Gå till innehåll

En sak som du skulle ta med dig på en öde ö.


ShaGGie

Recommended Posts

Sitter i skolan och jobbar med Svenska, den här frågan är så klassisk

och sjukt svår att svara på, så jag tänkte att ni kunde ge mig lite inspiration

med vad ni skulle välja, så frågan lyder.

 

Om du blev strandsatt på en öde ö och bara fick ta med dig en enda sak, vad skulle det vara?

Och varför skulle du välja just den saken?

Länk till kommentar
Share on other sites

Och vad ska du med den till på en öde ö?

 

Vad fasen ska man med en akustisk gitarr till annat än att plinka kumbaya och sommaren är kort?

 

Med en videokamera kan man ju spara massa material till omvärlden, så att alla vet att man måste ner i luckan och knappa in koden var och varannan timme så att inte världen går under...

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså själva meningen med den här frågan är att folk ska tänka efter, ordentligt.

Och jag tror verkligen inte att om det här var allvar, att ni skulle ta med er en jävla filmkamera att ha kul med i någon timme:P

 

En gitarr är väldigt bra egentligen, den har en bra livslängd, den är underhållande

och jag tror att alla som hamnar i det läget behöver lite musik.

 

Om jag fick välja vad jag ville så skulle jag nog ta flickvännen, men nu så är det ju en SAK

som man ska ta med, inte en person.

 

Kanske en machete, jag vet kanske lite tråkigt och förutsägbart förslag men man kommer endå sjukt långt med en sådan. Men endå så är det en del av mig som vill ta med en gura,

som en extra vän liksom:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okdå, för att ta frågan på allvar...

...så kanske vi behöver lite mer fakta.

 

Hur länge ska man vara där?

För evigt?

Ligger ön i varmt klimat eller vid polerna?

Är det något som gör att man överlever leller för att kunna ta sig där ifrån?

 

Ställer man dumma frågor så får man dumma svar...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså själva meningen med den här frågan är att folk ska tänka efter, ordentligt.

I så fall finns det ungefär tusen andra frågor som gör jobbet bättre. Den här frågan tar man bara till när man inte har något annat att fråga om i hopp om att man får ett roligt svar.

 

Och jag tror verkligen inte att om det här var allvar

Öh, när skulle den frågan någonsin kunna vara på allvar?

 

/Jakob - en öde ö i sig själv

Länk till kommentar
Share on other sites

En tv.

 

Därefter bygger jag ett vindkraftverk av roterande, pinnförstärkta palmblad, ett bälte och en sinnrik utväxling med hävarmar och kugghjul av sicksacksågade kokosnöthalvor. Värmeenergi genereras när en grov träpinne då gnuggas frenetiskt mot en snäcka, som är under vatten i den lilla lagun jag grävt fram. Vattnet kokar och ånga stiger mot himlen. Denna ånga fångar jag upp i först en stor tratt från en svamp, och leder den sedan vidare i ett rör bestående av rullad bark från en kokospalm (dom är bra att ha, kokospalmer). Denna komprimerade ånga leder jag in i tv'n. Det blir en fin explosion när bildröret sprängs. Kaboom. (Bättre explosionseffekt får man leta efter.)

 

Därefter knaprar jag lite palmhjärta och funderar ut vad jag ska bygga av alla komponenter som kom fram i explosionen. Ja, glassplittret i mitt ansikte får nog vara kvar... Men en kondensator blänker fint! Och om man böjer tråden på sidan har man... en krok. Ha! Nu ska jag ut och fiska fjärsing!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nån här som har läst "Den typ som överlever"? Det är en novell av Stephen King, från samlingen "Den förskräckliga apan".

 

Den handlar om en man som smugglar knark i sitt lilla flygplan. Han har dock oturen att krascha ner på en öde ö. Så nu är han strandsatt, med en sjuhelvetes massa knark...

 

En kul liten historia.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...