Jump to content

Bergman bland de 100 bästa, två ggr.

gorse

Recommended Posts

I lokaltidningen där jag bor berättar man att Time Magazine har gjort en 100-i-top-lista på bästa filmen genom tiderna. Bergman kom med, med två filmer. "Midsommarnattens leende" (1955) och "Persona" (1966). Både greta garbo och ingrid bergman är också med i listan med de 100 bästa filmerna.

http://www.corren.se/archive/2005/5/23/i6q0setmk67kmd4.xml?category1=1096984640-27&

Edit: Oj, det var visst bara festivaler i denna gren. Jag läse bara filmhändelser...

Kan man ta en topp 100-lista på allvar som innehåller lika många italienska filmer som kung-fu-filmer? Missförstå mig rätt, jag avgudar kung-fu-genren liksom wuxia pien (swordplay-film). Men om man ska beakta något slags seriöst kvalitetskriterium så borde det väl ha funnits med många fler europeiska filmer?

[citat=e93mw]Kan man ta en topp 100-lista på allvar som innehåller lika många italienska filmer som kung-fu-filmer? Missförstå mig rätt, jag avgudar kung-fu-genren liksom wuxia pien (swordplay-film). Men om man ska beakta något slags seriöst kvalitetskriterium så borde det väl ha funnits med många fler europeiska filmer?[/citat]

Notera att det är en amerikansk tidning som framställt listan ;)

Vart är 2001 och clockwork orange? Om inte kubrick har mer filmer på en top 100 lista än bergman kan man börja mistänka att "experterna" antingen var fulla, höga eller ännu värre tog slumpmäsigt från videohyllan.

[citat=gorse]I lokaltidningen där jag bor berättar man att Time Magazine har gjort en 100-i-top-lista på bästa filmen genom tiderna. Bergman kom med, med två filmer. "Midsommarnattens leende" (1955) och "Persona" (1966). Både greta garbo och ingrid bergman är också med i listan med de 100 bästa filmerna.

[/citat]

Mycket konstigt att Det sjunde inseglet inte kom med, de är ju hans signatur!

[citat=Ayame]T-kock. Håller med, Faktiskt en av dom enda film låtarna som låter bättre på svenska än på engelska tycker jag.[/citat]

Hela Aladdin är bättre på svenska än på engelska, Jöback å Dan Ekborg is the shit :D

• 7 months later...

[citat=T-kock][citat=Ayame]T-kock. Håller med, Faktiskt en av dom enda film låtarna som låter bättre på svenska än på engelska tycker jag.[/citat]

Hela Aladdin är bättre på svenska än på engelska, Jöback å Dan Ekborg is the shit :D[/citat]

Men låter det inte som att Jöback krämar filmen igenom? Personligen tycker jag inte att hans kryststön går att ta miste på.

EDIT: Kass top100-lista.

• 1 month later...

BFI, Brittiska Filminstitutet har en betydligt mer genomgående lista (360 filmer). Dock är det uteslutande kritikernas "objektiva" mästerverk som finns med där också, men de har också tagit hänsyn till kult-förklarade filmer som Night of the living dead osv.

Sen finns ju inte Renoirs La regle de jour med heller, vilken brukar hamna etta var gång BFI sammanställer de viktigaste filmerna genom tiderna (Då utgår de ifrån och frågar kritiker, filmskapare och diverse andra filmsnobbar). Vilket är märkligt, samma gäller Kubrcks 2001 som någon nämnde innan. Tycker listor är ganska tråkigt och oväsentligt eftersom ingen lista nånsin kommer kunna göra en helt genomgående och riktig rangordning, eller vad man vill kalla det, för vilka filmer som är bäst, har betytt mest osv.

Tror snarare att de har försökt lista de viktigaste filmerna rent filmhistoriskt, än att de skulle vara de bästa. Skulle "Star Wars" vara en av de 100 bästa filmerna? Hmm, det är nog personligt om man tycker om den filmen eller inte, men helt klart är det en milstolpe i filmens historia, liksom "Chunking Express" eller "Some Like It Hot". Men varför väljer de t.ex. "Yojimbo" framför "7 samurajer"? Ibland verkar det bara som de har valt något representativt för en epok eller en regissör. Varför väljer de "Out of The Past" när det finns så många andra, bättre film noir. Och listan blir kanske lite väl tillrättalagd när de tar med "Drunken Master II" och "Finding Nemo", som att varje person måste kunna hitta åtminstone ett par av sina favoritfilmer. Slutsats: en publikfriande och politisk lista som samtidigt försöker summera filmhistorien.

• 8 months later...