Gå till innehåll

Hur ska mina filmer få publicitet?


Sokurovs lärjunge

Recommended Posts

Mm...jo jag antar att du som konstnär är medveten om reaktionerna som kan komma utav ditt inlägg, så jag ska inte kommentera det något vidare.

 

Att dina filmer definieras som amatörfilmer behöver du ju inte oroa dig för. Om du själv vet att du inte passar in i det facket så finns det ingen anledning att känna sig hotad av något så enkelt som en generalisering för att förenkla publikens val av film.

 

Hursomhelst, åter till din fråga. Naturligtvis kan du "bara" skicka in dina filmer till bolag om du vill. Det betyder inte att de nödvändigtvis (eller ens troligtvis) kommer att ta in dig som regissör/konstnär.

Annars är det ofta när man skriver manus som man antingen skickar in färdiga sådana eller en synopsis över filmen. Är de intresserade av din idé så hör de av sig. Du kan också kontakta eller om du har råd "anlita" distributörer om du har en färdig film som du vill marknadsföra.

 

Du verkar vara från Sthlm eftersom du talar om Lava där och jag känner inte till den stadens lokala tidingsutbud, men om det finns mindre lokala tidningar just där du bor är det också en möjlighet att kontakta dem och be dem skriva om dig. Det funkar inte alltid, men många små lokala tidingar suktar efter sådant trevligt att skriva om. Bara du syns överhuvudtaget och blir sammankopplad med din konst så är det bra publicitet.

 

Angående filmfestivalen finns det massvis med sådana som visar, ja låt oss då kalla det för independentfilmer eller lågbudgetfilmer om du vill. Det finns flera länkar här på Voodoo Film.

 

Dessutom bör du inte tro att det är över om du inte är känd när du är 25. Fantastiskt få regissörer är kända eller ens färdigutbildade innan de är 30 och t om äldre.

 

Du verkar ta detta på väldigt stort allvar, och det är bra i sig. Men du kanske inte ska ta i för mycket för då riskerar du att andra inte tar dig på allvar alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill påstå att du visst är amatörfilmare, eftersom du vad jag förstått inte arbetar yrkesmässigt med att regissera film.

 

Begreppen "amatör" och "professionell" har ingenting med kvalitet att göra. En professionell har något som yrke, d.v.s. tjänar pengar på det. En amatör kan göra precis samma sak och göra filmer av samma kvalitet som ett proffs, men är lik förbannat amatör om han inte har det som yrke.

 

Men din fråga är intressant: Vad gör man som filmare som vill synas?

 

I vilket fall tror jag att du kommer att lyckas. Med ditt självförtroende kan det inte gå fel. (Eller?)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

om du blir känd så kommer du bli ihågkommen som den skrytsamme, snobbige regissören. Ditt inlägg gjorde mig riktigt förbannad, du skriver det som att du hatar det vi gör eftersom vi alla gör amatörfilm. Är du säker att dina filmer har "konstnärlig värdighet"? Vem har bedömt dina filmer och sagt det? Du avslutar dessutom med att säga att du inte skryter. Men det var ju inte precis bara frågan "Kan någon ge tips på filmfestivaler el. dyl. dit man kan skicka de filmer man gjort?" utan en jävla massa info om dig och hur duktig och konstnärlig du är.

 

X( X( X( X( X( X( X( X(

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan nog ta det ganska lugnt. Det är inte fotomodell du ska bli så det är knappast kört efter 25 (om det inte är så att du planerar att dö rock n' roll-döden och kvävas i dina spyor vid 27, då får du nog dra på lite).

 

Självklart ska du skicka ut dina filmer. Skicka dem överallt tillsammans med ditt CV. Är de så bra som du säger så kommer folk komma ihåg dig och du kommer ha lättare att få jobb. Tycker produktionsbolaget att de är fantastiska kommer de ta kontakt med dig eller vara gladare när du skickar in synopsis till din nästa film.

 

Vill du komma in i branchen så sök in till någon skola som har praktik på företag. Gör du bra ifrån dig kan du sedan få anställning och branchvana.

 

Se också till att få ut dina filmer på nätet och tipsa om dem i filmforum. Är du bra kommer du göra dig ett namn. Är du inte det får du öva lite till.

 

Det ordnar sig!

 

Glöm inte att äta mycket frukt också!

 

 

Tack, hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Killen med självdistans...

 

Jag kan säga redan nu att om du så blir världens bästa regissör så kommer jag för evigt vägra att se något du gjort... så du kanske ska börja med att se över vem du är och hur du är.

 

Lycka till med att bli känd innan 25, men om du nu är en sådan "konstnär" ska du väl inte bli känd förrän du dött?

 

Orkar inte ens kommentera resten av det du skriver, jag kanske får äta upp det här inlägget i framtiden, men det skiter jag faktiskt i...

 

EDIT: http://susning.nu/Sebastian_Ljunggren_Wiberg , har du lagt in dig själv där? Isf tycker jag nästan lite synd om dig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skriver på andra raden: "... jag är en konstnär och kräver konstnärlig värdighet."

 

Respekt är ingen mjukvara som man kan tanka ner från webben... eller någon universal produkt på tub som man kan köpa över disk!

 

Över huvud taget, man kan inte köpa sig till respekt!

 

***

Du kan göra som Joe Laberos personliga mentor (ruggigt virrig snubbe...) att du skriver brev (och kanske inlägg) i många olika påhittade namn men titt som tätt hänvisar till "den stora kände skaparen Sebastian Ljunggren Wiberg" och varför inte skicka länken till susning till de som inte är pålästa!? :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaja vi kanske ska låta Sebastians gigantiska hjärna jobba själv lite nu.

 

Tyckte det var mycket intressant att de näst intill svulstiga hyllningarna till honom verkar komma från medskribenter och kanske till och med vänner till honom.

 

Hursomhelst. Låt oss inte sjunka dit. Låt oss koncentrera oss på våra egna mästerverk istället. Någonting säger mig att Sebastian inte egentligen bryr sig särskilt mycket om våra åsikter.

 

"World peace please"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...
  • 11 månader senare...

[citat=Sokurovs lärjunge]

Jag är precis klar med en kortfilm som jag tyvärr spelat in utanför produktionssammanhang. Jag har inte kommit in på DI än... Jag hatar amatörfilm, jag är en konstnär och kräver konstnärlig värdighet.[/citat]

 

Jag är intresserad av rymden, men jag kan inte åka till Mars även om jag vill.

 

Fråga dig själv varför du gör film. För din skull eller för andras? Att använda begreppet "konstnär" som något löspuder för värdighet var det dummaste jag hört på länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Gremanz]....var det dummaste jag hört på länge.[/citat]

Stupid is who stupid does.... Hur kommer det sig att det före detta inlägg finns en felpost som blivit redigerad till tomhet, en kommentar av Clown som var lite ouppmärksamt (det gör ingenting) och två inlägg som berättar hur det ligger till?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

oj... när jag började läsa tråden tänkte jag det bara var nån gröngöling man kanske borde ta ner på jorden... sedan blev det så bissart och självuppblåst att jag trodde det var nån av Nemos små skapelser... men detta... detta är ju så utarbetat ändå... så jag tvivlar på att det är skämt...

 

Såg Signal... och jovisst ser jag Tarkovskij-vibbarna... men samtidigt stor Emo-syndrom...

 

Är detta verkligen på allvar (tråden skapades innan jag registrerade mig här vad jag minns) så kan jag ju säga att jämställa sig med Kurosawa med dessa alster så ber man om problem... men det beror ju på vad det är man är ute efter... Det du gör är surrealistiskt och intressant... har säkert stor konstnärlig ådra också... men... normalpubliken skulle inte köpa det... fungerar säkert på konstklubbar men inte utanför...

 

Ska bli intresssant att se hur det utveckals...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ingen liten nolla, tvärtom ligger väl min filmkonst på ungefär samma nivå som Kurosawas filmer. Bergman betraktar jag som underlägsen, medan Godard, Tarkovskij och Antonioni är sådana som jag aldrig skulle våga mäta mig med. Fellini är tramsig. Parajanov och Sokurov är mästare. Agnes Vardas gamla filmer är makalösa.

 

Har sett dina filmer nu... Inget storartat, är liksom de allra flesta av dagens wannabe-filmare. En rörlig tavla med mycket stil och noll substans. Du har nog underskattat Tarkovskij och Kurosawa ;)

 

Bästa filmen är "Signal", som har en David Lynch-prägel, speciellt ifråga om ljud. Det andra är skit rent ut sagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gamle goe Sebastian Ljunggren Wiberg som jag minns från nollbudgetforum och independent.nu back in the days. Helt klart en fiktiv figur skapad av nån humoristisk konstskoleelev. Det som förvånar mig är ändå ihärdigheten. Det är ändå fyra år sedan sist.

 

Jag har alltid undrat om Nemo var inspirerad av trådskaparen. Diskussionerna som uppstod i det gamla independent.nus forum var väldigt roliga.

 

Min lilla teori är att pseudonymen/trådskaparen har någon beröringspunkt med Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...