Simon W Postad 29 september 2007 Författare Postad 29 september 2007 Det har inte med någonting att göra. För vad du tror på för gud är din ensak. Men det är kyrkans gud. Den organiserade religionens gud. Den gemensamma moralens gud. Och den är farlig. ... och sedan beskrev jag många kristnas gud. Men jag förstår hur du menar. Men det gäller nog kanske främst fundamentalister, synes det mig. Deras religion är prickfri in i minsta detalj. Tur att de inte är så många, totalt sett. Synd att de hörs mest. ... Men om du syftar på den gud som den stora massan vardagskristna tror på (den gud som kan kritiseras), då är det så. Kan du förklara varför en någorlunda gemensam gud är farlig i dina ögon? Bara så du vet - jag sitter inte och är arg/irriterad på dina åsikter. Endast intresserad. Faktiskt. 0 Citera
klas persson Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 ... och sedan beskrev jag många kristnas gud. Har inte heller med någonting att göra. Det är kyrkan jag är emot. Organiserad tro har gett oss. 9/11 terror. Homofobi. Koranlagar. Könsstympning. Häxbränning. Kvinnoförnedring. Inget sex före äktenskap. Missionsarbete i afrika. Avhållsamhet. Förbud av kondomer. Organiserad religion blidar tankemönster det är väldigt svårt att komma ut ur. Jag måste be till gud annars skadas jag. Jag får inte runka för då hamnar jag i helvetet. Det är min plikt att döda otrogna. Även politiska ideologier bildar tankemöster som kan vara farliga. Men de har inte en gudomlig makt bakom sig. Men det tål att tänkas på, när man tycker att man har rätt och har svar på all kritik mot sin tro. Då är det är dina tankemönster som talar... Tankemönster är desutom ett viktigt redskap man har som filmare. En film har en grundtes man slåss för i alla lägen vilket får människor att fastna. Därför får man inte ta lätt på filmandet. Att skapa tankemönster hos en publik kräver ansvar. Jag blev tex väldigt förvånad över Apocalypto och dess väldigt osubtila kritik mot organiserad religion. Mel Gibson är väl katolik har jag för mig? Bra film iaf som ger ett väldigt tydligt exempel på vad som är farligt med organiserad religion. 0 Citera
carbe Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 Klas Persson, det är möjligt att du är lite väl hård mot kristendomen, även om jag delvis håller med dig. 0 Citera
policy Postad 29 september 2007 Postad 29 september 2007 Som jag sa i mitt tidigare inlägg så har jag ingen anning om vad jag tror på men däremot så vet jag att: Alla de dåliga saker som sägs vara religionens fel, skulle ändå ha hänt men på ett annat sätt. Om folk har för tråkigt eller känner för att starta ett krig så hittar dom en ursäkt för att göra det. Nu råkar religion vara en väldigt bra ursäkt men om inte det skulle finnas så finns det alltid något annat. Javisst nu är det så att religionen står för väldigt mycket av skiten som händer i världen men det skulle ändå hända. Människor är i grund och botten egoistiska, och om dom vill ha något så tar dom det. Eller om dom vill förstöra för någon annan så gör dom också det. 0 Citera
Simon W Postad 1 oktober 2007 Författare Postad 1 oktober 2007 Klas. Jo, mycket knas har gjorts i religionens namn. Mycket knas har också gjorts i den lokala kulturens namn. Alltför ofta har dessa två flutit samman. Med religionen som förevändning och/eller vapen fick kyrkan/makthavarna massan att foga sig till att göra "det rätta, som är bäst för samhället". 0 Citera
carbe Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Jag skulle vilja påstå att det låter allt för bra att man kommer någonstans efter döden. Det låter dessutom allt för overkligt och magiskt. Och eftersom magi aldrig skådats i världen förr, så tror jag inte att det kommer att finnas när man dör heller. Jag tror att man försvinner och sedan finns man inte mer. Det blir inte svart, för svart finns. Man bara försvinner. Kan kännas obehagligt att tänka på, men det är vad jag tror. Dock är det INTE vad jag hoppas händer efter döden. Ett liv till i en annan värld vore inte fel. Dock skulle jag inte vilja att mitt minne försvann och att jag började om som en ny människa. 0 Citera
gorse Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Carbe, det är som att inte minnas när man somnade igårkväll? Men man vaknar aldrig mer? 0 Citera
Swe__ Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Jag är motståndare till organiserad religion. Speciellt Judendon, Kristendom och Islam vilka har åsamkat massvis med elände Nu är det väl inte riktigt så att det är religionen som orsakat elände, utan folk som inte klarar av att andra tror olika. Det känns ungefär som att säga att vi borde lägga ner organiserad fotboll för det leder bara till huliganism. Sedan tycker jag att det går att läsa i heliga texter, men bara om man inser att dem är gamla. Man ska inte göra som Åke Green till exempel. 0 Citera
carbe Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Carbe, det är som att inte minnas när man somnade igårkväll? Men man vaknar aldrig mer? Själva dödsögonblicket sker nog på det viset, ja. Men att vara dör är nog inte som att sova. Man drömmer inte, man känner inte, man lever inte, inget finns, man är död. 0 Citera
Simon W Postad 2 oktober 2007 Författare Postad 2 oktober 2007 Själva dödsögonblicket sker nog på det viset, ja. Men att vara dör är nog inte som att sova. Man drömmer inte, man känner inte, man lever inte, inget finns, man är död. Det är bara på morgonsidan du drömmer, när din sömn inte är så djup. Under djupsömnen tidigare är du så medvetslös du kan vara utan att vara död eller i koma. Du drömmer inte, känner inte, inget finns. ... Men vad finns bortom universums slut? Ingenting? ;) 0 Citera
carbe Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Om universum har ett slut finns något annat där och något annat och något annat. Allt är oändligt. För om man säger att man kommer tillbaka om man åker tillräckligt långt; vad finns bortom det då? Tid finns fortfarande när man sover. Man lever och hjärnan arbetar, fast långsamt. Det är skillnaden mellan att sova och att vara död. 0 Citera
Simon W Postad 2 oktober 2007 Författare Postad 2 oktober 2007 Tid finns inte för den som sover djupt. 0 Citera
carbe Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Du lever fortfarande i tiden, bara att du inte uppfattar den när du sover. 0 Citera
Simon W Postad 2 oktober 2007 Författare Postad 2 oktober 2007 Ungefär som när du är död alltså? 0 Citera
carbe Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Men när man är död då finns man ju inte, då uppfattar ju inte ens kroppen tiden. 0 Citera
Simon W Postad 2 oktober 2007 Författare Postad 2 oktober 2007 Åja, förmultnandet tar också tid. ;) Nå, jag förstår hur du menar. Men eftersom det finns något som heter hjärndöd, som alltså endast innefattar medvetandet, ej kroppen, och är liktydigt med död (man slår av respiratorn), så är det medvetandet som för mig är själva "livsklockan". 0 Citera
EvilElvis Postad 2 oktober 2007 Postad 2 oktober 2007 Idag tror jag på knark. Jag offrade min gråsugga för knark. 0 Citera
Simon W Postad 14 oktober 2008 Författare Postad 14 oktober 2008 Ja det var typ ett år sedan denna tråd var i farten... Och nu har ett år gått, och min tro har förändrats ganska radikalt. Vissa detaljer i min vardag gjorde att allt blev så uppenbart. All världens religion/tro/andlighet är uttryck för människans behov att känna sammanhang, ordning och tillhörighet, i ett liv som annars synes dem alltför futtigt. Människan har enastående förmåga till fantasi, kreativitet, självsuggestion, självläkande. Lägg därtill maktbegär/vilja att hjälpa/vilja att bli hjälpt, och du har all världens religioner. Gud är en snuttefilt för alla dem som har behov av personlig tröst, hopp och förståelse i vår måhända krassa verklighet. Att det också krävs en hel del "uppoffringar" av troende är ju självklart - det står ju i Bibeln. Frågan är vad Bibeln är. Jag kallar den en sammanställning av diverse hörsägen och införlivande av den tidens rättesnören. Vad annars? Man måste ju vara källkritisk, för tusan. Någon av er kanske tror att jag känner sorg och förtvivlan över att "förlorat tron". Men nej, jag känner lättnad, lycka och frihet (under ansvar). Verkligheten är vackrare på nåt sätt. Varför leva världsfrånvänd? Men jag förstår religionens funktion, och skulle aldrig försöka omvända (frälsa?) lyckligt troende människor. Men om de försöker frälsa mig, så har de inget att komma med... Till att börja med har jag inget behov av frälsning. Jag känner mig lite som Neo, när han vaknat upp. Han färdas runt i Matrix, ser på alla inkopplade människor som lever sina liv ovetande. Drömmande. Då vet ni. 0 Citera
jmalmsten Postad 14 oktober 2008 Postad 14 oktober 2008 Jag hade för en tid sedan en riktigt obehaglig dröm... Jag drömde att jag dog... och allt jag såg var en enorm stor grå vägg... Så jag tror jag ska bli vän med väggen så jag slipper frukta den tills den dagen kommer... Jag tror jag ska kalla den Bob... Det är ett trevligt namn... Väggen Bob... Så får det bli... 0 Citera
Nicke_92 Postad 14 oktober 2008 Postad 14 oktober 2008 Att det finns någonting efter döden är väl mer troligt än att det finns någon gud, enligt mig. Dock tror jag inte att någonting av det är sant... Det Carbe hitills har sagt representerar helt och hållet mina åsikter faktist :) tack för att du gör så jag slipper skriva ett skit Carbe ;) 0 Citera
Pace Postad 14 oktober 2008 Postad 14 oktober 2008 Någon av er kanske tror att jag känner sorg och förtvivlan över att "förlorat tron". Men nej, jag känner lättnad, lycka och frihet (under ansvar). Verkligheten är vackrare på nåt sätt. Varför leva världsfrånvänd? "It is far better to grasp the universe as it really is then to persist in delusion, however satisfying and reassuring." Carl Sagan Det Carbe hitills har sagt representerar helt och hållet mina åsikter faktist :) tack för att du gör så jag slipper skriva ett skit Carbe ;) Varför är det troligt med ett liv efter döden? (Om du inte menar att Gud och livet efter döden är lika osannolika.) 0 Citera
Nicke_92 Postad 15 oktober 2008 Postad 15 oktober 2008 "It is far better to grasp the universe as it really is then to persist in delusion, however satisfying and reassuring." Carl Sagan Varför är det troligt med ett liv efter döden? (Om du inte menar att Gud och livet efter döden är lika osannolika.) menar väl snarare att de är lika onsannolika, kanske att gud är snäppet osannolikare men... 0 Citera
Kallefilm Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Det finns många religioner, varför? Kan det ha att göra med det som sägs i 2Korinthierna 11:14,15 "Och det är inte underligt, ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel. Därför är det inget stort om också hans tjänare ständigt omskapar sig till rättfärdighetens tjänare..." Och i Uppenbarelseboken 12:9 sägs det: "...han som kallas Djävul och Satan, han som vilseleder hela den bebodda jorden..." Kan det vara så att han använder sig av religion för att hålla människor borta från (sanningen om) Gud? Kan det vara därför det hela verkar så förvirrande...? 0 Citera
Team_fagott Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Varför inte konsetrera sig på vad som händer innan man dör? 0 Citera
Christian van Caine Postad 24 oktober 2008 Postad 24 oktober 2008 Kalle, så vad du menar är att alla som inte tror på vad du tror på är sändebud av jävulen? Jeez.... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.