Gå till innehåll

Vitriol


zanoonga

Recommended Posts

Gillade denna film skarpt, helt klart min stil. Den var bra klippt och storyn var bra, lite såhär mystiskt. Jag gillar när ni gör så att solens "lens flare" finns med i era scener också. Filmen såg proffsig ut också, såg inte så hemmagjort ut.

 

Det enda jag riktigt kan klaga på, som egentligen bara är en ren smaksak är att det kunde ha varit på engelska istället.

 

Och förövrigt så fick jag "The Quiet Earth" och "Bad Taste" vibbar:)

 

Ungefär såna här filmer tycker jag om att göra själv också.

 

Mycket bra jobbat! 5/5

 

//Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag måste nog säga att detta är den bästa svenska film jag sett. Ingen annan svensk film har varit såhär spännande eller rysande som denna. Beck, Ondskan e.t.c det är bara skitfilmer egentligen. Ingen kommer nånsin att komma ihåg såna filmer...

 

Du har verkligen lyckats med att få det spännande, jag fick till och med rysningar i slutet och du lyckades att få det sorgligt i slutet när ni höll varandra i handen när ni förmodligen dog. Just det där med att det är en gammal volvo och att huvudskådisen har en beige kostym gör det bara så bra. Skådespeleriet är asbra, men flickan såg lite för glad ut i mina ögon...men barn är svåra att regissera som sagt.

 

I överlag så tycker jag bara om filmer på engelska, men jag måste nog medge att denna film passade på svenska då ni medhöll lite dialog. Hade det varit mycket dialog så hade jag tyckt att det blivit sämre.

 

Jag tycker nästan att en uppföljare borde komma, men det kan förstöra huvudstoryn lite...det beror på.

 

Mycket lyckat arbete igen måste jag säga. Dett borde vinna alla festivaler i Sverige på samma gång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow är väl det minsta man kan säga efter att ha sett den här filmen. Älskade klippningen, riktigt bra arbete där. Någonstans i mitten blev det lite sådär halvtråkigt då man inte hade någon aning om vad som hände, och den röda himlen hade inte visats tillräckligt för att man skulle kunna göra något direkt samband- Men detta varade inte länge alls, mot slutet blev det ju riktigt spännande!

 

Tvärt emot de andra så tycker jag att ni gjorde rätt i att spela in den på svenska, tror inte den skulle återgivit det hela på samma sätt i annat språk- Just volvon, kostymen mm.

 

Jag hade älskat om det kommit en uppföljare, men ändå så är det nog omöjligt i detta fallet. Kanske skulle det kunna byggas en längre film runt denna? Så att detta var slutet ;) "Någonting händer- Alla människor fly- Huvudkaraktären tvingas åka tillbaka för att hämta en släkting men båda dör", konceptet bara låter som musik i mina öron.

 

 

Hursomhelst- Helt enkelt underbar film.

Wow :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Bästa på voodoo jag nånsin sett i alla fall. Slagsmålet var lite stelt, precis som skådespelarna men fortfarande extremt bra. Kan kanske tycka att det var lite för mycket musik som låg på hela tiden.

 

Riktigt, riktigt bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt vansinnigt bra, faktiskt. Det jag tänkte på var att i slagsmålet när han fäktade med kniven så lät "swisch"-ljuden lite överdrivna. Sen som kommentaren ovanför mig, lite för mycket musik tyckte jag med. Men som sagt. Bland det bästa jag sett, speciellt för att vara svenskt då jag är en sådan som hatar i princip ALLA svenska, stora filmproduktioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitsnyggt!

 

Fint foto, stämningsfull musik, trovärdiga skådespelare, högt produktionsvärde och framförallt spännande.

 

MEN!

 

Den kändes verkligen ofullständig.

 

Varför gick folk runt på åkern? Varför ändrades färgen varje gång någon gick förbi kameran där? Varför låg folk döda vid vägkanten? Varför var himlen röd? Varför försökte han (och sen också gjorde) döda killen vid bilen? Jag förstår ju att han ville ha bensin, men varför försökte han döda honom för det? Vad var det som var i bilen som gjorde att han nästan kräktes? Vem var den lilla tjejen? Vart tog hon vägen och varför försvann hon? Vem var huvudrollskaraktären? Vad var det för "hand" på himlen? Varför heter den Vitriol? "Vitriol är en äldre benämning på sulfathydrater som bildar glasliknande kristaller" jaha?.

 

Det kändes litegrann som serien Lost. Du fick massa frågor men inga svar, men det var ju spännande och snyggt iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitsnyggt!

 

Fint foto, stämningsfull musik, trovärdiga skådespelare, högt produktionsvärde och framförallt spännande.

 

MEN!

 

Den kändes verkligen ofullständig.

 

Varför gick folk runt på åkern? Varför ändrades färgen varje gång någon gick förbi kameran där? Varför låg folk döda vid vägkanten? Varför var himlen röd? Varför försökte han (och sen också gjorde) döda killen vid bilen? Jag förstår ju att han ville ha bensin, men varför försökte han döda honom för det? Vad var det som var i bilen som gjorde att han nästan kräktes? Vem var den lilla tjejen? Vart tog hon vägen och varför försvann hon? Vem var huvudrollskaraktären? Vad var det för "hand" på himlen? Varför heter den Vitriol? "Vitriol är en äldre benämning på sulfathydrater som bildar glasliknande kristaller" jaha?.

 

Det kändes litegrann som serien Lost. Du fick massa frågor men inga svar, men det var ju spännande och snyggt iaf.

Det är just det oförståerliga som gör det bra, i dom flesta sammanhang så är det dåligt att göra filmer som man inte förstår. Men till den här filmen så är det bra som det är, jag sitter och undrar nu om vad det kan vara...

Länk till kommentar
Share on other sites

Skitsnyggt!

 

Fint foto, stämningsfull musik, trovärdiga skådespelare, högt produktionsvärde och framförallt spännande.

 

MEN!

 

Den kändes verkligen ofullständig.

 

Varför gick folk runt på åkern? Varför ändrades färgen varje gång någon gick förbi kameran där? Varför låg folk döda vid vägkanten? Varför var himlen röd? Varför försökte han (och sen också gjorde) döda killen vid bilen? Jag förstår ju att han ville ha bensin, men varför försökte han döda honom för det? Vad var det som var i bilen som gjorde att han nästan kräktes? Vem var den lilla tjejen? Vart tog hon vägen och varför försvann hon? Vem var huvudrollskaraktären? Vad var det för "hand" på himlen? Varför heter den Vitriol? "Vitriol är en äldre benämning på sulfathydrater som bildar glasliknande kristaller" jaha?.

 

Det kändes litegrann som serien Lost. Du fick massa frågor men inga svar, men det var ju spännande och snyggt iaf.

 

 

Jag håller med till viss del om det du säger. Men jag tycker definitivt inte att allt du skriver ska förklaras liksom. Vore mycket, mycket mindre spännande om man visste allt. Den där "Handen" på himlen var ju sjukt spännande och slutet... Tyckte det var perfekt, jag vill inte veta vad det är. Behåll mystiken!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med till viss del om det du säger. Men jag tycker definitivt inte att allt du skriver ska förklaras liksom. Vore mycket, mycket mindre spännande om man visste allt. Den där "Handen" på himlen var ju sjukt spännande och slutet... Tyckte det var perfekt, jag vill inte veta vad det är. Behåll mystiken!

Jo handen var asläbbig!

 

Och ja, behåll mystiken annars förstörs konceptet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Folk är för vana att bli serverade med svar. Livet har inte alltid svar på allting men det kan va bra ändå, samma med filmen, många frågor, inga svar gör att den sitter kvar hos mej och jag går och funderar över den och har kollat på den igen och kommer se den minst en gång till. Ibland så är det ofullständiga det fullständiga. De e som när man har sex, de e skönt som fan när man håller på och om man inte avslutar så är man fortfarande kåt men så fort man har fullbordat så känner man sej bara jaha? va det inte mer än så? nähä, jaja zzzzzzz

Länk till kommentar
Share on other sites

Folk är för vana att bli serverade med svar. Livet har inte alltid svar på allting men det kan va bra ändå, samma med filmen, många frågor, inga svar gör att den sitter kvar hos mej och jag går och funderar över den och har kollat på den igen och kommer se den minst en gång till. Ibland så är det ofullständiga det fullständiga. De e som när man har sex, de e skönt som fan när man håller på och om man inte avslutar så är man fortfarande kåt men så fort man har fullbordat så känner man sej bara jaha? va det inte mer än så? nähä, jaja zzzzzzz

 

 

Instämmer till fullo. Har sett den två gånger och vet att jag kommer se den en till gång idag. Den är fast i mitt huvud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men till den här filmen så är det bra som det är, jag sitter och undrar nu om vad det kan vara...

 

Jo, men sen inser man att kanske var det så att manusförfattaren inte kunde komma på några bra svar, så han "sejfade" och gav inga svar alls, det finns inga svar.

 

Jag skulle absolut inte vilja ha svar på ALLT, men åtminstonde se att det finns en tanke bakom allt, att det FINNS svar.

 

Ibland är det härligt att vissa saker inte visas, eller förklaras, tänker på väskan i Pulp Fiction, viskningen i Lost in Translation mm. Men de sakerna påverkar inte handlingen.

 

Likadant med att det är härligt med filmer som Mulholland Drive och t.ex Lost Highway.

 

Skulle detta vara ett (iofs lite för långt) anslag till en längre film så skulle jag varit skitsugen på att se den, helt klart. Men som en kortfilm som ska stå på egna ben så kändes den inte färdig.

 

Jag var inte alls speciellt negativ mot filmen egentligen, även fast det kanske framstod så, jag vill ju se mer got damnit, så det är ju ett bra betyg =) Det var jag ju inte ensam om heller precis, folk säger ju redan tidigare i tråden att de vill se uppföljare, eller åtminstonde en längre variant, hade filmen varit fullständig så är ju det de sista man vill ha.

 

De e som när man har sex, de e skönt som fan när man håller på och om man inte avslutar så är man fortfarande kåt men så fort man har fullbordat så känner man sej bara jaha? va det inte mer än så? nähä, jaja zzzzzzz

 

Förstår inte riktigt din metafor där. Om man inte avslutar så är man fortfarande kåt? Jovisst, men det är ju SKITDRYGT ju.

 

Och när man haft sex så känner man väl inte jaha? Var det inte mer än så? Då måste det ha varit dåligt sex.

 

Bra och fullbordat sex gör dig glad och avslappnad. Mediokert och ofullständigt sex gör dig frustrerad. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kanske va en liten knepig metafor men du hajar poängen;) Ibland vill man helt enkelt vara kåt, som till exempel när man ska gå en fight, då ska man itne ha sex på en vecka före så att man har det där djuriska i sej. Har man sex blir man slapp och okoncentread, samma sak kanske man vill ha ut av en film, ibland vill man chilla men ibland vill man fundera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att den va himla bra, en av de bästa amtatör filmerna jag sett. Men det va lite missar, dels i regiarbetet och en hel del i manus. Regiarbetet kändes ibland lite, vad ska man säga "otydligt", vissa bilder kändes malplacerade, och vissa beteenden va konstiga. Vissa vinklar kändes som de sabbade ngn form av röd tråd.

Sen i manuset, skulle ni planterat vissa föremål, oj, jag har en fet stor dunk i skuffen, oj den va tom, synd där. Hmm, jag ska döda den där killen, nämen här står en grep, så lämpligt. Oj, han såg mig visst, ajdå han hade oturligt nog en fet kniv på sig. lite sånna grejer som drog ner intrycket.

Men dessa e bara småsaker, helt klart en bra rulle. Försöker bara ge lite konstruktiv kritik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att den va himla bra, en av de bästa amtatör filmerna jag sett. Men det va lite missar, dels i regiarbetet och en hel del i manus. Regiarbetet kändes ibland lite, vad ska man säga "otydligt", vissa bilder kändes malplacerade, och vissa beteenden va konstiga. Vissa vinklar kändes som de sabbade ngn form av röd tråd.

Sen i manuset, skulle ni planterat vissa föremål, oj, jag har en fet stor dunk i skuffen, oj den va tom, synd där. Hmm, jag ska döda den där killen, nämen här står en grep, så lämpligt. Oj, han såg mig visst, ajdå han hade oturligt nog en fet kniv på sig. lite sånna grejer som drog ner intrycket.

Men dessa e bara småsaker, helt klart en bra rulle. Försöker bara ge lite konstruktiv kritik.

 

Men det är ju sånt du får svar på allt eftersom du ser på filmen. Han dödar killen för bensin för att någonting händer och stannar man så dör man- Och killen hade ju uppenbarligen kniv på sig för att han var medveten om allt kaos som brutit ut och människorna som gjorde allt för att komma undan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att den va himla bra, en av de bästa amtatör filmerna jag sett. Men det va lite missar, dels i regiarbetet och en hel del i manus. Regiarbetet kändes ibland lite, vad ska man säga "otydligt", vissa bilder kändes malplacerade, och vissa beteenden va konstiga. Vissa vinklar kändes som de sabbade ngn form av röd tråd.

Sen i manuset, skulle ni planterat vissa föremål, oj, jag har en fet stor dunk i skuffen, oj den va tom, synd där. Hmm, jag ska döda den där killen, nämen här står en grep, så lämpligt. Oj, han såg mig visst, ajdå han hade oturligt nog en fet kniv på sig. lite sånna grejer som drog ner intrycket.

Men dessa e bara småsaker, helt klart en bra rulle. Försöker bara ge lite konstruktiv kritik.

Det är ju det som gjorde storyn ju, att han var tvungen att lämna bilen för att hämta mer bensin. Liksom, skulle han bara ha åkt till farsan direkt eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

ehh, ni fattar ju inte vad jag menar, läs vad jag skrev, plantering va det som diskuterades. Fattar precis varför han dödade killen osv.

Det va just varför hade han en tom 25liters dunk i skuffen, åker inte jag omkring med, att grepen stod så lägligt, och kille som blev dödad står bara där och väntar med kniven reod, istället för att åka därifrån.

Länk till kommentar
Share on other sites

ehh, ni fattar ju inte vad jag menar, läs vad jag skrev, plantering va det som diskuterades. Fattar precis varför han dödade killen osv.

Det va just varför hade han en tom 25liters dunk i skuffen, åker inte jag omkring med, att grepen stod så lägligt, och kille som blev dödad står bara där och väntar med kniven reod, istället för att åka därifrån.

Jo jag fattar, men det kändes som att du inte gillade konceptet med att han var tvungen att hämta mer bensin.

Och att en man står vid en bil, med ett dött lik i bilen förmodligen gör bara storyn mer härligt mystisk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...