Gå till innehåll

RED, .mov och AE - kan inte se materialet


jimboyummin

Recommended Posts

Hej.

 

Har fått några .mov-filer som jag försöker kolla på i AE, utan resultat. Materialet är filmat på RED och har konverterats till .mov. Quicktime-pluggen för RED-material som finns verkar bara vara för mac. Jag har installerat RED ADOBE CS4 INSTALLER (BETA) som kan tankas från apples hemsida men det verkar inte hjälpa.

 

Vad behöver jag för att kunna se materialet i After Effects?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om materialet har konverterats till mov så har det ju konverterats till någon codec och har således ingenting att göra med REDs egen codec. Om du däremot fått mov filer och r3d filer i en mapp så är mov filerna antagligen inte konverterade till något nytt format utan helt enkelt de från RED-kameran genererade mov-titterna (.mov-länkar till r3d filen som således kräver att r3d filen är i samma mapp) gjorda för att klippa offline i FC och för att kunna se materialet direkt i OSX. Som du noterar fungerar dessa dock endast till Mac.

 

Är filerna konverterade som du skriver och alltså inte dessa medföljande mov-länkar så bör du höra med han/henne som konverterade filerna och fråga till vilken codec filerna är konverterade och därefter ladda hem eller köpa den codecen.

 

Är det länkade mov-filer så bör det alltså finnas en r3d fil med i samma mapp och det är den man får stöd till genom att installera RED stödet för Adobes produkter så som Max redan skrivit. Mov filerna kan man än så läng mig veterligen inte få stöd för i Windows.

 

Värt att tänka på är att R3D filer är tunga som FAN (om de är skjutna i full 4k upplösning och i 24bilder sek) och att de således kräver en rätt rejäl dator för att jobba med.

 

/Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...