Gå till innehåll

Frank Miller's 300


_nemo_

Recommended Posts

jag står fortfarande kluven, dels så är det väldigt "snyggt" men samtidigt så är så många delar så "Hallmark"... Jag får fortsätta sitta här som en grinig gammal gubbe... för jag är ju fortfarande intresserad av bakgrundshistorien...

kom igen, det är ingen dokumentärfilm. det är en episk action/äventyrsfilm baserad på en serietidning som är en vagt inspirerad dramatisering (med betoning på vagt inspirerad dramatisering) av något som hände för jättelänge sedan.

 

Det är skönlitteratur.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har inga problem med att man tar sig friheter med historien. flera av dom bästa bitarna i Liftarens Guide-filmen var dom där dom inte följde boken/radioteatern till punkt och pricka... Det jag motsätter mig är Hallmark-stämpeln på looken...

 

Förresten, hur mycket av orginalhistorien är benhård sanning?;) för allt vi vet så kan även den vara totalt skönlitterär...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Detta är lätt den film jag ser mest fram emot just nu. Verkar bli så jävla bra. Och efter att ha läst lite recensioner av den har ju inte gjort mig mindre förväntansfull. Läs bara det här t.ex:

[citat=aintitcool]This is what everyone was waiting for and let me tell you one thing about this movie: it does not disappoint. At every level this movie works. It looks great, it sounds great, it is great. Gerard Butler is the next Mel Gibson/Sean Connery. Zac Snyder is the next Peter Jackson. 300 is the next Braveheart. Is there blood? There's enough blood in this movie to make a diabetic vampire get a sugar boner just by watching it. There's enough action in this movie to feed a family of five. There's enough pure testosterone in this movie to grow hair on Orlando Bloom's chest. This is by far and away the manliest movie ever made. Football teams are going to watch this movie before a big game and then they're going to have sex with their wives/girlfriends/mistresses to it afterwards. Everyone MUST go see this film when it comes out in theaters. It is unlike anything you have ever seen put on the screen. [/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan inte beskriva hur snygg denhär filmen verkar vara! När man kommer på en film man vill göra, så får man ju en bild i huvudet som JÄMT är så jävla snygg. Den är perekt och fulländad och man vet att folket kommer tappa sin hakor när de ser den. Men det blir ALDRIG så bra som den bilden man har i huvudet. Och det tror jag inte det blir för någon filmare. Men denna film verkar ha gjort det. Den verkar ha varende scen så sjukt perfekt att ögonen trillar ur. Jag skiter i om filmen i sig suger, men den är så jävla snygg att man troligtvis kan pausa filmen vart som hellst och det man ser är ett mästerverk. Måste ses på bio!

 

P.s. kom på att King Kong är nog den filmen som jag tycker kommit närmast det perfekta. Om man tänker att man ska kunna ta vilken ruta som hellst och den ska vara ändlöst vacker!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan inte beskriva hur snygg denhär filmen verkar vara! När man kommer på en film man vill göra, så får man ju en bild i huvudet som JÄMT är så jävla snygg. Den är perekt och fulländad och man vet att folket kommer tappa sin hakor när de ser den. Men det blir ALDRIG så bra som den bilden man har i huvudet. Och det tror jag inte det blir för någon filmare. Men denna film verkar ha gjort det. Den verkar ha varende scen så sjukt perfekt att ögonen trillar ur. Jag skiter i om filmen i sig suger, men den är så jävla snygg att man troligtvis kan pausa filmen vart som hellst och det man ser är ett mästerverk. Måste ses på bio!

 

P.s. kom på att King Kong är nog den filmen som jag tycker kommit närmast det perfekta. Om man tänker att man ska kunna ta vilken ruta som hellst och den ska vara ändlöst vacker!

 

Skulle säga att Stalker är en sådan film. Skulle tro att man skulle kunna ta i stort sett vilken bild som helst ur filmen och ha som tavla på väggen.

Länk till kommentar
Share on other sites

kan förutom de ovan nämnda rekommendera HD-trailern till The Promise och Zhang Yimou's nyaste kina-spektakel... Där har ni filmer som utan vidare skulle kunna projiceras på väggarna som enorma tapet-målningar...

 

men jag vidhåller min åsikt även efter "final trailer" det är "hallmark" över 300... jag vet inte varför... jag vill ju älska den... men jag känner aldrig att det är något annat än en massa testoseronsprutande stuntmän på bortkeyade gröna rum... det känns platt... men precis som med Mission Impossible 3, Sky Captain, Casshern, och Liftarens Guide, Jag VILL älska den... den har ju "allt" som man kan önska ur en dylik rulle... men av någon anledning kommer jag inte förbi looken. Det ser B ut i mina ögon helt enkelt :(

 

Men vem vet... även jag har ju erfarenhet av att konvertera i biomörkret, som i fallen War of the World och Sin City och Cannibal Holocaust (såg den på dvd, inte bio dock)... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Såg filmen idag. Jävlar vilken film!!

 

Viiiisst, den har en rätt jobbig V.O. Och den har extremt mycket slow-motion. Men det spelar ingen roll. En snyggare film får man leta efter. Varenda bildruta nästan skulle lätt platsa som en tavla i mitt vardagsrum.

 

Slowmotionen funkar, den tillför en stämning till filmen. När den används vid slagen så är den flawless. Så otroligt snygga och brutala slag.

 

Gerald Butler som Leonidas är klockren, verkligen perfekt.

 

Långt ifrån den bästa film jag sett, men en extremt snygg och underhållande film är det. Utan tvekan en av de SNYGGASTE filmer jag sett.

 

Den får fan en 4 av 5.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den igår också. Den var jäklig cool men det var som om nåt fattades. Försökte förstå vad det var men har ännu inte lyckats. Det känns som om regissören filmade rakt av Millers comic utan att tillföra nåt. Det låter dumt av mig att säga så, då många håller med att Millers version är perfekt och enda sättet, men jag saknade regissörens tolkning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv tyckte jag att filmen var riktigt underbar. Slowmotion funkade perfekt i filmen. Det gjorde så man såg riktigt hur de svingade sina svärd och hur smidiga de är. Han som spelar Leonidas är ju som sagt perfekt i rollen. Gud vad man rös när han skriker, "this is spartan" och alla andra klatchiga repliker när de väntar på "the perhisen army" komma springade imot dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så igår var vi och såg 300. Första gången jag fått dricka alkohol i biografen, så jag var rätt så full. Rai däremot drack inte, han ville vara koncentrerad på filmen (mes). Här kommer nu våra recensioner, börjar med Rai’s.

 

300:

 

Filmen börjar med att vi får se lite ur spartanernas uppväxt. Hur de går från nyfödd till värdig soldat av Sparta. Extremt snygga bilder blandas med mäktig musik. Filmen fortsätter i ett fint tempo och sätter en stil som fortgår genom hela filmen. Vi har en berättarröst som genom filmen berättar saker vi ser och inte ser, kan bli för mycket ibland.

 

Filmen handlar sedan om Kung Leonidas och slaget vid Thermopyle. Kungen som spelas av Gerald Butler är perfekt rollsatt. Mäktigare person får man leta efter.

 

Vill inte avslöja för mycket, men filmen har de häftigaste stridsscenerna jag någonsin sett. Brutalt och makalöst snyggt.

 

Hela filmen funkar väldigt fint och jag kan lova er att ni kommer att gå ur biografen nöjda.

 

Betyg: 5 av 5

 

/RAI

 

300:

 

Filmen suger. Bilden var alldeles suddig och jag hörde knappt vad de sa. Varför är dom blåa för? Lite väl snott ifrån smurfarna. Jag kräktes 4 ggr pga all slowmotion.

 

Betyg 1 av 5

 

/SAM

 

Om ni går in på bloggen kan ni se en bild på mig och två av skådisarna som var med i salongen. Han till vänster är Gerald Butler som spelar Kung Leonidas. Råkade kräkas i den enes knä i mitten av filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Och hur många solar fanns det i Grekland på den där tiden? Jag menar, soldater syns i snyggt motljus, med en snygg sol bakom dem, och när kameran byter sida 180 grader och filmar soldaterna från andra hållet, då har vi fortfarande motljus, med en snygg sol bakom dem (som antingen är den första solens tvillingsol, eller så har solen och kilat runt 180 grader som genom ett trollslag)... Detta hände ett flertal gånger. Snyggt, visst, men kanske dumt att kasta all logik åt sidan för att få till schysst ljus. Det blir ju också liksom lite påfrestande med en så överlastad, jämntjock snygg yta ständigt. Tycker jag.

 

Man verkligen känner hur de ville få varenda filmruta så snygg det bara går, med dramatiska skyar och ständig solnedgång. Varenda bildruta ska kunna vara en tavla. Men dom gjorde en tavla istället - dom glömde, eller struntade i att det bara finns en sol. Och därför får den här filmen - trots, eller indirekt på grund av, sin skönhet - en liten kalkonvarning från mig.

 

 

Ja, sånt kan man ju också irritera sig på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag irriterar mig inte.

 

Men visuell överdådighet ska väl inte vara på bekostnad av all logik? Menar ni att man ska strunta i logiska luckor i filmer?

Det menar jag. Så länge det fungerar inom ramen för vad som är tillåtet i den enskilda filmens "universum" kan man göra vad som helst vad gäller både storyn och det visuella. Man kan även gå rakt emot den enskilda filmens "universums" regler, om den enskilda filmens "universums" regler tillåter det (även känt som "antiplot" på vissa håll).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...