jimboyummin Posted November 11, 2010 Share Posted November 11, 2010 Editshare har köpt och rustat upp Lightworks och nu släpper man det som Open Source, gratis. Verkar grymt som fan på papperet. Realtidseffekter, redigering av DPX och R3D-filer, ljudredigering med buskoppling etc etc. http://www.editshare.com/index.php?option=com_content&task=view&id=155&Itemid=203 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vilcans Posted November 14, 2010 Share Posted November 14, 2010 Ja, det verkar väldigt intressant. Det finns ju inget riktigt bra redigeringsprogram som fri programvara. Kanske kan det här bli det första. Låt oss hoppas att de satsar rejält på det och får en bra community runt det. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GutteG Posted November 14, 2010 Share Posted November 14, 2010 Fast det är väl inte säkert att det blir gratis bara för att det blir open source? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted November 15, 2010 Share Posted November 15, 2010 Eh, jo. du får källkoden gratis och kan göra vad du vill med den. Fast i värsta fall så kan du få kompilera den själv om ingen annan har gjort det redan på din plattform. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronnylov Posted November 16, 2010 Share Posted November 16, 2010 Jag har registrerat mig och fått svarsmail där de skriver att jag ska få en nedladdningslänk för gratis nerladdning av Lightworks den 29:e November. Tyvärr släpps det endast för Windows men versioner för Mac och Linux förväntas släppas i slutet av 2011. Demo of Lightworks: CEO Andy Liebman discussing the project: Verkar som Editshare vill tjäna pengar på support och på att sälja plugins till programmet. Bra initiativ att släppa det som open source om man känner att man inte själva orkar vidareutveckla programmet på egen hand. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronnylov Posted December 1, 2010 Share Posted December 1, 2010 Har nu fått mail med nedladdningslänk till en betaversion. Jag är besviken över att det bara var en betaversion, vill helst inte installera någon betaversion i min dator. Möjligen skapar jag en virtuell maskin i VirtualBox och testar där så slipper jag riskera förstöra något. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted December 1, 2010 Share Posted December 1, 2010 Håller med. Det var ett väldigt tryck på servern igår. Extremt liten nedladdningstorlek förresten, intressant... Jag kör VirtualBox hur som helst eftersom jag har Mac och väntar på OSX-versionen nästa år men vill testa hur den funkar. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts