Gå till innehåll

Frank Miller's 300


_nemo_

Recommended Posts

Kamikazepiloter och självmordsbombare är alltså också storslaget ärofulla? Smått rubbade galningar kan man kalla dom i alla fall. Och syftet med offret kan väl inte förminska äran? Eller?

 

Jag tycker Frodo är ärofull (men kanske ännu mer Samwise Gamgi). Eller?

 

Att svaga inte kan ha en plats i armén, och att "dåliga" bebisar kastas utför stup, det luktar unken fascism. Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kamikazepiloter och självmordsbombare är alltså också storslaget ärofulla? Smått rubbade galningar kan man kalla dom i alla fall. Och syftet med offret kan väl inte förminska äran? Eller?

Kamikazepiloterna var varken ärofulla eller rubbade galningar. Det fanns ett försök tydligen att höja upp deras status efter andra världskriget om jag fattat grejen rätt, men nuförtiden finns det en stark motrörelse i Japan som vill få bort det där. Väldigt många Kamikazepiloter var mer eller mindre tvugna att åka, och väldigt många av dem fick så lite bensin i planen att de inte ens nådde fram till sitt mål har jag hört. Om någon var rubbad eller galen var det nog snarare de som tvingade iväg kamikazepiloterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

men det var så billigt att bara döda dom under några sekunder, när hela filmen byggt på att de kan överleva och kanske har en chans.

 

Så uppfattade jag den aldrig. Jag var helt på det klara med att dom skulle kämpa till siste man hela tiden. Sorgligt och storslaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja där har du en hulken-kvinna;)

 

Om jag skulle tvätta tjugo kilo tvätt på två timmar - skulle du uppfatta mig som typiskt kvinnlig då?

 

Statistiskt är det fler män som mördar än kvinnor, bara för att man kan räkna upp några så betyder inte det att siffrorna är jämna.

 

Så du menar att vi män är mördare och det är något typiskt manligt att döda andra människor?

 

Statistik är helt ointressant. Den amerikanska armén förlorade mot Nordvietnamesiska armén bl a därför att dom mötte både kvinnor och män som var starkare motiverade. Nordvietnameserna orkade inte dra runt på en massa könstankar i krig utan alla fightades för samma mål. Därför vann dom. Och kvinnorna var lika kampbenägna som männen. (Sedan vill iofs USA fortfarande inte erkänna att deras armé, som är världens största, fick spö av en av dom minsta som dessutom bestod av ca 50/50 tjejer)

 

Att kvinnor inte kan vara krigare är en av dom dummaste påfunden i världshistorien. Statistik? Jag säger som Kung Leonidas när han tycker att Xerxes har tagit med sig många män att Spartanerna har tagit med sig fler krigare. Det är aldrig kvantitéten som räknas utan kvalitén. Det finns alldeles för många exempel på outstanding krigare som har varit kvinnor för att någon typ av statistik om att män skulle vara mer våldsbenägna skulle vara intressant för mig. Det intressanta är inte om man kan skjuta mot någon för att man följer order. Det intressanta är om man är outstanding. Som Elektra (som också bygger på en historisk figur).

 

Allt annat är unken sexism. Kvinnor som påstår att det är män som krigar är också sexistiska (dom har köpt en patriarkalbild av verkligheten som inte stämmer). Dom har INGEN som helst koll på historien när dom påstår det.

 

varför inte ta 2 fula?

 

För att jag inte vill se fula människor i filmer som 300 och Elektra. Dom hör hemma i Ken Loachs filmer.

 

Det är två moderna skildringar utav så kallade "starka" kvinnor. Din fru är jag inte intresserad av men förstår att hon blir exalterad utav en tjej som slaktar killar med samurajsvärd, det är väl senaste modet.

 

Nej inte direkt. Amason-drottningarna Penthesileia och Antiopes blev upphetsade av sånt redan under antiken. I Amasonernas kultur (som var snarlik spartanernas) krävdes att en kvinna hade dödat minst tre innan hon fick bli med barn. Sedan har min frus upphetsning ingenting med män att göra. Hon blir lika upphetsad när Uma Thurman och Darryl Hannah dänger på varandra. Och hon tycker att det är ruskigt coolt med en bra filmfight mellan två killar också.

 

Min mormor var inte soldat, min morfar var. En riktig kvinna skulle aldrig skicka sina barn i krig och skulle aldrig slåss med vapen för nåt sånt som makt eller ära. Finns inget som säger att tjejer inte kan va bra krigare men krig är inte kvinnans påfund.

 

Hur vet du det när inga historiker kan se så långt tillbaka i tiden? Varför skulle inte en kvinna vilja försvara sitt land och sin trygghet med våld? Eller för den delen, som så många kvinnor, välja ett yrkesliv so proffssoldat? Det enda historiker kan konstatera är att det funnits en hel del överdjävligt skickliga kvinnliga soldater i historien.

 

Att sen kvinnor och barn tvingas i krig när männen börjar ta slut är en annan sak. Dessutom är alla ryska kvinnor starka kvinnor så det skulle va mej en ära att få bli en rysk sniperkvinnas lilla knähund.

 

Jag tror i det fallet att din hjärnsubstans skulle tapetserat någon Stalingrad-ruin innan du hann tänka ordet "knähund". Ditt påtående om att kvinnor tvingats till soldater kan jag inte ta på allvar. Du måste faktiskt läsa på lite om kvinnliga krigare genom historien. Ingen, absolut INGEN tvingade Jeanne D'arc till någonting. Hon lydde, enligt egen utsago, bara Gud. Hon bränndes på bål och "brottsrubriceringen" var att hon hade iklätt sig manskläder. Bränd på bål av ett gäng jävla krakar och backstabbers. Det enda hon gjorde var att försvara Frankrike med våld - bättre än någon man.

 

me like ;) nämen tror du missförstod lite. man och kvinnan är jämnlik men kvinnan låter sej inte hunsas av någon man bara för att han e man och lever rövare utan kvinnan vet vart skåpet ska stå och sätter ner det när det behövs.

 

Eh...va? (igen). Det låter ju helt sjukt.

 

inte nödvändigtvis. men det är en frukansvärt politiskt inkorrekt åsikt och sånt gillar ju både du och jag;) sen kommer yrkeskvinnorna i din familj aldrig att fostra mina barn, vilket jag är tacksam för.

 

Vi har självklart alla rätt att tycka som vi vill och göra vad vi vill så länge det inte går ut över andra. Någonting jag kommer att lära min eventuella dotter. Hon ska inte får lära sig att köket är hennes domän och att hennes "makt" som människa stannar där. Det kan du vara säker på. Jag känner inget som helst behov att att begränsa någon annans frihet. Särskilt inte min egen dotters.

 

då var det en grymt bra film - eller överjävla snygg. jag kommer räknas till dvd-statistiken men inte för att filmen är bra utan för att den är snygg och bra referensmaterial

 

Jag läste i Screen International idag att bolaget bakom filmen är totalt förvånade över statistiken. Ingen hade räknat med 300s framgångar. Och dom trodde att den vände sig till en helt annan målgrupp. Alla hade räknat med att den skulle funka på yngre män som gillar action. Ingen hade väntat sig att lite äldre människor och framförallt tjejer skulle älska den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att svaga inte kan ha en plats i armén, och att "dåliga" bebisar kastas utför stup, det luktar unken fascism. Eller?

 

Absolut! Det är det som gör filmen så cool. Zack Snyder har sagt att han gillade att berätta en subjektiv historia om ett gäng psykopater.

 

I vuxenseriernas värld slipper man moralism. Det är därför jag gillar 300. jag skulle aldrig vilja umgås med Millers Spartaner eller Sam Peckinpahs Vilda Gäng på riktigt. Men jag älskar att se film om dom.

 

Här i väst bär vi T-shirts med våra favoritfilmfigurer. För Japaner är det helt obegripligt eftersom det i deras ögon innebär att man vill ikläda sig filmfigurens identitét. Japaner vill inte göra det med sina filmfigurer etersom dom ofta har kackig moral, är ohövliga och kanske t o m luktar illa. Japanerna har fattat någonting. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten lathund i kvinnohistoria för den intresserade:

 

Förhistorisk tid:

Krigardrottningarna Vishpla, Aahhotep I, Zabibi, Samsi, Tomyris, Himoko, Jingo Kogo, Mavia, Saimei och Dihya al-Kahina. Kvinnliga Hittite krigare är daterade så långt tillbaka som 1300 före kristud. Bibeln beskriver Domaren Debora som en krigsledare och myten om Amazonerna har sina rötter i den Skytiska kulturen och historiskt även från Turkiet och Libyen. Vietnameserna har legenden om rebellerna Trung Trac, Trung Nhi, Tran Thi Doan, Phung Thi Chinh och Trieu Thi Trinh.

Fa Mulan fightades såklart i den Kinesiska armén och det blev en softad och snäll Disney-film av det. Mulan var inte riktigt så snäll i verkligheten.

 

Antiken:

Kvinnliga Gladiatorer var mycket populärt. En av dom bästa på att strida i vagn var kvinna. Kvinnliga grladiatorer kallades på arénan "Kvinnor av rang".

 

Romarna själva mötte på svårt motstånd från prominenta kvinnliga krigare och härförare som Medb från Irland, Aife från Skottland, och Drottning Scathach från Skye. Drottning Boadicea från The Iceni. Och Romarna var också allierade med Drottning Cartimandua från The Briganties.

 

Vikingar och Saxare:

En engelsk/saxisk Prinsessa ledde invasionen av Jutland på 500-talet. Drottning Aethelburgh förstörde Taunton. Drottning Tyra af Danmark attackerade Tyskarna.

 

Aethelflaed, Lady of Mercia ledde sina trupper mot Vikingarna och Olga från Ryssland stoppade mycket våldsamt en revolt.

 

Vikingarnas historia berättar om kvinnliga krigare som Heta, Visna och Veiborg. Sela och Alvid vara Vikinga-pirater. Stikla var en annan känd krigare. Rusilla slogs med sin bror om tronen. Gurith, Freydis Eiriksdottir, Audur och Ferdis var andra kvinnliga Krigare.

 

Och här kommer en radda senare krigare:

Emma Hertiginna av Norfolk, Matilda Hertiginna av Toscana Tuscany, Sichelgaita Princessa av Lombardy, Urraca Drottning av Aragon, Teresa av Portugal, Matilda av Ramsbury, Alrude Hertiginna av Bertinoro, Eleanor av Kastillien, Marguerite från Provence, Florine från Danmark, Berengaria från Navarre, Drottning Tamara från Georgien och Härskarinnan Matilda från Tyskland, Domina Anglorum, Matilda Augusta "Matilda den goda", Maude de Valerie var en Welesisk revolutionionär.

Kvinnor fightades mot Kjejsar Konrad och William Hertig av Poitiers trots att det var förbjudet i lag.

 

Listan är ändlös...

 

Under 1800/1900-talet sjunker den här statistiken av ärorika kvinnliga krigare. Industrisamhället tar över och det moderna köket uppfinns. Och någonting händer som förändrar hur saker och ting brukade vara.

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten lathund i kvinnohistoria för den intresserade:

Lathund? Mest en lista... Nä, jag undrade bara om det var några särskilda historiska verk du hade att rekommendera, framför allt vad gäller förhistorisk tid? Så har jag något att hålla utkik efter nästa går jag tar en antikvariatsrunda. Alla tips mottages tacksamt.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Här i väst bär vi T-shirts med våra favoritfilmfigurer. För Japaner är det helt obegripligt eftersom det i deras ögon innebär att man vill ikläda sig filmfigurens identitét. Japaner vill inte göra det med sina filmfigurer etersom dom ofta har kackig moral, är ohövliga och kanske t o m luktar illa. Japanerna har fattat någonting. :)

 

Cos-Play?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kamikazepiloterna var varken ärofulla eller rubbade galningar. Det fanns ett försök tydligen att höja upp deras status efter andra världskriget om jag fattat grejen rätt, men nuförtiden finns det en stark motrörelse i Japan som vill få bort det där. Väldigt många Kamikazepiloter var mer eller mindre tvugna att åka, och väldigt många av dem fick så lite bensin i planen att de inte ens nådde fram till sitt mål har jag hört. Om någon var rubbad eller galen var det nog snarare de som tvingade iväg kamikazepiloterna.

 

Du har rätt. Där ger jag mig... Eller vore det mer ärofullt att kämpa på, trots det oundvikliga nederlaget? Äh, jag ger mig. :)

 

Filmen var helt enkelt inte för mig.

 

Är hårdrockare, men har aldrig gillat hårdrockstexter som hyllar diverse fiktiva krigare och mytiska kungar som slogs för ära och hämnd (Symphony X, Kamelot, Manowar). Jag vill ha lite mer "relevans", och lite färre "stolta, ärbara män". Det blir bara tragikomiskt för mig, aldrig häftigt och spännande.

Det kanske speglar sig i min filmsmak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag skulle tvätta tjugo kilo tvätt på två timmar - skulle du uppfatta mig som typiskt kvinnlig då?

 

Jag skulle inte bry mej mindre. Det är du som tror att min åsikt är att kvinnor ska stå vid spisen och föda barn. Det talar bara om hur pass fördomsfull du är.

 

Så du menar att vi män är mördare och det är något typiskt manligt att döda andra människor?

 

Jag är man och jag är inte mördare och det är grymt korkat att mörda andra människor - bättre att tortera dom;)

 

Statistik är helt ointressant. Den amerikanska armén förlorade mot Nordvietnamesiska armén bl a därför att dom mötte både kvinnor och män som var starkare motiverade. Nordvietnameserna orkade inte dra runt på en massa könstankar i krig utan alla fightades för samma mål. Därför vann dom. Och kvinnorna var lika kampbenägna som männen. (Sedan vill iofs USA fortfarande inte erkänna att deras armé, som är världens största, fick spö av en av dom minsta som dessutom bestod av ca 50/50 tjejer)

 

Gäsp

 

Att kvinnor inte kan vara krigare är en av dom dummaste påfunden i världshistorien

 

Vem har sagt att dom inte kan? Kan kan dom men det är lika korkat som att män är det.

 

 

För att jag inte vill se fula människor i filmer som 300 och Elektra.

 

Exakt för det säljer inte. Hade 300 varit ful hade den inte sålt.

 

Nej inte direkt. Amason-drottningarna Penthesileia och Antiopes blev upphetsade av sånt redan under antiken. I Amasonernas kultur (som var snarlik spartanernas) krävdes att en kvinna hade dödat minst tre innan hon fick bli med barn. Sedan har min frus upphetsning ingenting med män att göra. Hon blir lika upphetsad när Uma Thurman och Darryl Hannah dänger på varandra. Och hon tycker att det är ruskigt coolt med en bra filmfight mellan två killar också.

 

Cool fru du har, nästan så man själv blir lite sugen på att få gifta sej med henne. Stenhård som få. Hur många har hon dödat?

 

Hur vet du det när inga historiker kan se så långt tillbaka i tiden? Varför skulle inte en kvinna vilja försvara sitt land och sin trygghet med våld? Eller för den delen, som så många kvinnor, välja ett yrkesliv so proffssoldat? Det enda historiker kan konstatera är att det funnits en hel del överdjävligt skickliga kvinnliga soldater i historien.

 

Om du inte har glömt det så har både min mor och min mormor deltagit i krig och andra våldsamheter med ond bråd död och jag litar på deras förstahandsinformation när dom säger att det finns ingen ära i att döda andra människor eller slåss för påhittade gränser folk emellan hellre än på nån gammal avdankad historiker som troligtvis har spenderat hela sitt liv på ett bibliotek med ett glas cherry och en cigarr i röven. Och en kvinna som gör det är lika korkad som en man som gör det.

 

Jag tror i det fallet att din hjärnsubstans skulle tapetserat någon Stalingrad-ruin innan du hann tänka ordet "knähund". Ditt påtående om att kvinnor tvingats till soldater kan jag inte ta på allvar. Du måste faktiskt läsa på lite om kvinnliga krigare genom historien. Ingen, absolut INGEN tvingade Jeanne D'arc till någonting. Hon lydde, enligt egen utsago, bara Gud. Hon bränndes på bål och "brottsrubriceringen" var att hon hade iklätt sig manskläder. Bränd på bål av ett gäng jävla krakar och backstabbers. Det enda hon gjorde var att försvara Frankrike med våld - bättre än någon man.

 

tyvärr kan jag inte ta dej på allvar heller för du lallar om historier du inte ens känner personerna i, om ett ämne som inte existerat i det här landet åtskilliga generationer tillbaka. du tror att ära är ett verkligt ord som existerar i krig och i och med det så blir du en parodi på en patriotisk amerikans b-film och du borde hålla dej till dina Frank Miller Spartaner i din låtsasvärld. När din mor varit i krig och gladeligen skulle skicka ut dej för att slåss för ära ska jag överlägga att ta dej seriöst.

 

 

Eh...va? (igen). Det låter ju helt sjukt.

 

jag trodde du gillade sjuka saker som att rullstolsbundna nazister smiskar skyltdockor blodiga? då är väl att hunsas av en kvinna inte så värst sjukt? det är väl bara gött. enligt din egen utsago så va väl din kvinna ganska så sträng så du borde veta vad jag pratar om;)

 

Vi har självklart alla rätt att tycka som vi vill och göra vad vi vill så länge det inte går ut över andra. Någonting jag kommer att lära min eventuella dotter. Hon ska inte får lära sig att köket är hennes domän och att hennes "makt" som människa stannar där. Det kan du vara säker på. Jag känner inget som helst behov att att begränsa någon annans frihet. Särskilt inte min egen dotters.

Återigen så är det dina fördommar som tror att min åsikt är att en kvinna ska stå vid spisen. Kvinnor ska stå vart dom vill stå och göra vad dom vill göra. Vad vi pratade om var min definition av en stark kvinna och som jag påpekat så många gånger tidigare så låter en stark kvinna sej inte hunsas utav någon så med andra ord väljer hon själv om hon vill stå i köket eller inte. En kvinna som står i köket fast hon inte vill är inte en stark kvinna i mina ögon. Så en stark kvinna kan alltså, om vi sammanfattar lite snabbt, vara en yrkeskvinna, en hemmafru, president, dagisfröken, krigare, kassörska etc etc. Vad jag däremot säger är att det finns få starka kvinnor enligt min definition, speciellt under 35-40, och speciellt inte "sexiga" film/tvstjärnor med tuffa repliker. Alla andra korkade åsikter om kvinnor som står vid spisen får du stå för själv. Istället för att tjaffsa en massa nonsens och försöka pracka på mej din farfars gamla åsikter så kan du lägga fram din egen definition på en stark kvinna elelr komma med lite förstahandsinformation om äran bland dina krigar-kvinnor i släkten. Tjoho

Länk till kommentar
Share on other sites

Rabies: Nu vände du på en 25-öring. Vad hände med dina politiskt inkorrekta åsikter du hade någon post tidigare. Har du ändrat dig nu?

 

Kvinnor startar inte krig, ska inte använda sig av typsikt manliga saker och är lämpliga som starka husmödrar, remember? Jag kan citera dig om du vill.

 

Och jag förstår inte riktigt hur du tycker att du har bättre förståelse för krig än vad jag har för att din coola farmor var sjuksköterska i Stalingrad? Mina släktingar organiserade väpnat motstånd i Norge och sabotage i Sverige och jag har två Gestapo-officerare nära i den andra delen av släkten som försvann spårlöst -45 men det ger inte mig någon större koll på hur det verkligen var. Men jag kan tycka att en hel del människors mod såg till att vi kan leva i en värld som aldrig invaderades av Nazismen - och att det är värt att äras och hedras. Sedan kan du tycka att jag låter billig och amerikansk.

 

Och anledningen till att det satt en ;) efter min kommentar om "ära" är för att den inte var helt allvarlig. Jag kan skilja på verklighet och Frank Millers asgrymma fantasivärld.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är det där? Peter Pan? Är han seriös eller manodepressiv?

 

Maskerad. Varken mer eller mindre. Och om det är "vardagligt" är det ännu mer tragikomiskt.

 

Ha ha. Såg något TV-inslag om honom. Det är tydligen helt en sexuell grej för honom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Peter Pan har haft sin hemsida uppe i flera år, jag såg en del av inslaget också och blev skitförvånad. trodde jag var den enda som hittat till hans sida.

 

Det kusliga är väl att han är i 50-årsåldern.

Hur är det egentligen, har Michael Jackson råd att ha kvar Neverland, eller har han sålt det eller bestämt sig för att ha kvar det? Annars kanske den här killen borde fundera på att investera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Munthe

jag har inte vänt på en 25-öring, det är du som har oförmåga att tolka innebörden av vad jag skriver på grund av dina egna fördommar. och du kan inte citera vad jag har skrivit eftersom att du hakar upp dej på ord och inte på sammanhang. som jag sa till nån annan så är det inte ordet som avgör meningen utan helheten av vad det betyder. om jag i en mening säger nåt du inte förstår och i en uppföljande mening förklarar vad jag menar så är det helheten av samanhanget som gäller och inte den meningen som du inte förstod för den förstod du inte. kvinnor startar inte krig nej, inte män heller. typiska manliga och kvinnliga saker är det du som lallat om och likaså husmödrar, tvättvikning och matlagning. att du förknippar en stark kvinna med en husmoder är fortfarande dina egna fördommar. jag har gett min definition på en stark kvinna men du har inte kommit med nåt. hur kommer det sej? har du mån tro inget att komma med?

 

vissa saker får man i sej med modersmjölken. händelser sätter sina avtryck och spår genom generationer, men det förväntar jag mej inte att du har förmåga att förstå. hade du gjort det så hade ordet ära aldrig existerat i ditt ordförråd, smilegubbe eller inte. mod är en annan sak. mod är när en person trotsar sina största rädslor för att hjälpa någon annan eller för att ta sej igenom nånting svårt. att i efterhand hedras för sitt mod är inte samma sak som att gå ut i strid för ärans skull. mod är nånting mycket stort, heder är ofta sånt som leder till krig. ett öga för ett öga i alla oändlighet för att upprätthålla sin så kallade heder.

 

jaja så länge du inte kommer med några egna åsikter eller definitioner utan bara hänvisar till sånt du har läst dej till så kan vi väl kalla den här diskussionen avslutad. det skulle dock vara kul att veta vad din fru anser om att skicka iväg eran dotter till att bli kanonmat

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...