Gå till innehåll

Himmla tjöt om regissören!


Bleckert

Recommended Posts

först svar till lasson 12. man måste ju göra skillnad på "inhouse" producenter och egna producenter när det gäller att producera tv. tror att de tv producenter som tidigare nämnts syftas till de som är producenter för "program" inte drama.

 

Tack Anna Dea för din support!

 

men det jag tycker är tråkigt är att folk som deltar i denna debatten underskattar producentens jobb med det konstnärliga. Hittils (utom i mina inlägg) framställs producenten som den som sitter på ett kontor och trollar fram pengar och förutsättningar och varken har intresse eller influens över filmens utforming. Glöm inte att det är producenten som anställer regissören till SIN film för att han/hon tror att den regissören är bäst lämpad. Naturligt vis är det vanligt att en regissör hittar ett manus som han/hon tycker är intressant och söker upp en producent. men det är producenten som är chef. och då som sagt inte bara någon slippsnisse som står för pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

du har rätt bleckert i dina resonemang men det finns dessvärre få kreativa producenter i sverige. de flesta administrerar enbart pengarna, det kan ett data program göra åt dig så länge du håller koll på posterna. jag tycker att producenter är guld värda men jag tycker inte att man kan jämföra dessas betydelse med regissörernas för filmens slutprodukt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Se7en

 

Manus: Andrew Kevin Walker

Foto: Darius Khondji

Producenter: Phyllis Carlyle, William C Gerrity (line-producer)

 

The Game

 

Manus: John Brancato, Michael Ferris

Foto: Harry Savides

Producenter: Ceán Chaffin, Steve Golin

 

Fight Club

 

Manus: Jim Uhls

Foto:Jeff Cronenweth

Producenter: Ross Grayson Bell, Art Linson, David Britten Prior, Ceán Chaffin

 

O ändå skulle jag vilja påstå att man väldigt tydligt kan se en röd tråd genom alla dessa tre filmer. Trots att de alla har olika manusförfattare, producenter och fotografer. Är det så att den gemensamma nämnaren stavas Fincher? Sen kanske det är så att en producent plockat in Fincher för att man vill ha den stilen på en film. Men då är det ju fortfarande hans vision som lyser igenom och därmed orsaken till att det är ett himla tjöt om just regissörer.

Länk till kommentar
Share on other sites

som du skrev TDA:

Sen kanske det är så att en producent plockat in Fincher för att man vill ha den stilen på en film.

 

Där har du en bra förklaring.

 

sen upprepar jag det jag sagt att, visst regissören kan påverka mycket och att det jag skrev i mitt första inlägg var lite överdrivet för att få igång debatten.

 

som jag även sagt tidigare så ingår regissören i den treenighet med manusförfattare, regissör och Producent vilket innebär att de ser till att skapa samma bilder i sitt huvud så att de jobbar på "samma" film.

 

Jag vill absoulut inte ta bort att en regissör kan var guld värd för en film både med dragkraft av dess namn och konstnärliga talang. men det jag tycker är tråkigt är det ständiga snacket om att det är regissören som gör hela filmen. manusförfattaren är den som skriver alla sköna repliker tex. regissören får inte ändra eller lägga till ETT enda ord utan att ha tillstånd av manusförfattaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

ändra eller lägga till ETT enda ord utan att ha tillstånd av manusförfattaren.

 

Det där stämmer bara inom amerikansk tv-produktion där producenten ofta är den som i alla fall delvis skriver manus.

I en film kan regisören ändra på bäst dom vill i stort sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill absoulut inte ta bort att en regissör kan var guld värd för en film både med dragkraft av dess namn och konstnärliga talang. men det jag tycker är tråkigt är det ständiga snacket om att det är regissören som gör hela filmen.

 

Jag håller helt med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om man ska diskutera just varför det tjötas om regissörer så är det väl att regissör känns som ett säkrare kort för kvalité när man står i videobutiken. Om vi än en gång tar Se7en som exempel, en av de bästa filmer som gjorts i mitt tycke.

 

Fincher regisserade den. Fler filmer av samma man som man skulle kunna hitta "Från regissören av" på.

 

Alien 3

The Game

Fight club

Panic room

 

O nu Zodiac, som jag tänker se för att jag tyckt att alla killens filmer hitills varit bra, mycket bra och bland det bästa (Se7en & Fight Club).

 

Om vi då tittar på en av producenterna för Se7en, Arnold Kopelson (den med flest filmer i bagaget). Då hittar vi bl a följande filmer;

 

The Platoon

Falling down

Warlock

Porkys

Murder at 1600

Joe Somebody

The Devils Advocate

 

Tycka vad man vill om ovanstående filmer, men det är enligt mig ganska skiftande kvalité och framförallt stil. Att det står "Från producenten av..." säger mig ju oftast egentligen ingenting alls om filmen.

 

Jag säger inte att producenten är oviktig för en film. Jag håller helt med dig om att det är tråkigt att det ständigt bara är regissörer som lyfts fram. Men ovanstående resonemang kanske är en av orsakerna till detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där stämmer bara inom amerikansk tv-produktion där producenten ofta är den som i alla fall delvis skriver manus.

I en film kan regisören ändra på bäst dom vill i stort sätt.

 

Där kan jag säga att du har direkt fel. manset är upphovsrättsskyddat och du kan inte ändra eller lägga till något varken i ett svenskt eller amerikanskt manus. du får ta bort repliker och scener men inte lägga till. detta är något som inte går att avtala sig bort från och därför är det viktigt att regissör, producent och manusförfattare jobbar bra ihop så att det inte uppstår problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där kan jag säga att du har direkt fel. manset är upphovsrättsskyddat och du kan inte ändra eller lägga till något varken i ett svenskt eller amerikanskt manus. du får ta bort repliker och scener men inte lägga till. detta är något som inte går att avtala sig bort från och därför är det viktigt att regissör, producent och manusförfattare jobbar bra ihop så att det inte uppstår problem.

 

Tror jag inte alls på.

Tex så ändrade ju Oliver Stone manuset till Natural Born Killers så mycket så att Tarantino inte längre ville kännas av det.

Ett annat exempel är en dokumentär jag såg på svt om amerikanska tv-serier där en regissör klagade lite på att om han vill ändra något i manuset så måste han först prata med författaren, medans om han gör film kan han bara ändra det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där kan jag säga att du har direkt fel. manset är upphovsrättsskyddat och du kan inte ändra eller lägga till något varken i ett svenskt eller amerikanskt manus. du får ta bort repliker och scener men inte lägga till. detta är något som inte går att avtala sig bort från och därför är det viktigt att regissör, producent och manusförfattare jobbar bra ihop så att det inte uppstår problem.

 

Nu är jag ingen expert på detta, men det kan väl ändå inte stämma? Det är väl ganska vanligt att manus skrivs om x antal ggr, o inte nödvändigtvis av den som först skrev manuset.

 

Ta Alien som ex, där har ju Dan O Bannon credit för manuset, men hans version är väl inte direkt den som filmades.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är ett manus kryddad. Men faktum är när manusförfattaren har lämnat ifrån sig den färdiga manuset så har regissören rätt till att både lägga till och ta bort scener. Annars skulle regisören förlora en viktig del av sin konstnärliga ambition.

 

När en regissör får manus så gör han faktiskt en bearbetning av den. Om regissören ser att en viss scen inte funkar eller vill ändra dialogen så kan manusförfattaren inte neka honom det. Under inspelningen händer det ofta att dialogerna ändras av olika anledningar. Skulle en regissör filma ett manus rakt av utan att göra de ändringar som så många gånger behövs skulle det se konstigt ut som fan.

 

Många gånger känner skådespelarna själva att vissa repliker inte passar deras karaktär och vill ändra då får de ofta göra det om regissören håller med.

 

För några år sen var det faktiskt en manusförfattare som gick i taket när regissören tillsammans med en dramaturg ändrade så mycket i manuset. Men han kunde inte göra nåt åt det. Både producenten och regissören tyckte att det var nödvändigt.

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst ändras det i manus efter att författaren är klar med det men de ändringar som gör måste godkännas av författaren. ofta är det inget problem men när problem uppstår så är det sällan saker som inte kan lösas med med lite $! en större redigering kan producenten helt enkelt vara tvingad att betala för.

 

Jag utbildar mig innom området, läser juridik och upphovsrätt som en del i min utbildning till producent. att det funkar så här i sverige är jag säker på, om det funkar precis lika dant i USA är jag inte lika säker på men en regissör kan inte bara gå in och ändrar saker i manus utan vidare där heller.

 

Anna dea skriver

Bolagen köper rättigheterna till manuset. De har då patent både historien och själva manuset. Alltså kan de ändra bäst de vill.

 

Edit* Så får nu skilja på frilansande manuskrivare och de som är anställda av ett bolag.

 

Mycket riktigt jobbar många manusförfattare "inhous" på bolagen i usa och där är det väldigt speciella regler. i sverige existerar inte denna sortens författare utan alla manus köps in om de inte skrivs av producent eller regissör (vilket då är en helt annan sak). och de har endast köpt rättigheterna till det manus de får i handen, inga ändringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst ändras det i manus efter att författaren är klar med det men de ändringar som gör måste godkännas av författaren. ofta är det inget problem men när problem uppstår så är det sällan saker som inte kan lösas med med lite $! en större redigering kan producenten helt enkelt vara tvingad att betala för.

 

Jag utbildar mig innom området, läser juridik och upphovsrätt som en del i min utbildning till producent. att det funkar så här i sverige är jag säker på, om det funkar precis lika dant i USA är jag inte lika säker på men en regissör kan inte bara gå in och ändrar saker i manus utan vidare där heller.

 

Anna dea skriver

Bolagen köper rättigheterna till manuset. De har då patent både historien och själva manuset. Alltså kan de ändra bäst de vill.

 

Edit* Så får nu skilja på frilansande manuskrivare och de som är anställda av ett bolag.

 

Mycket riktigt jobbar många manusförfattare "inhous" på bolagen i usa och där är det väldigt speciella regler. i sverige existerar inte denna sortens författare utan alla manus köps in om de inte skrivs av producent eller regissör (vilket då är en helt annan sak). och de har endast köpt rättigheterna till det manus de får i handen, inga ändringar.

 

Aldrig att det är så.

Köper man rättigheterna för något så får man ändra bäst man vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle produktionen vara tvungna att få en godkännande från manusförfattaren i de ändringar som sker under arbetets gång skulle det aldrig hålla. Ett bolag köper in rättigheten till ett manus och har då den rätten att kunna ändra det hur bäst de vill. Visst får manusförfattaren löpande information om hur arbetet fortlöper men han kan inte ställa sig över regissören om regissören vill göra ändringar.

 

Manusförfattare är en bra historia berättare men det är regissörens uppgift att visualisera historien så det faller i sin orimlighet att manusförfattaren skulle ha den rätten att säga nej till de ändringar som passar för mediet. Hade manusförfattaren haft den kompetensen inom mediet så skulle han bli anställd som regissör. Självfallet så litar manusförfattaren på regissören, dessutom är manusförfattaren tacksam och glad över att ha sålt manuset så att bråka med en regissör skulle ju avskräcka andra framtida producenter och regissörer.

 

Hade jag inte vetat hur det funkar i verkligheten så hade jag aldrig skrivit den här meddelandet. Det är faktiskt så det funkar i verkligheten.

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

Nämnde inte han skillnaden mellan in-house och frilansande?

 

Det spelar ju ingen roll om det är in-house eller ej. Författaren äger ALLTID rätten till sitt eget verk, den kan man inte avsäga sig.

Med andra ord så kan man köpa ett manus och ändra det. Jag vet inte om man får ändra det automatiskt enligt lagen (det tror jag väl dock), men får man inte det så lär det väl vara normalt att det står med en sådan punkt i kontraktet som författaren skriver på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det spelar ju ingen roll om det är in-house eller ej. Författaren äger ALLTID rätten till sitt eget verk, den kan man inte avsäga sig.

Med andra ord så kan man köpa ett manus och ändra det. Jag vet inte om man får ändra det automatiskt enligt lagen (det tror jag väl dock), men får man inte det så lär det väl vara normalt att det står med en sådan punkt i kontraktet som författaren skriver på.

 

Vet du ens skillnaden mellan In-House och frilansare? Det verkar inte som det. Frilansare är som det låter inte anställd av någon, medans in-house är redan anställd av ett bolag som får sin månadslön att skriva manus åt dem. Det är då klart att han har ett finger med i spelet när de ska göra film eftersom han är en del i bolaget, och filmen.

 

Men för det mesta har ändå regissören sista ordet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet du ens skillnaden mellan In-House och frilansare? Det verkar inte som det. Frilansare är som det låter inte anställd av någon, medans in-house är redan anställd av ett bolag som får sin månadslön att skriva manus åt dem. Det är då klart att han har ett finger med i spelet när de ska göra film eftersom han är en del i bolaget, och filmen.

 

Men för det mesta har ändå regissören sista ordet.

 

Jag vet mycket väl skillnaden.

Det jag ville få fram är att regissören alltid får ändra i manus, oavsett om manuset kommer från en utomstående eller ej, lagen måste ju vara samma för båda.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet mycket väl skillnaden.

Det jag ville få fram är att regissören alltid får ändra i manus, oavsett om manuset kommer från en utomstående eller ej, lagen måste ju vara samma för båda.

 

Nope! Regissören är mycket mer begränsad än vad många vill få fram i denna diskussion. jag vill inte vara tjatig men filmbranchen är mycket reglerad av rättighetslagar och man kan inte "bara" ändra vad man vill!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nope! Regissören är mycket mer begränsad än vad många vill få fram i denna diskussion. jag vill inte vara tjatig men filmbranchen är mycket reglerad av rättighetslagar och man kan inte "bara" ändra vad man vill!

 

Så dom regissörer som påstår att dom får ändra manus ljuger alltså?

Varför stämde inte bara Tarntino Oliver Stone när han ändrade hans manus?

Länk till kommentar
Share on other sites

Så dom regissörer som påstår att dom får ändra manus ljuger alltså?

Varför stämde inte bara Tarntino Oliver Stone när han ändrade hans manus?

 

vem vet, får väll ringa och fråga! kanska fick en bra slant emellan, godkände det, men tyckte inte om det!

 

sen är jag inte lika säker på hur det funkar i usa men har för mig att det är samma där!

Länk till kommentar
Share on other sites

blecket jag tror inte att du har fel utan vet att du har fel när du säger att en regissör inte har rätt att till att göra ändringar i ett manus. Kolla gärna upp det med en verksam regissör. Har du inte den kontakten så skriv dina påstående så lovar jag att säga till att du får svar från två olika regissörer inom en vecka. Skicka dina påstående som ett inlägg så får du svar här....

 

vem vet, det kanske är jag som har helt fel.

 

/M

Länk till kommentar
Share on other sites

blecket jag tror inte att du har fel utan vet att du har fel när du säger att en regissör inte har rätt att till att göra ändringar i ett manus. Kolla gärna upp det med en verksam regissör. Har du inte den kontakten så skriv dina påstående så lovar jag att säga till att du får svar från två olika regissörer inom en vecka. Skicka dina påstående som ett inlägg så får du svar här....

 

vem vet, det kanske är jag som har helt fel.

 

/M

 

 

Det skulle förvåna mig om du har fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

regissören får ändra på saker under inspelningen i manuset men manusets form och disskusioner kring denna görs innan, på manusstadiet. sen är en regissörs vision och arbete mer än att bara en producent vill ha en viss "stil" på filmen. manusförfattare tenderar att veta sin begränsning i processen så de går inte in och pillar allt för mycket i enskilda repliker. producenter köper ju rättigheter till manuset sen så förstår de att regissören vet bäst hur denna ska få sin vision igenom så självklart får de ändra på saker i manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...