de inte att det är. Snarare coolt, med ett stort C.

 

[citat=Usarpe89]Nej det finns väl ingen direkt gräns men i mina ögon är det inte konst.[/citat]

 

Har själv inte påstått att sånt skulle vara konst. Snarare dokumentation, saker som råkat hamna på film på ett eller annat sätt. Sen kan man ju visst göra nåt konstnärligt av det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni får inte glömma att film är kulturbetingat. Jag vet inte hur katter står sig i de områden där regissören till filmen är uppväxt men det kan ju vara så att katter inte primärt ses som gulliga husdjur där.

 

I Sverige står sig katter högt. Jag menar, om man kör på en katt i Sverige så blir de flesta ledsna och tycker så synd om katten men om man kör på en grävling så kollar man först om det blev några skador på bilen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Usarpe89]Men när de slänger in en katt med flit i ett rum och filmar det är det ju inte saker som råkat hamna på film?[/citat]

 

Mondo och death är inte konst. Det var det jag syftade på när jag svarade på ditt inlägg. Det är bara dokumentation. Att döda en katt för en film är däremot konst. Kattens död sätts ju i ett konstnärligt sambanand, då detta är den enda orsaken till att katten är död.

 

[citat=FredrikD]Ni får inte glömma att film är kulturbetingat. Jag vet inte hur katter står sig i de områden där regissören till filmen är uppväxt men det kan ju vara så att katter inte primärt ses som gulliga husdjur där. [/citat]

 

Eller så kanske de ses som gulliga husdjur, och att döda ett sådant kan vara det bästa sättet att få sin röst hörd. Ruggero Deodato t ex växte ju upp på landet där man slaktade djur dagligen, och blev väldigt förvånad över alla röster som höjdes i samband med Cannibal Holocaust.

 

[citat=FredrikD]I Sverige står sig katter högt. Jag menar, om man kör på en katt i Sverige så blir de flesta ledsna och tycker så synd om katten men om man kör på en grävling så kollar man först om det blev några skador på bilen.[/citat]

 

Exakt. Människans behandling av djur är genomsyrat av hyckleri. Att döda för mat, päls eller film är i grunden samma sak. I varje fall är utgången dödlig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]Att döda en katt för en film är däremot konst. Kattens död sätts ju i ett konstnärligt samband, då detta är den enda orsaken till att katten är död.[/citat]

 

Okej, du tar hem priset som Voodoos sjukaste medlem. Nej, men du bör se över det där, eller läs om det när du blivit lite äldre. Så då är snuff konst i alla fall? Jag menar, dödar vi katter för konst så kan vi väl döda människor för samma syfte? Det kanske till och med var det Hitler & Co sysslade med? Mycket blev väl dokumenterat... Nej, jag menar filmat?

 

Det är inte en människas uppgift att bedöma värdet på vissa djur. Vi kan inte nervärdera ett djur så att vi med rent samvete kan döda det för vad du kallar "konst". Lika lite som en mördare kan ha ett motiv starkt nog att döda en annan människa.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]

Okej, du tar hem priset som Voodoos sjukaste medlem. [/citat]

 

Att jag försöker rationalisera med lite självdistans istället för att utgå från en personlig ståndpunkt gör mig inte till voodoos sjukaste medlem. Vill du veta vad som är sjukt? När en regering agerar emotionellt istället för intelektuellt och berövar en människa livet i lagens namn. Det kallar jag sjukt.

 

[citat=TheBrotherOfLight]Så då är snuff konst i alla fall? Jag menar, dödar vi katter för konst så kan vi väl döda människor för samma syfte? [/citat]

 

Bra fråga. Hur kommer man fram till att människan är mer värd än djuren? Kan det ha med bristande intelligens att göra? Att djuren inte kan hävda sin rätt? Med den inställningen borde man kunna få döda utvecklingsstörda likaså. Eller kan det ha att göra med att det är människan som konstruerat samhället, och inte djuren. Således saknar djuren rättigheter. Hur jag än vänder och vrider på det så finner jag det svårt att argumentera för att ett männisoliv är värt mer än ett djurs liv. Jag skulle inte vilja bevittna ett mord på en människa lika lite som ett mord på ett djur. Jag är i allra högsta grad en humanist och inte "voodoos sjukaste medlem", som du kallar mig. Men jag vägrar att utgå från en personlig ståndpunkt i dessa frågor.

 

[citat=TheBrotherOfLight]Det kanske till och med var det Hitler & Co sysslade med? Mycket blev väl dokumenterat... Nej, jag menar filmat? [/citat]

 

Nazisternas dokumentation fungerar inte som konst, och det var ju inte heller syftet med det, eller hur?

 

[citat=TheBrotherOfLight]Lika lite som en mördare kan ha ett motiv starkt nog att döda en annan människa.[/citat]

 

Individen har existerat långt före det civilliserade samhället. Denne blir en brottsling först då han sätts i ett samhälle. På så sätt är mord sett ur ett subjektivt perspektiv alltid berättigat. Däremot kan man inte säga samma sak om när staten väljer att beröva en människa livet, just för att samhället med dess lagar är upprättat för att skydda oss mot oss själva. Det är något konstruerat, något falskt. Så när staten avrättar brottslingar begår de en svårare synd än den som brottslingen ifråga begått. Det är i alla fall ett sätt att se på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...