Gå till innehåll

Himmla tjöt om regissören!


Bleckert

Recommended Posts

det är regissörens film brukar det heta. regissören framställs som en gud som gör hela filmen själv. när man läser i forumet här så vill alla bli regissörer och göra sina egna filmer. det roliga är ju faktiskt att regissören inte är viktigare än någon annan i teamet. personen som egentligen gör filmen, eller ialla fall ser till att den blir gjord är ju producenten. det är han/hon som hittar ett manus som den tror på, det är han/hon som fixar pengarna, som anställer regissör, fotograf och bestämmer skådespelare.

 

regissören får ofta beröm för att det är en snygg film, bra storry m.m men det är inte han/hon som har något med det att göra.

 

det regissören gör är att tala om för skådespelarna hur de ska säga sina repliker och hur de ska gå. inget annat.

 

visst, i små projekt är det kanske regissören som styr allt men i proffsarbete är regissören bara en kugge i hjulet som alla andra, han är sällan ens bäst betald i crewet!

 

men jag antar att en filmproduktion är för stor och kompliserad för tittarna så det är enklast att ge all ära för filmen till en person!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med dig fullständigt. Det är ganska komiskt att se producenter (framför allt amerikanska) som spenderar år med en film, hyr in en regissör dagen innan inspelningen och kickar ut honom eller henne lagom till efterarbetet. Sedan är det likförbannat regissören som tar åt sig (eller får) äran för filmen.

 

Sedan beror det givetvis på hur känd man är. Heter man Bruckheimer i efternamn är det naturligtvis "en film av Bruckheimer", trots rollen som producent.

 

Regissörer gör inte filmer. Producenter gör filmer. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

det är regissörens film brukar det heta. regissören framställs som en gud som gör hela filmen själv. när man läser i forumet här så vill alla bli regissörer och göra sina egna filmer. det roliga är ju faktiskt att regissören inte är viktigare än någon annan i teamet.

Det är inte sant. Faktum är att film är regissörens medium på samma sätt som TV är författarens medium. I USA är en TV-regissör bara en anställd del av teamet och gör precis som författarna säger, men när det gäller film är det han som är högsta kreativa hönset. Det är ingen voodoo-uppfinning på nåt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi nu ska prata om hur det funkar på långfilmer och tv serier så har faktiskt regissören välligt mycket att säga till. Så här funkar det för det mesta, Producenten tro på ett manus då väljer hon/han en regissör som den tror passar för produktionen. Regissören får i sin tur lämna ett önskemål om vilka fotografer som den vill jobba med. Nästan alltid anlitas den fotograf som regissören väljer. Visst är det ett temaarbete och alla är lika viktiga annars skulle det aldrig funka.

 

Regi... är den person som alltid har sista ordet när det gäller valet av skådespelare. Det är castaren som ger förslag när det gäller rollsättningen men det är regissören som har sista ordet så länge det inte handlar om mer pengar än vad det är budgeterad för rollen.

 

 

När det gäller ersättningsnivå i svenska filmer och tv-serier så har nästan alltid regisören bäst betald.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl även mycket olika mellan länder. I USA har väl producenten är väldigt stor roll och är även den som får Oscarsstatyetten om filmen vinner för bästa film. Sedan så är det ju inte ovanligt att regissören även skriver manus, då blir det ju ännu mer "regissörens film".

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag ser film så brukar jag gå efter regissörsnamn... Se tillexempel Schwarzenegger, han har ju varit med i några av de största filmerna genom tiderna, men även några riktiga bottennapp, de filmer som gått bra har haft ordentliga regissörer bakom rodret. Producenter har visst ansvar jo... men någon kvalitetsinverkan i slutprodukten verkar dom inte ha... Joel Silver har ju liksom Arnie suttit med i flera kassasucceer (die hard, matrix)men även flera som bara varit kassa(filmen från "next action star").

 

Det jag menar är att bortsett från all hierarki så verkar regissören ha störst inverkan på slutkvalitén i filmer. Det syns när Ridley Scott sitter bakom rodret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag inbillar mig att det som gör en regissör så viktig är att en bra regissör är som en bra ledare. Den kan i sin roll som regissör hålla ihop allt så att det får en enhetlig look. De håller visionen och detta tycker jag är ännu mer tydligt i fall som Kevin Smith (som dessutom skriver sina visioner), eftersom de genomsyrar allt.

 

Rätta mig gärna om jag verkligen har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

det regissören gör är att tala om för skådespelarna hur de ska säga sina repliker och hur de ska gå. inget annat.

Du låter så övertygad om vad du säger att jag faktiskt blir nyfiken på vad det är du syftar på. I vilken värld går det till på det där sättet?

 

Även om man bortser från vad jag ser som ointressanta frågor om vem som anställer vem etc, så kan man knappast reducera regissören till att enbart stå för personregin. Då har man ju missat vad film handlar om, dvs att berätta med bilder. Regi handlar om att veta vad bilder förmedlar, hur bilder kommunicerar med varandra, och hur en historia berättas med dessa. Att skapa spänning, skräck, komedi etc. är inte trivialt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, vart ska jag börj?

 

tack Pace för ditt medlidande.

 

självklart har regissören mycket att säga till om men detta är oftast pga att de har stora artistnamn. det är ju inte så att en producent är nån sorts översittar fachist som inte låter regissören komma med sypunkter och önskemål. man pratar ofta om en tre enighet, Producent, författare och regissör. även om många tror det är det ganska ovanligt att regissören skriver manuset. däremot är det vanligt att han/hon kommer med synpukter och redigerar det, dock endast med författarens tillstånd.

 

jmalmsten skrev

 

Producenter har visst ansvar jo... men någon kvalitetsinverkan i slutprodukten verkar dom inte ha... Joel Silver har ju liksom Arnie suttit med i flera kassasucceer (die hard, matrix)men även flera som bara varit kassa(filmen från "next action star").

 

visst gör vissa producenter dåliga filmer men det beror även på att i början har de inte råd att köpa bra manus, eller anställa dyra regissörer, fotografer eller skådespelare. men att det är producenten som står för resultatet är det inget snack om.

 

miss emma skerv;

Jag inbillar mig att det som gör en regissör så viktig är att en bra regissör är som en bra ledare. Den kan i sin roll som regissör hålla ihop allt så att det får en enhetlig look. De håller visionen och detta tycker jag är ännu mer tydligt i fall som Kevin Smith (som dessutom skriver sina visioner), eftersom de genomsyrar allt.

 

Nja, regissören har som sagt ansvar för att skådespelarna gör som de ska! att han är någon sorts "ledare" on set är bara en myt. man har en produktionsledare som styr arbetet på plats och han är direkt undreställd producenten. i usa och internationellt har man något som kallas för "line producer", altså en stand in producent som ser till att inspelningen sker så kostnadseffektvt som möjligt, denne är endast med under den tid som filmen filmas.

 

man kan som jag tidigare skrivit inte säga att det är regissörens film, ofta hyllas han/hon som någon allkonstnär som bestämmer allt vilket är fel. men film handlar om samarbete och därför ser man ofta på extramaterialet att regissören är med i alla lägen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du låter så övertygad om vad du säger att jag faktiskt blir nyfiken på vad det är du syftar på. I vilken värld går det till på det där sättet?

 

Även om man bortser från vad jag ser som ointressanta frågor om vem som anställer vem etc, så kan man knappast reducera regissören till att enbart stå för personregin. Då har man ju missat vad film handlar om, dvs att berätta med bilder. Regi handlar om att veta vad bilder förmedlar, hur bilder kommunicerar med varandra, och hur en historia berättas med dessa. Att skapa spänning, skräck, komedi etc. är inte trivialt.

 

/Jakob

 

självklart måste en regissör veta mycket om hur det han vill förmedla genom skådespelarna framställs och hur det funkar! men att det är han som "gör" filmen är kraftigt överskattat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag må bara vara en ung film student men ville bara påpeka att te x Peter jacksson gör mer än att bara regissera skådespelare, Han måste godkänna allt som syns i bild och ändringar i manus. Alltså Regissörer som använder sig utav "auteur-modellen". Så att säga att regissörer inte är den person som ensam har mest påverkan över hur filmen ser ut på biografen anser jag felaktig. Självklart har hela produktions besättningen en stor roll men knappast har någon enskilt så stor betydelse som regi'n.

Länk till kommentar
Share on other sites

regissören får ofta beröm för att det är en snygg film, bra storry m.m men det är inte han/hon som har något med det att göra.

 

det regissören gör är att tala om för skådespelarna hur de ska säga sina repliker och hur de ska gå. inget annat.

 

Jag kan hålla med om att det är en väldigt stor fokus på regissörer och att alla vill bli just det. Självklart är film ett samarbete och olika yrkesroller har nog olika mycket inflytande på olika filmer (tre olika i en mening, härligt :)).

 

Men du drar det ju absurt långt åt andra hållet. Att det enda regissören gör är att säga åt skådespelarna hur de ska gå och vad de ska säga är ju direkt felaktigt. Titta på regissörer som Tarantino, Fincher, Cameron, Peter Jackson, etc etc. Menar du att det enda de gör i filmproduktionen är korrigera repliker och peka riktningar har du inte sett samma filmer som jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi hade Kjell Sundvall på föreläsning hos oss. Han berättade hur långfilmsregissörens roll ser ut i Sverige. Han får ett manus, läser det och om det är bra är det hans vision som ska visualliseras. Det är producentens jobb att skaffa pengar och se till att det går åt så lite som möjligt. En regissör har makt över nästan alla i teamet, han lyssnar till förslag i scenografi och foto, men det är han som har sista ordet. Han kan ändra i manus, välja skådisar och har final cut, så jag vet inte vems film det är förutom regissörens...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här är en mycket intressant tråd, i vilken det är svårt att att säga "nä, det där är fel". Jag inbillar mig att det i en filmproduktion ofta är svårt att säga exakt vem som ska göra vad, och att rollerna ibland flyter ihop med varandra.

 

Jag håller just nu på att läsa "The making of Blade runner", en mycket bra bok som jag verkligen vill rekommendera. Inledningen ger en bild av den otroligt komplexa processen från iden att filma Philip K Dicks bok till färdigt manus. Alla är med och petar i manuset och när den nya manusförfattaren (den första, som oxå var medproducent, fick foten) äntligen lyckats krysta fram en ny version av manuset, så har Ridley Scott + några till petat ihop ETT ANNAT manus bakom ryggen på alla!!!

 

Så, det är svårt att säga "Precis så här går det till när en film blir till".

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja nu är ju inte Bladerunner så exemplarisk när det gäller produktionen (det är en bra bok, jag har både Future Noir och en nyutgåva av Cinefex vfx-granskning i bokhyllan;)), ungefär allt som kunde gick fel, och inte ens 92 års directors cut är en riktig dc... final cut kommer efter årsskiftet...

 

Men ändå så är regissörens jobb långt ifrån att "endast" dirigera skådisar. Regissören har "directors aproval" på allt i filmen, vare sig det är han som har gjort en aspekt med filmen eller inte så har han godkänt dess existens inom filmen. När man hyllar en regissörs förmåga så är det ju inte för att han ensam skulle kunna gjort filmen, utan att han inte nöjde sig med något annat än precis det han ville ha till sin vision.

 

Anledningen att jag nämnde Joel Silver är ju just att han knappast var pank när han producerade filmen som Next Action Hero castade till.

 

Fler namn?

 

Paul Verhoeven, vare sig det är framtidsaction som Robocop eller Total Recall eller thrillers som Basic Instinct så syns det att det är Paul, väldigt snabbt. Men hans medarbetare har skiftat därimellan.

 

Isao Takahata, (verkar som att jag inte kan skaka av mig japannörden:() Han gör filmer med samma gäng som Hayao Miyazaki, men dom har helt annorlunda sätt att berätta historier även fasst båda sitter i deras egna Studio Ghibli.

 

Spielberg har ju också sin touch på sina filmer ända sedan Duellen som han gjorde för TV, även innan han teamade upp med Janusz...

 

Det går ju inte heller att missta Tarantinos filmer för någon annans...

 

Och Boll, Uwe Boll, i samma anda som gör att jag höjer regissörer till de stora arkitekterna av filmer så råkar han väldigt illa ut, då han tycks ständigt misslyckas trots fina förutsättningar och måttlig budget.

 

och som e93mw säger, en filmskaparekvation är bra mycket mer komplex nu när alla som kan gör allt för att hålla sig undan "studio-systemet".

 

Och tjusningen med regissörstiteln är väl just att man KAN säga, "väggen ska vara randig, inte rutig", och förvänta sig att det så blir. Producentens enda vetorätt när allt kommer omkring är väl när Regissören glider utanför budget och tidsramar, och då säger han väl oftast inte mer än "snabba på" eller "det där har vi inte råd med"... Det är ju fortfarande regissörens uppgift att fatta besluten om VAD som ska ändras, det är ju det han är där för.

 

Men man kan ju inte undgå från att oftast när producenter nämns så är det alltid i negativa toner. Det var dom som klippte om filmen, det var dom som... osv. Så producenterna har fått ta mycket stryk. Men jag anser ändå att ansvaret för hur filmen ser ut både bildligt och ljudligt är regissörens.

 

Visst jag är bara student och inte ens i en filmskola, men lite har jag lyckats snappa upp från de hundratals timmarna jag på fritiden studerat filmskapandets ädla konst. Producenten har makt, stor makt, över tid och pengar, men regissören anställs ju för att fatta alla kreativa beslut, han ska ju göra den bästa filmen som han kan av de tid och pengar han får från producenten. Och det är väl där det skär sig mellan producenter och regissörer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och tjusningen med regissörstiteln är väl just att man KAN säga, "väggen ska vara randig, inte rutig", och förvänta sig att det så blir. Producentens enda vetorätt när allt kommer omkring är väl när Regissören glider utanför budget och tidsramar, och då säger han väl oftast inte mer än "snabba på" eller "det där har vi inte råd med"... Det är ju fortfarande regissörens uppgift att fatta besluten om VAD som ska ändras, det är ju det han är där för.

 

Det är väll här våra meningar går isär. enligt min examinator Lars Dahlquist (som producerade bla. änglagård och serien svenska hjärtan) och andra lärare jag har som länge tillhört sveiges elit när det kommer till film och serieproduktion så är det inte regissören som tar dessa beslut. som jag tidigare sagt så får självklart regissören komma med önskemål och förslag (vilket ganska ofta också går igenom) om hur scenografi och foto ska se ut men det är producenten som tar det slutgiltiga beslutet och godkänner allt som ska vara. att producenten saknar konstnärligt ansvar är direkt felaktigt. att han/hon endast skulle bry sig om pengar och tid är också helt felaktigt. det är producenten som brinner för sitt projekt och ( i alla fall i sverige) står för ett enormt risktagande vad gäller både ekonomi och konst. men efter som att regören är anställd av producenten och ofta kommer med förslag så låter producenten, regissören få alla creds!

 

samtidigt vill jag medge att det var starkt att uttrycka att regissören endast säger att skådespelaren ska gå hit och dit och säga det ena och det andra inget mer. detta gjorde jag avsiktligt för att igång en bra debatt, vilket jag verkar ha lyckats med.

 

Jag må bara vara en ung film student men ville bara påpeka att te x Peter jacksson gör mer än att bara regissera skådespelare, Han måste godkänna allt som syns i bild och ändringar i manus. Alltså Regissörer som använder sig utav "auteur-modellen". Så att säga att regissörer inte är den person som ensam har mest påverkan över hur filmen ser ut på biografen anser jag felaktig. Självklart har hela produktions besättningen en stor roll men knappast har någon enskilt så stor betydelse som regi'n.

 

fantastiskt att drömmen om auteuren lever! den enda "riktiga" kända auteuren är Orson Welles, men hur vida han var en "riktig" auteur debbateras livligt innom filmkretsar. att skapa en film och står för den tidigare nämnda treeniheten (regi, manus och producent) själv är ett jobb som i princip ingen klarar av. att regissören har ett stort konstnärligt ansvar har jag heller inte sagt emot. men de beslut som regissören tar, tar han/hon ofta men hänsyn till hur producenten vill ha filmen. vad som är viktigt i denna nämnda treenigheten är att de tre gör "samma film". dvs. att alla tre strävar efter samma resultat och att man har en gemensam bild av hur slutresultatet ska bli. med andra ord så vet regissören ganska exakt hur producenten vill ha filmen och därmed kan han/hon komma med synpunkter på det mesta.

 

observera det jag skrev tidigare i detta inlägg att mitt tidigare inlägg om att regissören ENDAST ger personregi medvetet var lite provoserande för att få igång debatten. det ligger en viss sanning i det men det är inte hela sanningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja nu är ju inte Bladerunner så exemplarisk när det gäller produktionen (det är en bra bok, jag har både Future Noir och en nyutgåva av Cinefex vfx-granskning i bokhyllan;)), ungefär allt som kunde gick fel, och inte ens 92 års directors cut är en riktig dc... final cut kommer efter årsskiftet...

 

O fanken. Så versionen som de försöker pracka på oss i julhandeln är en remastrad version av 1992 års directors cut??

 

Är det satt datum på final cut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi hade Kjell Sundvall på föreläsning hos oss. Han berättade hur långfilmsregissörens roll ser ut i Sverige. Han får ett manus, läser det och om det är bra är det hans vision som ska visualliseras. Det är producentens jobb att skaffa pengar och se till att det går åt så lite som möjligt. En regissör har makt över nästan alla i teamet, han lyssnar till förslag i scenografi och foto, men det är han som har sista ordet. Han kan ändra i manus, välja skådisar och har final cut, så jag vet inte vems film det är förutom regissörens...

 

du har så rätt så.........

Länk till kommentar
Share on other sites

det är sällan någon tjafs om maktförhållanden då oftast alla i ett team strävar efter att berätta historian så bra som möjligt. regissören har ett övergripande ansvar för att hans/hennes vision kommer fram i slutändan. I Sverige, Norden och Europa så är filmerna i stort sätt regissörens vision, I USA är det producentens. Producenterna i sverige har oftast ett mer admionistrativt ansvar än kreativt även om båda delarna är att föredra för filmens bästa. Du talar även om tv-producenter som är en HELT annan sak än filmproducenter och bör ej blandas ihop. TV-producenter är i stort sätt regissörer i tv världen om man ska dra det lite långt. man ska inte dra ner regissörens vikt, det är trots allt denna som drar det tuffaste lastet som inte är mätbart på samma sätt som andra roller är.

Länk till kommentar
Share on other sites

det är sällan någon tjafs om maktförhållanden då oftast alla i ett team strävar efter att berätta historian så bra som möjligt. regissören har ett övergripande ansvar för att hans/hennes vision kommer fram i slutändan. I Sverige, Norden och Europa så är filmerna i stort sätt regissörens vision, I USA är det producentens. Producenterna i sverige har oftast ett mer admionistrativt ansvar än kreativt även om båda delarna är att föredra för filmens bästa. Du talar även om tv-producenter som är en HELT annan sak än filmproducenter och bör ej blandas ihop. TV-producenter är i stort sätt regissörer i tv världen om man ska dra det lite långt. man ska inte dra ner regissörens vikt, det är trots allt denna som drar det tuffaste lastet som inte är mätbart på samma sätt som andra roller är.

 

helt rätt att sortera brot tvproducenter.

 

bra att du också får fram att det är det gemensamma målet som är det viktiga och att man ska sträva efter samma film!

däremot håller jag inte med om att filmerna i sverige och europa är regissörens. skulle nästan vilja påstå att det är tvärt om. i usa är det stora bolag som slänger in allt kapital till att göra en film medan det i sverige är producenten som får jaga runt hos sfi, tvkanalerna, privata finansiärer, resurscentrum m.m. Producenten tar även en stor ekonomisk risk personligen då han/hon är ansvarig att hosta fram pengar om budjeten spricker.

Länk till kommentar
Share on other sites

ANG: TV producenter.

 

Det är faktiskt ingen skillnad på en tv producent för dramaserier och en filmproducent. Nu pratar jag enbart om hur det är i Sverige. När det gäller tv-serier. Som tusenbroder, julkalendern mm…….

 

Det stämmer delvis att många producenter i tv är ”regissören” på projektet, Men lång ifrån alla. Ofta anlitas en inslagsproducent som gör de bitar till ett program som behöver regi.

 

 

Samtliga producenter på SVT FIKTION anlitar alltid en regissör eller inslagsproducent och aldrig regisserar själva. Jag tog SVT som exempel för de är Sveriges största produktionsbolag.

 

Rätta mig gärna om jag har fel.

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker att ni förhöjer producentens roll högre än regissörens vilket det självklart inte är. en producent som jagar pengar och får ihop en budget kan knappast jämställas med en riktigt duktig regissör. producenten är den som alltid dessutom plockar ut pengar innan filmen börjar, under filmen och efter, medan regissörer ofta bes att investera sina löner så fort pengarna saknas. en riktigt bra och kreativ producent är guld värd, precis som en regissör. en hyffsad producent kan alla lära sig bli men inte en hyffsad regissör.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tycker att ni förhöjer producentens roll högre än regissörens vilket det självklart inte är. en producent som jagar pengar och får ihop en budget kan knappast jämställas med en riktigt duktig regissör. producenten är den som alltid dessutom plockar ut pengar innan filmen börjar, under filmen och efter, medan regissörer ofta bes att investera sina löner så fort pengarna saknas. en riktigt bra och kreativ producent är guld värd, precis som en regissör. en hyffsad producent kan alla lära sig bli men inte en hyffsad regissör.

 

Intressant.

Vad jag vet så är producenten minst lika viktig som regissören. Denne ska ha stort kontaktnät för att jaga pengar av både filmbolag och banker. Han ska anställa skådespelare, statister, elektriker osv. Han ska hålla reda på budgeten genom hela produktionen (pre, filming och post-production)Det är genom denne som all information ska gå igenom, denne som är länken mellan alla beslut som tas (förutom det kreativa som att skapa berättelsen när de filmar aka regissörens jobb) Denne ska leta upp inspelningsplatser tillsammans med regissören. Han ska ta reda på hur skatten ser ut där, hur länge de kan filma där osv.

 

Kan göra listan hur lång som helst. Det är svårare att vara en visionär, men producent är knappast en walk-in-the-park jobb. Vill komma fram till att en producent har en ganska viktig roll i en film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...