Gå till innehåll

Bra TV-serier ni kan rekommendera?


dreeze

Recommended Posts

Det skrivs om alla möljiga TV-serier, men alla har glömt den absoluta nr 1 genom tiderna: The Sopranos från HBO!!!!

Köp alla boxarna och se varför jag menar det. Du kommer inte att bli besviken!

 

HBO har i regel de bästa serierna och tar i princip hem alla prestige-pris inom TV-branchen varje år. Andra exempel på HBO-serier är Sex and the city, Band of brothers och Six feet under.

 

Det som jag personligen tycker att skiljer HBOs serier med övriga bolags, är att de inte går över gränsen till att förolämpa min intelligens som tittare. ...vilket man ofta gör på annat håll. 24 och Lost är t ex två populära serier som jag bara inte klarar av...

Länk till kommentar
Share on other sites

"TV-kanalen HBO, med tidigare fullträffar som Sopranos och Sex and the city, har enligt uppgift satsat dryga 100 miljoner dollar för att återskapa det gamla Rom.

 

Med premiär i söndags och med en budget på 100 miljoner hoppas HBO med Rome på att återigen ha en storsuccé i sitt stall. För att återuppväcka den antika staden byggdes enorma scener i legendariska Cinecitta som täcker sammanlagt fem hektar. Förutom stora scenbyggen har man sett till att, inför första avsnittet, sy upp 750 uniformskläden, rapporterar DN.se. Serien tar sin början år 52 f.Kr. då Julius Caesar är på tillbaka tillbaka till Rom, ett Rom där intriger frodas och kättjan är ständigt närvarande.

 

HBOs tidigare storsatsning på historia, andra världskrigshistorien Band of Brothers, blev en rejäl succé både på TV och dvd och naturligtvis finns denna förhoppning även för Rome."

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Speero]"TV-kanalen HBO, med tidigare fullträffar som Sopranos och Sex and the city, har enligt uppgift satsat dryga 100 miljoner dollar för att återskapa det gamla Rom.

 

Med premiär i söndags och med en budget på 100 miljoner hoppas HBO med Rome på att återigen ha en storsuccé i sitt stall. För att återuppväcka den antika staden byggdes enorma scener i legendariska Cinecitta som täcker sammanlagt fem hektar. Förutom stora scenbyggen har man sett till att, inför första avsnittet, sy upp 750 uniformskläden, rapporterar DN.se. Serien tar sin början år 52 f.Kr. då Julius Caesar är på tillbaka tillbaka till Rom, ett Rom där intriger frodas och kättjan är ständigt närvarande.

 

HBOs tidigare storsatsning på historia, andra världskrigshistorien Band of Brothers, blev en rejäl succé både på TV och dvd och naturligtvis finns denna förhoppning även för Rome."[/citat]

 

Grymt, hoppas någon kanal som jag kan se köper in serien.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spangelish Bob]Jag skulle rekommendera att ni sluta kolla på TV och började göra film istället.[/citat]

 

Varför? De säger att om man skall lära sig att skriva bra så ska man läsa mycket... Borde inte det stämma på film också? Om man skall göra bra film så ska man se mycket film, och bra tv-serier (stämmer säkert inte in på alla)?

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst blir du bättre av att studera andras konst, men du blir aldrig en bra målare genom att studera andras målningar, du lär dig så mycket mer av att måla själv. Så visst får du ligga framför TV:n och slöa, men du kommer aldrig lära dig tänka film där, du kommer aldrig bli en del av filmen genom att se film.

 

Så mitt inlägg var en uppmaning: Stick ut och filma och sluta sitta framför TV:n och inspireras att bli som alla andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, självklart blir man ingen bra filmare av att kolla på film men som jag uppfattade det så tyckte inte du att det var någon idé alls att se på serier och dylikt. Fast man kan ju inte filma hela tiden, på kvällen måste man ju kunna kolla på någon bra serie (om man inte filmar kvällsscener dvs. ;))

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spangelish Bob]Visst blir du bättre av att studera andras konst, men du blir aldrig en bra målare genom att studera andras målningar, du lär dig så mycket mer av att måla själv. Så visst får du ligga framför TV:n och slöa, men du kommer aldrig lära dig tänka film där, du kommer aldrig bli en del av filmen genom att se film.

 

Så mitt inlägg var en uppmaning: Stick ut och filma och sluta sitta framför TV:n och inspireras att bli som alla andra.[/citat]

 

Sitter inte du lite väl mycket framför datan ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Speero]Sitter inte du lite väl mycket framför datan?[/citat]

 

Nej, inte direkt. Vid datorn sitter jag bara när jag skriver manus eller klipper film och på internet sitter jag bara när jag renderar mina filmer (om jag inte råkar ha något vettigare att göra under mina renderingar, som t.ex. andra filmprojekt). Så visst blir det en del timmar framför datorn, men det är till största del väl använd tid, till skillnad från att ligga och slöa framför TV:n.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...

Band of Brothers

- Grym WW2-serie i tio delar. Som sagt, lite ojämn då det är olika regissörer för varje avsnitt men mestadels håller det en jämn en linje.

 

MASH

- De första säsongerna av denna serie är underbar humor om man ser det på dvd och slipper alla fejkskratten som man får med när man ser det på tv.

- Hawkeye, I need to talk to you.

- Radar, if you don't leave right now I'll shoot you!

- It's about Hot Lips...

- OK, if you don't leave right now I'll shoot Hot Lips!

 

The Sopranos

- Lätt, en av världens bästa tv-serier någonsin. Jag är uppe varje söndag natt och väntar på nästa del i den sista säsongen! Underbar story med superba skådespelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf]TWIN PEAKS - tveklöst en av de bästa serier som gjort, och i motsats till många andra tycker jag även andra säsongen är väldigt bra (även om en del avsnitt kanske saknar lite där). David Lynch när han är som bäst. Mystik och spänning berättas på ett underbart sätt ackompanjerad av underbar musik. Ses med fördel under så kort tid som möjligt, dvs. se alla avsnitten i rad! Tyvärr tror jag inte säsong 2 finns på DVD. Finns även en film som heter "Fire Walk With Me" som utspelar sig innan själva serien börjar. (Skall dock ses efter att man sett serien)

[/citat]

 

WORD!

Länk till kommentar
Share on other sites

För ni som vill ha hela Twin Peaks på DVD så kan jag påpeka att Twin Peaks säsong 2 kommer ut senare i år (Oktober tror jag det stod, fast då vet jag inte om den månaden gäller Sverige).

 

Vet folk att Lost-författarna inte har planerat så långt i förväg till den där serien? Den tanken får alltid mina hjärnlober att gnugga sig mot varandra på ett obehagligt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...