Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Kanske den möjligheten att ta arslet ur gnällvagnen och visa vart skåpet ska stå?

Du stal orden ifrån mig.

Är otroligt less på gnällande kring detta ämne. Något som jag tycker har tendenser till att luta mot SFI och icke kreativa filmskapare. Själv är jag rätt hopplös på detta eftersom jag ofta är rätt rädd för att jag är tjej och "tjejer kan ju inte göra film". Typ. En ursäkt jag försöker att tänka bort ur mitt tankeförråd.

Dessutom så har jag ideer som jag skulle vilja testa för att förändra vissa saker. Men jag ligger någonstans på botten och har inte ens riktigt rest mig för att sätta igång den processen. Jag är bara så otroligt less på gnällandet.

Kan vi försöka vända på alla meningar och bli lite mer optimistiska? Låta förstörelseguden dansa färdigt i den svenska filmbranschen och sedan låta ljuset landa över celluloidmarken och göra den digital. Kanske liera oss med företag och personer vi inte tänkte oss var filmintressenter tidigare. Fick inte Sam Raimi sin första film sponsrad av doktorer och tandläkare?

Förstår ni hur jag tänker?

Postad

(Jag ville bara höra i klartext vad du syftade på - jag kunde dock ana att det var något som det du skriver här ovanför.)

Förstår ni hur jag tänker?

Ja, jag förstår, och håller med till fullo!

Postad

Som glad amatör kan jag bara säga att miss_emma, tjejen, har sunda åsikter.

Man får faktiskt själv be om stöd som filmare eller fixa det själv..

Det klagas för mycket. Det finns ett filter ... varför? Jo, för att inte entusiastiska gubbar på 45, som mig, eller tonårs primadonnor, skall få chansen att göra film. Sedan kostar ju en film stålar eller?

Mogna ungdomar med mål och mening lyckas ... rakt av .. nästan. Oavsett utrustning..... Jalla Jalla gjordes med små medel, eller hur?

Postad
Själv är jag rätt hopplös på detta eftersom jag ofta är rätt rädd för att jag är tjej och "tjejer kan ju inte göra film". Typ. En ursäkt jag försöker att tänka bort ur mitt tankeförråd.

Jag håller med om att du måste sluta tänka sådär. Den enda som sätter stopp för dig är du själv om du tänker så. Seriöst, är det nån som tror att tjejer inte kan göra film?? Eller nånting annat?

Däremot tror jag det är vanligare nuförtiden att folk tror att folk tror att tjejer inte kan.

Postad

Det som jag tror Sverige skulle må bättre av är att börja tänka ut hur man kan göra scenerna snyggare och historien mer tilltalande genom det visuella. Varje scen ska vara noga planerad och genomarbetad. Ta tex 300, Number 23 eller eternal sunshine of a spotless mind, storyn kan diskuteras förvisso, men alla dessa berör visuellt, man får en wow känsla när man ser dessa verk, man ser en genomarbetad film visuellt.

Postad

Jaha så det är visuella effekter som gör att film blir bra, fan jag hade helt missat det. Ja mer penger från SFI till 3d-animationer i Beckfilmerna så blir dom skitbra! Ge han en superkraft med så har vi en internationell succe:)

Postad

Bra att missförstå mitt inlägg helt :) nämnde inget om 3Deffekter och hur snyggt man kan göra en scen med dessa, jag menar med mer omtanke att välja ut inspelningsplatser, vad som finns i scenen, attributer i scenen, vinklar för att så bra som möjligt framhäva scenen, ljussättning... Detta är nog mycket begärt att allt som visas ska visas av en anledning. Är det en mugg på ett bord så ska den ha en tillräckligt motiverad anledning att finnas med

Postad

jag tycker inte det finns något självendamål i att filma på vissa sätt. Varje film har ju sitt sätt att se på livet. Det tråkiga är att det bara är en viss typ av film som når massorna och som körs på kanalerna. mainstream.

Får väl ta tillbaka kapitalismen från filmindustrin och börja filma för att det känns bra, göra konst.

Lite "man tager vad man haver" inställning är väl inte så dumt.

Jag menar, hyra en RED ONE för att filma en kortfilm en vecka. Utan en bra story, manus, idee, aktisar, osv så blir det bara ett gäng snygga bilder.

En bild(eller film) är aldrig bättre än sitt innehåll. Det kvittar vilken kamera man har om man ändå inte får till det.

Jag tycker det hyrs för mycket utrustning till de projekt jag sett där man istallet kanske skulle lagt pengarna på innehåll, bygga upp en story, reseach. ett slut.

/KN

Postad

True true, men det ena utesluter inte det andra anser jag. Att man har en bra story så ska man kunna förmedla den så den övertygar visuellt. Det finns så många parametrar som kan förstöra en film, skådespel, det visuella som vinklar, ljussättning, platser, även efterredigering med 3D om så behövs för att övertyga bättre, vi har ljud, musik, story, skådespelarnas utseende och mycket mycket mer. Och som någon sade, svensk film behöver mer fantasi och inte bara på en punkt.

Postad

En svensk lågbudget film ligger på runt 4 miljoner SEK. En storbudget ligger på 50 miljoner SEK. Med en budget på 50 miljoner SEK hade jag inte kunnat misslyckats. Jag tror nog att ingen vettig skalle skulle kunna det... men sen så har vi dessa filmskapare som tänker så "svenskt"... herregud...

Postad
En svensk lågbudget film ligger på runt 4 miljoner SEK. En storbudget ligger på 50 miljoner SEK. Med en budget på 50 miljoner SEK hade jag inte kunnat misslyckats. Jag tror nog att ingen vettig skalle skulle kunna det... men sen så har vi dessa filmskapare som tänker så "svenskt"... herregud...

Man kan misslyckas med hur stora sumor som hellst. Tror man något annat borde man inte få filmstöd.

Klart vi behöver mer pengar. Men. Om du inte har ett vettigt manus så räcker inte 500 miljarder. Det är bra och välberättade historier vi behöver. 4 miljoner och ett fantastiskt manus kan bli ett mästerverk, naturligtvis kan den bli bättre med en större budget. Problemet är ju att vi inte har en massa fantasitka underfinanierade lågbudget filmer, problemet är ju att filmerna fick några pengar alls. Men beck blir inte så mycket bättre med mer pengar, inte heller Tjej från stadsdel A möter invandrare från stadsdel B med ett manus skriven av en Di-student på en eftermidag, Helena Bergström blir inte bra enns ok man gjuter ett hus av solit guld till henne i lön.

Alla fantasika berättare finns där ute någonstans, visst det är en helt annan tid och generation nu. Men alla födda efter 70 kan ju inte v ara ytliga idoiter.. Det handlar bara om att SFi ska satsa om och satsa rätt. Frågan är om vi VILL ha bra film, förtjänar vi det. Den stora massan verkar ju inte förtjäna bättre. Se Bio och videotoppen.. Skitfilm går bra.

Vill slå ett slag för sveriges fantasiska och väldsunika kort och dokumnetärfilmstradition! Heja oss!

Postad
I varje kris finns en möjlighet. Vill någon se möjligheten?

Otroligt bra sagt.

Svenska filmare (jag själv självklart borträknad) är fega och lata. Ingen ser några möjligheter. Alla ska någon gång göra världens bästa film osv. Och alla som aldrig gjort en film är helt övertygade om att just dom är extremt mycket bättre än alla andra svenska filmare. Sluta drömma, sikta mot stjärnorna och snudda trätopparna. Få, om någon av er här kan få ihop en Frostbiten. Oavsett hur usel ni tycker att den är.

Det finns bara en sak som genererar bra film. Rutin.

Stödsystemet har ingen möjlighet att ge filmare rutin och därför fungerar det inte. Och uppenbarligen är svenska filmare själva för lata för att skaffa sig rutin. De få som har skaffat sig den har rest till USA och verkar stanna där - eftersom man där har en möjlighet att fortsätta slipa på sin begåvning med större resurser.

Att vara begåvad och stanna i Sverige är på ett sett kreativt självmord. Men det är upp till oss att se till att ändra på det.

Postad

Jovisst har jag i viss mån rutin även om jag skulle ha velat ha konsekvens i produktionen så att man slapp springa runt som en dåre i åratal för att få minsta 100 000 kronors långfilm producerad. Och trots att jag visar att filmer jag gör för 300 000 kan dra in många, många miljoner över hela världen så är det fortfarande segt eftersom jag bor i Sverige.

Jag skulle gärna velat ha samma rutin på snabba långfilmer som jag hade på musikvideor. Jag regisserade en video varannan vecka året innan proppen gick ur musikvideobranschen och budgetarna trillade ned i din nivå. ;) Då gick det ju inte att hålla på med längre. Men den rutinen gjorde att jag mot slutet slängde ihop en video med vänsterhandens lillfinger och den fick tung rotation på dåvarande MTV och dåvarande ZTV (på den tiden det var en dygnet runt musikkanal). Det var inte precis så att jag behövde leta videouppdrag.

Samma system skulle fungera för långfilm. Man lär sig hela tiden och särskilt under press och stor arbetsbelastning.

Jag skulle vilja se ett antal klassiska studior som producerar med hjärta och på löpande band. Jag gillar som fa-an att Dansk Skalle försöker hålla igång med många regissörer och små budgetar. Det är helt rätt tänkt!

Postad

Men vilka saknar rutin då? Dom som gör Beck har dom ingen rutin på att göra långfilm? Och varför är det segt för dej för att du bor i Sverige? Den här tråden handlar om att svensk film suger, och såvitt jag vet så är inte dina filmer så värst populära i Sverige, men du har rutin säger du och rutin är det som gör bra film, hur går det ihop? Skulle dina filmer bli bättre om du gjorde dom snabbare menar du? Eller skulle Beck bli bättre med ett team med folk med snabbare/bättre rutin?

Btw, oj ifall musikvideobranschen har droppat till min budgetnivå så kan man ju faktiskt leva riktigt bra på det;) Jag som trodde att den droppat några decimaler under det och va typ död, kanske ska satsa på det då;)

Postad

Är det inte konstigt att fast jag i princip exakt skrev det du skrev i ditt medhåll med Miss Emma så hoppar du ändå på mig för att du retar dig på mig och inte gillar mina filmer? Men skitsamma. Kör på du. Skittråkigt och förutsägbart men vill du lägga ribban på den nivån så är du välkommen. Jag vet inte om jag bryr mig så mycket ifall "sverige" inte gillar mina filmer. Det enda riktigt viktiga är egentligen att t ex du inte gör det.

Med rutin menar jag att man arbetar i en miljö där man är omgiven av folk som kan jobbet och som ställer krav. Det är väldigt, väldigt svårt eller omöjligt att få den rutinen som frilans eller med ett eget litet bolag med frilansare som kommer och går under olika projekt. "Standing on the sholders of giants" är det hela det handlar om. Att lära sig en hantverksmässighet som man inte kan lära sig genom att ensam springa in i en vägg hela livet. Bergman fick sina redskap av Sjöström och Marmstedt. En klassisk studiomiljö kan också föda en intern kreativ konkurrens som är rolig och inspirerande. Man försöker hela tiden "bräcka" varandra på ett vänskapligt sätt och för slutresultatets bästa (Ekman/Bergman/Mattsson). Idag finns det ingen sådan plattform i svensk film. Jag är en frilansare med ett litet eget bolag som får dra ihop småslantar till varje enstaka litet projekt jag gör. 99.99% av min tid går åt till annat än att regissera. Allt det där har jag rutin på men jag skulle vilja se en plattform i sverige där vi tog hand om vår talang och odlade fram den på ett bättre sätt. En där äldre filmare inte ser ned på yngre och betraktar dom som nån som kommer att sno deras jobb och en där yngre filmare kan respektera äldre och ha en kommunikation som fungerar.

Jag har skrivit mängder om det här på min blogg om någon är intresserad.

Överlag kan vi inte föda fram en svensk film som alla tycker är bra. Vi männsikor har inte samma smak. Däremot kan man kämpa för ett störe utbud och större bredd så att det finns något för alla smaker och vi har en möjlighet att sprida chanserna internationellt. I fyrtiofyra år har svenska politiker försökt kontrollera att det produceras "kvalitétsfilm" i Sverige och överlag har det misslyckats. Så vi kanske ska sluta försöka med sånt och börja ägna oss åt filmproduktion på ett mer lekfullt och experimentellt sätt. Då kommer iallafall inte vi i den här tråden att ha lika mycket att gnälla på. När det finns både Rabies-filmer och Munthe-filmer så kommer inte Rabies att ha lika mycket att vara arg på längre.

Postad
Är det inte konstigt att fast jag i princip exakt skrev det du skrev i ditt medhåll med Miss Emma så hoppar du ändå på mig för att du retar dig på mig och inte gillar mina filmer? Men skitsamma. Kör på du. Skittråkigt och förutsägbart men vill du lägga ribban på den nivån så är du välkommen. Jag vet inte om jag bryr mig så mycket ifall "sverige" inte gillar mina filmer. Det enda riktigt viktiga är egentligen att t ex du inte gör det.

Jag sa inte min personliga åsikt om dina filmer utan den allmänna uppfattningen jag läst och hört om samt det som konstaterats i media och på imdb, så blanda inte ihop det. Mitt första inlägg va inget påhopp över huvud taget utan bara en enkel fråga. Sedan la du ribban när du kommenterar vilken nivå min budget ligger på, den hade du kunnat skippa. Sen att du inte gillar mina frågor och tar dom personligt kan jag inte hjälpa. Vad beträffar Sverige och dess svenska filmer så är du väl en del utav det? Du gör svenska filmer eller hur? Om du bryr dej om dom går bra eller inte här i Sverige spelar inte så stor roll, utan du är ju en del utav utbudet som finns, eller anser du inte det?

Med rutin menar jag att man arbetar i en miljö där man är omgiven av folk som kan jobbet och som ställer krav. Det är väldigt, väldigt svårt eller omöjligt att få den rutinen som frilans eller med ett eget litet bolag med frilansare som kommer och går under olika projekt. "Standing on the sholders of giants" är det hela det handlar om. Att lära sig en hantverksmässighet som man inte kan lära sig genom att ensam springa in i en vägg hela livet. Bergman fick sina redskap av Sjöström och Marmstedt. En klassisk studiomiljö kan också föda en intern kreativ konkurrens som är rolig och inspirerande. Man försöker hela tiden "bräcka" varandra på ett vänskapligt sätt och för slutresultatets bästa (Ekman/Bergman/Mattsson). Idag finns det ingen sådan plattform i svensk film. Jag är en frilansare med ett litet eget bolag som får dra ihop småslantar till varje enstaka litet projekt jag gör. 99.99% av min tid går åt till annat än att regissera. Allt det där har jag rutin på men jag skulle vilja se en plattform i sverige där vi tog hand om vår talang och odlade fram den på ett bättre sätt. En där äldre filmare inte ser ned på yngre och betraktar dom som nån som kommer att sno deras jobb och en där yngre filmare kan respektera äldre och ha en kommunikation som fungerar.

Bra nu förstår jag vad du menar, och håller med om att det är viktigt med äldre och yngre och så men jag tror inte det är hela sanningen till vad som gör bra film.

Jag har skrivit mängder om det här på min blogg om någon är intresserad.

Överlag kan vi inte föda fram en svensk film som alla tycker är bra. Vi männsikor har inte samma smak. Däremot kan man kämpa för ett störe utbud och större bredd så att det finns något för alla smaker och vi har en möjlighet att sprida chanserna internationellt. I fyrtiofyra år har svenska politiker försökt kontrollera att det produceras "kvalitétsfilm" i Sverige och överlag har det misslyckats. Så vi kanske ska sluta försöka med sånt och börja ägna oss åt filmproduktion på ett mer lekfullt och experimentellt sätt. Då kommer iallafall inte vi i den här tråden att ha lika mycket att gnälla på. När det finns både Rabies-filmer och Munthe-filmer så kommer inte Rabies att ha lika mycket att vara arg på längre.

Jag är faktiskt inte arg på nåt, jag är faktiskt väldigt glad att det finns Munthe-filmer, det sätter saker och ting i perspektiv och är bra referensramar:)

Postad
Svenska filmare (jag själv självklart borträknad) är fega och lata. Ingen ser några möjligheter. Alla ska någon gång göra världens bästa film osv. Och alla som aldrig gjort en film är helt övertygade om att just dom är extremt mycket bättre än alla andra svenska filmare. Sluta drömma, sikta mot stjärnorna och snudda trätopparna. Få, om någon av er här kan få ihop en Frostbiten. Oavsett hur usel ni tycker att den är.

Precis.

Har en grej på gång nu. Kommer att vänta ungefär en månad eller så, ska bara skriva klart ett novellmanus först. Sen sätter jag igång ordentligt. Kan vara ett otroligt naivt försök till något, men jag tänker tamejfan försöka och jag tror verkligen att det kan funka.

Postad
Precis.

Har en grej på gång nu. Kommer att vänta ungefär en månad eller så, ska bara skriva klart ett novellmanus först. Sen sätter jag igång ordentligt. Kan vara ett otroligt naivt försök till något, men jag tänker tamejfan försöka och jag tror verkligen att det kan funka.

Rätt inställning. Vi är också i förarbetet på en långfilm. Ett eget, låst forum för oss som försöker slänga ihop independentfilmer vore guld värt. Jag håller aboslut med Munthe om att den vänliga konkurrens som uppkommer i studiosystemet är guld värt. Jag kan bara jämföra med musikvärlden där banden om vart annat försöker bräcka varandra och om vart annat hjälper varandra. Ibland kan man lära sig mer på att bara vara i närheten av någon annan som jobbar än att sätta ihop en egen produktion. Jag läste i ett nummer av Studio där en producent kände sig bättre som musiker trots att han knappt tagit i något instrument på flera år. Han lärde sig enormt på att bara hänga runt andra musiker. Så är det ju!

Men ännu viktigare är den där konkurrensen som kommer upp när fria konstnärer försöker bräcka varandra. Beatles vs Beach Boys tex.

Filmare är för stängda tycker jag, för rädd att andra ska sno idéer eller vad det nu är. Voodoofilm är guld värt för att diskutera film och filmande men kanske lite för öppet för att man ingående ska kunna diskutera sina långfilmer med varandra?! Ett forum där man måste vara medlem för att få läsa vore bra och en bra start till en ny regissörsförening Munthe pratade om på independent.nu! Vad hände med ditt forum förresten Munthe? Det skulle kunna fungera. Kreativitet föder kreativitet.

Postad
Rätt inställning. Vi är också i förarbetet på en långfilm. Ett eget, låst forum för oss som försöker slänga ihop independentfilmer vore guld värt. Jag håller aboslut med Munthe om att den vänliga konkurrens som uppkommer i studiosystemet är guld värt. Jag kan bara jämföra med musikvärlden där banden om vart annat försöker bräcka varandra och om vart annat hjälper varandra. Ibland kan man lära sig mer på att bara vara i närheten av någon annan som jobbar än att sätta ihop en egen produktion. Jag läste i ett nummer av Studio där en producent kände sig bättre som musiker trots att han knappt tagit i något instrument på flera år. Han lärde sig enormt på att bara hänga runt andra musiker. Så är det ju!

Men ännu viktigare är den där konkurrensen som kommer upp när fria konstnärer försöker bräcka varandra. Beatles vs Beach Boys tex.

Filmare är för stängda tycker jag, för rädd att andra ska sno idéer eller vad det nu är. Voodoofilm är guld värt för att diskutera film och filmande men kanske lite för öppet för att man ingående ska kunna diskutera sina långfilmer med varandra?! Ett forum där man måste vara medlem för att få läsa vore bra och en bra start till en ny regissörsförening Munthe pratade om på independent.nu! Vad hände med ditt forum förresten Munthe? Det skulle kunna fungera. Kreativitet föder kreativitet.

Håller med dig. Just nu sitter jag också med ett förarbete på en Si-fic/dystopi/trhiller film.

Fått väldigt mycket insperation av alla slags böcker och filmer.

Tänkte på en grej när jag lyssnade på P3 här omdagen när jag jobbade.

Är det inte lite "jantte lagen" i vårat sätt att göra film.

Inte sticka ut, inte bevisa att man är bättre än andra osv? Den tanken slog mig precis.

Ge oss ett forum för kommande indie långfilmsproduktioner där man kan disskutera om projektet, ge tips och förslag till varandra och kanske hjälpa varandra. Unga som gamla. Varför snacka om hur vårat system är "korrupt" Varför bestämmer vi inte här och nu att vi startar ett nytt filmsverige. Att försöka sammarbeta, att göra något så vi kan göra denna ädla konstform. Mycket snack men lite verksta.. som det heter.

Postad

Ge oss ett forum för kommande indie långfilmsproduktioner där man kan disskutera om projektet, ge tips och förslag till varandra och kanske hjälpa varandra. Unga som gamla. Varför snacka om hur vårat system är "korrupt" Varför bestämmer vi inte här och nu att vi startar ett nytt filmsverige. Att försöka sammarbeta, att göra något så vi kan göra denna ädla konstform. Mycket snack men lite verksta.. som det heter.

Det där står jag bakom helt och hållet! Alla som brinner för sin sak ska kunna få göra det till 110 % Ge och ta av tips förslag och hjälp till varandra. Ett nytt filmsverige behöver vi.

Postad

Det finns ett sånt forum som jag startat. The Charles Aperia fan club är ett forum för proffsfilmare som sattsar på att bygga upp en verksamhet utanför systemet. Forumet fungerar som ett nätverk och thinktank för att hitta nya vägar. Dock så är detta ett stängt forum endast för medlemmar. Dels för att de som diskuterar där fritt skall kunna dela med sig av info, kontakter, mmm utan att det blir offentligt, och dels för att sätta ribban lite högre och slippa diskusioner typ "vad är skillnaden mellan film och video?".

Personligen tycker jag grundproblemet med svensk film heter SFIs förhandsstöd, eftersom alla andra finansiärer går deras väg och vågar inte hoppa in i projekt som inte har SFI i ryggen. Det är fullt möjligt att göra en långfilm där alla får betalt för 3-5 millioner. Detta är också enl. mig en summa som en distributör skulle kunna sattsa i ett bra projekt och kunna få igen! Problemet är att distributörerna är vana att få filmer gratis/för småpengar som är skattefinansierade på grunder som helt saknar relevans både ekonomiskt och kvalitetsmässigt. Därför vågar de inte sattsa 3 millioner i en 3 millioner kronors film oavsett hur bra projeket är, när de kan få en 10 milloner kronors film för 1 million. Och där har vi den onda cirkeln som gör att Svensk film inte kan ställa sig upp på egna ben. Skulle SFI däremot sluta bedriva verksamhet där ett fåtal utvalda delar ut stora pengar till ett fåtal utvalda och istället sattsade på ett fungerande pålitligt PRS system så skulle distributörerna bli tvungna att sattsa lite mer i svensk film.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...