Gå till innehåll

Bra TV-serier ni kan rekommendera?


dreeze

Recommended Posts

Jag undrade om ni har sett några bra TV-serier ni kan rekommendera. Det lilla jag har sett av svenska TV-serier ger mig intrycket av att de är rätt dåliga. Lars von Triers Riget var bra, men den kändes väldigt annorlunda från allt annat som produceras för TV inom norden (som jag har sett.)

 

Bland utländska TV-serier har jag funderat på att se The West Wing, någon som följt den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte 24 i alla fall. Utspelas i realtid? Tja, jag visste inte att man kunde förflytta sig från en stad till en annan på fem minuter. Jag förstår nog inte de fysiska lagarna som råder i 24. Det verkar vara ett helt annat universum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Smalville, kanske man skulle kika på. Stål-Man med tonårsångest och en polare med rakat huvud kan ju alltid vara något.

 

CSI är lite för upphugget för min smak. Storyarchs över fler avsnitt fungerar väl inte riktigt som den är upplagd?

 

24 har jag sett första säsongen av när den gick på TV. Den led en hel del när dem körde i princip samma händelseförlopp två gånger. Hörde någonstanns att det var för att dem inte planerat att det skulle vara 24 avsnitt och att dem fick lappa ihop det lite snabbt före produktionen började. Sen det här att serien ska vara under 24 timmar känns lite väl mycket som en gimmick.

Säsong 2 kom och gick och jag var muntert ovetande.

 

Taken har jag på DVD, den var bra och kändes rätt episk, även om slutet inte riktigt levde upp till förväntningarna.

 

Lost låter intressant, det är ju J.J. Abrams och David Fury som gjort den, vilket bådar gott. Jag har bara inte kommit mig för att se den på grund av djungeln :) (blött, grönt, geggigt och väldigt, väldigt djungligt helt enkelt)

 

Arkiv X har ingen historia, vilket blir rätt trist i längden. Att Mulder och Scully lyckas som agenter trots att de inte kommer ihåg tidigare fall de varit med om är ett under :)

 

OZ verkar intressant. Den kanske man borde ta sig en närmare titt på (fast den verkar lite deprimerade, eller har jag fått fel intryck av den?)

 

Band of Brothers har jag försökt se fler gånger men jag orkar inte med den. Jag vet att den baseras på en verklig historia, men karaktärerna känns väldigt intetsägande. Blir lite "jaha, där dog han, öh, vem var det? Han har jag inte sett tidigare, jaha, det var han? Jaha ja, det var ju tråkigt, eller, äh, åh, nu skjuter dem igen! Vad... meningslöst..."

 

Thunderbirds, visst är det en tecknad serie med massa olika hjältar. Någon av dem har en stav och har på sig en leopard dräkt? Eller har jag blandat ihop det med någon av mina dagdrömmar?

 

Serier jag har följt helt eller delvis:

 

Twin Peaks, bra första säsong, tappade mycket av fokusen under säsong 2.

 

Riget, bra, vridet. Tappade också fart under säsong 2.

 

Buffy, väldigt bra (dock svag första säsong.) Det bästa jag har sett på TV. *springer och tillber buffy-boxarna lite snabbt*

 

Angel, likt Buffy, men inte riktigt på samma nivå.

 

Ally McBeal har jag sett två säsonger av. Den har rätt roliga dialoger fast mot slutet av säsong 2 hade det börjat barka söderut litegrann, har inte hunnit se säsong 3 så jag kan inte uttala mig om det styrs upp eller inte :)

Länk till kommentar
Share on other sites

dreeze: du tänker på thundercats, lite kult över den också. thunderbirds är lite av föregångaren till team america så att säga. skapad av Gary Anderson men till skillnad mot den nya filmen så tror jag att de försökte göra en allvarlig serie med thunderbirds.

 

24 - följde jag sesång 1 och 2, men värnplikten gjorde att jag inte kunde se alla avsnitt. då slutade jag se tills reprisen kommer.

 

Lost - Jag försökte verkligen titta på serien men påminner mer och mer om sunset beach när jag tittar på den, och jag gillar verkligen inte såpor.

 

Band of Brothers - påkostat och välgjort men lite ojämn då det är olika författare och regissörer för varje avsnitt.

 

Buffy? ja du, då sitter vi på två olika kanter om ett väldigt stort bord. nej tacka vet jag riktig serietidningsaction som powerrangers!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte särskilt förtjust i serier, men två av mina favoriter (om vi utesluter tecknat) är "Twin Peaks" och "The Kids in the Hall".

 

Hur slutar "Twin Peaks"? Är det den där spegelscenen när Agent Cooper återvänder från "dödsriket" eller vad det är för nåt, fast det inte är han!

 

De serier som jag avskyr som pesten är:

Smallville, CSI (Miami, New York etc.), Buffy, Förhäxad, Lost, Ally McBeal m.fl.

 

Den sämsta serien någonsin är "Gilmore Girls". Dialogen är skratterande dålig; lika dåligt framfört som skrivet! Det påminner mest om en sitcom där alla talar i ultra-speed!

 

Försiktighet iakttas mot Desperate Housewives. Pretentiöst tantsnusk Hollywood-style, fåniga intriger, försöker efterlikna Twin Peaks / Blue Velvet. Tröttnade efter 3-4 avsnitt. Överskattat!

 

Deadwood kan nog vara nåt, men jag orkar inte följa det. Riget är troligen en av de bästa serier jag sett, om jag hade sett den. Ska köpa den på dvd innan året är slut...

Länk till kommentar
Share on other sites

Lost, Lost, Lost, Lost... och Lost... absolut bästa TV-serien någonsin - välskriven, toppklass skådespeleri och full av mystik ... styrkan i Lost är att tyngden ligger på kataktärerna... där man i tillbakablickar får lära känna de olika personerna... och så fort man tror att man ha fått ett grepp om en karaktär så... nja se själv ETT MÅSTE men framför allt ser allt från början, hoppa inte in i den... sen lovar jag att ni inte kan sluta... :)

 

Och sen får man ju inte glömma att nämna en av världens längsta serier: The Simpsons... "en Simpsons om dagen är bra för magen"... (vilket ju är en ramsa som man kan använda till allt...)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=nisse]Lost, Lost, Lost, Lost... och Lost... absolut bästa TV-serien någonsin - välskriven, toppklass skådespeleri och full av mystik ... styrkan i Lost är att tyngden ligger på kataktärerna... där man i tillbakablickar får lära känna de olika personerna... och så fort man tror att man ha fått ett grepp om en karaktär så... nja se själv ETT MÅSTE men framför allt ser allt från början, hoppa inte in i den... sen lovar jag att ni inte kan sluta... :)[/citat]

 

Kunde inte sagt det bättre själv! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni som ser Lost: har ni sett Alias som är gjord av samma person? Och om ni har det, var är era tankar om den serien?

Jag har själv sett säsong 1 till 3 och den fungerar väl, en del saker i den är rätt fåniga. Sen är dem väldigt förtjusta i cliffhangers.

 

Hur slutar "Twin Peaks"? Är det den där spegelscenen när Agent Cooper återvänder från "dödsriket" eller vad det är för nåt, fast det inte är han!

Han återvänder från the White Lodge om jag kommer ihåg rätt. Det var synd att serien tappade så mycket under säsong 2. Lynch's lite vrickade humor var inte kvar (t.ex älghuvudet på bordet i pilotavsnittet). Det kändes som om dem bytt ut större delen av manusförfattarna mellan säsongerna.

 

That 70's Show har jag sett, den blir väldigt dålig någon gång under säsong 5. Den tappar all fart och börjar upprepa sig. Sen är skådespelet vääääldigt ojämnt genom hela serien :)

 

Desperate Housewives verkade lovande (från reklamen) men den visade sig inte nå upp till mina förväntningar. Problemet var väl att avsnittsplotsen var lite sisådär och huvudplotten gick för långsamt.

 

Är det INGEN här som gillar Buffy? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=dreeze]Ni som ser Lost: har ni sett Alias som är gjord av samma person? Och om ni har det, var är era tankar om den serien?

Jag har själv sett säsong 1 till 3 och den fungerar väl, en del saker i den är rätt fåniga. Sen är dem väldigt förtjusta i cliffhangers. [/citat]

Jag är väldigt förtjust i Alias men håller med att den bitvis är lite fåning för att inte säga rörig men den håller hög kvalité i berättande och skådespelari... vilket precis som Lost är en väldigt påkostad serie. Alias och Lost liknar varandra på en punkt och det är att mycket kretsar kring "mysterium"... det handlar ofta om lite mystiska saker - om du förstår vad jag menar... Annars skiljer de sig väldigt markant...

 

Men mest tittar jag på Alias för att det är så spännande och Garner är så snygg :)...

 

[citat=dreeze]Är det INGEN här som gillar Buffy? ;)[/citat]

Nja, kanske mer Angel vilket är samma sak (även en sorts uppföljare för er som inte vet)... det roliga med serier som Buffy är att de är så B-aktiga. I början tycker man allt är dåligt sen så fastnar man för serien och kan inte sluta titta. Så är det ofta... men oftast i mitt fall handlar det om att dessa serier går sent på kvällen och det finns inget annat att titta på så då följer jag det... Angel var ett sådant fall... eller vad säger ni, fungerar det så?

Länk till kommentar
Share on other sites

Twin Peaks slutar mycket riktigt med spegelscenen där man ser att Cooper nu är besatt av Bob. Minns jag rätt när jag säger att sista bilden är på Coopers kaffekopp?

 

Rekommenderar verkligen Deadwood, en skitig, välskriven western med intressanta personporträtt. Ganska lång från Dr Quinn med andra ord. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, kanske mer Angel vilket är samma sak (även en sorts uppföljare för er som inte vet)... det roliga med serier som Buffy är att de är så B-aktiga. I början tycker man allt är dåligt sen så fastnar man för serien och kan inte sluta titta. Så är det ofta... men oftast i mitt fall handlar det om att dessa serier går sent på kvällen och det finns inget annat att titta på så då följer jag det... Angel var ett sådant fall... eller vad säger ni, fungerar det så?

Om jag hade gillat Buffy för att den var B-aktig borde jag teoretiskt sett åtminstone ha accepterat Charmed, Xena och Hercules men dem serierna får gärna dränkas i bensin vid majbrasan.

Den har en del B-element som är med i varje avsnitt, men den har så mycket mer. :)

 

Jag började se Buffy av en slump, och såg hela säsong 2 på DVD. Efter det var jag fast, för tills dess hade jag ingen aning om vad som gick att göra när dem fick 18 timmar på sig istället för 3 timmar som långa filmer har. Genom hela säsong 2 lägger dem ut trådar som slutligen knyts ihop och antänds i dubbelavsnittet som utgör säsongsfinalen.

 

I säsong 2 fore-shadowar dem också saker som inte sker förrän i säsong 6 vilket är rätt häftigt. (Babylon 5 gjorde en liknande sak fast då var det säsong 1 till säsong 3 tror jag)

 

I Buffy använder dem monstren som ett sätt att utveckla karaktärerna på, samtidigt som dem ofta drar paraleller till verkliga problem. På samma sätt som bra sci-fi filmer kan ifrågasätta saker, gör Buffy det fast med fantasy.

De som gör serien tycker om att frossa i psykiskt lidande (vilket inte märks om man inte hänger med den ett tag) och säsong 6 är väldigt, väldigt mörk.

Sen att alla karaktärer kommer ihåg vad som har hänt med dem tidigare och konstant refererar till tidigare händelser gör att det känns väldigt levande, fast det innebär väl att om man hoppar in i serien lite senare blir det lite trist/förvirrande.

 

Buffy har också några specialavsnitt, bland annat:

Hush där det inte är någon dialog i 2/3 av avsnittet.

Restless som är en dröm och väldigt surrealistiskt.

The Body vilket är den mest realistiska skildringen jag har sett av hur folk hanterar död.

Once More With Feeling är en musikal, fast som fortfarande spelar på de spelregler som serien ställt upp. That 70's Show har också gjort ett musikalavsnitt men det blev inte så bra enligt mig.

 

Helvete, nu kom jag in på ett ämne som jag har problem att sluta babbla på om ;) Jag kan dock rekommendera att åtminstone se hela säsong 2 innan man dömmer serien som B-aktig.

 

Förresten, avsnittet av Alias där David Cronenberg är med var nyss på TV4. Alias har väldigt snygg cinematografi nu när jag ändå gled in på den serien.

Länk till kommentar
Share on other sites

He, he... intressant läsning - förstår nu att du verkligen gillar serien... Jag har bara sett de första säsongerna så jag är nog fel person att bedömma/diskutera serien med... alla fall så tycker jag bra om Buffy - man får sin dagliga dos av lättsam underhållning men inget mer tycker jag... men jag förstår att du dreeze är en stor beundrare till Buffy och det kan jag förstå men som jag sa innan jag är nog fel person att yttra mig om Buffy...

 

Förresten har jag för någon vecka sedan sett första säsongen på The 4400 - som jag tycker är lite si så där... vissa saker som att den stundtals är väldigt spännande är bra men andra saker känns väldigt b-aktig... vad tycker ni andra?

 

En annan sak varför var första säsnongen bara i 5 avsnitt tyckte de kunde gjort några fler... (och ni som säger att första säsongen var i 6 avsnitt har fel då Pilot-avsnittet var ett dubbel avsnitt).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Twin Peaks slutar mycket riktigt med spegelscenen där man ser att Cooper nu är besatt av Bob. Minns jag rätt när jag säger att sista bilden är på Coopers kaffekopp?[/citat]

 

Det värmer mig om hjärtat att höra att Lynch hade mage nog att avsluta serien på detta vis.

 

Rättelse: Jag nämnde att Gilmore Girls är den sämsta serien, men har totalt glömt bort Xena och Hercules. Blodet börjar att bubbla så fort jag hör talas om serierna... Bör jag nämna att jag ständigt är lättirriterad och bitter? :p

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut][citat=TDA]Twin Peaks slutar mycket riktigt med spegelscenen där man ser att Cooper nu är besatt av Bob. Minns jag rätt när jag säger att sista bilden är på Coopers kaffekopp?[/citat]

 

Det värmer mig om hjärtat att höra att Lynch hade mage nog att avsluta serien på detta vis.

 

Rättelse: Jag nämnde att Gilmore Girls är den sämsta serien, men har totalt glömt bort Xena och Hercules. Blodet börjar att bubbla så fort jag hör talas om serierna... Bör jag nämna att jag ständigt är lättirriterad och bitter? :p[/citat]

 

Sämsta Tv serien någonsin mste vara 7th heaven. Har aldrig sett ett mer fördomsfull o patetiskt TV serie. Den säger rätt mycket om hur sjukt det amerikanska samhället är

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har förvisso dreeze redan sagt det viktigaste, men jag vill också passa på att instämma i att Buffy troligtvis är det absolut bästa som någonsin har producerats för tv (eller film). Svag första säsong som sagt var, men från och med säsong 2 växer serien ordentligt och säsongsavslutningen "Becoming" är helt sjukt otroligt fantastiskt bra.

 

För alla framtida buffy-fans på denna sida som fortfarande tvivlar så vill jag rekommendera den här länken

http://web.archive.org/web/20041018112637/www.dvdangle.com/dvd_audio/music_matters/buffy.html

(Länkad från archive.org då den ursprungliga sidan har försvunnit från nätet.)

 

Sedan vill jag även passa på att nämna att jag har inhandlat "the script book" till musikalavsnittet 6x07 "Once Moore With Feeling" :) Mycket trevlig läsning, Joss skriver roliga och läsvärda manus också!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...