Gå till innehåll

Mest underskattade skådisen?


_nemo_

Recommended Posts

[citat=Mr.M&M].... Jag tycker att han spelar mycket bra. Synd att hans utseende kommer i vägen för hans prestationer....[/citat]

 

håller inte med om att hans utseende kommer i vägen..! tycker han har gjort många roller där hans utseende inte alls kommer i fokus.

håller med om att han är en strålande skådis!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TheBrotherOfLight]Okej, skratta inte nu, men Jean Claude van Damme är underskattad...

 

 

...Nej då, skämtade bara. Men han överraskade mig i filmen Inferno. Klart hans bästa rollprestation.[/citat]

 

Van damme är min barndoms hjälte. Han äger :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle gissa på Creature of the Black Lagoon ;). Hey, har man växt upp med en farsa som e galen i gamla skräckisar så har man...

 

[citat=gorse]Nu är det min tur att säga vilken skådespelare som är i särklass underskattad. Två av dem, föresten. De spelade samma karaktär. Ricou Browning och därefter Ben Chapman.

 

Varsegoda att gissa vilken film.[/citat]

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, vad är definitionen på underskattad i den här tråden? :)

 

Man börjar undra när följande namn nämnts; Johnny Depp (Oscarsnominerad förra året), Tim Roth, Christopher Walken, Steve Buscemi och sist men inte minst Sean Penn. Karln fick ju en Oscar 2004.

 

Alla ovanstående skådisar (inkl Robert Duvall) tycker jag knappast kan kallas underskattade, skulle säga att de alla åtnjuter välförtjänt respekt för sina talanger.

 

Själv anser jag att Robert De Niro är underskattad... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jonathan]Fast en skådespelare som verkligen förtjänar mer beröm är ju Steve Buscemi, han måste vara en av dom coolaste skådespelarna. Ändå får han bara biroller, visst dykerr upp i väldigt många filmer men det är fortfarande bara biroller.[/citat]

 

Håller mä! Men faktum är tycker jag att han endå gör det så förbannat bra! Krävs en del för att göra en biroll så intressant tycker jag :-)

 

Brother, gillade du Inferno? Jag respekterar din åsikt, men personligen måste jag tyvärr säga att den är en av väldigt få filmer jag faktiskt smått ångrar att jag lagt pengar på, mina stora favoriter av vad han har gjort är i ordning Bloodsport, Kickboxer & The Order.

 

Annars av karate-skådisar så tycker jag Dolph Lundgren är bra!

Åtminstonde för mig som tränar samma stil så blir det en del kul tekniker man hajjar till av & tycker typ "Whey! En mawashi geri! & en mae keage!".

Även Chuck Norris har gjort en film han borde ha fett med cred för, Way Of The Dragon, där han spelar mot & spöar gösslet ur inledningsvis (& blir ihjälslagen av) Bruce Lee.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, hur definierar ni underskattad? Sådana här trådar är helt meningslösa eftersom alla har sin egen uppfattning om vad och vem som är underskattad. Men det borde finnas någon som helst minimumkrav på vad som får kallas underskattad. Ett förslag är att skådisen inte får vara en erkänd "världsskådis" eller att skådisen i fråga vann ett väldigt respekterad pris för bästa huvudroll (i synnerhet om det skedde förra året..)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ronnie

 

Ricou Browning spelade den simmande fen-mannen medan Ben Chapman spelade fen-mannen på land. De båda skådespelarna var inte ens av samma storlek, utan vattenversionen av monstret hade tex en "bröst-rad" mindre än den på land. Men det syns inte i filmen. Ben Chapman var tillfrågad först att spela monster men var tydligen inte simkunnig utan man lejde istället Ricou Browning som var fena på att simma. Hans namn nämndes aldrig i eftertexterna eller på filmaffichen. Hur det är med Ben Chapman kommer jag inte ihåg, men jag tror han inte heller fick vara med.

Det berättas i extramatrialet i min Universal Monsters movie box men nu är det ett tag sen jag såg den. (Jag har dublett av just "skräcken från svarta lagunen")

 

Jag tycker att en underskattad skådespelare är den som aldrig fått något pris, bara får skitroller, eller inte ens får vara med i rollistan eller inga som helst credits.

 

En annan sagoligt underskattad skådespelare är ju John Candy. http://www.imdb.com/name/nm0001006/ Han dog 4 March 1994 och det var knappt någon som märkte det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min defenition av "missuppfattad skådis" har mer att göra med att folk gnäller över dom för att det är inne att gnälla på just den eller den, eller av ren okunnighet, oftast för att dom helt enkelt inte förstår genren.

Tycker inte det är sällan man hör att "han/hon ä inge bra, han/hon ä ju bara mä i sånna däringa konstiga monsterfilmer änndå...", när tomten ifråga aldrig ens har sett skådisen spela över huvud taget.

Rutger Hauer är ett schysst exempel! Fantastisk skådis som många gnäller på bara för sakens skull. Säger bara Split Second & The Hiker.....

 

I andra fall beror det på att skådisen ifråga kanske mest fått roller som personen helt enkelt inte passar för eller inte kan göra sitt bästa i.

Även om jag tyckte filmerna var kul, så ser jag BETYDLIGT hellre exempelvis Sylvester Stallone som Rocky eller Rambo än som en hunsad snut med oidipuskomplex.

Twins undantaget så måste jag säga detsamma om Swartzeneggers försök till komedi åsså.

Med detta menar jag inte att dom borde låtit bli att göra komedier, även om jag tyckte deras prestationer var sådär så var filmerna kul, vad jag menar är att dom spelade action bättre som jag ser det.

 

När vi endå nämt van Damme så kan jag precisera varför jag tycker han är underskattad.

Även om han blir bättre för varje film, så är han martial artist först & främst.

Ser jag på dokumentära fightfilmer som ex. Fighter In The Wind så är det en sak, men ser jag på Bloodsport eller Iron Monkey så ser jag mest teknikerna, fokus, spirit & grace....för att inte nämna story.

Han är väldigt skicklig martial artist, men jag tycker de flesta tenderar se sig blinda på hans rollpersoner & missa vad han faktiskt gör förbannat bra.

Det betyder då givetvis att man vinner mest på om man utövar martial arts själv för att verkligen fullt ut förstå, men vad som då gör honom missförstådd är att många inte kan se vad han gör.

 

Man måste vara beredd på att man inte går på romantisk komedi för blodet, porrfilm för handlingen, eller käftklapparfilm för dom djupa rolltolkningarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Tove]Hm, hur definierar ni underskattad? Sådana här trådar är helt meningslösa eftersom alla har sin egen uppfattning om vad och vem som är underskattad. Men det borde finnas någon som helst minimumkrav på vad som får kallas underskattad. Ett förslag är att skådisen inte får vara en erkänd "världsskådis" eller att skådisen i fråga vann ett väldigt respekterad pris för bästa huvudroll (i synnerhet om det skedde förra året..)[/citat]

 

Precis så definierar jag en underskattad skådis. Han/hon ska inte vara någon världskändis, fastän han/hon borde vara det. Och han/hon ska inte ha vunnit några priser som t.ex. en oscar.

 

Bruce Campbell är fortfarande den jag anser vara mest underskattad.

Länk till kommentar
Share on other sites

hur kommer det sig att nån aldrig skrivit nån kvinna?=)

Jag kan ju vara den första och jag säger Zhang Ziyi...

och för att nämna nån man så säger jag Gabriel Byrne. jag tycker han är riktigt skön alltså=)

Gary Oldman är ju också brutalt härlig, och för att nämna någon av nordiskt ursprung: Kim Bodina!! jävla härlig kille det!=)

även Jason Statham är grym!=) speciellt som The Monk i Mean Machine, hehehehe

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_][citat=Gruffman][citat=Jonathan]Tim Roth tycker jag är en ganska underskattad, endast sett honom i tre filmer men jag anser att han presterade bra i dom iaf.[/citat]

 

Håller fullständigt med. Mycket duktig skådespelare som förtjänar mer bekräftelse. En annan är min personliga favorit, Sean Penn. Gör mycket sällan en dålig prestation. Även om han må vara en gammal "bad boy".[/citat]

 

Men han e väl ändå inte underskattad?? :)[/citat]

 

 

Nja, du har ju rätt i att han får bra kritik för sina rolltolkningar. Men här tänkte jag snarare på erkännelse från den stora publiken. Vid en slumpmässig enkät ute på stan i exempelvis Stockholm får man nog vara glad om 50% känner till hans namn. Om detta nu är viktigt är en annan fråga. Hur som helst var det snarare mina fundereringar på om han inte borde placeras i kategorin "världsstjärnor" vilket han nu inte gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Shelley Duvall!

Har iof ingen aning om ifall hon fått uppskattning eller inte för vad hon gjort, men none the less, Santa undrade över uppskattade kvinnor, & hon måste vara min favoritskådespelerska!

Både i Frankenweenie & The Shining gör hon ett grymt jobb för att nämna några!

Även Michelle Yeoh från Crouching Tiger tyckte jag var väldigt skicklig :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]När vi endå nämt van Damme så kan jag precisera varför jag tycker han är underskattad... Han är väldigt skicklig martial artist...[/citat]

 

Tja, därom råder det ju en ständig diskussion bland kampsportare på diverse kampsportsforum. Att hans tekniker ser bra ut på film kan jag väl hålla med om (och de gör de flesta), men det säger ju inte så mycket om hur bra han är som martial artist (beroende på vad man nu lägger i den bedömningen). Han sägs ju vara bra på balett i alla fall och därav sina trademarks, split och höga sparkar ;)

 

Har i alla fall sett massor med frågetecken kring has kampsportsbakgrund som inte rätats ut (precis som för Steven Segal). Sådant retar upp folk.

 

Detta till trots så erkänner jag att jag gillar en del av hans filmer, medan andra är rena katastrofer. Precis som för många andra, t.ex. Sean Connery...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.M&M].... Jag tycker att han spelar mycket bra. Synd att hans utseende kommer i vägen för hans prestationer....[/citat]

 

Pitt får faktiskt skylla sig själv att han hamnat i "Hollywood-hunk"-facket!

Se bara på Johnny Depp! Hans utseende har inte stoppat honom från att göra grymt bra roller. Men han är klart underskattad. Han har ju gjort så mkt independent-filmer som få känner till.

 

Kombinationen Depp+Polanski=superbt! (Ninth Gate)

Länk till kommentar
Share on other sites

Fredrik, jag förstår absolut hur du menar, men jag bryr mig inte så mycket om han kan klappa käft i verkligheten eller inte, huvudsaken som jag ser det är att han gör det trovärdigt på film!

Faktum är att i väldigt många fall så är inte dom bästa fightersarna dom som skulle göra sig bäst på film!

Visst, finns många undantag, Bruce Lee, Chow Yun Fat, & Jet Li som exempel....för dom som sett Way Of The Dragon så kan man tillåmä nämna Chuck Norris utan att skämmas (där visar han vad han egentligen kunde), men i övrigt så är kata-konstnärer & inte helt orealistiskt även vissa gymnaster med kunskaper i teatral kampkonst förmodligen dom som passar som bäst som jag ser det.

 

Om man ser på exempelvis Muay Thai, Shootfighting, & Kyokushin, som jag själv utövar, så skulle dom bästa fightersarna aldrig göra onödigt avancerade & flashiga rörelser i onödan för att dom vet att det med stor sannorlikhet kan kosta dom segern. Dom går på som ångvält & skulle möjligtvis dra till nåt flashigt för att retas lite med motståndaren, men i film så måste det vara kul & intressant att se på även för folk som inte utövar samma stil eller ens kampsport generellt. Där måste man dra till med flashiga moves för att hålla intresset uppe.

 

Allt jag skrivit nu är orsaken att jag tycker van Damme är underskattad. Min åsikt gäller främst Bloodsport & Kickboxer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Xander Berkley är ganska underskattad.. han har vart med i hur mycket som helst o man minns inte ens hans namn träffade han i usa av en tillfällighet för cirka 3 månader sen.. börja prata med han och kunde inte minnas hans namn han sa att det händer honom ofta.. så därför slår jag ett slag för han..

dom mest underskattade är väl dom skådisarna man inte har sett än :P

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Santafantasma]hur kommer det sig att nån aldrig skrivit nån kvinna?=)

Jag kan ju vara den första och jag säger Zhang Ziyi...[/citat]

 

Va? Hon som inte kunde lära in en liten replik på engelska.

 

Hon har bara ett läge, inte så mångdimensionell prexis.

 

Maggie Cheung däremot - Helt briljant. Även om hon fick ett välförtjänt pris i Cannes, så är det få som fattar hennes storhet.

 

 

Ziyi ska tydligen presentera nån på Oscargalan. Intressant!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jim Carrey är väl snarast bannlyst från de fina salongerna. Rent för djävligt med tanke på den stora bredden av talang den snubben har.

 

Annars tycker jag nog Ben Stiller är sjukt underskattad. Nej skämt åsido. Men appropå honom är det synd att folk ser på Zoolander som hans regidebut och fnyser. Vad de flesta inte vet är att han regisserade Jim Carrey i The Cable Guy redan 96.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...