Gå till innehåll

Frank Miller's 300


_nemo_

Recommended Posts

Hörde något att filmen har sålt bäst genom tiderna när det gäller Mars månad i USA. Någon som kan bekräfta det?

 

Kan inte bekräfta det, men jag såg den idag och det är fullt möjligt. Det var absolut den bästa filmen jag har sett på bio.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg 300 i lördags! Tyckte den var skitbra, även om utseendet verkar gå föra handlingen ibland. Men en såpass snygg film skulle jag kunna sitta igenom helt utan handling så det gör inte så mycket!:)

 

Omman ska jämnföra med sin city tycker jag att Sin city är en bättre film i helhet, mest pga handlingen/handlingarna...Men 300 var långt mycket snyggare! Nördporr!^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Mycket lärorik film. Jag vet nu att om jag springer på 300 spartaner på stan en lördagkväll så ska jag inte mucka med dem.

*nickar*

 

Och jo, den var snygg... och ok underhållning, men att kalla den bra känns att ta i. Jag får stuntvibbar av hela filmen - ni vet? Filmer gjorda mer för att ha coola effekter än för att vara bra filmer; det här är lite samma pryl, fast med stunts. Inget jag kommer köpa, men absolut värd att se en gång!

Länk till kommentar
Share on other sites

Zack Snyder regisserar också Watchmen, som kommer nästa år.

Jag har inte läst den, men från alla jag pratat med som har gjort det, och från att ha sett hans 300 att dömma, är det en film man absolut inte får missa.

Att folk gillar serien behöver knappast betyda att filmen kommer att vara något att ha. Alan Moore, som skrivit bland annat serierna bakom From Hell, Watchmen, League of Extraordinary Gentlemen, och som är upphovsman till huvudkaraktären i Constantine, bokstavligen talat hatar Hollywood efter att ha sett vad de gjort mot hans skapelser, och som inbiten serienörd håller jag med honom till fullo.

 

Satan, Watchmen är ju ett mästerverk, och nu lär även det köras ned i skiten.

 

300 har jag inte sett och lär inte göra det heller. Filmer som är helt inspelade framför greenscreen ger mig bara en klaustrofobisk känsla eftersom man inte får någon känsla för rummet.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Att folk gillar serien behöver knappast betyda att filmen kommer att vara något att ha. Alan Moore, som skrivit bland annat serierna bakom From Hell, Watchmen, League of Extraordinary Gentlemen, och som är upphovsman till huvudkaraktären i Constantine, bokstavligen talat hatar Hollywood efter att ha sett vad de gjort mot hans skapelser, och som inbiten serienörd håller jag med honom till fullo.

 

Satan, Watchmen är ju ett mästerverk, och nu lär även det köras ned i skiten.

 

300 har jag inte sett och lär inte göra det heller. Filmer som är helt inspelade framför greenscreen ger mig bara en klaustrofobisk känsla eftersom man inte får någon känsla för rummet.

 

/Jakob

jag håller med om det du säger angående League, Hellblazer och Alan Moore, men det har mycket att göra med att hans källmaterial varit i fel händer när filmerna gjorts. Jag har inte läst Watchmen, men jag har läst 300 och kan säga att om det är nånting som utmärker Zack Snyders adaptering så är det hans kärlek och respekt för originalet.

 

för skojs skull gjorde jag en liten jämförelse mellan bilder från Frank Millers bok och bilder från Zack Snyders film, och även om man bara ser det visuella här så kan jag lova att känslan och tematiken känns precis lika bra överfört till filmen som bilderna. se jämförelsen här.

Det här ligger på en helt annan nivå än Constantine och LxG, och tekniskt sett är den mycket bättre än t.ex. Sky Captain som också var inspelad helt i studio.

Länk till kommentar
Share on other sites

Onekligen risk för OT.

 

Eftersom jag inte sett 300 kan jag som sagt inte uttala mig om den, men om serieadaptioner i allmänhet kan väl sägas att jag inte nödvändigtvis ser en skarp överensstämmelse mellan originalet och filmen som en fördel. Sin City är ett exempel. Filmen har som alla vet praktiskt taget använt serien som bildmanus, och lik förbaskat är jag inte det minsta förtjust i filmen. Jag läste alla delar i Sin City-sviten flera år innan filmen kom till och tyckte mycket om dem, men på samma sätt som att man inte kan överföra varje mening i en roman till film kan man inte överföra varje bildruta i en serie till film.

 

Hur som helst, vad gäller Watchmen är ju frågan hur manuset ser ut snarare än hur den blir filmad. Med tanke på vad som hände med Hellblazer och League har jag inget förtroende alls för Hollywood. Att försöka sig på en bildruta för bildruta-överföring är inget som funkar på Watchmen, tro mig.

 

Äh, det känns så poänglöst att klaga, för jag vet ju att alla filmer som har massor av specialeffekter får horder av fanboys, och jag är verkligen inte intresserad av att ge mig in i någon debatt med dem. Tack vare Cinemateket kan jag se de filmer jag vill se på bio, och jag vill inte förta dem deras möjlighet att se sina favvosar på bio, vad det än handlar om.

 

Själv är jag bara intresserad av att inte förstöra alla mina goda minnen av Hellblazer, V for Vendetta, Watchmen etc, genom att se filmerna. Och tack vare förekomsten av den fria viljan kan jag låta bli.

 

Var och en blir salig på sitt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Onekligen risk för OT.

 

Eftersom jag inte sett 300 kan jag som sagt inte uttala mig om den, men om serieadaptioner i allmänhet kan väl sägas att jag inte nödvändigtvis ser en skarp överensstämmelse mellan originalet och filmen som en fördel. Sin City är ett exempel. Filmen har som alla vet praktiskt taget använt serien som bildmanus, och lik förbaskat är jag inte det minsta förtjust i filmen. Jag läste alla delar i Sin City-sviten flera år innan filmen kom till och tyckte mycket om dem, men på samma sätt som att man inte kan överföra varje mening i en roman till film kan man inte överföra varje bildruta i en serie till film.

 

Hur som helst, vad gäller Watchmen är ju frågan hur manuset ser ut snarare än hur den blir filmad. Med tanke på vad som hände med Hellblazer och League har jag inget förtroende alls för Hollywood. Att försöka sig på en bildruta för bildruta-överföring är inget som funkar på Watchmen, tro mig.

 

Äh, det känns så poänglöst att klaga, för jag vet ju att alla filmer som har massor av specialeffekter får horder av fanboys, och jag är verkligen inte intresserad av att ge mig in i någon debatt med dem. Tack vare Cinemateket kan jag se de filmer jag vill se på bio, och jag vill inte förta dem deras möjlighet att se sina favvosar på bio, vad det än handlar om.

 

Själv är jag bara intresserad av att inte förstöra alla mina goda minnen av Hellblazer, V for Vendetta, Watchmen etc, genom att se filmerna. Och tack vare förekomsten av den fria viljan kan jag låta bli.

 

Var och en blir salig på sitt.

 

/Jakob

Visst, gillar man inte filmatiseringen av Sin City kommer man mycket möjligt inte att tycka om 300s filmatisering heller. Självklart är de speciella filmer som inte är för alla. De är ju inte levande representationer av historierna som t.ex. Road to Perdition är, eller The Crow (som jag personligen tycker är en av de mest lyckade graphic novel-adapteringarna som gjorts).

 

Men jag ser ändå inte sambandet mellan Constantine, LxG, V for Vendetta och 300 förutom att de är filmer gjorda av företag som har sina huvudkontor i samma stad. Om det kommer en dålig film från Hollywood är den ju inte dålig för att den kommer ifrån Hollywood utan för att de som varit inblandade i produktionen varit ute och cyklat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag ser ändå inte sambandet mellan Constantine, LxG, V for Vendetta och 300 förutom att de är filmer gjorda av företag som har sina huvudkontor i samma stad. Om det kommer en dålig film från Hollywood är den ju inte dålig för att den kommer ifrån Hollywood utan för att de som varit inblandade i produktionen varit ute och cyklat.

Nja, det är ju inte bara det att företagen ligger i samma stad, utan det faktum att alla företagen drivs på samma sätt. Många av de serier som har filmatiserats är i original oerhört samhällskritiska, men i filmatiseringen har detta element tonats ned för att gå hem hos en så stor del av publiken som möjligt. Man har tagit en undergroundföreteelse och gjort det till mainstream. För serier som redan i original är bredare, som de mer renodlade superhjälteserierna, är det klart att överföringen till film är smidigare.

 

Nu känner jag att jag är på väg dra den tråden ganska långt bort från ämnet, så det är nog bäst att jag slutar innan jag börjar spy ur mig ännu mer galla över dagens Hollywood. Det finns trots allt en anledning till att jag nästan aldrig ger mig in i diskussioner om specifika filmer på det här forumet. Om du trodde att våra diskussioner om politik var heta...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Grymt överdjävla bra film! Helt fantastisk.

 

Jag har läst lite åsikter om att filmen saknar story. Vad menar man då? Det är ju en av dom största berättelserna jag sett på en bioduk över huvud taget. Jag skulle säga i klass med Dom Sju Samurajerna.

 

"300" kommer att stanna kvar länge, länge i våra filmdiskussioner. Det är ett solklart fall av en blivande klassiker.

 

jbergman: "Filmer som är helt inspelade framför greenscreen ger mig bara en klaustrofobisk känsla eftersom man inte får någon känsla för rummet."

 

Tänk jag tycker precis tvärtom. Filmer inspelade "på riktigt" ger mig aldrig känsla för rummet eftersom vi så ofta fuskar med perspektiv, ljussättning osv för att klara oss ur dyra budgetsituationer och när vi ska visa det där storslagna så finns aldrig pengarna för att göra det "på riktigt". All film är illusion. För mig är det ganska oviktigt hur man skapar den där illusionen. Och jag är mäkta imponerad av hur vi kan använda datorer för att skapa en ny form som är grafiusk på ett sätt som inte går att göra "på riktigt". Jag ärlskar att kunna manipulera med fina detaljer av ljus på skådespelarna utan att behöva bry mig om hur det påverkar miljön i övrigt. Det påminner mycket mer om Film Noir. När fomen var mer stram, mer styrd, mer grafisk och direkt. "Realistisk" film är också kul - men den är lika mycket illusion och fusk. Filmer som inte fuskar utan bara är "rakt upp och ned" det kameran ser är ofta gjord av amatörer som inte vet hur man blockar scener eller skapar liv med kameran.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänka sig att jag tycker helt tvärtom än vad Munthe tycker.

 

Det var alldeles för mycket politisk historia i filmen. Jag vill bara ha slakt och övervåld. Jag sktier fullständigt i drottningen och det kassa rådet. Filmen skulle koncentrera sig på slaget och inget mer.

 

Visst jag tyckte om filmen, men kan fortfarande inte komma ifrån att både stilen och soundtracket är som stulet från Gladiator.

 

7/10

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst jag tyckte om filmen, men kan fortfarande inte komma ifrån att både stilen och soundtracket är som stulet från Gladiator.

 

7/10

fast 300 ligger väldigt mycket längre ifrån Gladiator än vad Gladiator ligger från Braveheart. Det är till och med samma kille som spelar Maximus polare som gör exakt samma roll i Braveheart (killen med ärr på kinden). Minns inget rocksoundtrack i Gladiator heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänka sig att jag tycker helt tvärtom än vad Munthe tycker.

 

Det var alldeles för mycket politisk historia i filmen. Jag vill bara ha slakt och övervåld. Jag sktier fullständigt i drottningen och det kassa rådet. Filmen skulle koncentrera sig på slaget och inget mer.

 

Visst jag tyckte om filmen, men kan fortfarande inte komma ifrån att både stilen och soundtracket är som stulet från Gladiator.

 

7/10

 

Javisst är slakt och övervåld kul. Det förnekar jag inte. Men nu är det här en film om ära. Det blir lite svårt att visa vad ära är om man inte berättar det. I det här fallet handlar det om att offra sig själv för nåt större medan politikerpacket sitter och gnäller. Kärnfullt och perfekt! Drottning Gorgo tyckte jag dessutom var en perfekt karaktär. Fy fan, när hon stabbade politikern till döds för att han kallade henne för hora var grymt coolt. Så ska dom tass!

 

Verklighetens Gorgo sa förresten även i verkligheten att "Bara Spartanska kvinnor kan föda Spartanska män" (stenhård replik).

 

Jag kommer knappt ihåg Gladiator. Gillade den inte alls när jag såg den. Vad har den stilmässigt gemensamt? Att båda filmerna utspelar sig i antiken?

 

300 är stenhårt grafisk på ett sätt som jag inte kan minnas att Gladiator var. Och väldigt, väldigt Frank Millersk. Jag var helt såld på "inbred swine"-repliken i början av filmen. Då hade jag kvittor på att jag befann mig i en kompromisslös Frank Miller-film och inte i någon tramsig Hollywood-Epic a la Gladiator.

Länk till kommentar
Share on other sites

MEN GUD FÖRIHELVETE!!! är de bara jag som inser vilken javla hysterisk skit det här är... kommersiell sörja helt enkelt

 

det var fan ingenting som var bra i filmhelvetet. de visuella effekterna som skulle vara så "häftiga" var det ju jävla toy story 2 klass på!!!!!!

negativt:

1. efter kung sparta köttat igenom femtioelvatusen islamister så var både han och svärdet lika tort som lembasbröd.

2. det sprutande blodet måste fan ha varit gjort i paint.

3. va fan gjorde faramir där?

4. de avskyvärda MTV-sekveserna i slow-motion med "döfräck" metall rock

5. ofta slaget avgjordes av gollum

6. de jävla tarvliga "monsterjävlarna" som intesomhelst såg ut som något annat än något datoriserat ihopkok.

7. kommersiell sörja, endast gjord för att göra de rika rikare och underhålla IQ-befriade fjantar (familjer, barn och ungdom 11-18år)

 

positivt:

1. finansiererna lär ju ha gått i plus...

2. visst vill man va spartan ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Javisst är slakt och övervåld kul. Det förnekar jag inte. Men nu är det här en film om ära. Det blir lite svårt att visa vad ära är om man inte berättar det. I det här fallet handlar det om att offra sig själv för nåt större medan politikerpacket sitter och gnäller. Kärnfullt och perfekt! Drottning Gorgo tyckte jag dessutom var en perfekt karaktär. Fy fan, när hon stabbade politikern till döds för att han kallade henne för hora var grymt coolt. Så ska dom tass!

 

Verklighetens Gorgo sa förresten även i verkligheten att "Bara Spartanska kvinnor kan föda Spartanska män" (stenhård replik).

 

Jag kommer knappt ihåg Gladiator. Gillade den inte alls när jag såg den. Vad har den stilmässigt gemensamt? Att båda filmerna utspelar sig i antiken?

 

300 är stenhårt grafisk på ett sätt som jag inte kan minnas att Gladiator var. Och väldigt, väldigt Frank Millersk. Jag var helt såld på "inbred swine"-repliken i början av filmen. Då hade jag kvittor på att jag befann mig i en kompromisslös Frank Miller-film och inte i någon tramsig Hollywood-Epic a la Gladiator.

 

Utförandet är så tråkigt dramaturgiskt så man vet vad som kommer att hända innan det ens har hänt. Narrationen påminner verkligen mycket om Braveheart när det är Analeptiskt. Både Gladiator och Braveheart handlar om patrionism, fast det framgår bättre i Braveheart och 300.

 

Slutet av filmen skrek nästan Gladiator med musiken och när hon står på en äng.

 

Snyder skulle ha hålt sig 100% till förlagan och skippat all politikersnack. Det ör just kungen jag vill se och hans kamp på persierna. Filmen skulle vara klokren i sin genren om de bara skulle hållt sig till slaget som i förlagan.

 

fast 300 ligger väldigt mycket längre ifrån Gladiator än vad Gladiator ligger från Braveheart. Det är till och med samma kille som spelar Maximus polare som gör exakt samma roll i Braveheart (killen med ärr på kinden). Minns inget rocksoundtrack i Gladiator heller.

 

Har du ens hört Soundtracket? Det finns 1 låt av 25 som har inslag av elektronisk metall. Resten av soundtracket använder samma instrument som Hans Zimmers Gladiator. Väldigt mycket latinska sång-röster i låtarna. (och ja, jag har soundtracket på datorn)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu sett denna film 4 ggr på bio. Och jag måste ju säga att den bara blir bättre. Älskar den verkligen.

 

På tal om Sin City: Jag håller inte med om att den är smörja, men jag tycker dock att denna film (300) är bättre än Sin City, mycket bättre.

 

På tal om datoriserade miljöer. Jag gillar det. Tycker att det är en spännande utveckling, speciellt då till filmer som detta.

 

Har ALDRIG sett en snyggare film än 300.

Länk till kommentar
Share on other sites

nja, Hero. Faktiskt känns 300 mer lik Hero än Gladiator eller Braveheart.

 

Slutet i 300 påminde rätt mycket om slutet i Hero. Heros variant var dock betydligt mycket snyggare i mitt tycke.

 

Annars tycker jag inte att 300 direkt påminner om någon annan film jag har sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

is2sb.,

 

Vänta nu,ska ska vi verkligen behöva höra detta "kommersiell sörja"argumentet igen!! "Endast gjord för att göra dom rika rikare"är tamejfan ännu dummare,Visst,jag hajjar att du e i fyllan, men att tro att film görs "bra" för att detta stämmer med din kommunistiska övertygelse, om att film som är ekonomiskt framgångsrika måste vara skit är naturligtvis direkt skenant! Stackare!Frank Millers 300 är att behandla som en milstolpe,man kommer att referera till denna enastående prestation länge,länge...å du,onödigt att dricka mer..fyllyrsel behöver vi inget mer av!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...