Gå till innehåll

Frank Miller's 300


_nemo_

Recommended Posts

Visst, som en flyktig önskan, men aldrig "på riktigt". Jag trivs med den jag är, ser ingen anledning att försöka imitera någon annan.

 

Beror ju alldeles på vem för den delen. Skulle vara sjukt om folk gick runt som Jack Sparrow, men desto mindre skulle det vara om de var någon från anygiven-high-school-film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen kunde de skippa den töntiga analeptiska narrationen som de använder.

 

Frågar först: vad betyder narration? Är det samma sak som Voice-over? Men vad betyder då ''a narrative film''? Har läst om det uttrycket i en engelskspråkig bok om filmskapande.

 

Sedan angående 300, tyckte den var snygg (kunde varit snyggare: bullet-time, de coola vinklarna/scenerna kunde på något sätt hört ihop, det kändes som att de var lite lösryckta) men filmen hade inte en engagerande historia tycker jag. Det känns som att filmskaparna använde historien som en ursäkt för att leka med nya effekter och så vidare.

Dessutom får jag intrycket av att det i serien finns en massa coola varelser och så ''måste'' de vara med i filmen osså. Det spelar inte så stor roll om de bara är med i några sekunder, bara de är med, så att säga.

Missförstå mig inte, jag tycker det är ascoolt med häftiga vinklar, snyggt ljus, coola repliker och grymma varelser men om de bara hade gjort varelsefighterna lite mer annorlunda och logiska hade jag älskat filmen, kanske till och med lika mycket som Munthe ;).

 

Avslutningsvis vill jag bara säga att diskussionen mellan Munthe och Rabies ballade ur, Rabies argument blev ju i slutet bara patetiska. Tyckte däremot det om Lovis var tänkvärt.

 

Feel free to comment...

Länk till kommentar
Share on other sites

Munthe

jag har inte vänt på en 25-öring, det är du som har oförmåga att tolka innebörden av vad jag skriver på grund av dina egna fördommar. och du kan inte citera vad jag har skrivit eftersom att du hakar upp dej på ord och inte på sammanhang.

 

Nej jag hakar upp mig på ordföljder som skapar meningar och på så sätt samanhang. Som att kvinnor inte ska ägna sig åt typiskt manliga saker som i fallet Elektra.

 

som jag sa till nån annan så är det inte ordet som avgör meningen utan helheten av vad det betyder.

 

Då kanske du ska funera på att vara tydligare.

 

kvinnor startar inte krig nej, inte män heller.

 

Nehej. Vilka är det som gör det då? Giraffer?

 

jag har gett min definition på en stark kvinna men du har inte kommit med nåt. hur kommer det sej? har du mån tro inget att komma med?

 

De var jag som började att prata om starka kvinnobilder och sedan hängde du på. Först Drottning Gorgo och sedan Elektra. Det var jag som skrev att scenen med Gorgo borde visas för unga tjejer. EFTER det förmedlade du din syn på vad en stark kvinna är och du påstod att disna åsikter var politiskt inkorrekta.

 

vissa saker får man i sej med modersmjölken. händelser sätter sina avtryck och spår genom generationer, men det förväntar jag mej inte att du har förmåga att förstå.

 

Vad menar du med det?

 

hade du gjort det så hade ordet ära aldrig existerat i ditt ordförråd, smilegubbe eller inte. mod är en annan sak. mod är när en person trotsar sina största rädslor för att hjälpa någon annan eller för att ta sej igenom nånting svårt. ...det skulle dock vara kul att veta vad din fru anser om att skicka iväg eran dotter till att bli kanonmat

 

Du får fråga henne själv. Hur ska jag veta det? Hon kommer från skottsk släkt. The Black Douglases som var dom värsta frihetskämparna under den engelska invationens dagar och som kämpade vid William Wallaces sida. Sir James Douglas "The Good" och hans son Archibald "The Grim" slogs hårt för: -"FREEDOM!!!", för att slippa kräla som slavar för engelsmännens tyranni. Och jag kan intyga att ännu idag är frihet viktigt i hjärtat för skotten vid min sida. :) Och min eventuella dotter kommer att heta "Douglas" i andra namn precis som min fru.

 

Jag tycker att din mormor är jättecool men du är inte ensam i världen om att ha saker nedärvda med "modersmjölken".

Länk till kommentar
Share on other sites

Som att kvinnor inte ska ägna sig åt typiskt manliga saker som i fallet Elektra.

 

har aldrig nämt ordet typiskt så droppa det. innebörden utav meningen manliga saker i en manlig värld är att vi lever i en värld styrd utav män, inte sant? och de flesta brott som misshandel och vapenbrott begås utav män. börja för guds skull inte jiddra om att det finns kvinnor som misshandlar och bär vapen med det är inte det det handlar om.

 

Då kanske du ska funera på att vara tydligare.

 

du är vuxen, du ska kunna tolka en mening bakom ett påstående, elelr åt minstone ha vett nog att fråga om saker som är oklara istället för att börja slänga över andras åsikter på någon.

 

Nehej. Vilka är det som gör det då? Giraffer?

 

fortsätt gissa. jag svarar gärna ifall du behöver fler ledtrådar. du vet ju min definition på en stark kvinna så det borde ju ge några hints tycker man ju.

 

De var jag som började att prata om starka kvinnobilder och sedan hängde du på. Först Drottning Gorgo och sedan Elektra. Det var jag som skrev att scenen med Gorgo borde visas för unga tjejer.

 

så din definition på en stark kvinna är en krigarkvinna? en som slåss med vapen? mördar? vad? du har fortfarande inte talat om det och jag tänker inte göra samma grej som dej och ösa över dej en massa åsikter som inte ens är dina, därför frågar jag för tredje? gången. vad är din definition?

 

EFTER det förmedlade du din syn på vad en stark kvinna är och du påstod att disna åsikter var politiskt inkorrekta.

 

jag påstod aldrig att MINA åsikter var politisk inkorrekta. jag skämtade till det lite med dej. "men DET är en frukansvärt politiskt inkorrekt åsikt och sånt gillar ju både du och jag;)"

 

här kläcker du ur dej den politiskt inkorrekta åsiken och försöker göra den till min:

"Så en stark kvinna är en stark husmoder? Lite 1800-talsfilosofi det där, tycker du inte? Jag tror att yrkeskvinnorna i min familj skulle rysa av den där beskrivningen av vad en stark kvinna är."

 

varpå jag svarar att det som du just kläckt ur dej är väldigt politiskt inkorrekt. håller du inte med? att du sen gör din egen lilla tolkning på det hela är ju inte mitt fel.

 

 

Du får fråga henne själv. Hur ska jag veta det?

 

Pratar ni inte med varandra?

 

Hon kommer från skottsk släkt. The Black Douglases som var dom värsta frihetskämparna under den engelska invationens dagar och som kämpade vid William Wallaces sida. Sir James Douglas "The Good" och hans son Archibald "The Grim" slogs hårt för: -"FREEDOM!!!", för att slippa kräla som slavar för engelsmännens tyranni. Och jag kan intyga att ännu idag är frihet viktigt i hjärtat för skotten vid min sida. Och min eventuella dotter kommer att heta "Douglas" i andra namn precis som min fru.

 

Frihet är nog lika viktigt för alla utom för dom som är undergivna inom BDSM. Men som du säger själv så slogs dom för frihet och inte ära. Ära är fortfarande bullshit och det vet du.

 

Så vill du backa tillbax och föra en vettig diskussion om starka kvinnor och lägga fram din definition eller vill du fortsätta pracka på mej åsikter och undvika att yttra dina egna? jag är öppen som en manlig prostituerad för förslag nummer 1 men stänger bordellen för förslag nummer 2. tuta och kör

Länk till kommentar
Share on other sites

Rabies, Munthe...

 

Tycker ni inte också att den här diskussionen spårat ur? Är det inte lika bra att bara enas om att ni har olika åsikter innan den blir ännu värre?

 

Eller kanske ta det om varandras fruar, BDSM och hur man skapar en mening i privata meddelanden istället för på forumet i en tråd som handlar om filmen 300.

Länk till kommentar
Share on other sites

du är vuxen, du ska kunna tolka en mening bakom ett påstående, elelr åt minstone ha vett nog att fråga om saker som är oklara istället för att börja slänga över andras åsikter på någon.

 

Det är därför jag så ofta använder den här symbolen i vår diskussion: "?". Den brukar användas när en mening formuleras i frågeform.

 

så din definition på en stark kvinna är en krigarkvinna? en som slåss med vapen? mördar? vad? du har fortfarande inte talat om det och jag tänker inte göra samma grej som dej och ösa över dej en massa åsikter som inte ens är dina, därför frågar jag för tredje? gången. vad är din definition?

 

Drottning Gorgo i "300". (Tycker inte att jag kan vara mycket tydligare än så - det är ett konkret exempel)

 

varpå jag svarar att det som du just kläckt ur dej är väldigt politiskt inkorrekt. håller du inte med? att du sen gör din egen lilla tolkning på det hela är ju inte mitt fel.

 

Som sagt; vad är det för fel på att försöka vara tydlig om man känner sig missförstådd?

 

Frihet är nog lika viktigt för alla utom för dom som är undergivna inom BDSM. Men som du säger själv så slogs dom för frihet och inte ära. Ära är fortfarande bullshit och det vet du.

 

Nej det vet jag inte. Diskussioner om heder kontra ära kan lätt bli förvirrande eftersom begreppen betyder lite olika saker på olika språk. När jag skriver "ära" kan jag för tydlighetesn skull påpeka att det är i diskussionen om filmen "300" där det naturligtvis är en direktöversättning av både serien och filmens "Glory". Som i det judeo-kristna sammanhanget där det är starkt besläktat med "perfektion" och "stolthet". Stolthet över att vara den man är och rätten att bevara det från andras förtryck. Dvs det "300" handlar om. Eller det Skottska Högländare slogs för. För mig är inte det bullshit.

 

(Java Ex Machina: Märk hur jag kämpar för att ändå hålla diskussionen kopplad till filmen ;) Jag är inte det minsta intresserad av rabies eventuella fru, eller hans BDSM-hobbys)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det vet jag inte. Diskussioner om heder kontra ära kan lätt bli förvirrande eftersom begreppen betyder lite olika saker på olika språk. När jag skriver "ära" kan jag för tydlighetesn skull påpeka att det är i diskussionen om filmen "300" där det naturligtvis är en direktöversättning av både serien och filmens "Glory". Som i det judeo-kristna sammanhanget där det är starkt besläktat med "perfektion" och "stolthet". Stolthet över att vara den man är och rätten att bevara det från andras förtryck. Dvs det "300" handlar om. Eller det Skottska Högländare slogs för. För mig är inte det bullshit.

 

Just begreppet "glory" är ju lite svårt att översätta. För mig var slaget vid thermopyle lika mycket för berömmelse som stolthet och perfektion. För hela idén att skicka en handfull krigare för att försvara nationen grundade sig (något som helt försvann i frank millers film) på att sist perserna kom så stod stora slaget vid marathon. Spartanerna hade fullt upp att fira sin högtid och sa i princip, "vi kommer i sinom tid... vänta bara". Slaget kom... och gick... och grekerna vann... och spartanerna hade tappat allt vad ära är... dom hade setts som ynkryggar som inte vågat vara med att slåss mot den persiska horden. Och grekerna hade vunnit med en underlägsen styrka. Något måste göras för att återupprätta spartanernas stolta ryckte...

 

Också kom perserna igen... mitt under festligheterna igen (tyder ju på att perserna faktiskt försökte tajma in slaget för att slippa spartanerna;)). Leonidas står med marathon-fiaskot i bakhuvudet. Oraklet spådde att om dom slogs så skulle grekland vinna men sparta skulle förlora en av sina kungar (här skiljer sig FM markant från förlagan;)). Leonidas drar iväg under kontroversiella former med sina 300 och planen är att slåss till siste man för att grekerna ska hinna mobilisera sig längre söderut. Spartanerna håller Perserna tillbaka några dagar, herdesonen (retar mig mycket på denna punkten i FMs version) förråder dom och dom faller till slut. Resten är historia.

 

Och "historia" är ju just vad dom var ute efter. Och det är det jag menar med att deras betydelse av "glory" är just "berömmelse". Ett sätt för dom att återfå sin stolthet och för att grekerna åter igen ska se sparta som den ultimata krigarstaten. Ett sätt att inspirera hela den grekiska nationens folk. Hela grejen var lika mycket ett PR-jippo för Sparta som ett slag för frihet för grekerna.

 

Fasst... samtidigt kanske jag beskriver mer "fame" än "glory" i betydelsen "fame and glory"... Och samtidigt så känner jag igen min diskussion i betydelsen för det omtvistade ordet "heder"... ni vet... hedersmord å grejer. Och i viss mån är det samma sak. Det är folk som känner att dom måste hävda sig mot sin omgivning. Men istället för att det är män som i rädsla slår sin hustru för att bli accepterad av kollegorna så handlar Spartas heder mer om att hävda sig på slagfältet.

 

En större grekisk styrka hade haft lättare att stå emot perserna vid thermopyle, men det hade inte varit lika episkt inspirationsgivande;)

 

Men om man tycker dessa aspekter är så viktigt i filmen så kanske man har missat halva poängen med upplevelsen... Och hela den sociala strukturen i sparta ÄR ju uppenbart fascistisk. Den rena spartanska rasen och allt det där... och propagandavibbarna är där också... men i grund och botten är det en historia att sitta och käka popcorn till och garva när testoseronet sprutar ur de skäggiga ansiktena medan dom kläcker ur sig "THIS IS SPARTAAAA!!!"

Länk till kommentar
Share on other sites

... men i grund och botten är det en historia att sitta och käka popcorn till och garva när testoseronet sprutar ur de skäggiga ansiktena medan dom kläcker ur sig "THIS IS SPARTAAAA!!!"

 

Ja, visst känns den lite parodisk?

Länk till kommentar
Share on other sites

Alright.

 

Jag menar inte att filmen var en parodi, men att vissa sekvenser var parodiska, i mina ögon. Till exempel den typ av scen som jag citerade från jmalmsten.

 

Personerna var faktiskt lite karikatyrer, och det over-the-top ödesmättade pep-talket var komiskt ibland. Jag log och åt popcorn.

 

Du tycker en sak, och jag tycker en annan. Det är inte mycket annat man kan göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Drottning Gorgo i "300". (Tycker inte att jag kan vara mycket tydligare än så - det är ett konkret exempel)

 

Jag tycker att du kan vara en aning tydligare. Till exempel som jag var med Lovis från ronja rövardotter. Först skrev jag vem hon var och vilken film hon var med i sen beskrev jag vad som gjorde henne stark i mina ögon. Drottning Gorgo i 300 säger ingenting eftersom att du och jag ser helt olika saker när vi kollar på filmen 300. Jag har redan skrivit att jag ser ytterligare en liten Charlies angel eller en Kill bill elelr en sex n the city brud när jag kollar på drottning gorgo i filmen 300, ytterligare en välförpackad produkt som ska få killarna att dregla och tjejerna att få känna sej lite tuffa. Ska jag ta för givet att du ser samma sak?

 

Diskussioner om heder kontra ära kan lätt bli förvirrande eftersom begreppen betyder lite olika saker på olika språk.

 

ska vi testa att ta det på svenska då vi båda troligtvis förstår det bäst?

 

När jag skriver "ära" kan jag för tydlighetesn skull påpeka att det är i diskussionen om filmen "300" där det naturligtvis är en direktöversättning av både serien och filmens "Glory". Som i det judeo-kristna sammanhanget där det är starkt besläktat med "perfektion" och "stolthet". Stolthet över att vara den man är och rätten att bevara det från andras förtryck. Dvs det "300" handlar om. Eller det Skottska Högländare slogs för. För mig är inte det bullshit.

 

ära, heder, stolthet - same shit. sånt som tonårspojkar och självmordsbombare sysslar med.

 

300 för mej handlar om ett gäng idioter som itne har nåt vettigare för sej, så dom gör det extra långsamt. tydligen måste man va ett geni för att förstå filmens storhet men det är jag tyvärr för dum för.

 

 

Märk hur jag kämpar för att ändå hålla diskussionen kopplad till filmen

 

ja vi ser att du kämpar. det får du 100+ poäng för. nu har du snart vunnit

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att du kan vara en aning tydligare. Till exempel som jag var med Lovis från ronja rövardotter. Först skrev jag vem hon var och vilken film hon var med i sen beskrev jag vad som gjorde henne stark i mina ögon. Drottning Gorgo i 300 säger ingenting eftersom att du och jag ser helt olika saker när vi kollar på filmen 300. Jag har redan skrivit att jag ser ytterligare en liten Charlies angel eller en Kill bill elelr en sex n the city brud när jag kollar på drottning gorgo i filmen 300, ytterligare en välförpackad produkt som ska få killarna att dregla och tjejerna att få känna sej lite tuffa. Ska jag ta för givet att du ser samma sak?

 

Nu vet jag ju inte hur Munthe ser på saken... men det är just precis den bilden jag fick av fru Gorgo (lustigt... jag lade inte ens hennes namn på minnet när jag såg filmen, vad satt jag och koncentrerade mig på?). För det är just så jag uppfattat denna "feministiska anda" som genomsyrar så många kvinnliga hjältar. Man blir lite konfunderad, är dessa karaktärer skapade med män eller kvinnor som målgrupp?

 

Fasst vill man se radikalfeminism på film så är väl Tank Girl ett roligare alternativ... Den är som en Spice Girls-video på LSD mitt under cyberpunk/postapoc/serietidningsfilmatiseringarnas förra högkonjunktur... Men vad har en film om uppkäftiga kvinnor i en värld utan vatten där den ultimata mannen visar sig vara en muterad känguru med feminism att göra? ingen aning... det är bara lite av vibbarna jag fick i övrigt. Men hela filmen var så flippad att jag inte brydde mig om det.

 

vilket ungefär är som Gorgo... varför bry sig om en så liten detalj i en film med så stora "artistiska friheter"? Vad gjorde att munthe och rabies tog det här så personligt?

 

300 för mej handlar om ett gäng idioter som itne har nåt vettigare för sej, så dom gör det extra långsamt. tydligen måste man va ett geni för att förstå filmens storhet men det är jag tyvärr för dum för.

 

1. Spartanerna hade många anledningar för att göra det dom gjorde.

 

2. När det gäller strid så var dom taktiska snillen. Inga idioter... (ska man vara bisserwasser så är ju ordet "idiot" en benämning på en person som ej är politiskt engagerad, så visst, många av dom kan ju ha varit rena "idioter"). Var dom sinnessvaga? Nejdå. Dom var fullt på det klara att dom skulle dö i striden. Hade bara lite annorlunda synsätt på det hela.

 

3. Geni? är man på något sånär kritisk så faller ju filmen ihop som ett korthus. Nej, i mina ögon så ser man endast den storheten som finns i filmen när man kopplar bort stora delar av sin analytiska hjärna och bara goes with the flow.

 

Den är inget storylinemässigt mästerverk... men den är förbannat snygg och det är därför den är så poppis.

 

För mig är Ära, Heder och Stolthet i grund och botten väldigt fina ord som sällan används i sin rätta plats. Vad har självmordsbombare med dessa ord att göra? Eller för den delen hur föddes begreppet "hedersmord"? Jag tror inte jag sett något mord som kan attribueras till att stärka någons heder. Kan vi kalla slaget om Thermopyle för ett kollektivt självmordsattentat för att främja spartas status? jovisst. Var det en Hederlig eller Ärlig strid? nja... men säg den strid som är det... All strid går ju ut på att utnyttja motståndarens svagheter.

 

Men återigen. Det är lustigt att finna dessa djupa och analytiska diskussionerna i en film där det mest finstämda citatet är i stil med "Only spartan women give birth to REAL men!"... Vill man ha en tankenöt att knäcka så kan man ta sig an något av tarkovsky eller liknande. Den här filmen är helt enkelt inte byggd för att klara närmare granskning av annat än stunts och effekter... och det var ju inte tanken heller...

Länk till kommentar
Share on other sites

jmalmsten

 

vilket ungefär är som Gorgo... varför bry sig om en så liten detalj i en film med så stora "artistiska friheter"?

 

jag bryr mej inte mer än att hon kändes frukansvärt plastig, tills någon säger att man bör visa henne för tonårstjejer som blir kallade hora och tror att det ska lösa några problem.

 

 

1. Spartanerna hade många anledningar för att göra det dom gjorde.

 

Spartanerna i verkligheten kanske men inte dom i filmen. För mej framställs dom som idioter.

 

3. Geni? är man på något sånär kritisk så faller ju filmen ihop som ett korthus. Nej, i mina ögon så ser man endast den storheten som finns i filmen när man kopplar bort stora delar av sin analytiska hjärna och bara goes with the flow.

 

Jag för min del kopplar aldrig bort nån del av min hjärna och jag kollar aldrig på film för att fördriva tiden. Jag går mer igång på tankar bakom än själv ytan. Om man skulle ta verje film för va den är så skulle det inte finnas några dåliga filmer. Jag förväntar mej att få nåt slags utbyte med en film ungefär som jag får av att prata med en vän. Jag har inte vänner bara för att ha vänner och fördriva tid utan för att dela saker som sorg och glädje eller livserfarenheter och utvecklas som människa tills jag uppnår mitt personliga nirvana. Dåliga filmer kollar jag bara på ifall jag blir lurad till att göra det men då brukar jag oftast stänga av efter 5 minuter, eller i utbildningssyfte. Varför ska man behöva koppla bort sin analytiska del av hjärnan när man ser en film? Jag såg inte att det stod i början en varning om det i början av filmen.

 

 

Den är inget storylinemässigt mästerverk... men den är förbannat snygg och det är därför den är så poppis.

 

Det är väl typ det jag har sagt men Munthe har ju bestämt hävdat att det inte är på grund av att den är snygg som den slagit rekord utan för att storyn e skitgrym. Vilket jag inte tror ett dyft på.

 

Men återigen. Det är lustigt att finna dessa djupa och analytiska diskussionerna i en film där det mest finstämda citatet är i stil med "Only spartan women give birth to REAL men!"... Vill man ha en tankenöt att knäcka så kan man ta sig an något av tarkovsky eller liknande. Den här filmen är helt enkelt inte byggd för att klara närmare granskning av annat än stunts och effekter... och det var ju inte tanken heller...

 

Hur kan man veta vad tanken med filmen är ifall man inte läst nåt om filmen? Jag såg inte i trailern att det skulle vara en renodlad effektfilm och jag är inte ensam om att ha lurats på den nöten. Och som jag har sagt innan så nu vet jag att jag ska hålla mej borta från hjältefilmer och Frank Miller eftersom man inte kan förvänta sej att se nåt vettigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att du kan vara en aning tydligare. Till exempel som jag var med Lovis från ronja rövardotter. Först skrev jag vem hon var och vilken film hon var med i sen beskrev jag vad som gjorde henne stark i mina ögon. Drottning Gorgo i 300 säger ingenting eftersom att du och jag ser helt olika saker när vi kollar på filmen 300. Jag har redan skrivit att jag ser ytterligare en liten Charlies angel eller en Kill bill elelr en sex n the city brud när jag kollar på drottning gorgo i filmen 300, ytterligare en välförpackad produkt som ska få killarna att dregla och tjejerna att få känna sej lite tuffa. Ska jag ta för givet att du ser samma sak?

 

För mig är sexighet ingen svaghet. Varken för män eller kvinnor och filmen 300 känns inte som att den är till bredden packad med främst sexiga kvinnor. Eller vad säger du? Men jag förstår inte vad det är så svårt med mitt exempel Gorgo? Hon är 1. Drottning i Sparta och 2. regerade tronen efter Leonidas därför att hon inte tog skit från korrupta politiker. ...och jag förstår fortfarande inte vad Sex and the City har med Elektra eller 300 att göra. Sticker dom ned sina motståndare till döds i den serien? Det är isåfall avsnitt jag helt missat (och jag har inte sett särskilt många). Och, ja, jag tycker att katraktärer och människor som inte tar skit är starka karaktärer/människor. Oavsett kön.

 

ska vi testa att ta det på svenska då vi båda troligtvis förstår det bäst?

 

Nu försökte jag förklara varför vi eventuellt missförstår varandra men vill du vara tjurig så får du väl vara det.

 

ära, heder, stolthet - same shit. sånt som tonårspojkar och självmordsbombare sysslar med.

 

Det är väldigt intressant att när man slår på ord som t ex "frihet" (både fysiskt och på nätet) så ger engelska och svenska lexikon så helt olika innebörd. Bildgoogla på ordet "freedom" och du kommer att få upp en massa bilder på frihetsgudinnan och fåglar som flyger och vackra solnedgångar och gör samma sak på ordet "frihet" och då kommer att få träffar på döda barn i krigszoner och satirbilder på Fredrik Reinfeldt. Det är intressant hur stora kulturella skillnader det ändå finns mellan västerländska länder trots att vi ofta tror att vi är så globaliserade. Att jag skrev att det finns språkförbistringar mellan oilka bilder som dyker upp i huvudet på människor med olika språk när man pratar om samma ord skrev jag för att jag inte associerar ära/heder/stolthet till "övergrepp", "hedersmord", "mord", "tonårspojkar" eller "självmordsbombare" osv.

 

Men den här delen av diskussioner har helt lämnat filmen. För mig är 300 inte en film att ta på allvar så jag ser ingen poäng i att föra en allvarlig diskussion med filmen som bakgrund. 300 är knäpp och jättebra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag anser fortfarande att det är totalt omöjligt att slå så stort med en film som bygger på en relativt okänd serie, helt utan stjärnor utan att ha en väldigt solid storygrund att stå på. Visst kan man tjäna pengar på en tunn film utan innehåll. Men man slår aldrig globalt och så fundamentalt som 300 eller Star Wars eller Terminator utan en jäkligt solid mytberättelse som talar direkt till publiken.

 

Få fimer de senaste åren har så tydligt visat i både trailer och på posters vad det hela handlar om. Det är inte ofta som marknadsföringen hänger så tight ihop med produkten som i det här fallet. Posters med samma estetik som filmen och med vilda citat ur dialogen i gigantiska blodröda bokstäver och groteska karaktärsavbildningar i överdrivna poser. Det är inte utan att man blir ruggigt avundsjuk som filmmakare över den perfekta leveransen och distributionen av ett verk.

 

Att man kan missa vad det hela handlar om efter att ha sett trailers och passerat posters i biograffoajén är för mig ett totalt mysterium. Hur kan man vänta sig nåt annat än filmen 300 efter att ha sett trailers och poster? Det är lika tydligt som Rambo, Rocky och Karate Kid. Att inte fatta vad man har att vänta sig av 300 är som att bli förvånad över att en kille med stora muskler sköt ned vietnameser i nästan två timmar i Rambo II.

 

Men för att vända på frågan: Hur skulle man ha marknadsfört 300 så att det skulle ha blivit tydligt vad den handlade om?

300_poster_1.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Den är inget storylinemässigt mästerverk... men den är förbannat snygg och det är därför den är så poppis.

 

Förra årets absolut snyggaste och makalöst visuella film (mycket, mycket snyggare än 300) är inte i närheten av att ha spelat in sina kostnader ännu. Och då har den ändå stora stjärnor i alla roller. Colin Farrell, Christian Bale, Christoper Plummer, David Thewlis osv. Och den är en episk kostymfilm som 300. Med en mästerlig regissör bakom spakarn - Terrence Malick. Hur förklarar du det? Om "snyggt" räcker för att hitta en 300 publik?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men den här delen av diskussioner har helt lämnat filmen. För mig är 300 inte en film att ta på allvar så jag ser ingen poäng i att föra en allvarlig diskussion med filmen som bakgrund. 300 är knäpp och jättebra.

 

Bra då tar jag inte Drottning Gorgo eller dina uttalanden om henne på allvar heller så sätter vi punkt här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, en film blir inte en sån succé som 300 blev utan en solid grund. Visst, snygg film drar folk. Men inte på den där nivån.... Publiken gillade filmen och gick och såg den... Vissa gillade den inte, som du Rabies. Men att påstå att folk bara går på en film av estetiska skäl är helt galet. Då tror jag det faktum att det är mycket blod och våld drog mer folk... Men utan en engagerande handling hade den aldrig blivit en hit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, en film blir inte en sån succé som 300 blev utan en solid grund.

Jag håller med, men i just det här fallet spelar det politiska dagsläget in också. Det var väldigt många som gick och såg den som hade hört snacket om hur amerikanarna framställer perser som onda monster, blivit upprörda och ville se det med egna ögon, ofta drog de med polarna också verkar det som.

 

Iofs tvivlar jag inte på att den blivit en kioskvältare oavsett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...