gorse Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 I lokaltidningen där jag bor berättar man att Time Magazine har gjort en 100-i-top-lista på bästa filmen genom tiderna. Bergman kom med, med två filmer. "Midsommarnattens leende" (1955) och "Persona" (1966). Både greta garbo och ingrid bergman är också med i listan med de 100 bästa filmerna. http://www.corren.se/archive/2005/5/23/i6q0setmk67kmd4.xml?category1=1096984640-27& Edit: Oj, det var visst bara festivaler i denna gren. Jag läse bara filmhändelser... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e93mw Posted May 23, 2005 Share Posted May 23, 2005 Kan man ta en topp 100-lista på allvar som innehåller lika många italienska filmer som kung-fu-filmer? Missförstå mig rätt, jag avgudar kung-fu-genren liksom wuxia pien (swordplay-film). Men om man ska beakta något slags seriöst kvalitetskriterium så borde det väl ha funnits med många fler europeiska filmer? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted May 24, 2005 Share Posted May 24, 2005 [citat=e93mw]Kan man ta en topp 100-lista på allvar som innehåller lika många italienska filmer som kung-fu-filmer? Missförstå mig rätt, jag avgudar kung-fu-genren liksom wuxia pien (swordplay-film). Men om man ska beakta något slags seriöst kvalitetskriterium så borde det väl ha funnits med många fler europeiska filmer?[/citat] Notera att det är en amerikansk tidning som framställt listan ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stupider...lika a fox Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Haha, vilken jävla pretto-lista och dessutom löjligt amerikaniserad. Lord of the fucking ringmuskel?! Bara att skratta. Usch. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Varför finns inte en enda Stanley Kubrick-film med på listan? Varför finns Pinochio med men inte Aladdin och Lejonkungen? Blä. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maxvolt Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 joho, både "Barry lyndon" och "Dr. Strangelove: or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb" av stanley Kubrick fanns ju med.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nizze Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Vart är 2001 och clockwork orange? Om inte kubrick har mer filmer på en top 100 lista än bergman kan man börja mistänka att "experterna" antingen var fulla, höga eller ännu värre tog slumpmäsigt från videohyllan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Vad jag undrar är var fan är The Shining? Gökboet fanns inte heller med va? Ska kolla... Nope. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsand Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 [citat=T-kock]Varför finns Pinochio med men inte Aladdin och Lejonkungen?[/citat] huh, är du på riktigt? /matt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 [citat=mattsand][citat=T-kock]Varför finns Pinochio med men inte Aladdin och Lejonkungen?[/citat] huh, är du på riktigt? /matt[/citat] Aladdin är ju underbar :D Bästa filmmusiken genom tiderna ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ayame Posted May 29, 2005 Share Posted May 29, 2005 T-kock. Håller med, Faktiskt en av dom enda film låtarna som låter bättre på svenska än på engelska tycker jag. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
final_cut Posted May 30, 2005 Share Posted May 30, 2005 [citat=gorse]I lokaltidningen där jag bor berättar man att Time Magazine har gjort en 100-i-top-lista på bästa filmen genom tiderna. Bergman kom med, med två filmer. "Midsommarnattens leende" (1955) och "Persona" (1966). Både greta garbo och ingrid bergman är också med i listan med de 100 bästa filmerna. [/citat] Mycket konstigt att Det sjunde inseglet inte kom med, de är ju hans signatur! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-kock Posted May 31, 2005 Share Posted May 31, 2005 [citat=Ayame]T-kock. Håller med, Faktiskt en av dom enda film låtarna som låter bättre på svenska än på engelska tycker jag.[/citat] Hela Aladdin är bättre på svenska än på engelska, Jöback å Dan Ekborg is the shit :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Java ex Machina Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 Gudfadern 1 och 2 räknades som en post. LotR 1-3 var en post. Starwars från 1977 finns med, men var är Empire Strikes Back? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted January 10, 2006 Share Posted January 10, 2006 [citat=T-kock][citat=Ayame]T-kock. Håller med, Faktiskt en av dom enda film låtarna som låter bättre på svenska än på engelska tycker jag.[/citat] Hela Aladdin är bättre på svenska än på engelska, Jöback å Dan Ekborg is the shit :D[/citat] Men låter det inte som att Jöback krämar filmen igenom? Personligen tycker jag inte att hans kryststön går att ta miste på. EDIT: Kass top100-lista. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Khaain Posted February 12, 2006 Share Posted February 12, 2006 BFI, Brittiska Filminstitutet har en betydligt mer genomgående lista (360 filmer). Dock är det uteslutande kritikernas "objektiva" mästerverk som finns med där också, men de har också tagit hänsyn till kult-förklarade filmer som Night of the living dead osv. Sen finns ju inte Renoirs La regle de jour med heller, vilken brukar hamna etta var gång BFI sammanställer de viktigaste filmerna genom tiderna (Då utgår de ifrån och frågar kritiker, filmskapare och diverse andra filmsnobbar). Vilket är märkligt, samma gäller Kubrcks 2001 som någon nämnde innan. Tycker listor är ganska tråkigt och oväsentligt eftersom ingen lista nånsin kommer kunna göra en helt genomgående och riktig rangordning, eller vad man vill kalla det, för vilka filmer som är bäst, har betytt mest osv. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dawey Posted February 12, 2006 Share Posted February 12, 2006 Tror snarare att de har försökt lista de viktigaste filmerna rent filmhistoriskt, än att de skulle vara de bästa. Skulle "Star Wars" vara en av de 100 bästa filmerna? Hmm, det är nog personligt om man tycker om den filmen eller inte, men helt klart är det en milstolpe i filmens historia, liksom "Chunking Express" eller "Some Like It Hot". Men varför väljer de t.ex. "Yojimbo" framför "7 samurajer"? Ibland verkar det bara som de har valt något representativt för en epok eller en regissör. Varför väljer de "Out of The Past" när det finns så många andra, bättre film noir. Och listan blir kanske lite väl tillrättalagd när de tar med "Drunken Master II" och "Finding Nemo", som att varje person måste kunna hitta åtminstone ett par av sina favoritfilmer. Slutsats: en publikfriande och politisk lista som samtidigt försöker summera filmhistorien. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hunter. S. Thompson Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 Det måste absolut vara de viktigaste filmerna, eftersom flera banbrytande filmer är med så som "The 400 Blows" är med. Men listan är ruskigt skum, var är "The Shawshank Redemption" och "Forrest Gump" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielSjöström Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Inte en enda Lynch film! Blä. Blue Velvet borde vara med. Cronenberg var representerad av Flugan, känns sådär. Varför inte Videodrome? Inte heller fanns det någont verk av Michael Powell heller, t.ex. Svart Narcissus eller Peeping Tom. Nja det var en märklig lista. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomStac Posted October 19, 2006 Share Posted October 19, 2006 Blade Runner är med, då är jag nöjd. Jag hade dock velat se 2001 och Apocalypse Now. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted October 20, 2006 Share Posted October 20, 2006 Men vart är Åsa-Nisse filmerna? ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_nemo_ Posted October 20, 2006 Share Posted October 20, 2006 Ingen av mina absoluta favoriter var med...... Alien Amelie Evil Dead (No shit :)) Exorcisten Finding Nemo fanns med, ok att den är bra, men vafan........ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts