Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ny svensk independent skräckdrama med Thomas Hedengran, Peter Stormare och Tintin Anderzon.

MARIANNE is a new Swedish independent film, a small town psychological horror drama set in Östersund with roots in Swedish folklore.

Lite info om filmen:

http://www.imdb.com/title/tt1756615/

Lite bra artiklar:

http://switchtheshift.wordpress.com/2011/02/02/marianne-pays-homage-to-some-classic-horror-films/

http://switchtheshift.wordpress.com/2011/02/02/marianne-interview-with-thomas-hedengran-sandra-larsson/

http://switchtheshift.wordpress.com/2011/02/02/marianne-interview-with-the-director/

http://switchtheshift.wordpress.com/2011/02/02/marianne-interview-with-the-composer/

Postad

Jaaa, Java!

Det här är superduper intressant.

Dessutom verkar du ha rekryterat en smärre del av Vodookollektivet här.

Se till att Johan "Filmgurun" Karlsson i Norrköping får nys om denna & blåser

upp den på något filmevenemang.

Se dessutom till att skriva lite om produktionen, jag är euforiskt nyfiken.

Vill Se Nu!!!

Hoppas det blir en riktig kioskvältare! / Jonsson

Postad

Kul att ni gillar det.

Även Caine och Malmsten härifrån var med på Marianne och gjorde ett grymt jobb.

Nuförtiden hittar ni mej på twitter:

@TheNorthlander (personliga)

och

@MarianneMovie (för filmen)

Har ingen facebook. Hatar den sidan. Men vill ni göra nåt gott för produktionen så får ni gärna sprida youtube-länken där.

Så kontakta mej på twitter i fortsättningen om ni vill något.

Postad

Jahapp!

Då har man blivit Twittrare också, komer att stalka dig där hädanefter.

Lägger ut din Teaser på Fejjan, så min kamrater får i sig en dos ve & tandagnisslan.

MarianneMovie..., du har inte Bert Karlsson med på ett hörn va? ;-)

Postad

Tyckte inte teasern var nått vidare bra. Den sa inget om vad filmen kommer handla om alls. Allt man fick se var lite random miljöer och personer kändes det som. Sen så fick jag lite "videolook" känsla på bilden, men det kanske är youtube som förstör. Hursomhelst tycker jag ni borde kunnat gjort en "roligare" teaser än denna eftersom ni uppenbarligen har en hel film att jobba med.

Postad

älskade teasern som fan! fick verkligen den där känslan av wtf och är det här svensk film på riktigt? ska definitivt se den där! ser väldigt video ut, grymt grymt grymt!

Postad

Kul att se att du satsat och spännande att se hela sen.

En teaser är ju ingen trailer så att om man inte fattar handlingen av den är ingen panik. Men teasern är lite hårt komprimerad och filmen är väldigt gradad delvis vilket i kombination inte alltid blir så snyggt på youtube.

• 2 veckor senare...
  • 11 månader senare...
Postad

Marianne släpps på DVD 11 april av Njutafilms.

Finns att få tag på här (fler ställen lär dyka upp):

Köpa:

Ginza: Film skräck/gore dvd marianne skräck/gore - Ginza.se

Rocks: Marianne / Rocks (www.rocks.se)

Kvarn Video: Marianne - Kvarnvideo.se

SubDVD: http://www.subdvd.com/productView.do?prod_id=1122115

Hyra:

Hemmakväll: Hemmakväll

Filmkedjan: Filmkedjan Vallingby

Lovefilm: Marianne DVD (2011) - LOVEFiLM

Postad

Njaaa, för mig håller det inte riktigt hela vägen. Ambitiöst projekt, men tyvärr funkade inte riktigt teasern i mina ögon. Kändes väldigt mycket video och kändes inte riktigt som om ljussättningen höll. Karaktärerna försvann lite i bakgrunden.

Visst, en teaser skall inte berätta vad filmen handlar om, men den skall däremot göra så att man får upp ögonen för filmen, vilket den inte riktigt gjorde för mig.

Ska dock bli roligt att se om filmen blir bättre! Potential finns ju.

Postad

Om det här inte filmades i naturligt ljus så skäll ut ljussättaren. Sen fanns det inte direkt något i teasern som fick mig intresserad av att se den färdiga filmen, får hoppas att trailern gör mer.

Postad

Angående ljuset så är minst 95% av filmen inspelad med befintligt ljus. Jag ville ha det så för att idén var att få en "svensk indie"-look på filmen, och göra en "Fucking Åmål" eller "Farväl Falkenberg" med ett rysarinslag.

Filmen är inspelad helt och hållet i Östersund, och hela grejen var att få med de dagsljusa sommarnätterna på ett naturalistiskt sätt. Hela filmen är gjord så naturalistiskt det gick. Mycket av det är filmat efter midnatt med befintligt ljus, men det ser ut som kvällsljus eller skymning, för det blir inte mycket mörkare än så där uppe under sommaren.

jmalmsten från Voodoo är A-foto f.ö.

• 1 månad senare...
Postad

Nu börjar det dra ihop sej inför DVD-släppet.

Den 11e kommer den ut som sagt, och finns att hyra på Hemmakväll, Filmkedjan och Lovefilm.

Sen finns den att köpa från alla välsorterade återförsäljare som Rocks, Discshop, CDon, Movieline, Ginza, Webhallen, Buylando, SubDVD, etc etc.

I helgen körde vi ett litet försläpp på Science Fiction-mässan i Göteborg där vi sålde signerade DVDer i Njutafilms/Studio S bås. Sammanlagt gick ungefär 100 DVDer på två dagar, vilket känns rätt schysst ändå. Har ingen referenspunkt där iofs, men iaf.

Bilder därifrån och från skräckfilmsfestivalen i Alingsås i helgen finns på http://facebook.com/MarianneMovie

Postad

MARIANNE vann precis pris för Bästa Film på Mauvais Genre Festival i Tours (Frankrike)!

Jag var där och presenterade filmen häromdan (kom hem sent igårkväll) men fick tyvärr göra tacktalet över Skype för publiken.

Kul ändå. =)

Postad
MARIANNE vann precis pris för Bästa Film på Mauvais Genre Festival i Tours (Frankrike)!

Jag var där och presenterade filmen häromdan (kom hem sent igårkväll) men fick tyvärr göra tacktalet över Skype för publiken.

Kul ändå. =)

Grattis! :)

Kommer ni att släppa den på Blu-ray? (Om ja, så köper jag den direkt!)

Postad
Grattis! :)

Kommer ni att släppa den på Blu-ray? (Om ja, så köper jag den direkt!)

Inte i dagsläget, utan bara DVD.

Licenskostnaden för att släppa en film på Blu-ray är såpass hög att vi riskerar gå back om vi gör det.

Det kan dröja år innan den kommer dit, om den ens gör det. Det beror på hur bra vi säljer den på DVD.

Postad
Licenskostnaden för att släppa en film på Blu-ray är såpass hög att vi riskerar gå back om vi gör det.

O.k, jag förstår. Tyvärr är vi ju ett litet land och samma sak verkar gälla även stora svenska filmer, dvs att dom inte kommer ut på Blu-ray. Det är få svenska filmer som finns på Blu-ray idag vilket är väldigt synd tycker jag då skillnaden mellan DVD och Blu-ray är stooor. :)

Postad
O.k, jag förstår. Tyvärr är vi ju ett litet land och samma sak verkar gälla även stora svenska filmer, dvs att dom inte kommer ut på Blu-ray. Det är få svenska filmer som finns på Blu-ray idag vilket är väldigt synd tycker jag då skillnaden mellan DVD och Blu-ray är stooor. :)

Skillnaden är stor i många fall. Tydligen är det samma licensavgift oavsett storleken på produktionen, så om Marianne och Harry Potter betalar lika mycket. Jag kan inte tänka mej att det är något som kommer att hålla i längden, priset måste ner om man ska få folk att köpa Blu-ray istället för DVD.

Men jag har sett utgåvan som Njutafilms har gjort och är väldigt nöjd med den. Jag vet faktiskt inte hur mycket bättre ljud och bild en Blu-ray skulle ha. Det mesta är filmat med extremkort skärpedjup och det är en lågbudgetfilm så det är inte lika stor skillnad som den tidiga Bladerunner-utgåvan på DVD och den nya på Blu-ray.

Postad

Med ett bra original så blir dvd faktiskt helt ok, har sett 16mm film som blivit fantastiskt snygg dvd visad med projektor. Det sorgliga med bluray är väl (förutom priset) att så få har det i sin laptop, det påverkar mig en del faktiskt när jag handlar.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...