Gå till innehåll

Nasty Motherfucker - spindeltråd (varning för bilder)


Java ex Machina

Recommended Posts

Jag satt nu precis och kollade på kommentarspåret till Æon Flux-serien (den tecknade alltså) när den här sprang upp på fönsterbrädan vid TVn. Den var inte lite snabb heller, fick försöka några gånger innan jag lyckades fånga den.

 

Pennan är där som storleksreferens, skulle tippa på att den har en benbredd (vad mäter man spindlars längd i?) på ca 5-6 cm när den står med alla benen krökta.

 

http://hem.bredband.net/filteg/bilder/nmf1.jpg

 

http://hem.bredband.net/filteg/bilder/nmf2.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Fy för den lede! Själv har jag aldrig varit mycket för att fånga spindlar i glas utan föredrar att skänka dem en snabb död medelst hoprullad tidning. Det är i-landsmotsvarigheten till att jaga lejon på savannen. Bara khaki-klädseln som saknas.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det är en Tegenaria Gigantea. Beskrivningen och utseendet stämmer väldigt bra överens.

 

Försöker fundera om det är en hane eller en hona, tydligen är hanarna upp till ca 12mm med upp till 75mm benlängd, medan honorna är upp till ca 15mm med upp till ca 45mm benlängd.

 

kroppen ser ut att vara över 12mm, men benen ser iofs ut också att vara över 45mm.

hermafrodit? :e

 

eller så är det bara svårt att se genom whiskeyglaset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Geografin stämmer dock inte, så vida den inte har liftat hit. Eller så de små krypen bestämt sig för att migrera norrut, och då är fler att vänta. Usch! Ring aftonbladet och säg att du hittade den i frukostflingorna så får du vara med på bild. Då kan du passa på att göra smygreklam för historprogram på samma gång.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Geografin stämmer dock inte, så vida den inte har liftat hit. Eller så de små krypen bestämt sig för att migrera norrut, och då är fler att vänta. Usch! Ring aftonbladet och säg att du hittade den i frukostflingorna så får du vara med på bild. Då kan du passa på att göra smygreklam för historprogram på samma gång.

 

/Jakob

http://www.ukskeptics.com/forum/images/smilies/Ponder.gif

Hmmmm....

Länk till kommentar
Share on other sites

Texten säger ju "The Giant house spider is indigenous to north western Europe and the pacific northwest of North America." och Nordvästra Europa är ju i allra högsta grad Sverige.

 

Men jag misstänker att jbergman bara tittat på världsbilden som visar något helt annat.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/Distribution.tegenaria.duellica.png/250px-Distribution.tegenaria.duellica.png

 

Jag har själv sådana spindlar här hemma, och när jag flytta hit för cirka två år sedan hade jag aldrig sett så stora förr, blev ju riktigt förvånad när en jäkel klättra upp på väggen brevid dataskärmen en sommarkväll, stor som en mans öppna hand. Det här är ju Sverige F-fan, trodde man gick säker här!

Länk till kommentar
Share on other sites

Bor du i hus? för om du har en källare eller liknade kalt mörkt utrymme i huset så är det troligtvis en Källarspindel/Grottspindel. http://www.nicksspiders.com/nicksspiders/metamenardi.htm

 

I bland (ofta) när vi ska gå in i någon ny grotta eller gruva så brukar det vara en hel del sådana precis i grott/gruv öppningen.

 

edit:

latinskt namn Meta menardi

Länk till kommentar
Share on other sites

Sånna brukar jag också ha i källaren, men det brukar vara snabba att försvinna när man tänder lyset. Att få upp dem i boytan är inget vidare, men jag tror inte de är särkillt farliga. Roligare är de ensvisa spindlarna som bygger nät nånstans de bestämt att de vill ha nätet. Man river ner nätet och ett par timmar senare sitter det där igen. Spelar ingen roll hur ofta man river bort. De bygger nytt envist som tusan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag misstänker att jbergman bara tittat på världsbilden som visar något helt annat.

Jag läste t o m de externa länkarna, och ingenstans nämndes att de små rackarna skulle finnas i norden över huvud taget. Allt jag läste stämde väl överens med kartan över deras utbredning.

 

Nu tycker jag att vi kräver att Java tar med spindeln Skansenterrariet och får den säkert identifierad!

 

en jäkel klättra upp på väggen brevid dataskärmen en sommarkväll, stor som en mans öppna hand.

Hehe, en av mina polare skulle garanterat få blodstörtning om det där hände honom. Jag har fått ta hand om spindlar stora som tumnaglar åt honom...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Har massvis med såna där hemma, då vår nedre våning är ombyggd källare. Jag brukar sadistiskt nog släppa ned den i toaletten och se dem springa på ytspänningen. Brukar bli rolig reaktion när någon i familjen behöver gå.

 

... eller så häller jag lite tvål i och tittar brutalt på när ytspänningen släpper.

 

Edit: Bitas?? Jag brukar ju ta upp dem med fingrarna. :o

Länk till kommentar
Share on other sites

Fy satan vad äcklig! Är livrädd för spindlar...

 

Men den här är värre. Hade jag hittat den hade jag fått hjärtstillestånd på rot.

 

http://dogz.wuffpaws.com/albums/scarry_spider/clock_legs.sized.jpg

http://dogz.wuffpaws.com/albums/scarry_spider/IMG_1773.sized.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske kan uppvärmningen och fukten som bidrar till tillväxten och boendemiljö åt spindlarna göra att golfströmmen stannar av. Vips så får vi istid och... voila, då får vi fäktas med isbjörnar istället...

 

Jag gillar inte spindlar... huuu.... hellre isbjörn och bössa :)

 

EvilElvis, den är inte hemma hos dig väl? Utan en bild från... hmm. säkert australien.

 

Straffkolonin... undrar om spindlarna också blev bannlysta dit förr???

 

Ska försöka skaffa en theremin från tasmanien, hoppas paketet är gasat hos tullen och ev bugs bortplockade....

 

Du då java? Är det attackpose i glaset? Är spindeln arg?

 

Dags att köpa mungo, katt, köttätande blomma, elchockslampa, bugracket med elshock och en vattenpistol förstärkt att klara syra. Givet också hårspray och tändare lite donad så det går med en endaste avtryckare i panikens tecken.

 

!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske kan uppvärmningen och fukten som bidrar till tillväxten och boendemiljö åt spindlarna göra att golfströmmen stannar av. Vips så får vi istid och... voila, då får vi fäktas med isbjörnar istället...

 

Du då java? Är det attackpose i glaset? Är spindeln arg?

...och glöm inte dom datoranimerade muterade vargarna.

 

tror inte den är arg, utan snarare rädd. och kanske lite uttråkad.

om jag kommer på ett säkert sätt att få ut den ur glaset så jag kan slänga ut den utomhus utan att den kommer lös i lägenheten så gör jag det. vettefan hur det ska gå till.

Länk till kommentar
Share on other sites

...och glöm inte dom datoranimerade muterade vargarna.

 

tror inte den är arg, utan snarare rädd. och kanske lite uttråkad.

om jag kommer på ett säkert sätt att få ut den ur glaset så jag kan slänga ut den utomhus utan att den kommer lös i lägenheten så gör jag det. vettefan hur det ska gå till.

 

Jag släppte ut dem första 3-4 men nu är det banne mig krig. Så fort jag ser en så släpper jag allt jag håller på med och slänger mig efter den inann den hinner smita in i någon hålighet.

 

Har faktiskt en burk med ett tio tal liggandes här, Det är ju högsäsong för dem små rackarna nu

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag mår extremt dåligt när jag tittar på bilderna, speciellt den andra bilden som EvilElvis postade.

 

Javas spindel ser ut som dom jag har hemma, källarspindlar.....

 

Jag brukar spraya dom med hårspray tills de inte kan röra sig längre.

 

Hatar insekter.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...