Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Kommer inte exakt ihåg var klippet ligger, har för mig det är vid hissen. Enligt en intervju med John Woo så ligger klippet i en snabb dissolve.

[citat=jmalmsten]appropå klipp i hard boiled scenen, jag har nu tittat igenom endast den sekvensen några gånger och har några kandidater till vart den ligger, men jag kan inte bestämma mig för vilken del... det för mig rör sig om en av övergångarna mellan slow-motion och realtid... ett par av dom ser ut att innehålla ett litet hack... ronnie, vet du exakt var den är?

[/citat]

Postad

[citat=High1ander]Vart har du fått den informationen ifrån? Säger inte att du har fel, men vad jag vet är det ett helt klipp.[/citat]

Ja du, jag hörde det från vanligtvis säker källa, en viss Josh Becker (http://www.beckerfilms.com), vars filmkunskaper man alltid brukar kunna lita på. Men nu hittar jag ganska ont om info om saken på nätet, och på imdb står det att det är en hel rulle film som du säger. Slutsatsen får väl bli att saken är omdebatterad tills någon kan visa upp en säker källa som säger ditt eller datt.

På tal om långa tagningar i allmänhet så måste naturligtvis även Hitchcocks Repet nämnas. Den består i huvudsak av tio åttaminuterstagningar, samt ett par tre kortare klipp.

/Jakob

Postad

snabbt inlägg... helikopterscenen i längsta dagen klockade jag in till 1:27 minuter... mycket kortare än vad jag minns... :S men det är jävligt mycket som händer under den tiden. artillerigranater slår ner, massvis med squibs, jävla massa skjutande... så min hjärna kanske var lite snabb och uppfattade allt i slowmotion...:D

Ronnie: synd att du inte vet exakt... måste efterforskas...

Jawo: jo det är så jag har uppfattat det... en lyckad tagning som från början skulle klippas isär... men park ångrade sig efter inspelningen...

• 2 veckor senare...
Postad

Korta klipp kan göra att man blir mer distanserad från filmen, längre klipp ökar närvarokänslan, iaf vad jag tycker. Filmen Old boy har en fighting scen där huvudkaraktärn slåss med en hammare i en korridor, hela sekvensen är filmad i ett svep. Måste vara en grym skådis för det.

Postad

[citat=Planting]Filmen Old boy har en fighting scen där huvudkaraktärn slåss med en hammare i en korridor, hela sekvensen är filmad i ett svep. Måste vara en grym skådis för det.[/citat]

eh.. jo den scenen har redan nämnts i massa inlägg.

Postad

[citat=Planting]Korta klipp kan göra att man blir mer distanserad från filmen, längre klipp ökar närvarokänslan, iaf vad jag tycker. Filmen Old boy har en fighting scen där huvudkaraktärn slåss med en hammare i en korridor, hela sekvensen är filmad i ett svep. Måste vara en grym skådis för det.[/citat]

som sagt... oldboysekvensen är redan uttjatad här... söker nya kandidater. bland annat en exakt tid för startsekvenserna från Breaking News och Touch of Evil.

Det är både och med distansieringen för extremt långa klipp är så pass ovanliga att man som tittare reagerar på det. Och man får också mer voyeur-känsla, det man ser blir lite objektifierade också. Men mitt tycke om vad som är bättre för mig har jag ju redan framhävt tillräckligt tydligt.

• 3 veckor senare...
Postad

japp, då i det närmaste bumpar jag denna tråd med ett tillägg i listan när jag nu köpt Breaking news och sedan klockat inledningssekvencen... och vi har en ny vinnare... med marginal... 6 minuter och 26 sekunder lång kranbild (enligt en snabb glimt från bakom kulisserna där kranen syntes)...

Inte bara action heller, första halvan är en massa dialog mellan poliser och mellan skurkar och mellan poliser och skurkar... Johnny To leder alltså med sin Breaking News i ligan längsta actionklippen... ska bara nu skriva in det.

Någon som har tid på Touch of Evil-klippet förresten?

Postad

[citat=jmalmsten]Någon som har tid på Touch of Evil-klippet förresten?[/citat]

Introsekvensen i Touch of Evil klockar in på 3 minuter och 20 sekunder. Långt ifrån ett rekord men fortfarande ett mycket imponerande klipp. Måste varit ett riktigt helvete att få till med den tidens teknik.

Postad

Hamburg: lägger in Touch of Evil. Tänkte igenom det lite och eftersom det är en bilbomb så får det räknas som action. Tack för tiden iallafall, nu ska jag bara försöka hitta filmen och titta själv;)

Christian van Caine: hm den featuretten var väl mer för att visa att man inte behöver stänga av kameran mellan tagningarna eftersom banden är så förbannat billiga jämfört med film. Så dom kunde ta skitlånga tagningar och plocka bilder däremellan som råkade se bra ut och klippa in dom... men det är ju inte helt off topic även om jag inte kommer lägga upp den i listan.

Postad

Till den som undra om scenen i Oldboy: Kniven är datagjord, men grymt bra sådan. Sen ha de tagit en eller två gånger och fått slagen att se närmare ut. Det finns en hysteriskt rolig liten grej precis mot slutet av klippet. En snubbe missar helt vår hjälte, slänger sig till golvet och snabbimproviserar att han stukat foten! Hahaha, hur kul som helst. Fast det får man ta för en sån grym scen... :)

Postad

[citat=jmalmsten]Hamburg: lägger in Touch of Evil. Tänkte igenom det lite och eftersom det är en bilbomb så får det räknas som action. Tack för tiden iallafall, nu ska jag bara försöka hitta filmen och titta själv;)[/citat]

Jag tycker definitivt att denna scen bör räknas till "actionkategorin" eftersom den helt och hållet handlar om att vi som åskådare väntar på att en bomb skall explodera i en bil, vilket den gör precis under de sista sekunderna av scenen.

Jag klockade in sekvensen på 3:12 förresten...

Kanske inte en vinnare rent tidsmässigt men en extremt imponerande dolly/kran-åkning som har en dramatisk nerv från första till sista bildrutan.

• 5 månader senare...
Postad

bil jakten i the matrix reoloded är ju enorm, går ju på 40-50 min, hur segt som helst, sen är ju visa strider i sagan om ringen långa, men Matrix har nog den längsta bil jakten ( fel det har steven spielberg i en film kom jag på, hela filmen är en bil jakt)

//johannes

Postad
bil jakten i the matrix reoloded är ju enorm, går ju på 40-50 min, hur segt som helst, sen är ju visa strider i sagan om ringen långa, men Matrix har nog den längsta bil jakten ( fel det har steven spielberg i en film kom jag på, hela filmen är en bil jakt)

//johannes

Men nu handlade ju tråden faktiskt om de längsta klippen och inte de längsta scenerna.

Postad

Å tusan... tråden dök upp igen:)

Children of Men... jo den har tydligen en väldigt spektakulär åkning i slutet... Jag vill gärna få med den på listan, så jag behöver en tid. Har du eller någon annan klockat det klippet? Annars får jag sitta på bion och klocka med ett stopur:P

Goodfellas... Har inte sett den... men jag är ju ute efter action. Touch of evil kvalificerade nätt och jämt tack vare bomben... så ett klipp när dom bara går är visserligen snyggt men inte vad jag är ute efter.

Kill Bill vol2... måste se den igen... men som med Children of men, jag behöver en tid... hur lång är klippet?

Headman, Som Djungelsmurfen sa... jag är ute efter långa klipp, inte hela scener eller sekvenser.

Postad

//johannes

....40-50 minuter? Skulle inte tro det. Hade varit lite mindre än halva filmen.

Är dessutom min favoritscen i hela serien :-)

Postad

Children of Men: Helt sanslost. De klippen far Martin Scorsese att framsta som en MTV-klippare.

Jag ville inte lasa for mycket om filmandet i American Cinematographer sa det skulle spoila filmen, men nu maste jag verkligen kolla upp hur det gjort.

Postad

De långa tagningarna i Children of Men är dessvärre fejk och är hopsatta av flera olika tagningar. Det är fortfarande snyggt, men knappast imponerande. Det finns en artikel på vfxworld där teamet bakom specialeffekterna berättar om hur de gjorde.

/Jakob

Postad

låter som att jag måste ta in underkategorier... och så här i eftertanke... i så fall, om man ska ta med Children of men, då måste man ju ta med Doom-fps-sekvensen också eller hur? In all fairness I mean...

Postad
De långa tagningarna i Children of Men är dessvärre fejk och är hopsatta av flera olika tagningar. Det är fortfarande snyggt, men knappast imponerande. Det finns en artikel på vfxworld där teamet bakom specialeffekterna berättar om hur de gjorde.

/Jakob

delvis sant. en del är gjort så, men långt ifrån en majoritet av dem. den långa slutscenen (ca 9 min) har inga osynliga klipp. Filmen har det bästa foto jag någonsin sett. Så jäkla bra så att man blir mörkrädd.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...