Gå till innehåll

Vitriol


zanoonga

Recommended Posts

Shit.

 

Det är helt fantastiskt att se så många fina kommentarer om filmen.

 

Inspelningen var utdragen och mödosam. Det var oftast bara jag och Roman på plats på landsbygden i Östergötland. Eftersom han inte bodde här så var vi tvungna att spela in på helger i hopp om att det var soligt, vilket det sällan var. Detta resulterade en till två timmars inspelning per helg. Vi hade ingen location scouting utan dom flesta scener spelade vi in genom att åka ut nånstans och sedan hoppas att vi hittade ett bra ställe.

 

Roman hade inte heller något körkort, så i bilscenerna körde jag istället. Det blev även många omskrivningar i manuset, eller rättare sagt synopsiset, vilket stod till grund för hela filmen. Det tog totalt tre somrar att få ihop alla scener, sen låg filmen på is ett bra tag och vi hann göra "Tunna väggar" mellan. Sen tog jag mig i kragen, samlade ihop projektfiler från diverse hårddiskar och klippte ihop allt medan Roman komponerade musiken från sitt håll.

 

Resultatet ser ni här och jag måste säga att jag är jäkligt glad att vi fick ihop den.

 

Fighten har vi även filmat en gång tidigare med en annan skådis, vet inte riktigt varför vi dumpade den scenen, gillar energin i den gamla fighten mer. Men logiken till den kändes inte lika stark. Nu så många år efter att jag klippte ihop den så känns det nästan som att den passa in bättre. Kluven.

 

Om intresse finns så kan jag lägga upp den.

 

Återigen, tack för alla kommentarer!

 

/Sebastian

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag lägger upp en till film!

Denna startades 2004 och klipptes klart 2007.

 

http://www.lavette-film.se/vitriol.htm

 

Hoppas ni gillar den!

/Sebastian

 

Gillar? Den var helt fantastisk!

 

Kostymerna, miljöerna, bilen, ljudet, fotot: allt är riktigt riktigt bra. Jag tänkte på Världarnas krig (den nya) från första scenen till den sista, och det är inte en dålig jämförelse.

 

Berätta gärna mer om hur ni gjorde filmen. Jag tyckte mig se en liten dollyåkning på grusvägen vid ladan, hur gjorde ni den? Och så effekterna vore intressant att höra mer om.

 

Det man kan lära sig av den här filmen är hur viktigt det är med kostym, locations och rekvisita. Det hade inte blivit lika bra med en vanlig modern bil. Och att huvudkaraktären har den där ljusa kostymen på sig är mycket snyggare än om han bara hade haft på sig de kläder han råkade ha på sig på dagen för inspelningen. Miljöerna är också snygga, och för mig som stadsbo ganska exotiska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kändes litegrann som serien Lost.
Precis de vibbarna fick jag också, blandat med Världarnas krig. Musiken fullkomligt skriker Lost, men den passar som handsken i den här filmen.

 

Om än stora så var specialeffekterna subtila. Ljudet är väldigt bra. Det enda jag kan kritisera är tjutet som utomjordingarna (?) ger ifrån sig. Det låter alldeles för nära, som om det inte är en del av ljudbilden. Om det hade låtit som om det kom ekande från flera kilometers avstånd hade det varit klockrent.

 

Hur som helst. Jag är grymt imponerad. Jag satt som klistrad från början till slut och undrade hela tiden vad som försigick. Ryste i slutet. Håller med föregående talare att svensk film sällan är så här bra. Minst sagt inspirerande!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänker inte stämma in i hyllningskören till fullo. Otroligt snyggt utförande. Effekterna var ascoola. Och musiken (nja, de få toner där var) passade underbart in. Men manusmässigt känner jag att det är ganska bristande. Jag håller med, vem det nu var som skrev tidigare, att det är en massa frågor utan svar. Förstår inte riktigt vad det ska ge mig? Var därför jag slutade kolla på Lost. Visst håller det spänningen vid liv att man inte vet vad det är som är på väg, men cliffhanger-slut går inte hem hos mig. För eller senare vill jag veta vad som försiggår...annars känns det som en cop out.

Halvvägs in i filmen kändes det ganska tråkigt, men därefter blev det riktigt bra (från det att han hämtade den äldre mannen). Att man bara skymtade den röda himlen var underbart. Och de höga sirenerna var skitgrymma, om än snodda från War of the worlds.

Jag älskade "Vi kommer inte att hinna va? Gör vi det? Men vi försökte i alla fall, eller hur, Johan"

Samt de ekande skriken och ja, hela slutet...förutom att det var just slutet.

 

Jag säger som några andra sagt...om detta var anslaget eller slutet till en långfilm...eller till och med en trailer så hade det varit perfekt.

 

Lite frågor nu: Hur gjorde ni himlen? Vad använde ni för utrustning (kamera och ljud), och vad kostar den?

 

PS. Fet musikvideo till amberlady på hemsidan =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om än stora så var specialeffekterna subtila. Ljudet är väldigt bra. Det enda jag kan kritisera är tjutet som utomjordingarna (?) ger ifrån sig. Det låter alldeles för nära, som om det inte är en del av ljudbilden. Om det hade låtit som om det kom ekande från flera kilometers avstånd hade det varit klockrent.

Jag tänkte mig det mer som ett ljud som dök upp i huvudkaraktärens huvud, som en effekt av någon slags elektromagnetisk puls eller något från utomjordingarna (eller vad det nu är!?) och att det var därför det lät så nära.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste nog säga att detta är den bästa svenska film jag sett. Ingen annan svensk film har varit såhär spännande eller rysande som denna. Beck, Ondskan e.t.c det är bara skitfilmer egentligen. Ingen kommer nånsin att komma ihåg såna filmer...

Jag backar upp det påståendet till en oändlighet procent. Tunna väggar inräknad.

 

Lavettefilms sida sparad i favoriter. Ser fram emot en långfilm.

 

Älskar för övrigt hur ni/du arbetar utan överflödiga dialoger. Koncentration på själva berättandet. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

På det hela taget gillade jag filmen, men därmed inte sagt att den var perfekt. Kameran var ofta onödigt skakig, och det förekom ett flertal klipp som var långt ifrån rena. Ofta kändes klipp dessutom onödiga, dvs att det hade varit bättre att fortsätta i samma vinkel. Det tidiga klippet där vi ser klockan han tittar på , till exempel, varför?

 

Den typen av grejer gjorde att filmen andades nybörjare; men det betyder ju bara att det kan bli ännu bättre nästa gång.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med om att klippet på klockan var onödigt. Att han tittar på klockan för att visa att han har bråttom är en sak, men har man med ett klipp på klockan så tror man lätt att vad klockan visar har någon relevans. När vi nu ändå är inne på saker som inte är så bra kan jag säga att början av fajtsekvensen där han smyger runt på gården är lite för lång. Men det förändrar inte saken. Det här är en av de bästa kortfilmer jag sett här.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså jag struntade fullkomligt i att klockan inte hade någon relevans för story. Tyckte klockan passade in pågrund av bilen och kostymen och det var en fin detalj att man fick se den. Sen tycker jag fightingscenen är perfekt. Eller ja, innan själva fajten. Skitspännande!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni har just fått er en fan - mig!

 

:)

 

Denna kortfilm och Tunna Väggar är nåt av det bästa jag har sett här på Voodoo Film. Ärligt talat, dessa två filmer nog de bästa svenska kortfilmerna jag någonsin har sett! Mycket bättre än skräpet som pumpas ut från svensk filmindustri. Min signatur beskriver er perfekt, ni vågar ta det steget.

 

Ni har en väldigt ljus framtid framför er, och jag ser mycket fram emot er nästa produktion!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har förståt att jag aldrig mer kommer se en film som jag uppfattar som spännande, jag är för insöad på vinklar, ljud och ljus. Så jag avundas verkligen er som tyckte armen, eller handen, var spännande. Då satt jag och tänkte på aftereffekts och de övriga effekterna.

 

Filmen tycker jag var helt okej. Gilla miljön och jag tycker att ni har gjort ett bra försök att skapa illutionen av att filmen utspelar sig i tillbaka i tiden.

Fighten drar ner filmens helhet ganska mycket, dock så tor jag den behövs för att hålla publiken kvar.

Jag fick, precis som nemo antyder, känslan av att ni inet ens själva har en förklaring på vad som händer. Svar ska inte serveras på silverfat, men jag kräver nästan att man ska få något svar. Svaret behöver dock inte vara tydligt, en antydan räcker.

 

Mycket bra jobbat. Detta är en snygg film med en story som allafall får mig att se klart på filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker verkligen om "Tunna Väggar". Den kändes autentisk. Man förstod huvudkaraktärens observativa läggning. Han var överarbetad och kände sig rätt isolerad. Hans enda kontakt var de "Tunna Väggarna". Otroligt välgjort, även om det kan ses som ett "gjort" ämne. Vitriol var ju välgjord, men jag tyckte den var sådär. Spännande, men den förlorar sin trovärdighet någonstans på vägen. Men slutsenen med gubben hade väldigt bra skådespeleri. Kändes övertygande.

Länk till kommentar
Share on other sites

SNYGGT! särskilt början där folk kommer gående som zombies och texten dyker upp. TÄnker av någon anledning på några olika filmer när jag ser detta, No country for old men, I am Legend och Resident Evil filmerna, vet inte varför.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Mycket bra! För svensk apoc är jag villig att förlåta mycket, men här fanns det ens inte så mycket att förlåta. :)

Skådespelarinsatserna var väl, som andra redan påpekat, lite stela ibland, men visuellt - och helhetsmässigt - var den nog det bästa jag har sett här på Voodoo. Och länge leve mystik! Förklara inte saker i onödan! :)

 

Fick för övrigt lite Dragon Head-vibbar av det hela...

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt bra film! =) Älskade filmvinklarna och hur du klippte den, fina effekter också. Storyn var superb. Två saker som jag "störde" mig lite på, det ena var att det var "swish" ljud pålagt när han svingade kniven, det var inte samma "tema" så att säga. Andra saken var människorna som gick på ängen, dom kunde haft saker att bära på, sett mer "på flykten" liknade ut. (Men visste man ju inte i början, att dom var på flykt) Annars en kannonfilm!

5/5

 

Vid vidare eftertanke, människorna kanske inte var på flykt? :p

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...