Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
De långa tagningarna i Children of Men är dessvärre fejk och är hopsatta av flera olika tagningar. Det är fortfarande snyggt, men knappast imponerande. Det finns en artikel på vfxworld där teamet bakom specialeffekterna berättar om hur de gjorde.

/Jakob

Det hade förvånat mig något enormt om det inte var fejk. Hela filmen är full med långa scener.

jmalmsten: Det skulle man kunna, tyvärr så är det ju dock lätt att gissa vart klippen i Doom gjordes.

Postad
De långa tagningarna i Children of Men är dessvärre fejk och är hopsatta av flera olika tagningar. Det är fortfarande snyggt, men knappast imponerande. Det finns en artikel på vfxworld där teamet bakom specialeffekterna berättar om hur de gjorde.

Hm, inte imponerande? Vad fan är då imponerande?!!! Vem bryr sig om det är fejk, det är resultatet som räknas.

Children of men är bland det bästa jag sett... Grymt intensiv. Se den på bio bara... Med stor bild.

Postad
den långa slutscenen (ca 9 min) har inga osynliga klipp.

Du övervägde förstås aldrig att läsa artikeln där de beskriver hur de fejkade just den tagningen, va?

Hm, inte imponerande? Vad fan är då imponerande?!!! Vem bryr sig om det är fejk, det är resultatet som räknas.

Resultatet är det enda som räknas för den som enbart tittar på filmen, ja, men naturligtvis kan man vara mer eller mindre imponerad av hantverket bakom. Om de långa tagningarna hade gjorts "på riktigt" hade det varit en grym bedrift rent tekniskt att få allt att klaffa. Då hade jag varit imponerad.

Att få upp Jurij Gagarin i omloppsbana var bra mycket mer imponerande än att Christer Fuglesang lyckades komma upp. Resultatet är knappast allt som räknas i alla lägen.

/Jakob

Postad
Children of Men: Helt sanslost. De klippen far Martin Scorsese att framsta som en MTV-klippare.

Jag ville inte lasa for mycket om filmandet i American Cinematographer sa det skulle spoila filmen, men nu maste jag verkligen kolla upp hur det gjort.

Haha, så man måste göra LÅÅÅÅNGA klipp helt utan substans bakom dem? Children of Men har ganska så långa åkningar med kameran, med det är som att sätta upp en dokumentärer i bagdad som springer omkring där. Väldigt realistiskt, men ack så tråkigt.

Scorseses trackings är till för att försköna karaktärerna och miljöerna de lever i. De som finns i Children of Men är mest för att vi ska leva oss in i en verklighet. Filmen känns otroligt neo-realistiskt.

Kanske det är dags att vi återupplivar den gamla Scorsese-tråden =)

Postad

Världens bästa actionsekvens utan den annars konventionella frenetiska klippningen och förutsägbart överdrivna användningen av slow-mo (se filmer av amerikanskt typsnitt, ex. MI3) är helt klart korridorsekvensen i Park Chan-Wook's Oldboy.

Folk har nämnt den förut, men man kan aldrig ta upp den för många gånger om ni frågar mig.

Rent sjukt skickligt gjord.

Postad
Haha, så man måste göra LÅÅÅÅNGA klipp helt utan substans bakom dem? Children of Men har ganska så långa åkningar med kameran, med det är som att sätta upp en dokumentärer i bagdad som springer omkring där. Väldigt realistiskt, men ack så tråkigt.

Wow, det är verkligen otroligt vad jag aldrig tycker som dig. I mitt tycke så är dina åsikter alltid rent åt helvete fel.

Jag förstår verkligen inte hur någon i denna värld som är mentalt frisk kan tycka att dom långa tagningarna i Children of Men är tråkiga.

Att bryta upp dom med klipp hade ju verkligen inte förändrat saken, samma saker hade ju fortfarande hänt och dom hade i så fall fortfarande varit lika "tråkiga".

Postad
Wow, det är verkligen otroligt vad jag aldrig tycker som dig. I mitt tycke så är dina åsikter alltid rent åt helvete fel.

Jag förstår verkligen inte hur någon i denna värld som är mentalt frisk kan tycka att dom långa tagningarna i Children of Men är tråkiga.

Att bryta upp dom med klipp hade ju verkligen inte förändrat saken, samma saker hade ju fortfarande hänt och dom hade i så fall fortfarande varit lika "tråkiga".

Gud vad du är duktig att ge ett subjektivt svar och sen försöka att få det låta som om det vore världens objektivaste. Motivera gärna allt det jag har sagt och vart det är FEL? Annars skiter väl jag fullständigt i om att du tycker det är åt helvetes fel.

Haha, du kan inte på fullaste allvar påstå att scenen skulle vara lika om den var klippt istället för en lång tracking som det var nu. Så du påstår att det gör ingen skillnad hur en film är klippt och filmad, bara för händelserna är desamma? Please. Jag säger inget mer.

Postad
Du övervägde förstås aldrig att läsa artikeln där de beskriver hur de fejkade just den tagningen, va?

varför skulle jag det när jag har läst en artikel där de klart och tydligt säger att den scenen inte är fejk? Och Alfonso Cuaron som säger det?

Postad
varför skulle jag det när jag har läst en artikel där de klart och tydligt säger att den scenen inte är fejk? Och Alfonso Cuaron som säger det?

Tja, om jag hänvisar till en artikel och du vill påstå att artikeln ljuger så kan du väl åtminstone läsa artikeln? Och ja, jag känner till att det finns källor som säger att den scenen inte innehåller några klipp, men jag ser betydligt fler anledningar för folk att ljuga och påstå att det inte är fejk än jag ser anledningar för specialeffektsfolket att hitta på en redogörelse för hur scenen gjordes.

Det är för övrigt ett mycket lustigt argument du anför. Eftersom du läste en annan artikel först så måste uppenbarligen alla andra källor vara oförlitliga? Är du inte gammal nog att ha lärt dig lite grundläggande källkritik i gymnasiet?

Nu orkar jag inte dryfta Children of Men längre. Det är en sunkig film till att börja med, och jag har ingen lust att tampas med horder av rabiata fanboys.

/Jakob

Postad
Gud vad du är duktig att ge ett subjektivt svar och sen försöka att få det låta som om det vore världens objektivaste. Motivera gärna allt det jag har sagt och vart det är FEL? Annars skiter väl jag fullständigt i om att du tycker det är åt helvetes fel.

Haha, du kan inte på fullaste allvar påstå att scenen skulle vara lika om den var klippt istället för en lång tracking som det var nu. Så du påstår att det gör ingen skillnad hur en film är klippt och filmad, bara för händelserna är desamma? Please. Jag säger inget mer.

Det jag skrev är subjektivt, precis som allt annat som skrivs.

Lika skulle den inte vara, däremot lika "tråkig". Eller förmodligen tråkigare.

Postad
Tja, om jag hänvisar till en artikel och du vill påstå att artikeln ljuger så kan du väl åtminstone läsa artikeln? Och ja, jag känner till att det finns källor som säger att den scenen inte innehåller några klipp, men jag ser betydligt fler anledningar för folk att ljuga och påstå att det inte är fejk än jag ser anledningar för specialeffektsfolket att hitta på en redogörelse för hur scenen gjordes.

Det är för övrigt ett mycket lustigt argument du anför. Eftersom du läste en annan artikel först så måste uppenbarligen alla andra källor vara oförlitliga? Är du inte gammal nog att ha lärt dig lite grundläggande källkritik i gymnasiet?

Nu orkar jag inte dryfta Children of Men längre. Det är en sunkig film till att börja med, och jag har ingen lust att tampas med horder av rabiata fanboys.

/Jakob

För jag ett lustig argument? Du för ju samma på andra sidan. och jag menar inte att "andra källor är oförlitliga", utan att jag tar regissören på hans ord. Sen att du tar till personliga påhopp för att trycka ner mig är ju riktigt lågt. Sen lämna diskussionen med att du tycker illa om filmen bevisar ju var du står. Att det inte är din typ av film respekterar jag. Men bara för det så finns ingen anledning att trycka ner filmens foto och de personer som anser det och filmen vara en riktigt höjdare.

Postad
Det jag skrev är subjektivt, precis som allt annat som skrivs.

Lika skulle den inte vara, däremot lika "tråkig". Eller förmodligen tråkigare.

Och substans bakom det är vad?

Behöver det väl inte vara? Inledningsscenen i Saving Private Ryan känns däremot roligare, fast den är klippt.

Postad

Jag vet att jag sade att jag skulle lämna diskussionen (inte minst för att det här är tråden om längsta action-klipp, samtidigt som det finns en tråd som handlar uteslutande om Children of Men), men eftersom du anser det "bevisa var jag står" så måste jag väl svara.

För jag ett lustig argument? Du för ju samma på andra sidan.

Hur menar du då? Jag är mycket väl medveten om de andra källor som finns och jag har läst åtminstone en artikel där det påstås att det åsyftade klippet inte är fejk, men du å din sida vägrar ju läsa den artikel jag hänvisar till.

och jag menar inte att "andra källor är oförlitliga", utan att jag tar regissören på hans ord.

Vilket är vad jag kallar bristande källkritik, inte konstigare än så.

Sen att du tar till personliga påhopp för att trycka ner mig är ju riktigt lågt.

Så att jag tycker att din källkritik är undermålig är ett personligt påhopp? I så fall är hela den akademiska världen full av personliga påhopp. Jag har väl inte sagt något om dig som person?

Sen lämna diskussionen med att du tycker illa om filmen bevisar ju var du står.

Jag bara måste fråga: var står jag?

Att det inte är din typ av film respekterar jag. Men bara för det så finns ingen anledning att trycka ner filmens foto och de personer som anser det och filmen vara en riktigt höjdare.

Så när jag i mitt tidigare inlägg sade att de långa "klippen" var snygga så var jag i själva verket ute efter att trycka ned filmens foto? Intressant tolkning...

/Jakob

Postad
Behöver det väl inte vara? Inledningsscenen i Saving Private Ryan känns däremot roligare, fast den är klippt.

Nu syftade jag på dom långa klippen i Children of Men, jag påstår inte att alla filmer hade mått bra av det.

filmnisse: Ge dig, tror du att det bolaget som sammanfogade klippen har hittat på allt eller?

Postad
....40-50 minuter? Skulle inte tro det. Hade varit lite mindre än halva filmen.

Är dessutom min favoritscen i hela serien :-)

Filmen e väll en 2 och 1 halv timme, och den är faktiskt närmare 30-40 minuter. fel av mig, men det händer ju en massa under tiden hela bil jakten varar så man kan ju se det på olika sätt.

Postad
jbergman: Ge dig, tror du att det bolaget som sammanfogade klippen har hittat på allt eller?

Eh, va? Allt jag har sagt har ju byggt på att jag inte tror att bolaget som sammanfogat klippen har hittat på allt. Men visst, jag ger mig. Fan tro't att det skulle vara så allvarligt att hänvisa till en artikel på vfxworld...

/Jakob

Postad
Eh, va? Allt jag har sagt har ju byggt på att jag inte tror att bolaget som sammanfogat klippen har hittat på allt. Men visst, jag ger mig. Fan tro't att det skulle vara så allvarligt att hänvisa till en artikel på vfxworld...

/Jakob

Oj, förlåt. Skulle givetvis ha stått filmnisse och inte jbergman.

Postad

ojoj vad här hettade till ett tag... Jag må f'nimej se filmen...

Själv anser jag ju att det gärna får klippas, det är inte så. Men jag är alltid lika glad när regissörer lyckas få med allt och få det att bli snyggt i ett och samma klipp.

egentligen så hör det väl inte till heller i ämnet om det är flera klipp sammanfogade till ett, som i HardBoiled eller Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Om ni inte börjar tillföra länkar eller källhänvisningar så är det ni säger ändå klassat som hörsägen och det är en källa som ni inte kommer långt med.

Min enda fråga är ju då, är ni säker på att den är 9 minuter? har ni klockat den? Jag vill få upp den på listan, tillsammans med även Doom-sekvensen.

och angående Matrix Reloaded, highwayscenen är lång som f'n och filmens höjdpunkt... men på samma vis som jag älskar shootouten utanför banken i Heat så diskas den redan vid första klippet.

Och i diskussionen vad som är mer underhållande mellan klipp och långa klipp? Handlar helt och hållet om hantverket, när jag först började tråden kollade jag upp youtube och hittade lite försök, men oftast kändes innehållet som en ursäkt att få göra långt klipp. Klippet gav inget av att vara långt. Där står sig OldBoys korridorfajt och inledningen till Breaking news mycket bättre, de visade på en stilistisk känsla och ville berätta något med att få in allt på ett klipp. Även helikopterscenen i Longest Day. Den visar med dokumentärisk precision hur snabbt trupperna invaderade byn... dom gjorde det på strax över en minut! När saker är uppklippt känns tiden mycket mer godtycklig. Mellan klippen kan det ha gått 1 sekund eller 11 år, mellan bilder i en kontinuerlig tagning kan det, inte räknat med timelaps och slowmotion, bara ta 1/48 sekund beroende på slutartid. Och även om man räknar med olika kamerahastigheter så är ju upplevelsen oftast medvetet riktad till att tittaren SKA kunna sitta och studera. Det blir som en trollkarl som drar upp ärmen och säger, inget här och inget där, finns inget klipp att gömma effekter bakom, men då kommer ju precis som med en trollkarl saker att hända och man undrar, när fick dom in det där jag såg ju hans händer hela tiden och dom var tomma? Tricket ligger dock inte i händerna alla gånger och klippningen är inte alltid lösningen...

drog till med trollkarlsliknelsen för att jag såg häromdagen the Prestige...;)

Postad

Scorseses trackings är till för att försköna karaktärerna och miljöerna de lever i. De som finns i Children of Men är mest för att vi ska leva oss in i en verklighet. Filmen känns otroligt neo-realistiskt.

Kanske det är dags att vi återupplivar den gamla Scorsese-tråden =)

Jag visste att du skulle hoppa in da jag slangde in Scorsese dar i smeten :)

Jag tycker inte de langa tagningarna e det sjalvklara valet for att fa det sa bra som mojligt. Men de e helt klart imponerande gjort, och har bra "smak", jag tycker inte de e olampliga direkt (forutom att de drar till sig uppmarksamhet).

Klippen e bade actionfyllda och langsamma. De e trakiga och intensiva.

Som du namner e det olika motiveringar till varfor man valt langa tracking shots, jag tycker att bada regissorerna med sina val till sist drar en ifran filmen och storyn och fokuserar en mer pa tekniken bakom.

Postad
Filmen e väll en 2 och 1 halv timme, och den är faktiskt närmare 30-40 minuter. fel av mig, men det händer ju en massa under tiden hela bil jakten varar så man kan ju se det på olika sätt.

Nej, för det första så är filmen 2:12 lång, & för det andra så låter det som du bara hittat till paus-knappen ;-)

Scenen börjar 1:18.45 & slutar 1:33.05, vilket gör att den klockar in på lite över 15 minuter.

Var nyfiken så jag klockade in Smith-fighten åsså medans jag endå var i farten. Den klockade in på 5 minuter.

Postad

eller också såg han den på reklam-tv och tänkte inte på alla avbrott som förlängde filmen. ;)

minns själv när vi fick för oss att titta på 10 Budorden med Charlton Heston som Moses. HELA J*A DAGEN GICK ÅT till vad som borde vara 3 1/2 timme...

Postad
Nej, för det första så är filmen 2:12 lång, & för det andra så låter det som du bara hittat till paus-knappen ;-)

Scenen börjar 1:18.45 & slutar 1:33.05, vilket gör att den klockar in på lite över 15 minuter.

Var nyfiken så jag klockade in Smith-fighten åsså medans jag endå var i farten. Den klockade in på 5 minuter.

Biljakten i Reloaded är ju att det inte bara är en scen, utan en sekvens.

Det är bara en arena, men den är uppdelad i flera småscener med små vändpunkter som när de jagas i bilen, trinity som räddar the keymaker, morpheus som slåss mot agenterna, etc.

Det är en sekvens scener, som slutar i sekvens-klimax när Neo räddar Morpheus och The Keymaker.

Postad
Jag visste att du skulle hoppa in da jag slangde in Scorsese dar i smeten :)

Jag tycker inte de langa tagningarna e det sjalvklara valet for att fa det sa bra som mojligt. Men de e helt klart imponerande gjort, och har bra "smak", jag tycker inte de e olampliga direkt (forutom att de drar till sig uppmarksamhet).

Klippen e bade actionfyllda och langsamma. De e trakiga och intensiva.

Som du namner e det olika motiveringar till varfor man valt langa tracking shots, jag tycker att bada regissorerna med sina val till sist drar en ifran filmen och storyn och fokuserar en mer pa tekniken bakom.

Scorsese är min gud. (partisk som fan)

Om regissören var ute efter att få det att kännas som en dokumentär (iom den skakiga kameran) så har han väl lyckas någorlunda bra. Men det är inte svårt att få en att leva sig in i ett krig med långa trackings eftersom det handlar ju om samma sak, och tittaren vet vad denne förväntar sig.

Såklart håller jag inte med det där med Scorsese, emn det kan vi ta i en annan den andra tråden.

Postad

fel av mig kändes som 30-40 minuter, och hur i helvete har du årkat att ta tid!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

//Johannes

även den bäste kan göra fel! :P

Postad

det är vanlig enkel matte... han skuttade till när det började, noterade tiden, skuttade till det slutade, noterade tiden och sedan subtraherade han nog... om jag gissar korrekt vill säga eftersom jag inte är han vad jag vet, eller är jag? vem är du? vilket nummer ringde du? ring aldrig hit igen! Ha, där visade jag honom allt... ingen bråkar med Adam We...

eller... eh... nu blev tankegången sne... men jag efterlyser fortfarande tiden på de omtalade tagningarna i Children of Men. Är det bekräftat 9 minuter? eller är det bara en gissning utefter känslan av filmen?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...