Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag sväljer min stolthet och är tillbaka. Men hey, man måste få vara lite bitter ibland.

Hur som helst min första minutfilm som jag gjorde för en tävling i Tyskland så vi får hoppas att det går bra där.

http://www.sprocket.se/media.php?id=277

Önskvärt med kommenterar även om det bara är ett ord, så man får lite blick över vad människor tycker. :)

Posted

Tjena!

Kan tyvärr inte kolla här på jobbet. men jag lovar att kommentera sen.

Min kollega som godkände verket tyckte iaf att den var proffsig!

Så jag har höga förväntningar/Ronnie

Ps:Lägg gärna upp dina andra filmer också.

Posted

Är det du som gjort filmen om den blinda frisören? Världsklass ju. Kom på en sak till att säga: Jag gillar skarpt din engelska. Den låter naturlig och med flyt. Vilken accent tror du själv att det är?

Posted

Bra jobbat, det är väldigt snyggt det här! Men det känns att det är en minutfilm, både på gott och ont antar jag. Ett problem är att det är väldigt mycket information att ta in, jag vet inte om det är meningen att man ska behöva se om den flera gånger för att helt uppfatta allting?

Efter att ha sett den en gång kände jag: snyggt, den förmedlar massa känslor, bra var det, men vänta nu, vad var det för känslor.. och vem var flickan i mitten? Oj, jag måste se om den igen.

Att vilja se om en film är ett gott tecken! Men visas den bara en enda gång på t.ex. festivalen du tävlar i kan det bli krux, fast det kanske gäller alla 1-minutare å andra sidan?

Du vill berätta så mycket, och det blir svårt att andas och hinna reflektera.

Men man kan också vända den invändningen till något positivt, hela filmen handlar ju om den upplevelse man får, om den välspenderade minuten (som dock tar flera minuter att uppleva).

Ett annat problem är att det är lite svårt att höra vad han säger, berättarrösten kolliderar lite med pianot. Kanske är det extra svårt om man inte är van med engelskan.

Om jag ska kritisera enskilda bilder:

- de gungande boxningshandskarna kanske är på gränsen till en klyscha (men det kanske man iofs måste använda i så här korta filmer)

- vad föreställer bilden efter 15sek som har förfallit?

- vem är flickan, är det hon på lappen?

Det kanske är mariginella funderingar det här, för det är en väldigt bra film... men jag kom på en väldigt intressant tanke: det är som sagt väldigt mycket att ta in: vad händer om man tar bort berättarrösten helt? Jag tycker att du ska förlita dig mer på ditt visuella språk, det är många gånger mer effektivt än rösten som berättar!

Kör hårt för fan, en dag gör vi en film tillsammans. =)

Posted

[citat=gorse]Är det du som gjort filmen om den blinda frisören? Världsklass ju. Kom på en sak till att säga: Jag gillar skarpt din engelska. Den låter naturlig och med flyt. Vilken accent tror du själv att det är?[/citat]

Jepp det är jag :). Will Hardy är berättarröst även här, var tvungen att göra den på engelska för att den skulle skickas till en tävling i tyskland. Men jag tror han är från Iowa, är inte säker, han är dessutom rätt bra på att ändra sin dialekt. Han är ett guldkorn. Tack tack :)

Posted

[citat=Fredrik]Bra jobbat, det är väldigt snyggt det här! Men det känns att det är en minutfilm, både på gott och ont antar jag. Ett problem är att det är väldigt mycket information att ta in, jag vet inte om det är meningen att man ska behöva se om den flera gånger för att helt uppfatta allting?

Efter att ha sett den en gång kände jag: snyggt, den förmedlar massa känslor, bra var det, men vänta nu, vad var det för känslor.. och vem var flickan i mitten? Oj, jag måste se om den igen.

Att vilja se om en film är ett gott tecken! Men visas den bara en enda gång på t.ex. festivalen du tävlar i kan det bli krux, fast det kanske gäller alla 1-minutare å andra sidan?

Du vill berätta så mycket, och det blir svårt att andas och hinna reflektera.

Men man kan också vända den invändningen till något positivt, hela filmen handlar ju om den upplevelse man får, om den välspenderade minuten (som dock tar flera minuter att uppleva).

[/citat]

Det är väl först och främst meningen att man ska få en känsla, man kanske inte så fatta allt, som du säger är det väldigt mycket information. Självklart kan det uppstå ett problem, men bara man fått ut något av det så är det det viktiga, det är lite det som skiljer sig för minutfilmer enligt mig, det ska ge en känsla av något. Den här ska inte delta i någon festival utan skickades in för att visas upp. Jag spelade in den och redigerade den i söndags och igår (deadline igår). Så jag är väl ganska nöjd med resultatet. (inklusive låten som en kompis specialgjorde på 3 timmar :P)

[citat=Fredrik]Ett annat problem är att det är lite svårt att höra vad han säger, berättarrösten kolliderar lite med pianot. Kanske är det extra svårt om man inte är van med engelskan.[/citat]

Också svårt när man sitter och redigerar och vet exakt vad han säger... ska försöka tänka på det, kanske sänka pianot lite.

[citat=Fredrik]

Om jag ska kritisera enskilda bilder:

- de gungande boxningshandskarna kanske är på gränsen till en klyscha (men det kanske man iofs måste använda i så här korta filmer)

- vad föreställer bilden efter 15sek som har förfallit?

- vem är flickan, är det hon på lappen?[/citat]

Boxningshandskar blev det för att jag hade ett par snyggt slitna, tänkt inte på om det var en klyscha - kanske det är, inget medvetet, jag ville ha något snyggt :).

Bilden är ett fallet Trafikljus, ganska flyt som hittade det, även om det nu inte syns, vilket var lite synd. :/

Det är samma flicka, ja. :) - inte en så viktig detalj iofs.

[citat=Fredrik]

Det kanske är mariginella funderingar det här, för det är en väldigt bra film... men jag kom på en väldigt intressant tanke: det är som sagt väldigt mycket att ta in: vad händer om man tar bort berättarrösten helt? Jag tycker att du ska förlita dig mer på ditt visuella språk, det är många gånger mer effektivt än rösten som berättar!

Kör hårt för fan, en dag gör vi en film tillsammans. =)[/citat]

Jag ska testa att ta bort berättarrösten, men som sagt gjordes den här mer som en slags showreel, även om jag till 95% bara har nyinspelat material. Men jag vill visa att jag kunde förmedla ett budskap och inte bara göra snygga bilder. Och filmen skulle vara på en minut och slutresultatet blev bättre än jag hoppats. Tack för kommenterarna, du ger alltid bra och viktiga kommenterar det är bra :).

Självklart ska vi göra en film sen :).

Posted

Jag tror inte berättarrösten går att ta bort, men kanske kan man prova att låta honom prata mindre och långsammare? Namnet "Will Hardy" låter native så det är kanske inte så konstigt. Men det som är guld värt är att rösten är tydlig och lugn. Även om man inte är så van vid engelska är det lätt att hänga med. Faktiskt är det oftast farten det hänger på. Men som fredrik säger, det krockar lite med pianot.

Jag tycker inte handskarna är så klyshigt. De är snygga.

Om ingen har sagt det förut, så är det roligt att se dig tillbaka i forumet.

Posted

Själv tycker jag att all information är bra packeterad, berättarrösten förmedlar med rätt känsla tillsammans med pianot som med det visuella skapar en snygg helhet. En helt enkelt snygg film.

• 2 months later...
Posted

Tack för alla fina kommentarer och jag fick faktiskt i dagarna veta att jag kvalat vidare till Berlinale Talent Campus i Berlin mellan den 12-17 Februari, så det ska bli skitskoj.

Dock är man inte så himla glad när man fått reda på att en av ens bästa skådespelare i arkivet valt att flytta tillbaka till USA, men det är ju hans val och är bara att stödja honom i flytten.

Posted

Grattis till kvalet (kvalningen?)!

Jag skulle gärna ta mig en titt på filmen, men av någon anledning vill inte Windows Media Player spela upp vissa mpeg-filer längre. Tror att det slutade fungera när jag installerade Win XP Service pack 2. Är det någon som har råkat ut för samma sak och vet hur man får liv i Media Playern igen?

Posted

Snyggt foto, perfekt berättarröst, du lyckas verkligen förmedla en känsla. Mycket proffsigt, du är verkligen begåvad och kommer med all sannolikhet att gå långt.

Grattis!

Posted

Aaaa... Sweet. Tack!

Riktigt proffsigt. Snyggt foto (även om det var lite noisigt på sina ställen).

Trevlig åkning i sjukhuset i slutet. Blir en sån där skön Kubrick-känsla.

Hoppas du kammar hem tävlingen. Lycka till!

Posted

Synd att jag inte har bredband. Men nästa gång jag går hem till nån som har bredband, ska kolla på den filmen och även positive about negatives!

Posted

Jag gillar den också. Jag tycker bilderna beskriver väl vad som sägs. Det enda som jag tycker kunde vara bättre är vad som sägs efter: some people say we spend our lives dying" (vilket är en mycket bra mening). Meningen efter (some say we live again) borde vara mer slagfärdig. Jag tolkar det som att dessa två meningar står i stark kontast till varann. Mot bakgrund av detta så väger mening två lite lätt tycker jag. Borde vara lite mera insiktsfull på nåt vis.

Detta var små, små kommentarer som kanske inte ens är begripliga.

För övrigt mycket bra som sagt.

Posted

Det är väl i princip bara att ta en 35 mm och fota några sekunder här och några sekunder där, lägga på lite sliskigt pianoackompanjemang och en lika sliskig berättarröst, och så har man en renrasig, vill-vara-djup, "amerikansk moral-kaka". Och det är väl alltid fel, eller?

Posted

[citat=Gussyl]Jag gillar den också. Jag tycker bilderna beskriver väl vad som sägs. Det enda som jag tycker kunde vara bättre är vad som sägs efter: some people say we spend our lives dying" (vilket är en mycket bra mening). Meningen efter (some say we live again) borde vara mer slagfärdig. Jag tolkar det som att dessa två meningar står i stark kontast till varann. Mot bakgrund av detta så väger mening två lite lätt tycker jag. Borde vara lite mera insiktsfull på nåt vis.

Detta var små, små kommentarer som kanske inte ens är begripliga.

För övrigt mycket bra som sagt.[/citat]

Jag förstår absolut vad du menar och du har nog rätt. Tanken var väl att han som karaktär var väldigt bister och väldigt less på livet. Han ser tillbaka på livet och inser att han inte tagit vara på sitt liv så som han skulle, därför låter han lite väl melankolisk där. Men jag är väl 50/50 som jag håller med dig och samtidigt inte.

Sen var det ju en film som gjordes dan innan deadline så det är klart att fel måste det ju finnas :).

Tack återigen för alla fina kommentarer, det är stärker en, en dag som denna.

• 8 months later...
Posted

Snygg film men samtliga av dina filmer som jag har sett går i samma anda. Det är väl på gott och ont antar ja. Du har turen som har will hardy, hans röst/insatser höjer filmerna avsevärt. Jag tycker dock att du tenderar att berätta en hel del med rösten/dialogen som vi redan ser i bild. Har själv gjort film med berättarröst där det berättas det vi redan ser och fått ta en del "skit" för det av "experter". Annars tycker jag att du gör ett bra jobb. Ha d

• 3 weeks later...
Posted

Jag hade av en slump mitt ljud helt avskruvat från början, men man fattar poängen utan röst. Enligt min mening skulle det räcka med pianot i bakgrunden.

Väldigt välgjord kortfilm, snyggt filmad med ett tänkvärt innehåll.

(Hade varit fint om fjärilen hade slagit några sista vingslag men det vore kanske svårt att få till på film:)