Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den här filmen har satt djupa spår i mig:

Clockwork Orange, 13 år när jag såg den, lite för ung kanske men fasen vilken bra film.

När jag ser A clockwork orange njuter jag varenda gång. Den suger in mig, fotot är underbart, ett konstverk och musiken, skådespeleriet, regin och storyn. mmmm. Sån film kommer jag aldrig kunna göra, men jag kan drömma.

Sen finns det andra som påverkat också t.e.x:

Braveheart

Scarface

Fy farao vilka bra filmer!

Vilka är den/dem filmer som inspirerat dig mest?

Postad
STALKER, fy fan alltså. Från och med den dagen var inte film tidsfördriv för mig utan -magi, episk konst. Älskar den

(ja, jag är jävligt pretto)

Har sett den, den var helt klart sevärd men he-he tyckte den var lite pretto faktiskt =) hehe, men cool!

Yonis

Postad

The Good, The Bad and The Ugly!

Min farsa var värsta Western galningen när jag var liten. Dessutom alla Bud Spencer filmerna! Inget jag är stolt över, men så är det bara ha ha.

Postad
The Good, The Bad and The Ugly!

Min farsa var värsta Western galningen när jag var liten. Dessutom alla Bud Spencer filmerna! Inget jag är stolt över, men så är det bara ha ha.

Trodde du skulle säga Donne Darko pga av ditt namn =)

Postad
Trodde du skulle säga Donne Darko pga av ditt namn =)

ha ha, nä...då var jag för gammal för att påverkas : )

Men den är ju bra som tusan.

Postad

Bad taste, såg den åxå i slutet av 80talet på en risig vhs-kopia. Det var en otrolig upplevelse, filtret av snygga effekter var inte där utan jag kom närmare. Vackert.

http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTkxMzE4NzcyOF5BMl5BanBnXkFtZTYwMDY4MTk4._V1._SX98_SY140_.jpg

Annars är det nog Solyaris från 72 som påverkat mig mest, framför allt eftersom jag var i ett läge i livet som passade riktigt bra till den filmen. Jag fick en känsla av att jag aldrig mer kommer se en film som är så bra igen. Som om det var den ultimata filmen.

Kalla det gärna pretto.

/KN

Postad

För två år sedan så valde jag att satsa på film, det va efter att ha sett "American Beauty". Jag tycker att filmen är riktigt bra men det som fick mig att fastna va karaktären "Ricky Fitts" som lärde mig att se det vackra i allting : ) efter det så började jag se det vackra i ett gräl, det vackra i ett slagsmål, och inte minst det vackra med döden :D

Haha gud det låter så galet emo som det kan bli men filmen lärde mig i huvudtaget att leva livet och göra det man tror på vilket jag nu gjort i två år så ja :P American Beauty är definitivt den film som påverkats mig mest!

Postad

Fasen va roligt att ha fått så många inlägg o se vilka filmer som påverkat andra =)

Blev speciellt förvånad över att ingen mer än så länge har nämnt Clockwork Orange. Roligt att vi alla har vår egen lilla speciella upplevelse av film i våra minnen =)

cutecats: håller me precis som dej att karaktären Ricky Fitts från filmen är typ den som lämnar mest spår efter filmen. Mycket bra film för övrigt.

Annars skäms jag lite över att jag varken sett Bad Taste eller Tarkovskis Solyaris. Har velat se den men inte blivit av.

Gott mos iaf!

//yonis

Postad

Får hålla med tidigare talare om att Solyaris har satt djupa spår i min själ. Cloclwork är såklart också fantastik (faktum är att jag sitter och skriver detta med min clockwork orange t-shirt på)

Postad
Får hålla med tidigare talare om att Solyaris har satt djupa spår i min själ. Cloclwork är såklart också fantastik (faktum är att jag sitter och skriver detta med min clockwork orange t-shirt på)

nice price faggott!!! :) älska den filmen,, lyssnar på musiken från den varje dag... :D jag vet jag är störd!

Postad

Den gick på 90 mille dollar per film. För att vara storfilm kan den väll räknas som lågbudget hehe. Men det är ju en rätt dyr film. Fast räknar man med standarden idag så räknas den in i gråzonen mellan storfilm och rätt så stor film:-P

Postad
Den gick på 90 mille dollar per film. För att vara storfilm kan den väll räknas som lågbudget hehe. Men det är ju en rätt dyr film. Fast räknar man med standarden idag så räknas den in i gråzonen mellan storfilm och rätt så stor film:-P

okej... men lågbudget kan man väl knappast kalla den då med andra ord =)

Postad

pengar har inte så mycket att göra med lågbudget eller inte. är man något insatt i produktionen av lotr vet man att det är en lågbudgetfilm i långfilmsformat.

kan jämföra pirates trilogin som hade en genomsnittsbudget på 220 miljoner dollar.

då är 90 ganska litet i sammanhanget om man ser till längd, specialeffekter, och den 6 år långa produktionen som sagan om ringen hade. kika på extramaterialet så förstår ni. :)

iallafall, den bedrften att få ihop filmerna till den budgeten på det sättet de gjort det är väldigt inspererande.

Postad
STALKER, fy fan alltså. Från och med den dagen var inte film tidsfördriv för mig utan -magi, episk konst. Älskar den

(ja, jag är jävligt pretto)

Var också en av mina första Film upplevelser där man förstog vad film kunde va.

Fast nu är jag rejält insnöad i, Franska nya vågen... :D

• 3 veckor senare...
Postad
du skojar eller? de är väl inte lågbudget?

har sett många inblandade i lotr kalla den lågbudget, men mer för att dom tejpa o klistra o löste problem o hitta på lite allt eftersom.

på bakommaterialet känns det lite som jävligt kompetenta människor hade skoj o gjorde film tillsammans, som en bad taste med jättebudget.

till topic: T2 är nog den film som påverkat mig mest när jag som 11-åring såg den på bio, mest magisk iallafall.

friday the 13th och bad taste/braindead är nog dom filmerna som i ung ålder petade in mig på att samla skräckfilm/eurotrash/allt-som-inte-är-hollywood vilket jag gjort i 15 år.

Postad
Var också en av mina första Film upplevelser där man förstog vad film kunde va.

Fast nu är jag rejält insnöad i, Franska nya vågen... :D

Melville är gud

Postad

''Gå och Se'' är definitivt en av filmerna som berört mi mest.

''Sympathy for Mister Vengeance'' tyckte jag ockå bar en väldigt stark film.

För att inte låta för pretto måste jag säga att ''Forrest Gump'' påverkade mig en del en gång i tiden.

Postad

Jurassic park, för att jag såg den en hel del som barn och därför påminner den väldigt mycket om min barndom. Låten "Journey to the island" från Jurassic Park är ett av de bästa soundtracken som finns enligt mig.

Forrest Gump och Reign Over me har också påverkat mig ganska mycket.

Postad

Som knatte var det "Tillbacka till Framtiden", då ville man vara som Marty.

Sedan "The Color of Money", för att jag blev hiskeligt biljardintresserad, och filmen har en massa intressanta scener, bra karaktärsutveckling och man får inte glömma anti-klimaxen-slutet är episkt.

Ungefär där emellan och samtidigt som Color of Money, så finns det många filmer, Pulp Fiction bland annat, även Clockwork Orange, som nämndes tidigare i tråden. Men om man ska svara på den film som påverkat mig allra mest. Måste det vara just "Tillbacka till Framtiden", för efter det så blev man galen i film.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...